LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
pjosso
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2011 00:50

CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door pjosso »

1. Heb een 2 boetes gekregen. Alle twee ruim op tijd betaald. 2 bedragen met eendezelfde reden en volgnummer alleen vinden ze bij het CJIB niet en was het apart, want het CJIB weet het altijd beter.
2. Een van beiden had een verkeerd aanslagnummer, dit wist ik niet omdat het CJIB dit niet meldde.
3. Hoorde niks meer van het CJIB dacht dat alles daar goed geregeld was.
4. Eerst volgende wat ik van het CJIB hoor na een maand is geen waarschuwing maar een verhoging omdat het bedrag met het verkeerde aanslagnummer terug gestorneerd werd zonder dat zij dit mij hebben gemeld, geen waarschuwingsbrief dat ik nog een verschuldigd bedrag moet betalen. Nee gelijk een verhoging, een verhoging die niet gelijk is aan het vergrijp.
5. Het CJIB mag geen verhoging geven omdat je een verkeerd aanslagnummer gebruikt hebt zonder dat dit mij met een brief is duidelijk gemaakt, zeg hierbij expliciet met een brief mij duidelijk is gemaakt dat ik het door hen teruggestorneerde bedrag weer moest overmaken. Absurd tafareel.
6. Heb gebelt naar het CJIB, legde de situatie uit en die mevrouw aan de lijn drukte mij op het hart dat als ik doorgaf dat ik al betaald had ik gewoon het verschuldigde bedrag zonder verhoging hoefde te betalen.
7. Heb de bewijsbrief gestuurd naar het CJIB en verwachtte daar normaal antwoord op.
8. Kreeg ik een brief van de directeur(sic!) notabene dat ik het bedrag plus verhoging alsnog moet betalen, zonder uitleg en zonder dat men heeft gekeken naar het bewijs dat ik mede in opdracht van een medewerker van het CJIB naar hen heb gestuurd (voor de 2e keer kijkt men niet naar de feiten).
9. Het CJIB laat zien dat het niet gecontroleerd word en daardoor zichzelf boven de wet kan plaatsen en/ of eigen regels verzint, zonder dat men naar de feiten kijkt aldaar.
10. Hiermee draag ik aan dat men van het CJIB een verstorende factor is het leven en het wel en wee van de mensen in Nederland en dat men daar van repliek dient te worden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door VioletPrue »

pjosso schreef:10. Hiermee draag ik aan dat men van het CJIB een verstorende factor is het leven en het wel en wee van de mensen in Nederland en dat men daar van repliek dient te worden.
Nou, dan mag u zichzelf feliciteren.
Doordat u boetes krijgt (en die krijg je niet zo maar) houdt u het CJIB in leven.
Dus bedank uzelf!

Maar even serieus, u betaalt iets en dat geld komt terug op uw rekening.
Dat ziet dan toch?
Waarom zou het CJIB u moeten waarschuwen als u een fout maakt?
En natuurlijk blijven zij niet tot in het oneindige aanmaningen en herinneringen sturen, u moet zelf in de gaten houden of een betaling goed verloopt.
Ik zie de heisa dan ook niet zo in.
U maakt een fout en wordt boos als daarop een sanctie volgt.
Dat is echt uw eigen probleem.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door A.niem »

Enig idee hoeveel betalingen er per dag binnen komen bij CJIB? Dit wordt echt niet per post geboekt, maar het is geautomatiseerd geregeld. Zodra er een betaling binnen komt, die niet op de aanslagnummer kan worden geboekt, dan wordt dit bedrag automatisch gestorneerd. Het is aan de ´klant´ zelf om het bedrag nogmaals over te maken met het correcte aanslagnummer.

En net zoals VioletPrue stelt: Dit had u zelf kunnen zien, en kunnen corrigeren (nieuwe betaling). De verhoging is volgens mij terecht, want de boete is niet op tijd betaald.

EvDijk
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2012 16:37
Locatie: Voorthuizen, gemeente Barneveld, Gelderland
Contacteer:

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door EvDijk »

Als je met een kopie bankafschrift kunt aantonen dat je hem op een bepaalde datum hebt betaald zou ik dit meenemen in een bezwaarschrift tegen de verhoging. Bij het indienen van een bezwaar gelden wel bepaalde termijnen, dus hier moet je wel snel mee zijn. Dat zij het terug hebben gestort doet niet af aan de door jou gedane betaling. Succes!

JankeeeB
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:46

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door JankeeeB »

Ja voor mij hetzelfde probleem.
Er misten 4 cijfers van het betalingskenmerk en promt een week later 15 mei 2012 wordt het bedrag teruggestort wat ik nu op 10 juli 2012 pas zie.
Ik kijk regelmatig op mijn bankrekening en dit is mij ontgaan.
Voor 9 km/h te hard rijden moet ik nu een boete van €91,50 betalen.
Ik vind dat er iets mis is met dit systeem.
Een automatische brief die je er van op de hoogte brengt dat je betaling is misgegaan zou een oplossing moeten zijn.

