LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lidalee
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2015 16:48

Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door Lidalee »

Sinds dit jaar zijn drie gemeenten samen gaan werken met uitkeringen, schuldhulpverlening, tegemoetkomingen en werk. Op de post die ik nu ontvang staat een heel duidelijk logo. Dus iedereen die deze brief ziet, kan gaan raden waarom ik deze brief ontvang. Heeft ze schulden of bijstand?
Ik heb 17 februari al een mail gestuurd, maar geen antwoord gehad.

Mag dit zomaar? Mijn eigen gemeente stuurde altijd post met alleen het logo van de gemeente erop, niemand kon zien waar de inhoud over ging.

Weet iemand of dit schending van mijn privacy is, of mag dit zomaar? Ik voel me hier niet goed bij.
Laatst gewijzigd door Radar op 23 mar 2015 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door dhc »

De postbode interesseert dat helemaal niet....Die is met zijn werk bezig en leest alleen een adres.
Schending privacy? kuch...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door puma73 »

Lidalee schreef:Sinds dit jaar zijn drie gemeenten samen gaan werken met uitkeringen, schuldhulpverlening, tegemoetkomingen en werk. Op de post die ik nu ontvang staat een heel duidelijk logo. Dus iedereen die deze brief ziet, kan gaan raden waarom ik deze brief ontvang. Heeft ze schulden of bijstand?
Ik heb 17 februari al een mail gestuurd, maar geen antwoord gehad.

Mag dit zomaar? Mijn eigen gemeente stuurde altijd post met alleen het logo van de gemeente erop, niemand kon zien waar de inhoud over ging.

Weet iemand of dit schending van mijn privacy is, of mag dit zomaar? Ik voel me hier niet goed bij.
Maar ff gequote.

Maar welke privacy zou de gemeente waarmee schenden. Zolang de postbezorger de enveloppe niet opent is uw privacy gewaarborgd met elk willekeurig logo op de enveloppe.

Spijkers op laag water zoeken noemen ze dit.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door witte angora »

En als je overdag de hele dag thuis zit, in het dorp koffie zit te leuten of boodschappen doet weet niemand het? En als je, zoals het hoort, een keer of drie per week het arbeidsburo binnen huppelt om een baan te zoeken, trekken mensen geen conclusies? Of als je een verplichte tegenprestatie levert?
Laatst gewijzigd door witte angora op 23 mar 2015 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja... En als je ww ontvangt, krijg je om de haverklap post met een UWV logo. En als je ruzie met de belastingdienst hebt, vliegen de blauwe enveloppen je om de oren. En de brieven van het cjib zijn volgens mij ook niet echt neutraal.

Blijkbaar zijn sommige mensen erg druk bezig met 'keeping up appearances'...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door bprosman »

Dus iedereen die deze brief ziet, kan gaan raden waarom ik deze brief ontvang. Heeft ze schulden of bijstand?
Of beide

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door puma73 »

kweenie schreef:Tsja... En als je ww ontvangt, krijg je om de haverklap post met een UWV logo. En als je ruzie met de belastingdienst hebt, vliegen de blauwe enveloppen je om de oren. En de brieven van het cjib zijn volgens mij ook niet echt neutraal.

Blijkbaar zijn sommige mensen erg druk bezig met 'keeping up appearances'...
Nee, het UWV stuurt tegenwoordig een mailtje als je post hebt, die je vervolgens met je digid op mijn UWV kunt bekijken. Tenzij je natuurlijk geen internet hebt.

En post van de belastingdienst kun je weer bekijken via b.v. mijntoeslagen.nl en post van de belastingdienst geloof ik via belastingdienst.nl. Allemaal in te loggen via digid, tenzij je geen internet hebt.

Dus dat kan dan weer een hoop privacyschending voorkomen. :mrgreen:

stofzuigertje

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Medewerkers van UWV krijgen dus geen uitkering maar ook die enveloppen met dat logo!

