Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
energielogger
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2022 11:16

Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door energielogger »

Bij de netbeheerder Liander heb ik mijn uitleesfunctie al jaren uitstaan van gas en kWh voor energieleveranciers en geef mijn meterstanden handmatig door elk jaar bij het overstappen van energieleverancier.
Nu heb ik vorige week (06-06-2022) maandag een brief gekregen van mijn netbeheerder dat alléén mijn elektriciteit (dus gas niet!) functie weer aangezet is (door mijzelf,) terwijl ik dat absoluut niet gedaan heb!
Mijn netbeheerder gebeld om uitleg, en zij geven aan dat ik dat gedaan heb, maar weten niet wanneer en hebben hier geen loggegevens van.
Opdracht meteen gegeven om het weer uit te laten zetten.
Voor de duidelijkheid dit heb ik dus zelf NIET gedaan.
En afgelopen vrijdag weer ontdekt (10-06-2022) dat mijn E-meter uitlees functie weer AAN staat.
Dit is uiteraard een kwalijke zaak (en niet volgens de wetgeving).
Nu ben ik overgestapt met elektriciteit bij Vandebron naar Eneco, en vermoed dat iemand van Eneco (of Vanderbron) dat gedaan heeft onder mijn gegevens met mijn naam/onder het mom van verhuizing!
Ook ben ik bij Vandebron weggegaan om het gas daarna omdat Vandebron alléén gas wil leveren als er ook elektriciteit afgenomen wordt.
Dit mag niet volgens de energiewet en de ACM en heb hier een melding van gemaakt bij de ACM.
Nu vroeg Vandebron (op 25-05-2022) mijn meterstanden door te geven om dat mijn jaarcontract begin juni was afgelopen, dit vroegen ze omdat de meterstanden uitleesfunctie uitstaat (zie begin).
Bij het invullen (op 03-06-2022) heb ik een zeer lage gasstand op gegeven omdat ik zeer weinig gas had verbruikt wat kwam omdat ik op infrarood vloerverwarming ben overgestapt.
Nu kreeg ik de melding (bij het akkoord gaan) dat de gasstand niet klopte, en dat ik dat kon toelichten in een apart invul vak en de standen werden geaccepteerd.
Nu kreeg ik tot mijn verbazing (13-06-2022) weer een mail van Vandebron om weer mijn meterstanden door te geven.
Dit vond ik uiteraard raar en heb dus ingelogd bij Vandebron.
Bij mijn gegevens van mijn meterstanden kwam ik tot de ontdekking dat ze mijn gas en elektriciteit meterstanden hadden afgelezen op 1 januari 2022!
Deze meterstanden klopte exact omdat ik alles zelf log intern met de p1 poort.
Ook stonden de opgegeven meterstanden van mij zelf 03-06-2022 en uitleesgegevens van 04-06-2022 van elektriciteit!
Dit betekend dus dat Vandebron "illegaal" de meterstanden hebben gekregen van Liander met de standen van elektriciteit en gas op 01-01-2022.
Ook is het erg vreemd dat ze de elektriciteit standen op 04-06-2022 "toevalliger" wijze hebben gekregen van elektriciteit.
Mijn conclusie is dus dat je geen controle hebt over de uitleesgegevens van je slimme meter en dat het een wassen neus is wat elke overheidssite en consumenten rechten over energie leveren zegen op de websites.
Ook wordt uiteraard de AVP regels geschonden en heb je niks aan een slimme meter (je kan ook een analoge meter zelf uitlezen).
Graag wil ik hier vragen of hier ook meerdere mensen zijn die vreemde praktijken hebben meegemaakt met energiecowboys om dit groter te maken om eventuele stappen te ondernemen.

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u links kijkt, dan ziet u rechts niet. Waar dat op slaat? Als je naar 1 richting kijkt, zie je niet wat het ook kan zijn. Het hoeft geen bewuste aktie te zijn dat de elektrameter aan gezet is. Het kan ook een simpele domme fout zijn van iemand die per ongeluk een huisnummer of postcode fout heeft ingevoerd bij iemand die wel de meter op afstand wilde laten uitlezen. Fouten worden nog steeds gemaakt.

Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef en drempels nog kuilen waren, kwam er ter controle een meteropnemer langs die de standen controleerde. Het is best goed mogelijk dat dat nu digitaal gebeurd.

