LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Pyhat »

Hi allemaal,

Ik ben er onlangs achter gekomen dat er privacy issues zijn met de "Mijn Post" feature in de PostNL app en wil iedereen hiervoor waarschuwen.

Als je de PostNL app installeert, dan krijg je bovenin een advertentie om gebruik te maken van "Mijn Post". Je kan je dan aanmelden voor deze dienst en krijgt een code per post opgestuurd. Na het invoeren van de code krijg je voortaan foto's van je post voor ze het in je brievenbus gooien. Best handig, maar hoe werkt dit dan rondom verhuizingen?

Mijn aanname was altijd dat ze een koppeling hadden met de Gemeentelijke basis administratie. Iemand gaat verhuizen, Gemeente weet dat en geeft dit door aan PostNL. PostNL zorgt er dan voor dat de vorige bewoners deze foto's niet meer krijgen (iedereen afmelden voor het oude adres). Zo werkt het dus niet. Het feit dat je je verhuizing waarschijnlijk zelf ook aan PostNL doorgeeft boeit ook niet als het gaat om deze dienst.

Als nieuwe bewoner moet je de app installeren, je moet je dan voor "Mijn Post" aanmelden en daarna moet je je adres afmelden om te voorkomen dat anderen deze foto's nog krijgen. Wil je er zelf gebruik van maken, dan moet je je dus eerst aanmelden, dan je adres afmelden en dan opnieuw aanmelden. Ze hebben voor het gemak deze verantwoordelijkheid volledig belegd bij de nieuwe bewoners en volgens mij weet bijna niemand dit. Als je je gaat aanmelden, dan werkt het namelijk gewoon en je kijkt er niet meer naar om. De vorige bewoners melden zich waarschijnlijk af omdat ze het nieuwe adres willen aanmelden (je kan namelijk niet meerdere adressen aanmelden in de app), maar de mensen die hier misbruik van maken geven het natuurlijk niet door.

De vraag is nu of dit mag. Er zijn nog steeds best veel mensen die de app niet gebruiken en alleen via de website een pakket volgen. Zij weten helemaal niet dat je foto's van je post kan krijgen. Verder blijft dit ook gewoon werken tot iemand het adres af gaat melden. Het kan dus zijn dat niet alleen de vorige bewoners de foto's krijgen, maar ook de mensen die daarvoor daar hebben gewoond.

De checklist voor verhuizingen in Nederland is sinds Oktober 2017 (toen is deze feature gelanceerd):

- Inschrijven bij Gemeente
- PostNL app installeren, aanmelden, adres afmelden (eventueel opnieuw aanmelden)

De vraag is hoeveel mensen hier nu misbruik van maken. Er zijn vast genoeg mensen die het handig vinden om te zien of ze nog post krijgen op het vorige adres.

Ik ben nu ook wel benieuwd naar jullie mening. Mogen ze zo'n dienst blijven aanbieden zonder een koppeling met de systemen van de Gemeente? Mogen ze deze verantwoordelijkheid afschuiven op de nieuwe bewoners? Als dat zo is, moeten ze er dan niet voor zorgen dat mensen hierover worden geinformeerd? Je kan er namelijk op geen enkele manier achter komen dat dit voor jou speelt.

Mijn advies: ben je na Oktober 2017 verhuisd? Dan moet je je z.s.m. aanmelden voor "Mijn Post" en daarna direct je adres afmelden. Dat is echt de enige manier om te voorkomen dat anderen foto's krijgen van alles wat in je brievenbus terecht komt. Ik heb PostNL gebeld en kreeg toen te horen dat dit juridisch helemaal dichtgetimmerd zit, maar ik ben daar niet van overtuigd.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door thecure »

Het zijn foto's van de envelop.... Dus is het probleem zo groot?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door 16again »

thecure schreef:
23 mar 2019 12:18
Het zijn foto's van de envelop.... Dus is het probleem zo groot?
Moeten de oude bewoners kunnen zien, dat je dagelijks 6 deurwaardersbrieven krijgt?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De app werkt toch met een wachtwoord? Daar kan een ander toch niet inloggen?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
23 mar 2019 12:33
thecure schreef:
23 mar 2019 12:18
Het zijn foto's van de envelop.... Dus is het probleem zo groot?
Moeten de oude bewoners kunnen zien, dat je dagelijks 6 deurwaardersbrieven krijgt?

