LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
08 okt 2019 16:36
WalterSmits schreef:
08 okt 2019 16:31
Daargaanwedan heeft helemaal gelijk, deze site van de EU had ik dus ook al gezien maar het punt is dat zij spreken over o.a. zware motorfietsen en niet over lichte 50cc scooters.
Er staat op die site uitgelegd hoe u de btw terug kan krijgen. Echter hebt u geen btw betaald. En iets dat je niet betaald hebt kan je ook niet verrekenen.
Enkel met factuur met btw specificatie kunt u voorleggen in Duitsland om de betaalde btw terug te krijgen.
Nee, wat je zegt is niet correct. Op de site wordt uitgelegd hoe de verkoper, niet de koper, in dit geval de BTW terug kan krijgen. En er wordt aangegeven dat de koper in zijn land BTW moet betalen. En die twee elementen spelen natuurlijk een rol bij het onderhandelen over de prijs. En daarom is de link relevant.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Erthanax »

WalterSmits schreef:
08 okt 2019 16:56
NeoDutchio U heeft het steeds over niet betaalde BTW en dat particulieren niet BTW plichtig zijn.
Ik ben Neodutchio niet, maar ik kan u verzekeren dat u als particulier niet btw-plichtig bent.
Doet u als particulier wel eens aangifte voor de btw? Nee toch zeker.

- De btw is de belasting op de toegevoegde waarde.
- Die toegevoegde waarde levert de ondernemer (simpel gezegd: van grondstoffen maakt hij een product)
- Daarover moet de ondernemer belasting betalen. Die moet hij bij de klant (particulier of zakelijk) in rekening brengen.
- De ondernemer rekent de btw af met de fiscus.
Dát is wat btw-plichtig betekent.

Als u, als particulier, iets verkoopt aan een andere particulier, dan betaalt niemand btw over die transactie.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 08 okt 2019 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door tttlocke »

WalterSmits schreef:
08 okt 2019 16:56
NeoDutchio U heeft het steeds over niet betaalde BTW en dat particulieren niet BTW plichtig zijn.
Waar komen dan die miljarden euro's vandaan die de consument en dus een particulier betaald op zijn producten en goederen.
Er is tijdens de aanschaf van deze scooter door de verkoper BTW betaald, en de prijs die ik moet betalen is dus inclusief BTW.
Er staat op de deze site van de EU hoe men de BTW terug kan vragen en vervolgens wordt men doorgestuurd naar de site van de Nederlandse belastingen.
En daar kan men als particulier geen BTW terugvragen.
Even wat rechtzetten:
- De term BTW-plichtig heeft betrekking op het verplicht zijn BTW in rekening te brengen en af te dragen aan de belastingdienst. De verkopende ondernemer is BTW-plichtig.
BTW-plichtig zijn is niet een term die van toepassing is op de particulier die verplicht is een prijs incl. BTW te betalen (bijv. in een winkel)
- De persoon waarvan u koopt kan dan wel BTW betaald hebben, aan u wordt geen BTW in rekening gebracht.
Verder:
- De verkoper zal u een prijs vragen waarbij hij vanzelfsprekend rekening houdt met de prijs (incl. BTW!) die hij betaald heeft. Hij wil er natuurlijk niet op achteruit gaan.
- De wetenschap dat de verkoper BTW kan terugvragen als hij ten behoeve van de export naar in dit geval Nederland verkoopt, maakt dat hij bereid zou moeten zijn met een lagere prijs genoegen te nemen dan als hij in Duitsland zou verkopen.
- Van deze wetenschap maakt u gebruik om een goede prijs te onderhandelen
- U betaalt gewoon BTW in Nederland en dat kan best als u de scooter goedkoper krijgt dan voor een Duitse koper mogelijk zou zijn.
- U maakt goede afspraken met de verkoper hoe deze deal samen financieel af te handelen.

En inderdaad alles onder voorbehoud van het feit of deze regels ook gelden voor uw type scooter.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door tttlocke »

Toevoeging: de desbetreffende richtlijn spreekt in dit verband over:
landvoertuigen die zijn uitgerust met een motor van meer dan 48 cc cilinderinhoud of met een vermogen van meer dan 7,2 kilowatt

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

WalterSmits schreef:
08 okt 2019 16:56
NeoDutchio U heeft het steeds over niet betaalde BTW en dat particulieren niet BTW plichtig zijn.
Waar komen dan die miljarden euro's vandaan die de consument en dus een particulier betaald op zijn producten en goederen.
Er is tijdens de aanschaf van deze scooter door de verkoper BTW betaald, en de prijs die ik moet betalen is dus inclusief BTW.
Er staat op de deze site van de EU hoe men de BTW terug kan vragen en vervolgens wordt men doorgestuurd naar de site van de Nederlandse belastingen.
En daar kan men als particulier geen BTW terugvragen.
Als een consument iets in een winkel koopt, dus bij een KVK Ingeschreven bedrijf, betaald men BTW. Als ik op de rommelmarkt bij een particulier (of via feestboek, marktplaats over wel verkoopkanaal dan ook) koop, dan betaal ik geen BTW. Het bedrijf moet een BTW afdracht doen, een particulier kan dat niet.
Dat de verkoper bij aanschaf BTW betaald heeft wil niet zeggen dat hij de BTW kan verrekenen. Het is ook niet zo dat de koper, die dus zonder BTW koopt, het oorspronkelijk betaalde BTW kan verrekenen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door tttlocke »

