LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 dec 2018 09:32
Die argumenten over dumping hoor je altijd van de tegenstanders, maar de realiteit is jaren na de invoering hiervan dat er niet of nauwelijks afvaldumping plaats vindt.
Is dat zo??
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diftar
Diftar leidt tot toename van het illegaal dumpen van afval en tot allerlei manieren om zonder te hoeven te betalen van het afval af te komen, waardoor hogere kosten het gevolg zijn. In diftargemeente Deventer worden daarom sinds 2017 alle 1300 openbare afvalbakken vervangen omdat er huisvuil en afval van ondernemers in terecht komt.
https://www.destentor.nl/deventer/volle ... ~a3492f30/

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De gebruiker betaalde, maar mensen die incontinent zijn en zware luiers kwijt willen?
Die groep word dan wel zwaar gepakt met nauwelijks te tillen container.
Net als jonge gezinnen die luiers kopen en niet de katoenen uitwasbaren gebruiken.

Ook lopen locale winkels het risico van andere verkoop en dat ze overbodige verpakkingen weigeren.
Dus een pen in blister wil ik niet meer, een laptop in puur kartonnen doos zonder piepschuim...

Het is een mogelijkheid maar wat kost het wegen en de administratie, en wat doen we met de mensen die alleen maar zakje as
gaan inleveren omdat ze de houtkachel als eigen huisvuil centrale gaan misbruiken?

Maar er zijn ook diverse kleine bedrijven die per keer betalen en een deel thuis nu gratis inleveren.
Dus ook dat kan eerlijker.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Komkommertijd schreef:
01 dec 2018 16:35
De gebruiker betaalde, maar mensen die incontinent zijn en zware luiers kwijt willen?
Die groep word dan wel zwaar gepakt met nauwelijks te tillen container.
Net als jonge gezinnen die luiers kopen en niet de katoenen uitwasbaren gebruiken.
Geen idee hoe het in andere gemeentes is, maar hier kan je luiers apart inleveren. Op vaste plekken staan containers waar je het heen kan brengen.
Piepschuim is in de nieuwe situatie geen probleem. Het weegt immers bijna niets, dus kan gewoon per kilo gewogen weggegooid worden. Nu bewaar ik het piepschuim in de doos waar die uit komt. Altijd handig in geval van garantie. En als het weg kan breng ik ineens alles van een heel jaar naar de stort.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

Het luierprobleem speelt niet in Heerenveen: men wil jonge ouders terug naar de jaren 50 met uitwasbare luiers...... (Kinderen worden dan wel sneller zindelijk)
Voor incontinentiemateriaal op medisch voorschrift is ook een regeling
Recyclebaar plastic willen ze wel in de sortibak evenals metaalafval (doppen en blikken) want zegt de gemeente: nascheiding werkt beter........... (Voor metalen betalen terwijl dezen geld op kunnen leveren: blikbakken wil men niet plaatsen)

Die nascheiding wil men omdat de verwerker (Omrin) daar dure machines voor heeft aangeschaft :shock: en verder zou plastic toch maar weinig wegen........

Maar weer on-topic: ik ga die aangifte doen want wie niet waag die niet wint. :!:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

En wat als mensen wegens de kilo tarieven de oranje bak met verkeerde zooi onderin vullen om zo die zwaarder te maken en minder te betalen?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 dec 2018 16:24
Moneyman schreef:
01 dec 2018 09:32
Die argumenten over dumping hoor je altijd van de tegenstanders, maar de realiteit is jaren na de invoering hiervan dat er niet of nauwelijks afvaldumping plaats vindt.
Is dat zo??
Ja, dat is zo. Na de invoering zijn er in mijn gemeente inmiddels drie onderzoeken gedaan, alle met hetzelfde positieve resultaat.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
01 dec 2018 23:11
Ja, dat is zo. Na de invoering zijn er in mijn gemeente inmiddels drie onderzoeken gedaan, alle met hetzelfde positieve resultaat.
Hoe representatief is dat?
Ik verwacht dat het gemiddelde inkomen in de buurt een rol speelt. En dat zo'n onderzoek in bijvoorbeeld Wassenaar een andere uitkomst geeft dan een gemeente waar vooral mensen met bescheiden beurs wonen: Zij zoeken meer mogelijkheden tot besparen, en vertonen soms wat "afwijkend gedrag."

