BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Hi,

Heb een tijdelijk probleem met het uitkeren van pensioen aan de weduwe van een vriend van mij. Ik woon in het buitenland en nadat een vriend was overleden (zelfde land) heb ik de weduwe trachten te helpen met aanvragen pensioen etc. Dat lukt aardig alleen is zij niet in het bezit van een BSN-nummer en de pensioengever ABP is niet bereid pensioen over te maken zonder BSN-nummer. Dit is volgens de belastingdienst wél mogelijk door gebruik te maken van het zgn. Anoniementarief (inhouding 52%) en dan later te verrekenen, maar dat doen ze niet (punt).

Heb de aanvraag voor BSN uiteraard op reguliere wijze ingediend half augustus 2021 maar duurt ongeveer 8 - 10 weken en dan sturen ze het BSN-nummer naar het huisadres in Colombia maar die post is ook nog een maand of drie onderweg als die niet aangetekend wordt verzonden (dan 1 week).

Tot die tijd krijgt zij van het ABP namelijk niets uitgekeerd. Is er een manier om bijvoorbeeld dat BSN-nummer bekend te maken aan het ABP of legaal ergens te verkrijgen?

Dat BSN-nummer is natuurlijk niet voor niets maar een administratief registratiemiddel dus feitelijk houdt de verwerking van dit nummer het uitkeren van het pensioen aan de weduwe een vier of vijf maanden op in het gunstige geval en ik wil dit graag bespoedigen.

Hoe kom ik nu, na verwerken/aanmaken BSN-nummer eerder (legaal) achter dit nummer zodat het pensioenfonds het e.e.a. zo spoedig mogelijk kan verwerken.

Ben overigens gemachtigd bij de notaris door de weduwe om het e.e.a. goed te regelen dus ben de juiste persoon daarvoor.

Heeft iemand hier eerder mee te maken gehad?

Dank

Tedjooo

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door Seinhuis »

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nummer-bsn heb je vast wel gelezen. Zonder BSN kan je helemaal niks.

Als niemand antwoord hebt neem dan contact op met www.juridischloket.nl/ of https://www.rijksoverheid.nl/contact/in ... ksoverheid

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Ja heb al diverse treintjes gevolgd. Whatsapp overheid is een goede en heb gevraagd of de familiegegevens (bsn nummers echtgenote) n overlijden nog wordt bijgewerkt. Ik kan daar via Digid nog in namelijk.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Pensioenfondsen zijn gerechtigd om BSN-gegevens op te vragen. Als je vermoed dat het nummer inmiddels toegekend is, af en toe bellen en vragen of ze in het systeem willen kijken op de achternaam om te kijken of het nummer er al in staat?

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Harrie,

Ja zie dat net ook. En bel iedere week maar nog niet toegekend. Als ze aangeven dat het nummer er is ga ik ABP stalken !!

Ben trouwens wel tevreden over het ABP behalve dan dat ze nu niet uitkeren.
Hopelijk over een week of 2 is het probleem opgelost en kunnen we hier verder mee.

Dank je wel

Tedjooo

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door kweenie »

HandigeHarrie schreef:
29 sep 2021 18:08
Pensioenfondsen zijn gerechtigd om BSN-gegevens op te vragen. Als je vermoed dat het nummer inmiddels toegekend is, af en toe bellen en vragen of ze in het systeem willen kijken op de achternaam om te kijken of het nummer er al in staat?
Volgens mij werkt dit in de regel via de GBA en dat werkt dus niet als iemand in het buitenland woont.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door Tedjooo »

HArrie,

Dat moet dan gaan via een ander kanaal want ze staan ook niet ingeschreven bij de RNI Register Niet Ingezetenen.

Het nummer is aangemaakt kreeg ik donderdag te horen... heb de ABP een mail gestuurd of ze het nummer willen opvragen. Hopen dat ze zo creatief willen zijn.

Dank

Tedjooo

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wat op de website van de Overheid staat is idd niet sluitend, de optie niet-ingezetene voor een Nederlander staat er wel, maar die voor de situatie die jij beschrijft ontbreekt.

Tedjooo
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 mei 2018 17:18

Re: BSN nummer waar op te vragen geen uitbetaling pensioen

Ongelezen bericht door Tedjooo »

Harrie,
Dat is inderdaad het probleem in Nederland. De overheid doet het één.... en laat de uitvoering (verstrekken BSN) over aan een ander (gemeente). En dan zit je met het RNI register waar zij nooit in komen te staan want ze hebben nooit in NL gewoond.
Heb aan veel deuren aangeklopt en ik moet zeggen overal netjes te woord gestaan maar (nog) geen oplossing. Gemeente Den Haag zou nog kijken, heel aardig.

Maar: eind goed al goed.... want heb via de Ambassade en Consulaat een verklaring kunnen krijgen met daarop de twee BSN-nummers.

Creativiteit en medewerking vanuit die kant heeft ons dus denk ik wel 4 maanden gescheeld als het niet langer is.

Er zijn dus wel wegen... goed zoeken, aan vele deuren kloppen en dan valt het in dit geval nét goed.

Iedereen dus bedankt voor het meedenken en ik hoop dat iemand anders hier een keer wat aan heeft.
Mocht men vanuit het buitenland een BSN-nummer nodig hebben (met gegronde reden) kan men evt. bij mij terecht voor (gratis) advies.

Tedjooo

Gesloten