snuffel1 schreef:
08 okt 2019 17:58
Lijkt mij toch vrij simpel, je koopt van een particulier een scooter in Duitsland, vervoerd die scooter op een aanhanger en vraagt vervolgens een Nederlands kenteken aan. Importeer je dan de scooter of maak je gebruik van het vrije verkeer van goederen binnen de EU landen. Het lijkt mij dat een extra btw heffing niet van toepassing is maar dat je wel de kans loopt dat de scooter niet aan rdw eisen voldoet.
De BTW heffing is van toepassing indien het voertuig als nieuw wordt beschouwd. Dat is zo in het geval van TS.
Dus betalen moet je.

WalterSmits
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 okt 2019 22:49

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door WalterSmits »

snuffel1 schreef:
08 okt 2019 17:58
Lijkt mij toch vrij simpel, je koopt van een particulier een scooter in Duitsland, vervoerd die scooter op een aanhanger en vraagt vervolgens een Nederlands kenteken aan. Importeer je dan de scooter of maak je gebruik van het vrije verkeer van goederen binnen de EU landen. Het lijkt mij dat een extra btw heffing niet van toepassing is maar dat je wel de kans loopt dat de scooter niet aan rdw eisen voldoet.
De scooter moet zo wie zo op een aanhanger vervoerd worden want de RDW geeft alleen een eendaags kenteken af om de scooter ter schouwing aan te bieden.
De RDW accepteert een CVO (Certificaat van Overeenstemming) in Duitsland is dit een EWG (übereinstimmingsbescheinigung) dus dat zou geen probleem moeten geven.
Volgens de Europese richtlijnen wordt dit geaccepteerd door alle Lidstaten.

honza
Berichten: 80
Lid geworden op: 27 mar 2009 16:04

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door honza »

Er is onlangs een rechterlijke uitspraak gedaan (ging om een auto maar ook daar spreekt de wet van 6000km/6 mnd): die auto had minder dan 6000 km en de rechter vond dat 'niet nieuw'; eis belastingdienst afgewezen...

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door criticus2 »

honza schreef:
23 okt 2019 13:08
Er is onlangs een rechterlijke uitspraak gedaan (ging om een auto maar ook daar spreekt de wet van 6000km/6 mnd): die auto had minder dan 6000 km en de rechter vond dat 'niet nieuw'; eis belastingdienst afgewezen...
hoe oud was die auto? als dat vergelijkbaar is met deze scooter kan je met die uitspraak in de hand (mits er geen hoger beroep meer loopt of nog ingesteld gaat worden) in overleg met de belastingdienst. voordat je de scooter gaat halen.

Hindriks-Vught
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2016 19:17
Locatie: Vught

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Hindriks-Vught »

Heel lang geleden, eind 70-er jaren is er een duidelijk arrest gewezen, het "Arrest Maurice Schul". Dat ging over de BTW die de NL fiscus wilde opleggen over de waarde van een in Frankrijk gekocht zeiljacht, terwijl de buitenlandse particuliere verkoper al BTW had voldaan. Het heeft toen een paar jaar geduurd, maar de NL fiscus heeft, op last van de EU, haar claim moeten intrekken omdat er al aan de verplichting tot betaling van de BTW was voldaan.
Wel moet goed worden opgelet of de Duitse scooter een NL-type goedkeuring heeft, volgens mij is dat nodig om een verzekering te kunnen sluiten en een verzekeringsplaatsje te kunnen krijgen.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Moneyman »

honza schreef:
23 okt 2019 13:08
Er is onlangs een rechterlijke uitspraak gedaan (ging om een auto maar ook daar spreekt de wet van 6000km/6 mnd): die auto had minder dan 6000 km en de rechter vond dat 'niet nieuw'; eis belastingdienst afgewezen...
Er bestaat geen wettelijk kilometrage.

Heb je een link naar die uitspraak?

riddert
Berichten: 2127
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door riddert »

Lees dit maar eens door, dan weet je precies hoe de vork in de steel zit;
https://www.dasimport.nl/auto-importere ... meterstand

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Duidelijk!

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door Moneyman »

Moneyman schreef:
23 okt 2019 18:09
Er bestaat geen wettelijk kilometrage.
Onjuiste gedachte kronkel mijnerzijds, excuses! Ik dacht te civielrechtelijk in plaats van fiscaal :oops:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: BTW betalen over een tweedehands 49cc-scooter

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
23 okt 2019 21:09
Moneyman schreef:
23 okt 2019 18:09
Er bestaat geen wettelijk kilometrage.
Onjuiste gedachte kronkel mijnerzijds, excuses! Ik dacht te civielrechtelijk in plaats van fiscaal :oops:
De vraag naar de uitspraak is nog wel relevant. Die 6000km komt rechtstreeks uit een EU-verordening, zo de nationale regelgeving in. Een knappe rechter die daar tegenin gaat. Of misschien zat het toch anders in die zaak?

Gesloten