LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Felix88
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2019 15:33

Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Felix88 »

Dag allemaal,

Vanochtend had de belastingdienst een controle in verband met eventuele openstaande zaken.

Nou is het feit dat ik dus inkomsten belasting schulden heb lopen van alles bij elkaar circa 5000 euro.

Ik reed in mijn auto en werd gevraagd om op de openstaande schulden in 1x te voldaan en anders zou de auto in beslag genomen worden.

Nou heb ik pas sinds kort een vaste baan en ben afhankelijk van mijn auto om op mijn werk te komen. Zonder auto ga ik mijn baan verliezen daar ik onregelmatig diensten draai en OV geen oplossing is.

Op de brief die ik meegekregen heb staat dat de auto op 2 september ter veiling wordt aangeboden. Tot die tijd kan ik middels betaling of betalingsregeling onder bepaalde voorwaarden voorkomen dat de auto wordt verkocht. Mijn auto heeft een maximale waarde van hooguit 2000 euro. Veiling verkoop zal misschien hooguit 1500 euro opbrengen.

Aangezien ik nog geen grote financiële buffers heb opgebouwd stelde ik zojuist voor om een betalingsregeling van nabij 750 euro per maand te doen.

Belastingdienst wilt mee akkoord gaan mits ik een aanbetaling doe van minstens 2300 euro. Geld wat ik momenteel niet heb en helaas ook niet kan lenen via bank,familie en vrienden.

Op de brief die ik vandaag meekreeg staat duidelijk dat ik eventueel wel een betalingsregeling onder bepaalde voorwaarden kan doen. Ik ben echt radeloos nu en kan zonder auto mijn baan verliezen waardoor dit probleem alleen maar groter wordt en zich zal blijven uitstellen.

Nu heb ik dus van een medewerker van de belastingdienst te horen gekregen of ik alles op de mail wil zetten inclusief bewijsstukken van loonstroken. Ze willen kijken of ik wellicht alsnog mijn auto terugkrijg aan hand van betalingsregeling maar dat is nog niet zeker of dat kon zonder aanbetaling!!

Wie heeft nog bruikbare tips voor mij? Het gaat hier nogmaals om inkomsten belasting en geen motorrijtuigenbelasting. Heb gelukkig geen schulden in de motorrijtuigenbelasting. Ik ben echt radeloos nu en mijn enige geluk is dat ik pas over 2 weken begin met werken. Heb vakantie momenteel.

De regeling die ik wil treffen zou ervoor zorgen dat ik tussen nu en 6 maanden helemaal schuldenvrij ben met de belastingdienst. Echter willen ze een aanbetaling voordat ze mij de auto teruggeven.

*Excuses voor typfouten heb heel snel getypt*

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom hebt u dan al niet veel eerder een betalingsregeling bij de belastingdienst geregeld? Want dat zijn dan toch echt oude schulden.

Neem dan om te beginnen maar even een bijbaantje voor die aankomende twee weken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Hier helpen geen tips. Je bent aangewezen op de welwillendheid van de belastingdienst. En al zou de auto maar € 100 opbrengen, dat maakt ze niets uit. Het is alleen maar een breekijzer om je te laten bewegen. Ze tellen de opbrengst van de schuld af en gaan door met vorderen. Het volgende zal vermoedelijk loonbeslag zijn. Daarom willen ze graag die loonstroken zien.
Maar dit is geen zaak van gisteren. Dat loopt al langer.
Succes ermee.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door de auditu »

Stel nu dat u niet was aangehouden. Zou u dan nu ook druk zijn met zoeken naar een oplossing?
Een tip: Zoek een vakantiebaantje en een bijbaantje om uw goede wil te tonen.
Andere tips kan ik zo niet opkomen.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door kokka »

De titel klopt niet..ze hebben de auto al in beslag genomen. Ze gaan hem nu veilen. De veilingkosten komen weer bovenop je schuld, de opbrengst gaat er vanaf.
Oplossing lijkt me eenvoudig. Betaal je schulden.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vraag of je zonder auto in te leveren die je bewijsbaar met locatie en bereikbaarheid en afstand kunt aantonen, als je 10 km van je werk woonde is fietsen mogelijk... dus alleen bij flinke en nauwelijks te bereiken afstand die vragen te houden...

en als tweede vragen om loonbeslag zodat ze zekerheid hebben dat het bedrag in termijnen binnen zal komen.
Alleen nog even naast inkomen je vaste lasten opgeven zodat je nog kunt leven.
Die beslagvrije voet en alles erboven inleveren en je behoud je baan & Auto.