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk dat de grootste afvalproblemen van de criminele drugsgerelateerde afval komt. Maar om 240 Liter afval illegaal te storten om € 7,50 te sparen komt volgens mij niet vaak voor. Hier zoeken ze al naar DNA in zwerfafval. Dan wordt de pakkans toch wel groot.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

We betalen thans 6,95 voor leging van een 240 liter container. Er wordt dus beweert dat het goedkoper wordt bij betere afval scheiding.
Ik geloof er niets van. Waarom zouden dan de mensen bij appartementen/flats 1,40 moeten betalen voor een 25 liter zak ?
Dat komt grofweg neer op 12,50 per 240 liter :shock: Dat geeft toch te denken wat men (de gemeente dus) aan inkomsten inschat.
In ieder geval bijna het dubbele van nu.

Waarom moeten politici ons altijd maar proberen te belazeren ?? Nogmaals: Daarom wimpelde men het idee van FNP en SP weg om een jaar proef te draaien per leging 6,95 maar op de factuur wat het per kilo had gekost ? Ik denk dat het antwoord zich makkelijk laat raden. Nu valt er niets te vergelijken: betalen zul je :cry:

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
01 dec 2018 23:46
Moneyman schreef:
01 dec 2018 23:11
Ja, dat is zo. Na de invoering zijn er in mijn gemeente inmiddels drie onderzoeken gedaan, alle met hetzelfde positieve resultaat.
Hoe representatief is dat?
Ik verwacht dat het gemiddelde inkomen in de buurt een rol speelt. En dat zo'n onderzoek in bijvoorbeeld Wassenaar een andere uitkomst geeft dan een gemeente waar vooral mensen met bescheiden beurs wonen: Zij zoeken meer mogelijkheden tot besparen, en vertonen soms wat "afwijkend gedrag."
Mijn gemeente heeft rond de 100.000 inwoners en een eh... behóórlijk gemêleerd inwonersbestand. Ik bestempel dat als representatief.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door 16again »

In eerder geplaatste link is toch de keerzijde zichtbaar. Openbare prullenmanden, die uitpuilen met zakken huisvuil.
Waardoor die prullenmanden voor oorspronkelijke functie onbruikbaar zijn, hetgeen ongetwijfeld weer tot meer zwerfafval zal leiden.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Tiidmasine schreef:
02 dec 2018 01:57
We betalen thans 6,95 voor leging van een 240 liter container. Er wordt dus beweert dat het goedkoper wordt bij betere afval scheiding.
Ik geloof er niets van. Waarom zouden dan de mensen bij appartementen/flats 1,40 moeten betalen voor een 25 liter zak ?
Dat komt grofweg neer op 12,50 per 240 liter :shock: Dat geeft toch te denken wat men (de gemeente dus) aan inkomsten inschat.
In ieder geval bijna het dubbele van nu.

Waarom moeten politici ons altijd maar proberen te belazeren ?? Nogmaals: Daarom wimpelde men het idee van FNP en SP weg om een jaar proef te draaien per leging 6,95 maar op de factuur wat het per kilo had gekost ? Ik denk dat het antwoord zich makkelijk laat raden. Nu valt er niets te vergelijken: betalen zul je :cry:
Hoe meer men scheidt, hoe minder vaak de grijze kliko aan de weg hoeft. En waar het probleem nu in zit is dat de kliko aan de weg gezet wordt als deze stampvol is. Dus voor een vakantie als je alles leeg wilt hebben gaat niet. Aan de weg zetten als die bijna vol is is dus ook zonde van het geld. Zometeen maakt het dus eigenlijk niet uit wanneer u de kliko aan de weg zet en hoe vol, of leeg dat die is.

