LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

sinds 15 dec. 2010 zit ik in de ziektewet, aangezien mijn baas een zogenaamde eigen risicodrager is wordt de ziektewet niet door het UWV geregeld en betaald.
het bedrijf Acture B.V. uit nijmegen regelt dit allemaal en die betaald mij ook uit.
ik heb over de laatste 12 maanden ruim €25000 bruto verdient. nu hebben ze mijn ziektewet uitgerekend en ik krijg na 4 weken wel €128,- p/w netto uitbetaald. :( :(

ik heb dit allemaal eens berekent, ik weet niet hoe ze het gedaan hebben maar dit klopt natuurlijk van geen kant.
als ik het uitreken kom ik uit op € 98,- bruto uit en daar 70% van is ongeveer €68,- per dag.
dit zou betekenen dat ik netto per maand op iets meer dan 1250,- uit zo moeten komen.
ik heb al diverse keren met ze gebeld en uitgelegd dat ze de berekening niet goed hebben uitgevoerd en het herberekend wil hebben.
dit waren ze niet van plan want volgens hun klopt de berekening omdat ik een WW uitkering zou moeten hebben en ook nog eens werk. :? :?

ik zou dus een best inkomen moeten hebben :?
maar ik dus verteld dat dit niet zo is en ze dat ook kunnen zien in de opgave die ze van het UWV hebben gekregen.
ik heb ze ook verteld wat daar in staat aangezien ik diezelfde opgave ook heb. (dit kun je inzien via mijn uwv)

nu heb ik een bewijs van beëindiging WW naar ze gemaild en krijg ik in eerste instantie te horen dat ze de mail alleen op woensdag kunnen inzien.
dit is natuurlijk heel erg raar en heb ze dit ook verteld.
nu bel ik vanmorgen heen om te vragen of ze die mail hebben binnengekregen.
dit werd door diegene bevestigd. ik heb aangegeven dat ik verbaasd was omdat dit namelijk door hun niet nagekeken kon worden.
hierop werd een beetje ontwijkend geantwoord.
nu dan kunnen ze voor mij ook gelijk een herberekening gaan uitvoeren????
nou nee, dit kan woensdag pas omdat diegene die het doet er dan pas is.
maar hij/zij is er de rest van de week dus niet? maar aan de andere kant ook weer wel.

ik snap het niet meer, ik krijg een uitkering die niet klopt, (ik kan niet eens de huur betalen en g/w/e laat staan de rest en luiers en voeding voor mijn dochtertje )

hebben ze niets mee te maken. zo werkt het en niet anders.
je wordt door dit bedrijf de schulden in geholpen met alle risico's van dien en het interesseert ze helemaal niets.
zelfs het UWV ( die ook niet bepaalt hard werken en fouten maken ) vinden dit een schandelijke vertoning.
ik heb er niet om gevraagd ziek te worden? ik wil veel liever werken.

kan dit allemaal maar zo? is er nog iets wat ik kan doen?
want voordat ze alles herberekend hebben en ik mijn volle uitkering krijg ben ik weer ruim 2 weken verder.
dan loop ik ruim 2 maanden achter met huur enz.... hoe moet ik hier verder uitkomen?
ik krijg de eerste incassobrieven al binnen........

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door tiptoo »

ik ben niet helemaal op de hoogte van dit soort toestanden maar je ken een voorschot krijgen , en ga eens bij het juridisch loket langs want je moet toch je vaste lasten en eten betalen, succes.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

voorschot heb ik om gevraagd, daar doen ze niet aan :(
het is echt een belachelijke zooi daar. dan is uwv nog heilig :P :P

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door tiptoo »

sorry voorschot doen ze niet? dat mag niet daar heb je recht op, zou dan toch een juridisch loket inschakelen.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

Jouw werkgever is toch eigen risico drager? Jij bent ziek en dus moet hij het loon doorbetalen.
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/136 ... iekte.html
Maar het hoeft niet 100% te zijn, hangt af van de CAO.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

Jouw werkgever is toch eigen risico drager? Jij bent ziek en dus moet hij het loon doorbetalen.
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/136 ... iekte.html
Maar het hoeft niet 100% te zijn, hangt af van de CAO.
dit weet ik allemaal, alleen mijn werkgever heeft dit uit handen gegeven aan het kantoor Acture. zij regelen alles voor mijn baas.