Dus vraag met bewijs voor behouden auto en werk en anders kunnen ze niets halen als je werkloos zou worden door deze maatregel....

Wel vermoed ik dat je achterstand al iets langer liep.

Arizonakid
Berichten: 1098
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ten eerste, negeer komkommer, als je hem überhaupt begrijpt, die schrijft onzin zoals gewoonlijk.

Ten tweede, als je auto daadwerkelijk wordt verkocht, levert hij met een dagwaarde van 2000 euro misschien 400 euro op, wat net genoeg is om de kosten beslag en veiling te voldoen. Probeer dus om een regeling te treffen, en kijk hoeveel je kan aanbetalen, bel met de verkopende deurwaarder die je zaak behandeld, leg hem (netjes en rustig) de situatie uit en reken hem voor dat je snel kan aflossen als je je auto mag houden. Denk er om dat ze daar veel mooie verhalen horen, en meestal een tweede keer de auto in beslag nemen omdat mensen toch niet aflossen, dus ze zijn wantrouwend, maar als jij gewoon op een redelijke en nette manier je verhaal doet, zijn het gewoon mensen die je echt niet verder in de ellende willen helpen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door kweenie »

Arizonakid schreef:
30 jul 2019 20:27
Probeer dus om een regeling te treffen, en kijk hoeveel je kan aanbetalen, bel met de verkopende deurwaarder die je zaak behandeld, leg hem (netjes en rustig) de situatie uit en reken hem voor dat je snel kan aflossen als je je auto mag houden. Denk er om dat ze daar veel mooie verhalen horen, en meestal een tweede keer de auto in beslag nemen omdat mensen toch niet aflossen, dus ze zijn wantrouwend, maar als jij gewoon op een redelijke en nette manier je verhaal doet, zijn het gewoon mensen die je echt niet verder in de ellende willen helpen.
Inderdaad verstandig om zelf al van tevoren contact op te nemen met de deurwaarder. Alleen is de zaak nu blijkbaar al sterk geëscaleerd. En had TS al in een veel eerder stadium contract moeten/kunnen opnemen om een betalingsregeling te treffen. Het is nu enigszins mosterd na de maaltijd, waarbij bij een eventuele regeling al een fors deel als eerste betaling betaald zal moeten worden. In geef de Belastingdienst daar geen ongelijk in, aangezien TS waarschijnlijk al heel wat langer weet dat er een schuld is en dat die betaald moet worden. Dan had TS dus al langer de uitgaven moeten aanpassen en geld opzij moeten zetten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De belastingdienst rekent heel eenvoudig, geen auto meer, geen verzekeringskosten en geen wegenbelasting, geen brandstof kosten en geen onderhoudskosten meer dus er blijft meer over. Des te harder TS de auto nodig heeft, des te meer is de dreiging van de autoveiling waard voor de deurwaarder.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door BL2 »

Dit loopt al veel langer, er was wat voor nodig, eindelijk tot je doorgedrongen dat schulden betaald dienen te worden.
Een betalingsregeling had je veel eerder moeten voorstellen, niet pas nu er grote paniek en tijdnood is !