Dus voordat u met een vinger gaat wijzen is het wel zo handig om zeker te zijn dat uw onderbuikgevoel ook daadwerkelijk aanwijsbare feiten zijn. En mocht het feitelijk aantoonbaar zijn hebt u geen andere gevallen nodig om uw probleem aan de kaak te stellen.

Erthanax
Berichten: 9589
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jarenlang enerie gehad van Vandebron, waarbij ik zelf de meterstanden doorgaf. Nooit problemen mee gehad en er is ook nooit enige aanleiding geweest om te vermoeden dat mijn meter heimelijk toch werd uitgelezen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
16 jun 2022 19:21
In mijn optiek heeft u een onrealistische gas meter stand door gegeven en heeft van de bron Liander gevraagd of die meterstand wel kloppend was. U gaf aan dat door het gebruik van halogeenverwarming het gasverbruik significant lager was geworden maar zal het elektra verbruik navenant hoger moeten zijn maar doordat beide meters niet op afstand uit te lezen zijn en als u zeg maar bewust verkeerde meterstanden invult kan dat een reden zijn om de door u doorgegeven meterstanden door Liander te laten controleren. In een grijs verleden stond er meter opnemer voor de deur maar nu gaat dat met de slimme meters digitaal en Liander dient u daar over te informeren dat de meters éénmalig op afstand uitgelezen worden en dat heeft Liander ook gedaan. Voor alle duidelijkheid een netbeheerder zoals Liander zal nooit op eigen initiatief de uitleesoptie activeren tenzij er aan de opgegeven standen getwijvelt wordt.
Dat valt niet te rijmen met verhaal TS. Daat staat de remote uitlezing door Liander achteraan de opsomming, maar chronologisch vooraan!

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Als je problemen zoekt, zal je ze vinden. De uitgelezen meterstanden klopen precies wat je gelogd hebt, dus wat is het ptobleem?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Even een tijdlijn gedistileerd.
energielogger schreef:
14 jun 2022 12:17
[...]
Nu heb ik vorige week (06-06-2022) maandag een brief gekregen van mijn netbeheerder dat alléén mijn elektriciteit (dus gas niet!) functie weer aangezet is (door mijzelf,) terwijl ik dat absoluut niet gedaan heb!

[...]

En afgelopen vrijdag weer ontdekt (10-06-2022) dat mijn E-meter uitlees functie weer AAN staat.

[...]

Nu vroeg Vandebron (op 25-05-2022) mijn meterstanden door te geven om dat mijn jaarcontract begin juni was afgelopen, dit vroegen ze omdat de meterstanden uitleesfunctie uitstaat (zie begin).

Bij het invullen (op 03-06-2022) heb ik een zeer lage gasstand op gegeven omdat ik zeer weinig gas had verbruikt wat kwam omdat ik op infrarood vloerverwarming ben overgestapt.

[...]

Nu kreeg ik tot mijn verbazing (13-06-2022) weer een mail van Vandebron om weer mijn meterstanden door te geven.

[...]

Bij mijn gegevens van mijn meterstanden kwam ik tot de ontdekking dat ze mijn gas en elektriciteit meterstanden hadden afgelezen op 1 januari 2022

[...]

Ook stonden de opgegeven meterstanden van mij zelf 03-06-2022 en uitleesgegevens van 04-06-2022 van elektriciteit!


Dit betekend dus dat Vandebron "illegaal" de meterstanden hebben gekregen van Liander met de standen van elektriciteit en gas op 01-01-2022.
Ook is het erg vreemd dat ze de elektriciteit standen op 04-06-2022 "toevalliger" wijze hebben gekregen van elektriciteit.
- contract loopt begin juni af, dus 23 mei vraagt Vandebron om de meterstanden.
- de meterstanden zijn al op 1 januari 2022 op afstand uitgelezen.
- op 3 juni geef je de meterstanden door: naar eigen zeggen een lage stand (was het de echte stand?).
- op 4 juni heeft Liander de uitleesgegevens van electriciteit aan Vandebron gegeven (niet van gas?).
- op 6 juni kom je er achter dat het uitlezen 'aan' staat.
- op 10 juni constateer je dat het uitlezen opnieuw 'aan' staat.
- op 13 juni wordt er nog een keer om de meterstanden gevraagd.

