LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Donner is definitief het spoor bijster.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
hilbrand
Berichten: 124
Lid geworden op: 18 jul 2006 07:34

Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door hilbrand »

Donner: Invoering sharia moet mogelijk zijn
Minister Donner vindt dat het mogelijk zou moeten dat de sharia, de islamitische wet, via democratische weg wordt ingevoerd in Nederland.

De CDA-minister van Justitie doet deze uitspraak in een interview dat is opgenomen in het boek ‘Het land van haat en nijd’ dat woensdag verschijnt.

Donner: “Het moet mogelijk zijn dat moslimgroeperingen langs democratische weg aan de macht komen. Iedere burger mag beargumenteren waarom de wet moet worden veranderd. Als hij zich ondertussen maar wel aan de wet houdt. Voor mij staat vast: als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan? Zoiets kun je wettelijk toch niet tegenhouden? Het zou ook een schande zijn om te zeggen: dat mag niet! De meerderheid telt. Dat is nou juist de essentie van democratie.”

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Wat is hier nou mis mee? Donner zegt: "Als tweederde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren..."

Zie je het snel gebeuren? Dat is nou democratie: zolang die tweederde er niet is, dan is er niets aan de hand.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door SJZ »

Donner is niet het spoor bijster, als uitstekende jurist kan hij vertellen hoe het in ons systeem werkt.

Wat wil je dan, dat hij liegt dat de grondwet nooit veranderd kan worden?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door kiz »

wat ik persoonlijk wel grappig vond... is dat Planet Internet hier een poll aan heeft gehangen:
Donner: als twee derde van alle Nederlanders morgen de sharia zou willen invoeren, dan moet die mogelijkheid toch bestaan?

Totaal 2494 keer gestemd

Hij heeft gelijk, dat is democratie 862 34%

In dat geval moet de meerderheid niet tellen 1632 65%
meten met 2 maten? Als de uitslag niet bevalt zijn we maar "even" niet democratisch?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door SJZ »

Goed, nog wat scherper. Als ALLE inwoners van dit land de Sharia willen, moet-ie dan ingevoerd worden?

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door kiz »

Als ALLE inwoners van dit land voor invoering van de sharia zijn, dan is er geen discussie... (bij gebrek aan tegenstanders).
Ik zie het probleem niet zo... als er een 2/3 meerderheid is vóór invoering dan moet het hele traject van wetsvoorstel, goedkeuring door zowel 2e als 1e kamer doorlopen worden enz. In dit proces is het niet ongebruikelijk dat er nog e.e.a. aangepast wordt als bijvoorbeeld blijkt dat het grondwettelijk onmogelijk is een bepaalde regel door te voeren.
"de" sharia bestaat overigens niet... sharia wil niet veel méér zeggen dan wetgeving gebaseerd op de Koran. De wetgeving in diverse islamitische landen is geenszins hetzelfde, zo ook niet de daadwerkelijke uitvoering van deze wetten.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door SJZ »

als bijvoorbeeld blijkt dat het grondwettelijk onmogelijk is een bepaalde regel door te voeren.

Met een tweederde meerderheid kun je ook de grondwet veranderen. De grondwet is niet heilig / eeuwig / onveranderbaar.

kiz
Berichten: 2313
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door kiz »

@SJZ:
klopt, mee eens ook.
Maar, als een grondwetswijziging nodig is om een bepaalde wet in te voeren, dan is er dus een extra "hindernis" te nemen vooraleer enige vorm van sharia (daar ging het immers over) kan worden ingevoerd.
Vandaar mijn stelling dat ik het probleem niet zo zie... we leven in een land waar ik de eerstkomende eeuwen geen 2/3 meerderheid voor het invoeren van islamitische wetgeving zie ontstaan.
Los daarvan blijf ik het typisch vinden dat (zie eerder geposte poll) als het over islamitische wetgeving gaat, er blijkbaar een 2/3 meerderheid is om onze democratische principes hiervoor overboord te zetten.
Ik weet niet wat me meer zorgen baart; het invoeren van islamitische wetgeving (bovenstaande in aanmerking genomen) of het feit dat er 2/3 vóór schijnt te zijn om dan maar de democratie even buiten werking te stellen.

edmoor
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 jul 2003 17:24

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door edmoor »

Donner Kebap.
Das het 1e wat in me opkomt...