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

Waarop kunnen wij wel beslag leggen?
Lees voor
Wij kunnen beslag leggen op:

uw loon of uitkering
Dat noemen we ook wel loonbeslag.
Uitzondering: We mogen geen loonbeslag leggen op het deel dat geldt als beslagvrije voet)
uw bankrekeningen en uw spaarrekeningen
uw eigendommen, zoals uw huis, uw auto, delen van uw inboedel
Uitzondering: We mogen een aantal goederen niet in beslag nemen. Dat zijn bijvoorbeeld de kleren die u aan heeft, eten en drinken voor maximaal een maand en de benodigde bedden en beddengoed
geld en spullen die u van anderen tegoed hebt
Nadat beslag is gelegd kunt u niet meer zelf beschikken over zaken waarop wij beslag leggen.

Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... lag-leggen

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door BL2 »

Arizonakid schreef:
30 jul 2019 20:27
Ten eerste, negeer komkommer, als je hem überhaupt begrijpt, die schrijft onzin zoals gewoonlijk.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Als men tot een regeling mocht komen... Ga er dan vanuit dat die heel streng zal zijn. Het beslag zullen ze niet opheffen... Enkel de verkoop schorsen onder voorbehoud dat u uw baan blijft behouden. Baan weg = auto weg. Meteen.

De kans op een regeling is redelijk, als dit inderdaad het hele verhaal is. Afbetaling obv werk is maandelijks terugkerend, waar de veiling slechts eenmalig een gering bedrag oplevert. Het blijft echter een gunst want u heeft ondanks herinneringen, aanmaningen en dwangbevel en blijkbaar nog geen regeling getroffen en dat is op zijn minst slordig. Ze mogen dus weigeren en verkopen. De auto aan de veiling onttrekken zal u enkel meer problemen opleveren... Maar u benoemt gelukkig niet dat u dat van plan bent.

En u merkt... Al ren je nog zo snel.. De belastingdienst achterhaalt je wel.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat moet ik doen bij een belastingschuld en wat zijn de gevolgen?

Een belastingschuld krijg je als je een belastingaanslag niet op tijd betaalt. Het kan gaan om belasting die je moet betalen, zoals inkomstenbelasting of om belasting die je terug moet betalen, zoals te veel ontvangen zorgtoeslag. Lukt het je niet om de aanslag te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact op met de Belastingdienst en kijk of je een regeling kunt treffen:

Vraag om uitstel van betaling
Kijk of de schuld verrekend kan worden met eventuele teruggaven
Vraag om kwijtschelding
Tip! Belastingschuld voorkomen? Zorg dat je wijzigingen altijd zo snel mogelijk doorgeeft. Door elk jaar op tijd de belastingaangifte in te vullen voorkom je nare verrassingen.

Gevolgen belastingschuld
Heb je een belastingschuld en betaal je die niet binnen de gestelde termijn? Dan onderneemt de Belastingdienst verschillende stappen om te zorgen dat je toch betaalt:

Betalingsherinnering
Aanmaning
Dwangbevel
Deurwaarder met beslaglegging
Naast de vier bovenstaande maatregelen betaal je de extra kosten die hierbij komen kijken en kan de Belastingdienst andere mensen aansprakelijk stellen voor jouw belastingschuld. Ook hebben ze de mogelijkheid je een extra betaalboete op te leggen.

1. Belastingschuld en betalingsherinnering
Betaal je voor het eerst je belastingschuld te laat, dan ontvang je een betalingsherinnering. Let op, deze herinnering ontvang je niet bij:

Een naheffingsaanslag omzetbelasting, loonheffing of bijzondere verbruiksbelasting van personenauto's en motorrijwielen
Een vordering die de Belastingdienst voor anderen incasseert
Een dwangbevel van een ander belastingkantoor dan het kantoor waar jij onder valt
2. Schuld Belastingdienst en aanmaning
Na de betalingsherinnering stuurt de Belastingdienst een aanmaning. Deze herinnert je er aan dat je de belastingschuld nog steeds niet betaalt hebt. Ontvang je een aanmaning, dan wordt de belastingschuld verhoogd met invorderingsrente en aanmaningskosten. De betaling moet nu binnen twee weken na de datum van de aanmaning op de rekening van de Belastingdienst staan.