Eigenlijk snap ik niet goed wat je probeert te bereiken. Met de gegeven tijdlijn is niets mis. Het herhaalde verzoek de standen door te geven is verklaarbaar; dat is hierboven al uitgelegd. Dat de standen op 1 januari zijn uitgelezen zou zomaar kunnen vanwege een of andere tariefverhoging, al staat dat niet expliciet in de volgende link vermeldt. Zie: https://www.liander.nl/consument/slimme ... r/adminuit

Hoe het kan dat je de boel 'aan' hebt gezet terwijl je niks gedaan hebt is eigenlijk ook al uitgelegd. Toch wel een vraagje: kan het zijn dat je met de opzegging per ongeluk hebt aangegeven dat de standen op afstand uit mogen worden gelezen?

Rotterdamse
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:48

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Rotterdamse »

Wat hier beschreven wordt, heb ik zelf ook ervaren.
Hoe vaak ik de uitleesfunctie ook uit zet, het staat telkens weer aan.
Gebeld met Stedin (want dat is bij mij de beheerder van het gasnet en elektriciteitsnet, bij het gepresenteerde verhaal blijkbaar Liander)
zij hebben het uitgezet. Het stond inderdaad aan.
Had ik expliciet bij plaatsing van slimme meter aangegeven niet te willen. Ingevuld op het formulier bij oplevering van de slimme meter.
Toch bleek het aan te staan.
Telkens weer uit zetten, toch staat het weer aan.
Ik ben van energieleverancier overgestapt van de ene leverancier naar de andere.
Goed gekeken dat het uitlezen NIET aanstond.
Toch bleek het weer aan te staan.
Dus ik vrees dat het verhaal wel degelijk kan kloppen.
Waarom dat dan is?
Ik weet het niet.
Ik constateer alleen dat het volgens Stedin uit moet staan en er toch uitgelezen wordt.

Harry Breda
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 dec 2009 11:56

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Harry Breda »

Gewoon: een meteropnemer langs laten komen. En als een klusser al € 72,50 per uur mag vragen, ook een leuk tarief voor die meteropnemer. En helemaal bij een overstap: oude zowel als nieuwe leverancier moeten toch de stand van overgang weten.
Dus: uurtje heen, uurtje terug, voorrijkosten .. en u bent zo een € 400 verder.
Maar... uw privacy zal dan geen nano-seconde in gevaar zijn.

PeterN1968
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 mei 2020 14:25

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door PeterN1968 »

Wat ik hier weer aan reacties lees, is triest. Het gaat helemaal niet om de meterstanden maar om het feit dat ongewild door een andere partij de meter op UITLEZEN wordt gezet. DAT MAG NOOIT!

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

Rotterdamse schreef:
19 jun 2022 10:39
Wat hier beschreven wordt, heb ik zelf ook ervaren.
Hoe vaak ik de uitleesfunctie ook uit zet, het staat telkens weer aan.
Dat lijkt me iets voor autoriteit persoonsgegevens
Harry Breda schreef:
19 jun 2022 12:10
Dus: uurtje heen, uurtje terug, voorrijkosten .. en u bent zo een € 400 verder.
Dat is drie dubbel op

Harry Breda schreef:
19 jun 2022 12:10
Maar... uw privacy zal dan geen nano-seconde in gevaar zijn.
Juist wel! Iemand kijkt achter de voordeur

150747
Berichten: 231
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 150747 »

De slimme meter is standaard zo ingesteld dat wij meetgegevens op afstand uitlezen.
U kunt de instelling van de slimme meter in uw meterkast niet zelf wijzigen.
Wilt u het uitlezen van uw meetgegevens op uw adres aan- of uit laten zetten?
Dan kunt u dit doen via onze Klantenservice.

Aldus Enexis.

