Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Agepagelage
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2021 22:08

Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Agepagelage »

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over dubbele nationaliteiten.

Mijn ouders zijn gevlucht naar Nederland voor de oorlog in Bosnië in 1993. Ze hebben in 1994 de Nederlandse nationaliteit gekregen. Ze hebben beide ook de Bosnische nationaliteit. Ze konden toen hun Bosnische nationaliteit houden omdat ze erkend vluchteling waren. Zo was het toen geregeld.

De website van Rijksoverheid zegt er dit over:

Uitzonderingen op afstandsplicht:

“Vluchtelingen die genaturaliseerd willen worden, mogen hun oorspronkelijke nationaliteit houden. Ze moeten erkend vluchteling zijn in Nederland, Aruba, Curaçao of Sint Maarten. Nederland vraagt dan geen afstand van de eigen nationaliteit. Let op! Als de eigen nationaliteitswet automatisch verlies van de nationaliteit kent, verliest u automatisch uw eigen nationaliteit als u Nederlander wordt. Ook al bent u getrouwd met een Nederlander, heeft u de asielstatus in Nederland en weet uw eigen overheid niet dat u hier Nederlander bent geworden.”

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ionaliteit

Dus blijkbaar is dat nog steeds zo.

Mijn vraag gaat over mijn eigen situatie.

Ikzelf ben geboren in NL in 1997 en heb vanaf mijn geboorte de Nederlandse nationaliteit. Ik heb vorige zomer de Bosnische nationaliteit aangevraagd en gekregen. Ik heb nu dus 2 nationaliteiten.

De IND zegt er dit over:

“Bent u Nederlander? En kiest u ervoor de nationaliteit van een ander land aan te nemen? Dan geldt als hoofdregel dat een dubbele nationaliteit niet is toegestaan. Dit betekent dat u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliest. Het maakt niet uit of u in Nederland woont of in het buitenland. Dit staat in de Nederlandse wet.”

https://ind.nl/paginas/dubbele-nationaliteit.aspx

Ik heb dit nagevraagd bij de Bosnische ambassade in Nederland of ik nu ik ook de Bosnische nationaliteit heb de Nederlandse verlies en hun antwoordde dat de wet in 2012 is gewijzigd en als ik voor 2012 de Nederlandse nationaliteit heb gekregen dit niet voor mij geld.

Veel 2e generatie Bosnische kinderen in Nederland hebben de dubbele nationaliteit en toen ik wat navraag deed antwoordde iedereen dat ze nog nooit problemen ermee hebben gehad.

Iemand die hier meer verstand van heeft en mij erbij kan helpen of de huidige tekst op de website van de IND en Rijksoverheid over het verlies van de NL nationaliteit ook voor mij geld of dat het correct is wat de ambassade mij heeft verteld?

Ik heb geen antwoord kunnen vinden voor mijn situatie op de websites.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door k2p »

Jij hebt niet al de Bosnische nationaliteit bij geboorte gekregen, simpelweg omdat je ouders beiden Bosnisch waren?
Let wel dat een paspoort aanvragen niet hetzelfde is als een nationaliteit verkrijgen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door grun »

Agepagelage schreef:
25 aug 2021 22:10
Mijn ouders zijn gevlucht naar Nederland voor de oorlog in Bosnië in 1993. Ze hebben in 1994 de Nederlandse nationaliteit gekregen.
Zo snel gaat dat toch niet? Volgens de IND moeten vluchtelingen hier eerst onafgebroken minimaal 5 jaar wonen.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bedoel je misschien: als je vòòr 2012 de BOSNISCHE nationaliteit had gekregen?
Die wet van 2012 gaat er toch om dat je als Nederlander een buitenlandse nationaliteit krijgt? Dan is het m.i. relevant of je die buitenlandse nationaliteit als 2e nationaliteit al had voordat deze wet van 2012 in werking trad. Dan kunnen ze die wet niet met terugwerkende kracht op jou van toepassing verklaren (en houdt je beide nationaliteiten). Als je na 2012 een Bosnische (buitenlandse) nationaliteit aanneemt, geldt de nieuwe wet dat je de Nederlandse nationaliteit kwijtraakt; tenminste : als je het hebt over een Nederlandse wet.
Als je een Bosnische wet van 2012 bedoelt gaat dit niet op en bedoelen ze iets ander (maar dat is niet uit deze informatie op te maken).
De vraag is of je bij de geboorte al de Bosnische nationaliteit had (daarvoor zijn Bosnische wetten wel van belang). Dan had je bij geboorte al 2 nationaliteiten en hoefde je die niet vorig jaar aan te vragen. De vraag is al gesteld of je niet bedoelt dat je vorig jaar een Bosnisch PASPOORT aangevraagd heb?
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 26 aug 2021 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door smilie »

Als je op de door jou geplaatste pagina doorclickt naar:

https://ind.nl/Nederlanderschap/Paginas ... iteit.aspx

Zie je drietal uitzonderingen wanneer je Nederlandse nationaliteit niet verliest bij aannamen van andere nationaliteit.

Volgens mij, uit jouw verhaal is geen enkele uitzonderingen van toepassing op jou.

Oftewel, je mag niet dubbele nationaliteit hebben.

Let wel op dat in der loop van der jaren wetgever regels behoorlijk aangescherpt heeft. Wat iemand in (verre) verleden kon en mocht hoeft niet vandaag zo te zijn.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door geengast »

Het heeft er helemaal niets mee te maken welke nationaliteit je ouders hebben. Je hebt in Nederland als eerste nationaliteit de Nederlandse nationaliteit gekregen, wat inhoudt dat er in geen enkel geval een tweede nationaliteit wordt bijgekregen. Dat is Nederlandse wet. Je kunt niet aan een Bosnische ambassade vragen om de Nederlandse wet uit te leggen. Dat weten die ook niet.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Agepagelage schreef:
25 aug 2021 22:10
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over dubbele nationaliteiten.
[...]
Ik heb geen antwoord kunnen vinden voor mijn situatie op de websites.
Mijn korte antwoord: Nee, je houdt je Nederlandse nationaliteit.