Mijn buren zitten dus bij UWV en zijn dus niet werkloos, en dat al meer dan 14 jaren!

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lidalee schreef:Sinds dit jaar zijn drie gemeenten samen gaan werken met uitkeringen, schuldhulpverlening, tegemoetkomingen en werk. Op de post die ik nu ontvang staat een heel duidelijk logo. Dus iedereen die deze brief ziet, kan gaan raden waarom ik deze brief ontvang. Heeft ze schulden of bijstand? Ik heb 17 februari al een mail gestuurd, maar geen antwoord gehad. Mag dit zomaar? Mijn eigen gemeente stuurde altijd post met alleen het logo van de gemeente erop, niemand kon zien waar de inhoud over ging. Weet iemand of dit schending van mijn privacy is, of mag dit zomaar? Ik voel me hier niet goed bij.
Tsja. Ik krijg vaak post van een deurwaarder. Is ook duidelijk herkenbaar. Zou de postbode nu denken dat ik schulden heb? Boeiend... ga er mijn baan niet voor opzeggen :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door moederslink »

TS Lidalee, ik zou me er niet zo druk over maken..
als je een rouwkaart krijgt weet de postbode dat er een bekende/ dierbare is overleden
als je een verjaardagskaart krijgt weet de pb dat je jarig bent
Er zijn honderdduizenden in de bijstand / WW/ UWV
Ik kreeg vd week nog een brief met het logo POLITIE er op.....zou de pb denken dat ik een strafblad oid heb?
Oeff....+ ik krijg post vd rechtbank....zucht... :roll:

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door wieder »

witte angora schreef:En als je overdag de hele dag thuis zit, in het dorp koffie zit te leuten of boodschappen doet weet niemand het? En als je, zoals het hoort, een keer of drie per week het arbeidsburo binnen huppelt om een baan te zoeken, trekken mensen geen conclusies? Of als je een verplichte tegenprestatie levert?
Dat ziet alleen "collega-niet-werkende". Het werkende klootjesvolk kan dat niet zien omdat euh... ze werken.
Verder zie ik geen opgetrokken wenkbrauwen als iemand het arbeidsburo binnenloopt. Is die bezig met werk zoeken.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door witte angora »

wieder schreef:
witte angora schreef:En als je overdag de hele dag thuis zit, in het dorp koffie zit te leuten of boodschappen doet weet niemand het? En als je, zoals het hoort, een keer of drie per week het arbeidsburo binnen huppelt om een baan te zoeken, trekken mensen geen conclusies? Of als je een verplichte tegenprestatie levert?
Dat ziet alleen "collega-niet-werkende". Het werkende klootjesvolk kan dat niet zien omdat euh... ze werken.
Verder zie ik geen opgetrokken wenkbrauwen als iemand het arbeidsburo binnenloopt. Is die bezig met werk zoeken.
Ach, hier in het dorp werken er mensen in de winkels, werken er mensen in de plantsoenen, werken er mensen bij de gemeente, werken er mensen als advocaat, of makelaar, werken er mensen als... En al die mensen zien heus wel wie er al dan niet regelmatig door de week over de straat banjeren, denk je niet?

En weet je? Het zal niemand iets interesseren.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door wieder »

witte angora schreef:..En weet je? Het zal niemand iets interesseren.
Precies. Maar sommige mensen maken zich nu eenmaal graag zorgen.

Upstairs
Berichten: 67
Lid geworden op: 18 mei 2009 16:35

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door Upstairs »

Veelbedrijven doen dat. Er zijn energiebedrijven die 1e,2e, laatste aanmaning groot in het naamvenster zetten. Met letters van 2 cm.op de envelop met stempel en handtekening: Van curator aan schuldenaar. Ook de incassobureaus versturen het niet anoniem maar met logo en naam op de envelop. En als postbezorger zie je dat inderdaad voorbijkomen, maar dat ben je een paar huizen verder alweer vergeten.