En hier vind ik dat het fout gaat.
Zo heb je nog steeds niks te vertellen over uitlezen.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door jhogaarts »

En om meer van dit soort redenen wil ik geen en komt er geen slimme (lees domme) meter.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Moneyman »

jhogaarts schreef:
19 jun 2022 15:57
En om meer van dit soort redenen wil ik geen en komt er geen slimme (lees domme) meter.
Kwestie van tijd.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door scontra »

jhogaarts schreef:
19 jun 2022 15:57
En om meer van dit soort redenen wil ik geen en komt er geen slimme (lees domme) meter.
Mocht uw huidige meter, gas of elektra, defect raken of t.z.t. worden afgekeurd, dan krijgt u wel digitale meters (die niet uitleesbaar zouden moeten/kunnen zijn)

NeoDutchio
Berichten: 12260
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jhogaarts schreef:
19 jun 2022 15:57
En om meer van dit soort redenen wil ik geen en komt er geen slimme (lees domme) meter.
Als ik vragen mag, waarom niet?

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

jhogaarts schreef:
19 jun 2022 15:57
En om meer van dit soort redenen wil ik geen en komt er geen slimme (lees domme) meter.
*Gaaappp....*

Neo stelde de vraag al, en ik wil hem nog wel een keer stellen: waar ben je bang voor? Dat de overheid via de energieboer weet wanneer het licht op je slaapkamer brandt op het moment dat je met je partner alleen wil zijn?

Dirk45
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2022 12:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door Dirk45 »

Ik snap al dat gekrakeel over uitlezen van meters niet.
Die meters zijn niet jouw eigendom, die zijn van de netwerkbeheerder.
Trouwens, staat op jouw huisdeur niet een huisnummer of in je appartementencomplex
een rijtje met huisnummers en de naam van de bewoner?
Er is uiteraard een perfecte oplossing. Laat de meters weghalen, dan heb je geen last
meer van al dat gedonder met uitlezen. Ja, dan heb je geen gas en elektra meer maar
ook geen uitlees schizofrenie meer.
Mijn energieleverancier lees iedere maand mijn meters uit en stuurt me een rapport.
Vergelijkt het gebruik van afgelopen maand met dat van die van vorig jaar. En .... bovenal
doet een suggestie voor eventueel aanpassen van de maandelijkse betaling.
Opdat ik bij de eindafrekening niet voor verrassingen komt te staan. Ideaal.
En even ..... bij mijn ouders kwam er iedere maand een meteropnemer,
die begroette mijn moeder met Mw. xyz, want hij kende haar na een keer of drie.
Nam de meterstand op, maakte een berekening en inde de verschuldigde kosten.
En gewoon even nadenkend, heb je een klantenkaart van een supermarkt?
Nou dan kan die supermarkt tot op de gramnauwkeurig vertellen wat je gekocht hebt en wanneer.
Privacy heeft betrekking op de aantasting van privé gegevens. Jouw winkelgedrag en gas- en elektriciteitsgebruik
is geen privé gegeven. Jij koopt dat immers van derden op eigen verzoek.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door ateurlings »

Wat heeft u te verbergen dat u niet wil dat uw energieleverancier kan nagaan wat ze u geleverd hebben?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door 16again »

ateurlings schreef:
19 jun 2022 23:46
Wat heeft u te verbergen dat u niet wil dat uw energieleverancier kan nagaan wat ze u geleverd hebben?
Dat is de verkeerde insteek.
De energieleverancier heeft een gerechtvaardigd belang, om mijn jaarverbruik vast te stellen.
Maar niet om te kunnen zien hoe laat ik de kachel 's ochtends aan doe en ga douchen

witte angora
Berichten: 30454
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energieleveranciers zijn cowboys met slimme energiemeters uitlezen.

Ongelezen bericht door witte angora »

Daarom werkt de belastingdienst met verouderde computers en systemen. Al het ICT-geld ging naar computers die in staat zijn van 8 miljoen huishoudens middels het stroomverbruik exact te bepalen hoe laat iemand op staat, wanneer hij onder de douche staat, hoe vaak de deur van de ijskast open gaat en bovenal: of de batterij van de elektrische klok leeg is.

Die rapporten krijg je uiteraard niet te zien. Dat zijn staatsgeheimen, dat is gerechtvaardigd staatsbelang. Maar één troost: als Poetin ooit dit land zal veroveren, blaast die supercomputer zichzelf op, want al die gegevens mogen niet in vijandelijke handen komen. Inderdaad, dan heeft niemand nog gas of licht, want de meters werken niet meer. Prima toch? Het milieu is er blij mee.

Tijd om te gaan slapen... ;)

Plaats reactie