JankeeeB
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:46

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door JankeeeB »

A.niem schreef: En net zoals VioletPrue stelt: Dit had u zelf kunnen zien, en kunnen corrigeren (nieuwe betaling). De verhoging is volgens mij terecht, want de boete is niet op tijd betaald.
Juist wel, de boete is ruim op tijd betaald! 7 mei heb ik mijn boete bijvoorbeeld betaald. De uiterlijke datum was 19 juni. Ik had het zelf kunnen zien en kunnen corrigeren, maar ze hadden mij ook nog een brief kunnen sturen --> daar worden ze ten slotte voor betaald.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door Emmy75 »

JankeeeB schreef:Ja voor mij hetzelfde probleem.
Er misten 4 cijfers van het betalingskenmerk en promt een week later 15 mei 2012 wordt het bedrag teruggestort wat ik nu op 10 juli 2012 pas zie.
Ik kijk regelmatig op mijn bankrekening en dit is mij ontgaan.
Voor 9 km/h te hard rijden moet ik nu een boete van €91,50 betalen.
Ik vind dat er iets mis is met dit systeem.
Een automatische brief die je er van op de hoogte brengt dat je betaling is misgegaan zou een oplossing moeten zijn.
Dus omdat u meermaals niet goed oplet en fouten maakt, moeten er maar weer extra kosten gemaakt worden door een brief te sturen en u eraan herinneren of u aub nog wil gaan betalen. Waar iedereen dan weer aan mag meebetalen.

Een automatische brief kost ook geld. Papier, inkt, versturen en automatisering aanpassen is allemaal niet gratis. Bovendien hoe stelt u zich voor dat ze die automatische brief dan bij u krijgen ? Een brief sturen geadresseerd "aan de eigenaren van bankrekeningnummer 123456789" kan de post helemaal niets mee.

Het systeem zal zo ingericht zijn dat een betaling met het juiste kenmerk automatisch gekoppeld wordt met een openstaande bekeuring. Bedragen die ze niet thuis kunnen brengen worden automatisch teruggestort naar de rekening waar de betaling vandaan kwam. Als ze de betaling wel thuis konden brengen, hoeven ze die brief al helemaal niet te versturen want dan kunnen ze die net zo makkelijk matchen met de openstaande bekeuring. Maar dat kost veel manuren en dus veel geld. Dus kunnen ze die brief eigenlijk helemaal niet versturen.

Bij het doen van de eerste betaling gaat al iets mis en let u al niet goed op omdat het kenmerk niet juist is. U kijkt naar eigen zeggen regelmatig op de rekening maar dit is u dus ook regelmatig ontgaan. Door een opeenstapeling van meerdere fouten uwerzijds (verkeerd betalingskenmerk en de terugstorting meermaals niet opmerken en niet te vergeten het te hard rijden zelf) moeten er een hoop extra kosten gemaakt worden waar iedereen aan mee mag betalen ? Laat de rekening lekker liggen bij de mensen die zelf zoveel en zo vaak niet opletten dan leren ze er misschien nog eens wat van.

A.niem
Berichten: 131
Lid geworden op: 25 mei 2011 14:45

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door A.niem »

JankeeeB schreef:Een automatische brief die je er van op de hoogte brengt dat je betaling is misgegaan zou een oplossing moeten zijn.
Misschien is in uw geval de oplossing om de auto te laten staan. Rijd u nooit meer te hard en hoeft u ook geen boetes meer te betalen. :lol:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door VioletPrue »

JankeeeB schreef:
A.niem schreef: En net zoals VioletPrue stelt: Dit had u zelf kunnen zien, en kunnen corrigeren (nieuwe betaling). De verhoging is volgens mij terecht, want de boete is niet op tijd betaald.
Juist wel, de boete is ruim op tijd betaald! 7 mei heb ik mijn boete bijvoorbeeld betaald. De uiterlijke datum was 19 juni. Ik had het zelf kunnen zien en kunnen corrigeren, maar ze hadden mij ook nog een brief kunnen sturen --> daar worden ze ten slotte voor betaald.
De boete is dus niet betaald, want CJIB stort terug, omdat er door TS een fout gemaakt wordt.
Als u naar het toilet gaat in een restaurant, verwacht u dan dat de ober u er aan herinnert dat u moet vegen na afloop?
Of bent u volwassen genoeg om dat zelf te onthouden?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door sephora30 »

Er misten 4 cijfers van het betalingskenmerk

Wat bedoel je hier precies mee? Is het CJIB 4 cijfers vergeten of jij toen je de betaling ging doen?

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CJIB aanslagnummer fout, bestraft zonder waarschuwing

Ongelezen bericht door ArneLH »

Over dit soort gevallen met het CJIB heb ik nog geen jurisprudentie gezien, maar dit komt bijvoorbeeld in de buurt: Hof 's-Hertogenbosch 16 juni 2004, LJN AQ5907.

Gesloten