Gr.

Lidalee
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 mar 2015 16:48

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door Lidalee »

Het ging me niet eens zozeer over de postbode, maar of het vanwege de privacy mocht, daar zijn regels voor.
Bv vorige jaar kreeg ik een gemeente pas met kortingsbonnen waar overal mijn burgerservicenummer op stond, met naam en adres erbij. Dat is schending van mijn privacy, plus dat een ander je complete gegevens heeft voor persoonsfraude.

Een kennis van mij zit in schuldhulpverlening en als zij post van de bewindvoerder krijgt, is dat in een neutrale envelop. Vanwege privacy.

Dus het gaat er niet om of de postbode het leest, maar of het mag.
Ik vind nl dat het niemand iets aangaat.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is heel simpel: dat mag.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door berndv »

Lidalee schreef: Een kennis van mij zit in schuldhulpverlening en als zij post van de bewindvoerder krijgt, is dat in een neutrale envelop. Vanwege privacy.
De pabo (niet de opleiding :wink: ) stuurt ook alles in een neutrale verpakking ivm privacy. Dit is een keuze van de verzender, niet een verplichting.
Lidalee schreef:Het ging me niet eens zozeer over de postbode, maar of het vanwege de privacy mocht, daar zijn regels voor.
Bv vorige jaar kreeg ik een gemeente pas met kortingsbonnen waar overal mijn burgerservicenummer op stond, met naam en adres erbij. Dat is schending van mijn privacy, plus dat een ander je complete gegevens heeft voor persoonsfraude.
Je bsn nummer zichtbaar of een logo van de afzender zijn toch wel 2 hele verschillende zaken en ook echt op generlei wijze met elkaar te vergelijken. De inhoud van uw brieven zijn neem ik aan niet te zien, dus het briefgeheim blijft in stand, zoals al eerder aangegeven is zijn er wel meer instellingen die met logo's brieven sturen, bijvoorbeeld het cjib of de belastingdienst. Denkt u nou werkelijk dat het de postbezorgers ook maar iets kan schelen hoe u aan uw geld komt?

En ik ken de situatie en redenen niet, maar als u zich er zo voor schaamt, is het dan niet zaak om te zorgen dat u er zo snel mogelijk van af komt? Bijvoorbeeld door te werken ofzo?

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef:En als je overdag de hele dag thuis zit, in het dorp koffie zit te leuten of boodschappen doet weet niemand het? En als je, zoals het hoort, een keer of drie per week het arbeidsburo binnen huppelt om een baan te zoeken, trekken mensen geen conclusies? Of als je een verplichte tegenprestatie levert?
Misschien moeten ze bij arbeidsburo's en sociale diensten van die minder zichtbare ingangen maken zoals bij sommige bordelen.... Dan zien mensen je niet zo gauw naar binnen gaan.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door VioletPrue »

berndv schreef:En ik ken de situatie en redenen niet, maar als u zich er zo voor schaamt, is het dan niet zaak om te zorgen dat u er zo snel mogelijk van af komt? Bijvoorbeeld door te werken ofzo?
Ach, de bekende dooddoener. Ik vroeg me al waar hij bleef. Even serieus, als je je zin begint met "ik ken de situatie niet" moet je je nog eens hard afvragen of je je zin moet afmaken. Want dacht je dat iedereen in de bijstand daar dikke prima, leuk, voor zijn eigen plezier in zit? Jammer zo'n reactie.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Door logo op post weet bezorger dat ik in de bijstand zit

Ongelezen bericht door tenormin »

Hoepla, laat ik daar nu nog nooit over hebben nagedacht. Eye opener, zeg. Wat kan het jou nu schelen welk logo op welke brief zit. Laat maar komen (alleen die blauwe mogen wegblijven) maar verder: denk je echt dat de postbode zich loopt af te vragen wiens logo hij in ieders bus duwt? Als dat je enige probleem is: be happy!

Gesloten