LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Radar »

Burgers die inzicht willen krijgen in de keuzes die de overheid maakt lopen tegen een muur: in veel gevallen krijgen ze te horen dat de documenten die ze in willen zien niet bestaan of is meer dan de helft onleesbaar gemaakt.

Kijk dit Radar-item hier terug: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... op-de-wob/

Heb jij weleens een Wob-verzoek ingediend?

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door riddert »

Radar schreef:
15 feb 2021 15:17


Heb jij weleens een Wob-verzoek ingediend?
Nee, nog nooit.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

Daar staat o.a.: De bestuursrechter bepaalde onlangs dat de gemeente de bezwaarschriften en WOB-verzoeken wel moet behandelen. Om die reden pleit Dordrecht samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten voor aanpassing van deze wet om misbruik tegen te gaan.

De belastingbetaler betaalt dus al die onnodige WOB-verzoeken en -kosten. Die wet moet dus gauw worden aangepast.

alfatrion
Berichten: 21883
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Radar schreef:
15 feb 2021 15:17
Burgers die inzicht willen krijgen in de keuzes die de overheid maakt lopen tegen een muur: in veel gevallen krijgen ze te horen dat de documenten die ze in willen zien niet bestaan of is meer dan de helft onleesbaar gemaakt.
Dat is herkenbaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Jablan »

Morganlefay schreef:
15 feb 2021 19:54
Cornelis7 schreef:
15 feb 2021 17:53
De belastingbetaler betaalt dus al die onnodige WOB-verzoeken en -kosten. Die wet moet dus gauw worden aangepast.
Klopt. Heb ook niet voor niets dit voorbeeld tevoorschijn gehaald. Deze meneer deed dit puur om dwars te leggen. Kostte goudgeld en manuren.
Het overleggen wat wel en niet afgelakt moet worden, kost nog veel meer tijd. Je kunt de WOB omdraaien: alles is of wordt na een tijdje openbaar. Dan ben je van alle onnodige kosten af en het levert een andere mentaliteit bij de overheid op, meer dienstverlenend en minder wantrouwend.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar als ze gewoon meewerken en hun werk gewoon doen, kost het geen drol. Veel gemeente-ambtenaren doen eigenlijk verrekte weinig en dat met een prettige CAO. In het bedrijfsleven hadden ze er allang uit gelegen, maar ja, het pluche ligt prettig. Bovendien is het 2,0 FTE wat het vergt. Nu moet het per sé via vele lagen, en elke laag vindt er wat van. Dat hoort niet. WOB verzoek, uitvoeren, antwoorden, klaar.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Jablan »

Morganlefay schreef:
15 feb 2021 21:06
Tja en de TROS laat zich voor een (paarden)karretje spannen.
Tros is al een paar jaar geleden opgegaan in Avrotros.

Vind jij het normaal om informatie achter te houden?

Een overheid, die roept transparant te zijn, en in de praktijk alles geheim wenst te houden, is dat een overheid, die jij wilt?

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het item in de uitzending vond ik heel interessant. Er gaat toch wel veel mis met die WOB-verzoeken.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Morganlefay schreef:
15 feb 2021 19:54
Klopt. Heb ook niet voor niets dit voorbeeld tevoorschijn gehaald. Deze meneer deed dit puur om dwars te leggen. Kostte goudgeld en manuren.
En het heeft hem inmiddels al zijn pandjes gekost vanwege de dwangsommen die hij moest betalen.

marcemwcm
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 21:57

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door marcemwcm »

Uw uitzending is heel herkenbaar. Ik heb er met veel interesse naar gekeken. Bedankt daarvoor.
De WOB valt onder het bestuursrecht. En daar is veel mis mee.
Een soortgelijke obstructie bij de WOB gebeurt ook bij beroepen tegen bestemmingplannen en milieuvergunningen.
Het Europese Hof van justitie in Luxemburg oordeelde op 14 januari 2021 in een opzienbarend arrest dat het niet indienen van een zienswijze niet aan de toegang tot de bestuursrechter in de weg mag staan van een belanghebbende als het Verdrag van Aarhus van toepassing is. De Raad van State, rechtbanken, de Eerste en Tweede Kamer hebben dit Verdrag niet goed bestudeerd.
Deze hele keten heeft gefaald. De rechtbank Limburg ontdekte uiteindelijk de constructiefout en (opzettelijke?) obstructie in de Nederlandse wet. De rechtzoekende burger is veel onrecht aangedaan. Een klagende burger mocht steekhoudende argumenten bij de rechter niet aanvoeren omdat hij niet aan de relativiteitseis van 8:69a Awb voldeed, of geen zienswijzen had ingediend, artikel 6:13 Awb. Heel veel rechtszaken zijn om die reden ten onrechte gestrand. Goedwillende burgers hebben zich jarenlang de blaren op de tong gepraat tegenover luisterende rechters, die bij aanvang van de zitting hun oordeel al klaar hadden.
. . . Nederlanders is jarenlang ten onrechte de toegang tot de rechter ontzegd. https://www.stibbe.com/en/news/2021/jan ... van-aarhus en
https://www.binnenlandsbestuur.nl/bestu ... 5812.lynkx

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Moneyman »

De rechtspraak is niet altijd zo recht als die zou moeten zijn. Dat wordt momenteel door iets te veel grote en ingrijpende affaires bevestigd.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Morganlefay schreef:
15 feb 2021 19:54
Cornelis7 schreef:
15 feb 2021 17:53
Daar staat o.a.: De bestuursrechter bepaalde onlangs dat de gemeente de bezwaarschriften en WOB-verzoeken wel moet behandelen. Om die reden pleit Dordrecht samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten voor aanpassing van deze wet om misbruik tegen te gaan.