maar ze doen echt heel erg moeilijk, ik ben toch niet voor een kleintje vervaard, maar dit slaat echt alles.
de eerste incassobrief heb ik door hun al binnen. ben gelijk van een abbo afgesloten en kan voor 2 jaar gaan betalen. :( :(

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

renegade66 schreef:
Jouw werkgever is toch eigen risico drager? Jij bent ziek en dus moet hij het loon doorbetalen.
http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/136 ... iekte.html
Maar het hoeft niet 100% te zijn, hangt af van de CAO.
dit weet ik allemaal, alleen mijn werkgever heeft dit uit handen gegeven aan het kantoor Acture. zij regelen alles voor mijn baas.

maar ze doen echt heel erg moeilijk, ik ben toch niet voor een kleintje vervaard, maar dit slaat echt alles.
de eerste incassobrief heb ik door hun al binnen. ben gelijk van een abbo afgesloten en kan voor 2 jaar gaan betalen. :( :(
Ik ga eens even wat meer opzoeken over dat Acture. Kijk, jouw werkgever is eigen risico drager, jouw loon hoort gewoon bij hem of haar weg te komen. Wat bedoel je met abbo? De arbodienst?

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

WERKWIJZE
Als uitzendbureau heeft u vaak niet in de gaten welke kosten u allemaal maakt rondom een zieke uitzendkracht. Immers, het risico is weggeorganiseerd in het vangnet van het UWV. Zieke uitzendkracht is einde dienstverband, wanneer hij weer beter is, wordt de uitzendkracht weer ingezet. In de tussentijd neemt het UWV de begeleiding over.Daarvoor betaalt u een aanzienlijk bedrag via de loonheffingen en wordt ieder jaar uw daadwerkelijke ziekteverzuim getoetst aan de normpercentages voor uw klasse-indeling.

De begeleiding van het UWV richt zich met name op de administratieve component: berekening dagloon, verwerking administratieve gegevens en het verrichten van de ziektegeldbetaling. Het contact met de zieke rondom herstel of eventuele interventies om herstel te bevorderen is veel minder aan de orde.
Het operationele contact met de zieke uitzendkracht ligt in praktijk daarom vaak bij uw intercedenten of consulenten maar is niet hun eerste verantwoordelijkheid want die ligt in het vervullen van vacatures en het contact met sollicitanten, uitzendkrachten en bedrijven rondom de daadwerkelijke tewerkstelling.
Acture springt hier op in door zowel de administratieve als de operationele begeleiding rondom ziekmeldingen over te nemen.

Wat betekent dit concreet?
1. Wanneer u een ziekmelding heeft, meldt u deze bij Acture.
2. Acture neemt contact op met de zieke uitzendkracht, kwalificeert de ziekmelding en zorgt voor de juiste communicatie met het UWV.
3. Acture zorgt voor begeleiding tijdens de ziekte die er op gericht is zo snel mogelijk een hersteldmelding te realiseren zodat de kracht weer kan worden ingezet.

Alle contacten die er zijn tussen de zieke en Acture zijn te volgen op uw persoonlijke pagina, natuurlijk met inachtneming van de wettelijke regels rondom privacy.


Van de site van Acture. Jij moet het UWV bellen.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

Is voor werkgevers die info op hun site. Kun je zien hoe "ziek" het is. Maar het UWV hoort jou dus te begeleiden, Acture is er om de kosten voor de werkgever te minimaliseren. Afspraak maken bij het UWV.
Of ben je geen uitzendkracht?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

ik ben gedetacheerd, al een paar jaar.

het uwv zorgt er alleen voor dat acture de goede loongegevens krijgt over de laatste 12 maanden.
verder staat het uwv er buiten.
ik heb alles al geinformeert bij uwv, ze hebben de goede gegevens ook doorgestuurd.
Acture hoort mij nu te betalen, ik heb al 3 betalingen van ze gehad.

1x €77,-
2x €128,-

dit is dus 3 weken loon :cry: :cry:

mijn baas zit er nu ook achteraan.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

renegade66 schreef:ik ben gedetacheerd, al een paar jaar.

het uwv zorgt er alleen voor dat acture de goede loongegevens krijgt over de laatste 12 maanden.
verder staat het uwv er buiten.
ik heb alles al geinformeert bij uwv, ze hebben de goede gegevens ook doorgestuurd.
Acture hoort mij nu te betalen, ik heb al 3 betalingen van ze gehad.