In dat geval heb je grotere problemen dan dat oude bewoners dit zien

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door kweenie »

Theotrucker schreef:
23 mar 2019 12:34
De app werkt toch met een wachtwoord? Daar kan een ander toch niet inloggen?
De app werkt op adres. Dus zouden na een verhuizing de vorige bewoners foto's van jouw enveloppen blijven ontvangen, als jij of zij daar niet iets aan doen.

Is inderdaad niet heel fijn, maar het kan alleen door de vorige bewoners van jouw huis en niet door wildvreemden.

ZeerPrivé
Berichten: 5322
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Inloggen op de app is een combinatie van e-mailadres + wachtwoord. De vorige bewoners hebben geen van beide gegevens van jou.

Je adres moet je na verhuizing natuurlijk zelf wijzigen in de app;

PostNL-account aanpassen of verwijderen

Met je PostNL-account heb je al je gegevens overzichtelijk op één plek. Ook kun je eenvoudig gegevens aanpassen of je account verwijderen:

Log in op je PostNL-account met je e-mailadres en wachtwoord, en klik vervolgens op ‘Wijzig gegevens’.
Je kunt hier verschillende gegevens aanpassen, zoals:
- Persoonlijke gegevens (naam, adres, telefoonnummer)
- Inloggegevens (e-mailadres en wachtwoord)
- Extra e-mailadres toevoegen
- PostNL-account verwijderen

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Pyhat »

Klopt, ze moeten er wel hebben gewoond en als je voor Oktober 2017 bent verhuisd hoef je je geen zorgen te maken. Dat ze alleen de envelop kunnen zien vind ik ook al te ver gaan. Ze wonen er niet meer, dus ze mogen helemaal niets meer zien wat mij betreft. Ik heb ondertussen mijn adres afgemeld, maar ik ben ervan overtuigd dat mensen hier misbruik van maken omdat praktisch niemand weet hoe dit werkt. Er zijn ook veel mensen die nooit de app hebben geinstalleerd. Kan PostNL dan van ze verwachten dat ze het adres direct gaan afmelden als ze ergens gaan wonen? Je kan dus eigenlijk niet meer om de PostNL app heen. Als je waarde hecht aan je privacy, dan moet je dus die stappen volgen. Volgens mij mogen ze deze verantwoordelijkheid niet zomaar bij de nieuwe bewoners beleggen.

Wat betreft het inloggen met wachtwoord. Dat maakt niet uit, het blijft gewoon werken voor je oude adres tenzij de nieuwe bewoners het adres afmelden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door kweenie »

Je adres moet je na verhuizing natuurlijk zelf wijzigen in de app;
Dat is nu juist het punt van TS. Op het moment dat de vorige bewoners hun adres niet veranderen, zullen ze nog steeds foto's van de post blijven ontvangen. Ook als jij er dan al woont.

Vandaar de handige tip van TS om na een verhuizing jezelf bij deze app aan te melden. De oude bewoners zullen dan automatisch geen foto's het van hoe post krijgen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik krijg al geen foto's meer maar grijze vlakken. Topicstarter zal wel niet de enige klager zijn.

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Pyhat »

Let wel op, alleen aanmelden is niet voldoende. Als je je alleen gaat aanmelden, dan werkt het voor jou en de vorige bewoners. Je moet je aanmelden, adres afmelden en dan eventueel opnieuw aanmelden als je er gebruik van wilt maken.