En ja, het wordt goedkoper bij een goede scheiding. Mijn buren zetten elke 4 weken de bak aan de weg met de deksel open. Zo veel zit er in. Hoe kan het dan dat wij nog steeds met de eerste bak van het jaar bezig zijn? En dat terwijl wij dezelfde gezinssamenstelling hebben.

En waarom er niet wordt proefgedraaid is inderdaad te raden. Heeft u enig idee wat het kost om alle wagens om te bouwen? En dat dan voor een jaartje? Dan mag u sowieso volgend jaar fors gaan bijbetalen als het hele weegsysteem in 1 jaar afgeschreven moet worden.

In Tiel hebben ze onderzocht wat er in de grijze kliko terecht komt. 70% blijkt gewoon herbruikbaar te zijn en had niet in de grijze kliko beland mogen worden. Dus bang zijn dat het duurder wordt? Gewoon scheiden, niets aan de hand.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij ons staat 60 liter per zak voor € 1,40.
De 240 Liter Container is inmiddels € 8,00.
Dan zouden zakken goedkoper zijn. Wel meer werk. Ik heb 5 a 6 legingen per jaar 2 Personen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door kweenie »

De meeste mensen vullen zo'n vuilniszak niet tot de nok toe. Terwijl de container pas aan de straat gaat als die echt vol is. Daar zitten dan vaak wel meer dan vijf gemiddelde vuilniszakken in.

Overigens wordt het nog een veel leuker en complexer verhaal als eengezinswoningen het afval gescheiden moeten aanleveren, en daar verschillende containers voor krijgen, terwijl de flats alles op één hoop mogen of moeten gooien, omdat die woningen geen ruimte voor aparte containers hebben... Probeer dan maar een eerlijke verdeelsleutel te bedenken.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dat met die hoop is hier niet. Daarvoor de restzak van 60 liter voor 1,40. Voor hun kleine bio emmers 10 liter die wekelijks gratis worden opgehaald. Plastic flessen en melkpakken yoghurtpakken en alle blikken 2 wekelijks in zakken gratis en biotonnen 2 wekelijks gratis. Glas breng je naar de bak. Dan valt het nogal mee met de kosten.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

kweenie schreef:
02 dec 2018 11:39
De meeste mensen vullen zo'n vuilniszak niet tot de nok toe. Terwijl de container pas aan de straat gaat als die echt vol is. Daar zitten dan vaak wel meer dan vijf gemiddelde vuilniszakken in.

Overigens wordt het nog een veel leuker en complexer verhaal als eengezinswoningen het afval gescheiden moeten aanleveren, en daar verschillende containers voor krijgen, terwijl de flats alles op één hoop mogen of moeten gooien, omdat die woningen geen ruimte voor aparte containers hebben... Probeer dan maar een eerlijke verdeelsleutel te bedenken.
Zoals het syteem nu wordt voorgesteld heeft de flatbewoner slechts 1 container nodig: de sortibak. Het overige afval zijn externe containers voor waar niet voor hoeft te worden betaald.

Omdat hier plastic in de sortibak moet is er een oplossing voor de "zakkenvullers" (nee, niet DIE zakkenvullers) een oplossing voor plastic zoals zeepmiddelen flessen e.d. een oplossing waar in dit geval de afvalverwerker niet blij mee zal zijn: versnipper dat soort flessen/containers eer je het in een zak doet. De "zakkenvuller" heeft minder lucht in de zak en de verwerker kan er niet anders mee dan in de vebrandingsoven mikken................ (En DAT is nou juist niet de bedoeling: dan heeft het hele nascheiden geen enkel nut of voordeel meer) Toch zou ik het de "zakkenvuller" wel adviseren: er staat nergens dat het versnipperen niet mag en het scheelt keren afval in de ondergrondse container mikken en dat op een legale manier.