1x €77,-
2x €128,-

dit is dus 3 weken loon :cry: :cry:

mijn baas zit er nu ook achteraan.
Ja het UWV berekent het dagloon en regelt de ziektegelduitbetaling. De uitbetaling via het UWV gaat dus voor jou niet op omdat jouw werkgever eigen risicodrager is. Dan moet jouw loon rechtstreeks van de werkgever komen. En dat moet inderdaad minimaal 70% zijn.
Ik ben een beetje bang dat Acture ofwel jou besodemieterd en/of jouw werkgever. Want jouw loon komt, na berekening UWV, toch echt bij jouw werkgever vandaan.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

nee klopt niet helemaal, uwv berekent het dagloon niet, dit doet acture aan de hand van sv-loongegevens. alleen zij zeggen dat ik nog een ww uitkering heb terwijl dit absoluut niet zo is. heb het nagevraagd en een bevestigings brief gestuurd.

toch blijven ze moeilijk doen.
en acture is echt degene die betaald, staat ook zo op mijn bankgegevens.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

renegade66 schreef:nee klopt niet helemaal, uwv berekent het dagloon niet, dit doet acture aan de hand van sv-loongegevens. alleen zij zeggen dat ik nog een ww uitkering heb terwijl dit absoluut niet zo is. heb het nagevraagd en een bevestigings brief gestuurd.

toch blijven ze moeilijk doen.
en acture is echt degene die betaald, staat ook zo op mijn bankgegevens.

Net nog even mijn reactie terug gelezen waar ik een stukje van de site van Acture zelf heb geplaatst. Wat wij hier hebben is een concurrent voor het UWV. En dat kan dus helemaal niet, want het UWV is een overheidsinstantie. HET uitvoerend orgaan voor werk en inkomen. Dit is ook heel slordig van het UWV zelf moet ik zeggen.
Vind je het goed als ik dit geval voorleg aan een landelijke politieke partij?

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

ja hoor van mij mag je, het uwv is al vaker ter sprake gekomen. daar kan ik ook wel een heel boekwerk over vertellen.
hier heb ik ook het nodige nog mee te maken. die lappen ook echt alle regels aan hun laars. zelfs de wetten.

maar ik moet toegeven ik heb nu liever met hun te maken dan met acture.

jellievrolijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 26 sep 2007 14:44

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door jellievrolijk »

renegade66 schreef:ja hoor van mij mag je, het uwv is al vaker ter sprake gekomen. daar kan ik ook wel een heel boekwerk over vertellen.
hier heb ik ook het nodige nog mee te maken. die lappen ook echt alle regels aan hun laars. zelfs de wetten.

maar ik moet toegeven ik heb nu liever met hun te maken dan met acture.
Je hebt gelijk hoor over het UWV. Maar waar de landelijke politiek op aan stuurt is een grotendeels opheffing van het UWV. Hetgeen betekent dat daar uiteindelijk ook marktwerking op los zal worden gelaten. Kennelijk neemt Acture daar al een voorsprong op. Zij anticiperen dus op voorgenomen kabinetsbeleid, maar zijn daarmee nu nog wel zwaar in overtreding. En het UWV hoort te controleren, dus ook zij zijn fout.
Ik ga jouw verhaal aankaarten bij de landelijke politiek. En ik denk dat jij het niet te lang meer af moet wachten, maar een advocaat moet zoeken op arbeidsrecht. Kun je gewoon op googlen. Voorzieningenrechter moet je dan hebben, want jij gaat kopje onder en dat werkt snel.

AmbervS
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:58

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door AmbervS »

Ik lees hier echt van op. Wij zijn maandag ook bij de bedrijfsarts geweest. Mijn broertje is voor 100% afgekeurd.Hij heeft de probleemanalyse naar Acture doorgestuurd.
Net gebeld en gevraagd wanneer hij zijn eerste betaling ontvangt. Dit kan wel 4 tot 6 weken duren, weten ze niet precies. Echt belachelijk gewoon.
Ook nemen ze over 2 weken alweer contact op om te vragen hoe het gaat, dit terwijl de bedrijfsarts heeft aangegeven dat hij voorlopig geen arbeid kan opbouwen.