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Ja, dat krijg je als je teveel drinkt, ed.

Kuhh Bapp... eerste symptomen van kokken.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Ik voel meer voor het idee om de hier aanwezige mensen te berechten volgens de wetten van het land, waarvan ze het paspoort bezitten.
Ingeval van een Nederlands en een ander paspoort, gelden de strafwetten van het land van dat andere paspoort en niet de Nederlandse.

Deze oplossing is voor de houder van enkel de Nederlandse nationaliteit mogelijk een meer acceptabele oplossing, vooral aangaande bepaalde vormen van criminaliteit, welke gewoonweg te soft door het Nederlands recht worden aangepakt.

Discriminatie ? NEE ! Gewoon de normen en waarden van het land van herkomst. DAAR wordt toch voor gepleit in dit land ! Dat kan dus zonder de eigenwaarde van de Nederlandse staatsburgers aan te tasten: iedereen weer tevreden. :lol:

snerpo
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2005 19:11

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door snerpo »

Staatsrechtelijk, als je het bestudeert kan het kloppen. Maar volgens uw normen en waarden, wat de betekenis Donner er aan geeft klopt het voor geen meter. In Nederland heb je een scheiding tussen kerk en staat. Dat is niet mogelijk als je wetten gaat invoeren die op welk geloof dan ook raakpunten heeft. Scheiding tussen kerk en staat moet blijven, dan blijft ook de democratie. Donner zonnesteek??

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door tienepien »

Zonder scheiding van kerk en staat kan er ook nog weldegelijk democratie zijn.
Democratie betekend niet meer dan dat de meerderheid van het volk beslist.

Toolboy

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Komt op mij over als een proefballonetje op laten.
De verkiezingen staan voor de deur en met zulke uitspraken krijg je wellicht wat meer islamitische stemmen.
Praat pas over zulk soort zaken als het aan de orde is donner.

snerpo
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2005 19:11

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door snerpo »

Voor iedereen die met Donner meegaat een stukje leesvoer:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia

Kangoeroe
Berichten: 176
Lid geworden op: 27 jul 2006 15:59

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door Kangoeroe »

Snerpo, wanneer denk je dat tweederde van alle nederlanders voor de sharia zullen kiezen?

Donner (niet mijn vriend overigens) probeert uit te leggen wat democratie is: als tweederde van alle nederlanders voorstander van de sharia is geworden (in het jaar 3266, schat ik zo), dan hebben zij voldoende meerderheid om de grondwet te veranderen, de scheiding van kerk en staat af te schaffen en de sharia in te voeren.

Rasje34
Berichten: 614
Lid geworden op: 05 dec 2005 19:28

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door Rasje34 »

Tegen de tijd dat 2/3 van de bevolking voor de sharia is (dan kun je er vanuit gaan dat dus 2/3 van de bevolking islamitisch is), ben ik gelukkig allang dood. En we hebben gelukkig ook geen kinderen die we in die ellende achterlaten.

snerpo
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 mar 2005 19:11

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door snerpo »

Donner (niet mijn vriend overigens) probeert uit te leggen wat democratie is:
De meerderheid van de Nederlanders wil ook uit de EU.
Wordt hier naar geluisterd dan? Democratie in Nederland????
Laat me niet lachen.
als tweederde van alle nederlanders voorstander van de sharia is geworden (in het jaar 3266, schat ik zo), dan hebben zij voldoende meerderheid om de grondwet te veranderen, de scheiding van kerk en staat af te schaffen en de sharia in te voeren.
Daar kon je best eens gelijk in hebben, maar dit vind ik dan een zorgelijke ontwikkeling. Je zal dan maar in 3266 leven :(

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door SJZ »

De meerderheid van de Nederlanders wil ook uit de EU.
Oh ja? Hoe kom je daarbij? Heb je een bron?

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Donner is definitief het spoor bijster.

Ongelezen bericht door bot321 »

Een bron in Brussel en een of andere Straat of Straasburger.
Kunnen beter lid worden van de C.E.G. Chinezen-Economische-
Gemeenschap die maakt toch alles voor de E.U. zijn we beter af :wink:

Gesloten