Wij zelf gebruiken een mechanisch hulpmiddel om afval in de sortibak naar beneden te persen. (sommigen gaan er in staan)
We zien hier touwens vaak dat de bakken overvol worden aangeboden met het deksel open. Dezen worden tegen de regels in wel geleegd.
Theotrucker schreef:
02 dec 2018 11:46
Dat met die hoop is hier niet. Daarvoor de restzak van 60 liter voor 1,40. Voor hun kleine bio emmers 10 liter die wekelijks gratis worden opgehaald. Plastic flessen en melkpakken yoghurtpakken en alle blikken 2 wekelijks in zakken gratis en biotonnen 2 wekelijks gratis. Glas breng je naar de bak. Dan valt het nogal mee met de kosten.
Als dat hier ook zou worden gedaan zou het met de kosten waarschijnlijk nog meevallen. Maar zoals eerder geschreven: omdat de afvalverwerker OMRIN dure machines heeft aangeschaft (die wij met z' n allen mogen betalen) moet alles in de sortibak (Uitgezonderd glas)

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tiidmasine schreef:
03 dec 2018 01:49
Omdat hier plastic in de sortibak moet is er een oplossing voor de "zakkenvullers" (nee, niet DIE zakkenvullers) een oplossing voor plastic zoals zeepmiddelen flessen e.d. een oplossing waar in dit geval de afvalverwerker niet blij mee zal zijn: versnipper dat soort flessen/containers eer je het in een zak doet. De "zakkenvuller" heeft minder lucht in de zak en de verwerker kan er niet anders mee dan in de vebrandingsoven mikken................ (En DAT is nou juist niet de bedoeling: dan heeft het hele nascheiden geen enkel nut of voordeel meer) Toch zou ik het de "zakkenvuller" wel adviseren: er staat nergens dat het versnipperen niet mag en het scheelt keren afval in de ondergrondse container mikken en dat op een legale manier.
Ja, want alles moet wijken voor die paar euro :roll:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ik maar €6,95 per keer moet betalen... en nu elke 4 weken een halve bak aanbied?
Dan is elke 8 weken opsparen rendabel maar wat zullen mijn buren zeggen als het in de zomer een geurtje geeft?

Of moet ik samen met mijn buren de bak vullen en samen doen?

En wat doen we met de eigen Huisvuil ovens, die ooit verkocht zijn als houtkachel?
Die kunnen een klein beetje as door WC spoelen en zo veel geld besparen?
Gratis warmte en geen afval kosten?

En wat roept de gemeente als ik de badkamer ging verbouwen en een erg zware bak plaatste voor maar €6,95 en dat is 99% niet brandbaar afval... en indien te tillen door de arm van zij lader gewoon geleegd, een overvolle?

En hoe voorkomen we door dit Kg systeem dat mensen met financiële problemen in de nacht gaan Zaklopen, omdat vele de avond ervoor al een nog niet volle bak neergezet hebben?
Geen enkele gemeente ziet of er een illegale zak is bij gegooid door iemand met schulden die dit wel moest doen!

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Idioot

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Diftar+ Heerenveen in strijd met de wet ??

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
30 nov 2018 19:05
Cameratoezicht voor de kliko? Het moet niet gekker worden.
Inderdaad, en die camera kost niks. In ieder geval goedkoper dan een slot van 40 euro. En de pliesie is ook blij dat ze extra werk hebben, alle verhalen dat duizenden ernstige zaken blijven liggen vanwege gebrek aan mensen is gewoon flauwekul.

Toch?

Het enige wat nog recht moet gebreid is gezeur dat met die camera's de privacy van omwonenden en bezoekers wordt geschonden.

Gesloten