PostNL kan best wat dingen doen om mensen hierop te wijzen:

- In de app aangeven hoeveel mensen foto's krijgen (deze informatie kan je nu op geen enkele manier van ze krijgen)
- In de brief met de code voor de aanmelding aangeven dat ze het adres moeten afmelden als ze er net zijn komen wonen
- Bij een aanmelding vragen of zij de enige zjin die er gebruik van moeten maken. Bij het activeren dan meteen anderen eraf gooien.
- enz.

Vraag me nog steeds af of dat voldoende is om het op deze manier te regelen. Wat als iemand nooit de app heeft gebruikt, niet weet dat er foto's worden gestuurd enz. Ze weten van niets en komen er waarschijnlijk ook nooit achter dat iemand meekijkt.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uiteraard geeft de gemeente NIET door aan Post.nl dat iemand verhuist.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is toch vreemd dat je een app moet installeren en configureren om zeker te weten dat een ander geen foto's krijgt van jouw poststukken. Ik kan me de zorgen van TS heel goed voorstellen.

Hoe lang worden die foto's eigenlijk bewaard?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het gaat over meer als de foto's alleen natuurlijk. Alle pakjes en aangetekende post, zowel ontvangen als zelf verzonden staan erin.
Ik woon hier nu twintig jaar. Mijn post app is anderhalf jaar. Daar kan toch niemand bij? Als ik dood ga zal dit door niemand afgemeld worden, net zoals feestboek, messenger, whatsapp, Gmail en diverse forums waaronder deze! En als ik helemaal dement zou worden en naar een verzorgingshuis wordt gedropt zal er ook niets afgemeld worden, dus kan een eventuele nieuwe bewoner de app op dit adres niet meer gebruiken?

Pyhat
Berichten: 77
Lid geworden op: 14 jul 2017 13:58
Contacteer:

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Pyhat »

Nieuwe bewoners kunnen de app gewoon gebruiken op je oude adres. Als zij het adres niet afmelden via de app, dan blijf jij de foto's krijgen terwijl je bent verhuisd.
Laatst gewijzigd door Pyhat op 23 mar 2019 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zie maar zes brieven van de laatste maand en vier pakjes, half jaar geleden september is het verste in het verleden. Valt nog mee.
Zie je dus wel als er nog een brief voor jou komt na de verhuizing. Sta je onverwacht aan de deur.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Los van zien kunnen ze meer.
Als jij een pakketje verwacht kunnen ze via de app zonder verdere verificatie het bezorgadres en tijdstip wijzigen waardoor ze uw pakjes ontvangen.

Staat wel geregistreerd... Maar als je kijkt hoe strikt PostNL is met registreren van een adres (verificatie met code ontvangen op adres) dan is dit wel laks.

Costnix
Berichten: 1081
Lid geworden op: 26 nov 2016 10:27

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Costnix »

Het wachtwoord en e-mailadres moet dan wel bij de nieuwe bewoners bekend zijn. Anders is er niets mogelijk.
Ik zie in de app alleen niet waar je die foto’s kunt zien. Ik zie het probleem dus niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Klik op ontvangen, mijn post. Het bovenste. Wel push notifications aanzetten.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: De vorige bewoners krijgen foto's van je post

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Onder Mijn Post en dan Bekijk Alles zie je foto's van de te ontvangen post. Afgelopen week liep dit niet zo lekker dus daarvan zie je geen afbeeldingen.

Voor wat betreft email/ww: nee dat is juist de grap... Dat hoeft niet.

Ik woon op Adres A en registreer de app.
Vanaf nu zie ik alle afbeeldingen van post te ontvangen op dit adres A en kan ik pakketgegevens inzien en wijzigen van pakketjes te ontvangen op dit adres.

Ik verhuis naar adres B maar wijzig dit niet in de app.

Nieuwe bewoners gaan op adres A wonen.
Ik krijg nog steeds alle afbeeldingen en pakketgegevens van dat adres A (zolang ik het niet afmeld en de nieuwe bewoner zich niet aanmeld). Ik kan afleveradressen van de pakjes voor de nieuwe bewoners van adres A wijzigen etc.

Gesloten