Je hebt er toch recht op te weten wanneer de eerste betaling komt? Op deze manier komt ook hij in de problemen met de maandelijkse vaste lasten.

Desphex
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 mei 2009 20:47

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door Desphex »

Ook ik heb blijkbaar een probleem met Acture BV.

10 December ziek gemeld vanwege een slijmbeurs-ontsteking in mijn voet.
Aangezien ik via Luba Uitzendburo aan de slag was bij TNT, was het onmogelijk geworden om nog post rond te brengen. Daarbij wijst mijn grote teen naar binnen, en de kans dat die ontsteking vaker voorkomt is groot, bij veel loopwerk.

10 Januari ben ik bij mijn oude baas aan de slag gegaan (via Randstad), omdat dat werk o.a veel minder belastend was voor mijn voet. Dus op die datum ook weer beter gemeld.

19 Januari, gebeld met Actura, wanneer het geld gestort zou worden (duurde al bijna 6 weken).

Eerst werd ik doorgeschakeld naar een medewerkster, die zo goed als niet te verstaan was, maar van wat ik er allemaal van begreep, willen ze maar voor 1 week uitbetalen.

Ze hadden mij gebeld op 21 december (11 dagen later dus) om informatie betreffende mijn ziekmelding, en ik moest die maandag erop bellen of het goed ging of niet. Dat heb ik gedaan, alleen, nu weten ze ineens niets van dat telefoontje. Is niet opgenomen in het systeem blijkbaar. Kreeg de vraag met wie ik gesproken had, maar dat weet ik allang al niet meer, het is tenslotte bijna een maand geleden.

De dame in kwestie zei dat ze met een collega zou overleggen hoe of wat, dus het is maar afwachten wat er gaat gebeuren.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door renegade66 »

eindelijk ze hebben mijn herberekening gedaan, dit is toch aanzienlijk hoger ruim €119 per dag. :lol: komt toch meer in de buurt.

maaaarrrrr, we zijn er natuurlijk nog niet, ze gaan niet eerder dan volgende week uitbetalen.
deze week betalen ze gewoon die €128,- uit. dit is toch belachelijk.
volgens hun is de betalingsrun al geweest. (die is gisteren gedaan)
gisteren hebben ze de herberekening gedaan, dan hadden ze dit toch gelijk kunnen uitbetalen?
ik heb ook aangegeven wie nu mijn 2 boetes van de nuon gaat betalen. hier snapten ze dus niets van.
ik uitgelegd dat door hun wanprestatie moet ik 2 x €50 boete betalen
omdat ik de afgelopen 2 maanden niet kon betalen aan de nuon.
was de vraag waarom niet?

ja duh !!!! ik wil ook graag eten en luiers voor mijn dochtertje halen.
verder wil ik deze week meer geld hebben, desnoods door een spoedboeking.
nou ze gaan dit dus niet betalen. huur maar een advocaat in. verder wilden ze niet in discussie en hingen tot 2 x toe zo de telefoon op.

wat een onbeschoft en laks @#%#$@ bedrijf is dit zeg?
hebben leuk een gezin in de schulden gewerkt, en ik kan het zelf gaan betalen en oplossen.
ze hebben de prijs "een loden BOM" van mij met vlag en wimpel boven UWV gewonnen.

AmbervS
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:58

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door AmbervS »

Wat een onbeschoft gedoe zeg!

Gelukkig is wel de herberekening gedaan, maar belachelijk dat ze dit niet direkt betalen.


Ik heb een mail gestuurd met het verzoek om duidelijkheid te geven mbt de uitbetalingen.

Het is volledig onduidelijk wanneer hij voor het eerst gestort krijgt, kon 4 tot 6 weken duren. Hij zit al vanaf 29 december in de ziektewet.

Kan het juridisch loket hierin iets betekenen?

AmbervS
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 jan 2011 15:58

Re: berekening ziektewet Acture B.V. HELP !!!!!!!

Ongelezen bericht door AmbervS »

En ze zijn inderdaad nauwelijks te verstaan aan de telefoon..

Gesloten