3. Belastingschuld - Dwangbevel
Betaal je de belastingschuld na de aanmaning nog steeds niet, dan volgt er een dwangbevel. Je ontvangt deze via de post of via een deurwaarder. Een verzonden dwangbevel geeft de Belastingdienst het recht om beslag te leggen op je bezittingen.
Ook voor het dwangbevel betaal je vervolgens extra kosten en de volledige betaling moet na een dwangbevel binnen twee dagen op de rekening van de Belastingdienst staan.

4. Schuld Belastingdienst en beslaglegging
Als laatste heeft de Belastingdienst de mogelijkheid om beslag te leggen op bijvoorbeeld je inboedel of zelfs je huis. De deurwaarder kan dan zaken verkopen om de openstaande Belastingschuld te voldoen.

Bron:https://www.geld.nl/lenen/service/belastingschuld

Zoals anderen ook al schrijven, dit is een reeds enige tijd uitstaande schuld,

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Goh mahadma, zoals dat zo mooi onder elkaar staat is heftig als je er mee te maken hebt!
Gelukkig niet mijn ding. Dat de TS er spoedig vanaf is en vooral er verder in de toekomst bij weg blijft.
Succes

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Frantic2 »

ik snap de belasting wel....

Dikke schulden en dan op een afspraak verschijnen met een auto, die ook nog eens een paar 1000! euro waard moet zijn. En niet die auto willen verkopen om de schuld mee af te lossen, nee...."ik heb hem nodig voor mijn werk"....
Welk werk? Nou ik wil over een paar weken gaan werken...

Waarom niet nu? Oh, ik neem nu vakantie hoor....

[Verwijderd]

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Arizonakid schreef:
30 jul 2019 20:27
Ten eerste, negeer komkommer, als je hem überhaupt begrijpt, die schrijft onzin zoals gewoonlijk.
Wilt U stoppen met dit soort persoonlijke beschuldigingen....
Als ik dat zou melden word jou bijdrage verwijderd en na meerdere keren kans op een Ban voor periode.

De rest van uw verhaal is wel goed, auto €2000 die voor €400 weg gaat.
Vaak was dan €2000,- aankoop en na een jaar met achterstallig onderhoud is soms €400,- nog teveel....

Maar ik schreef; Kun je aantonen dat auto nodig is?
Afstand en route ontbreken, en een auto kost verzekering, belasting en apk en onderhoud... dus niet gratis en is daar wel geld voor?
indien je 20 km gaat fietsen houd je meer over na inleveren auto en is de schuld eerder afgelost. De noodzaak is nog niet aangetoond en dan word de auto gewoon verkocht!

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@komkommertijd

Nou, deze zin in uw reactie is in ieder geval wel complete onzin.


“en als tweede vragen om loonbeslag zodat ze zekerheid hebben dat het bedrag in termijnen binnen zal komen”

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vragen voor loonbeslag is echt niet nodig, dat vergeet de deurwaarder heus niet. Maar hij weet goed dat de eerste druk op de veiling van de auto ligt. En als die minder opbrengt dan de veilingkosten maakt hem dat niets uit.
Die deurwaarder neemt wel wat meer mee dan 4% rente.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Belastingdienst dreigt auto in beslag te nemen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Theotrucker schreef:
31 jul 2019 11:02
Maar hij weet goed dat de eerste druk op de veiling van de auto ligt. En als die minder opbrengt dan de veilingkosten maakt hem dat niets uit.
Die deurwaarder neemt wel wat meer mee dan 4% rente.
Vreemd... Ik lees online :

De deurwaarder mag altijd uw auto in beslag nemen als u een vordering niet betaalt, maar de deurwaarder mag uw auto bij beslag niet altijd verkopen. Dit kan soms onrechtmatig zijn vanwege verschillende redenen. Eén reden is dat de opbrengst van de openbare verkoop van uw auto die in beslag is genomen, de kosten van het beslag op de auto en de openbare verkoopkosten niet te boven zal gaan.

MM weet wel of dit mag of niet.

Gesloten