De belastingbetaler betaalt dus al die onnodige WOB-verzoeken en -kosten. Die wet moet dus gauw worden aangepast.
Klopt. Heb ook niet voor niets dit voorbeeld tevoorschijn gehaald. Deze meneer deed dit puur om dwars te leggen. Kostte goudgeld en manuren.
De gemeente Dordrecht heeft dit zelf over zich afgeroepen.
Je moet lang zoeken op het internet waarom die meneer Karasahin zoveel energie steekt in het schrijven van brieven.
Iemand (Ben Corino) doet dat wel: https://dordtcentraal.nl/actueel/politi ... oningnood/

De gemeente ziet de huisjesmelkers als oorzaak van de woningnood. Maar zij zijn eigenlijk probleemoplossers waar de gemeente faalt. Het is al jarenlang dat 'de huisjesmelkers' als criminelen worden afgeschilderd. Maar enkele tientallen jaren geleden, toen ze hun onroerend goed opbouwden, werden ze verwelkomd als probleemoplossers. Er was direct onderdak beschikbaar voor allerlei kortdurende huur aan studenten, echtscheiding, kort werk.
Omdat dit geen mooie villa's en droomwijken tot stand bracht ging de gemeente ze bestrijden. Door ze crimineel en illegaal te verklaren, door ineens absurde veiligheidsvoorzieningen te eisen zoals brandladders, blussers, rookmelders, hekwerken.
Of ze vonden uit dat ze voor kleine verbouwingen alsnog een bouwvergunning moesten aanvragen. Als je die verbouwing 20 jaar geleden had gedaan was hij niet vergunningplichtig. Nu hij wel een vergunning moet... moet hij aan de meest recente veel zwaardere eisen gaan voldoen.
Kortom: de huisjesmelker wordt bewust crimineel/illegaal gemaakt omdat men de regels wijzigt, en soms met terugwerkende kracht.

Voor het volk doet de gemeente dan goed werk, zo lijkt het. Ze pakken immers 'criminelen' aan. Maar het volk krijgt er minder onderdak voor terug.

Ik heb zelf meegemaakt dat ik een gemeenteambtenaar rondleidde in een te onderzoeken object waar aspirant huurder huursubsidie voor wou. Die kreeg zij, en haar opvolgers ook. Jaren later kwam de gemeente ineens met de boodschap dat het illegaal was, en niet meer verhuurd mocht worden. Weg investering van een ton.

Ik begrijp dus een beetje waarom die meneer Karasahin zo boos zou kunnen zijn.

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Erthanax »

Elke huisjesmelker is een verhuurder, niet elke verhuurder is een huisjesmelker.

Het is niets bijzonders dat de overheid eisen stelt aan activiteiten die commercieel worden ondernomen. Als ik een maaltijd bereid of een paar potten jam maak, mag ik dat doen zoals het mij goeddunkt. Als ik die maaltijden of potten jam ga verkopen, krijg ik te maken met wetgeving. Als ik op de kleinkinderen pas, kraait daar geen haan naar (alleen de kleinkinderen van plezier, dat wel). Ga ik kinderopvang als betaalde dienst aanbieden, dan krijg ik te maken met allerlei veiligheids- en vakbekwaamheidseisen. Dat er eisen worden gesteld aan verhuurde objecten vind ik op zich dan ook niet verwonderlijk, vooral als het gaat om panden die verkamerd worden.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Het is wel bijzonder dat iets wat je als Overheid eerst onderzoekt en goedkeurt later afkeurt. De Overheid 'mag' dat, op gemeentehuizen lopen talloze processen achter de schermen die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen, die houdt men dus geheim. Maar verbaas je dan niet dat mensen pissig worden.

Pimsep
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2021 14:41

Re: De Wet openbaarheid van bestuur (Wob) moet duidelijkheid geven, maar zorgt alleen maar voor frustratie

Ongelezen bericht door Pimsep »

Ik was onderdeel van de uitzending. Wat me teleurstelde was, dat er een probleem aan de orde werd gesteld waarna er twee "deskundigen" bevestigden dat dit soort van problemen vaker voorkwamen bij de WOB en er geen enkele nuttige suggestie gedaan werd waarmee het probleem zou kunnen worden opgelost. Een beetje, "men dronk een glas, men deed een plas en liet alles verder zoals het was".

Ik denk niet dat de veroorzakers van het probleem (bureaucratisch Nederland) daar ook maar een seconde slaap over hebben verloren.


Gesloten