Controle: inloggen bij de SVB* en daar controleren welke nationaliteiten bekend zijn bij de Staat der Nederlanden. Als alle ambtenaren keurig hun werk hebben gedaan, dan zal je daar alleen je Nederlanderschap zien staan.

* Hulp van Lady1234 gewenst. Dit zit toch bij de SVB?

Uitleg: voor Nederland ben je Nederlander.
Op grond van de wetgeving in BiH heb je ook recht op die nationaliteit, daar heeft de Nederlandse regering helemaal niets over te zeggen of van te vinden. Dit werkt net zo als voor de Nederlanders met wortels in Marokko of Turkije.

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik word wel, als zovelen, elke maand betaald door de SVB, maar ik heb daar helaas niets in de melk te brokkelen.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wat de SVB allemaal registreert weet ik niet (ik krijg geen kinderbijslag of AOW :wink:). Door met DigID in te loggen bij mijn.overheid.nl kunt u heel veel gegevens inzien. De nationaliteit vindt men onder de keuze Identiteit, op het tabblad Nationaliteit.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ah, dank je, Erthanax. Wist niet dat het daar naartoe is verhuisd.

Bepalend hier is de volgorde. De wetgeving over dubbele nationaliteiten gaat ervan uit, dat je buiten de EU bent geboren en op latere leeftijd naar Nederland bent gekomen. Als je dan de Nederlandse nationaliteit aanvraagt, raak je de andere in principe kwijt (met uitzonderingen). Het blijft mogelijk, dat het andere land je nog steeds als onderdaan ziet en je daar wel een dubbele nationaliteit hebt, maar in Nederland niet.

In de omgekeerde situatie (in Nederland geboren en getogen en later een andere nationaliteit aanvragen, terwijl je hier blijft wonen) is niet voorzien. Dat maakt het vinden van een goed antwoord lastig.

Namasthe
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 jul 2021 16:34

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Namasthe »

Het is heel simpel. Als de Nederlandse nationaliteit je “eerste“ nationaliteit is mag je geen tweede nationaliteit hebben (op de uitzonderingen na). Punt niet zo moeilijk te begrijpen lijkt me. Heb je echter nationaliteit X en dat land staat een dubbele nationaliteit toe dan kan het wel (is dus een uitzondering).
Heel veel Nederlanders de elders in de wereld/Europa wonen kampen met dit probleem. Ze hebben de Nederlandse nationaliteit maar soms kan het handig zijn de nationaliteit van het woonland aan te nemen. Doen ze dit zijn ze geen Nederlander meer. Veel Nederlanders behouden daarom hun Nederlandse nationaliteit.
Er wordt al jaren over gepraat dit aan te passen.

In uw situatie is het simpel. Kiezen welke nationaliteit, de Nederlandse wetgeving is leidend omdat u hier woont en de Nederlandse nationaliteit hebt.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Volgens mij is het niet simpelweg "een andere nationaliteit aannemen en daardoor de Nederlandse nationaliteit kwijtraken".
Ik denk dat TS bij geboorte al twee nationaliteiten had: de Nederlandse vanwege het Nederlanderschap van haar ouders en de Bosnische vanwege de Bosnische nationaliteit die de ouders hadden behouden.
Of de Bosnische nationaliteit wel/niet door de geboorte uit Bosnische ouders is ontstaan; of eventueel vervallen is in de jaren daarna, hangt van de Bosnische wet af (bijvoorbeeld als een vereiste - in de wetgeving van 1997 - is dat de geboorte gemeld moest worden bij de Bosnische autoriteiten; of als in de jaren daarna de wens om de Bosnische nationaliteit te behouden moest worden gemeld aan de autoriteiten).

* Als de Bosnische nationaliteit niet bij de geboorte ontstaan is of later is vervallen, dan geldt bij aanvraag van de Bosnische nationaliteit hetzelfde als voor alle Nederlanders namelijk dat de Nederlandse nationaliteit vervalt (door de wet van 2012).
* Als de Bosnische nationaliteit wel is ontstaan bij de geboorte en is blijven bestaan, dan ging "de aanvraag van vorig jaar" waarschijnlijk om het aanvragen van een paspoort en niet om het aanvragen van een nationaliteit. Dan heeft TS nog steeds twee nationaliteiten.

Agepagelage
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 aug 2021 22:08

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Agepagelage »

Ik dacht dat het topic niet was goedgekeurd en zie de reacties daarom nu pas.

Misschien dat deze extra informatie helpt:

Ik ben met mijn vader in Bosnie naar de gemeente gegaan en heb mij daar laten inschrijven in het geboorteregister en register van burgers van Bosnie. Ik heb me niet genaturaliseerd o.i.d.

Hoe zou je dit kunnen zien? Als Bosnische nationaliteit aannemen en daarmee de Nederlandse verliezen of dat ik de Bosnische al altijd gehad heb? Het lijkt me niet zo makkelijk om 1, 2, 3, jezelf in te schrijven in het geboorte register en register van burgers.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Dubbele nationaliteit: verlies ik nu mijn Nederlandse nationaliteit?

Ongelezen bericht door Jablan »

Je hebt altijd de Bosnische nationaliteit gehad.

In Nederland ben je bekend als Nederlander; in Bosnië-Herzegowina als eigen inwoner met daarnaast nog de Nederlandse nationaliteit. Of je staat vermeld als eigen inwoner, die langdurig in het buitenland verblijft.

Gesloten