Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Poohrev
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2022 20:43

Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Poohrev »

Beste leden,

Volgens jaar verwacht mijn man een schenking van zijn grootvader. Deze schenking betreft een vakantiehuisje. Het vakantiehuisje staat in zuid Nederland (Limburg).

De woning staat op een groot perceel (2000m2+). Het perceel is geen eigendom (particuliere erfpacht).

De woning is echter in slechte staat. Mijn eerste inschatting zal de woning zelf nog geen 15.000 euro waard zijn.

De WOZ-waarde is op dit moment 200.000 euro.

Nu is mijn vraag, hoe zit het met de schenkbelasting op het moment dat mijn man enkel de woning (met het recht tot erfpacht) erft? De erfpacht overeenkomst loopt binnen 10 jaar af (en kan eventueel verlengt worden, maar tegen een aanzienlijk hoger tarief). Aangezien de woning zelf niet veel waard zal zijn ben ik erg benieuwd hoe het zit met de schenkbelasting en de WOZ waarde. Het zou mij namelijk nogal vreemd lijken als er over 200.000 schenk belasting betaald dient te worden.

Ik kan hier helaas niet veel over vinden.

Groet
Vivianne

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De eerste stap is: bezwaar maken tegen de WOZ-waarde, die wordt altijd rond deze tijd vastgesteld en valt binnenkort in de brievenbus. Voor opa een brief opstellen, dan hoeft hij alleen zijn handtekening te zetten.
https://recreatiewoning.nl/blog/wat-is- ... die-waarde
De WOZ-waarde is bepalend voor de erfbelasting, dus waarschijnlijk ook voor de schenkbelasting:
https://verklaringvanerfrechtservice.nl ... ijn-tante/

Misschien is het een goed idee om het huisje te kopen, i.p.v. te schenken? Ik weet niet of de verkoopprijs superlaag vastgesteld mag worden, maar de verkoopprijs kan dan (eventueel in delen, eind 2022 en begin 2023) teruggestort worden als gift. (vrijstelling is in 2022 slechts 2274,--, en in 2023 kan ook weer een schenking gedaan worden zonder dat schenkbelasting betaald hoeft te worden.
https://www.plusonline.nl/erven-en-sche ... atiewoning

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... an%20maken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
24 jan 2022 16:27
Misschien is het een goed idee om het huisje te kopen, i.p.v. te schenken? Ik weet niet of de verkoopprijs superlaag vastgesteld mag worden...
Nee. Als de prijs lager is dan de objectieve marktwaarde, wordt het als schenking gezien.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Dan voor 15.000 als koopprijs (als uw inschatting klopt )

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door angel1978 »

HandigeHarrie schreef:
24 jan 2022 16:46
Dan voor 15.000 als koopprijs (als uw inschatting klopt )
Dat lijkt me dan ook weer niet de bedoeling.
Een gevalideerde taxatie lijkt me een betere inschatting.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
24 jan 2022 16:46
Dan voor 15.000 als koopprijs (als uw inschatting klopt )
Als je het daarvoor getaxeerd krijgt, kan dat inderdaad.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees dit eens.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/ni ... e-verkeer/

Gaat weliswaar over erven en niet schenken, maar wellicht toch nuttig.

Neem contact op met de belastingdienst.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door ruitenheer »

De WOZ-waarde bestaat kort samengevat uit de waarde van de grond en de waarde van de opstal. Het maakt voor de WOZ-waarde niet uit dat sprake is van erfpachtsgrond. Bij een oud en klein vakantiehuisje zal de waarde van de grond een veelvoud zijn van de waarde van het vakantiehuisje. Als de gemeente of de belastingsamenwerking een informele bezwaarprocedure heeft, is het handig om daar gebruik van te maken. Opa (of jullie als hij jullie machtigt) kan dan met de medewerker van de gemeente of belastingsamenwerking praten over hoe de waarde tot stand is gekomen en of bij de waardebepaling rekening is gehouden met de staat van het huisje.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het topic gaat alleen niet over de WOZ-waarde an sich, maar over de verschuldigde erf- de schenkbelasting. Dit even voor de duidelijkheid.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Klopt, maar als de opbouw van de WOZ-waarde is €140.000 voor de grond en € 60.000 voor de woning, zal bij een schenking een waarde van € 15.000 niet worden geaccepteerd. Als de opbouw € 184.000 voor de grond en € 16.000 voor de woning is, zal dat een stuk makkelijker gaan.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je kunt natuurlijk niet het huisje schenken zonder het recht van erfpacht.

Poohrev
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2022 20:43

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Poohrev »

Dank voor de reacties.

Echter helaas nog niet de benodigde informatie kunnen vinden. Intussen wordt er wel een taxatie uitgevoerd. In deze taxatie wordt opstal, erfpachtrecht en grond uitgesplitst.

Voor nu is het belangrijkste om te weten wat bij het erven of schenken van opstal + erfpacht recht aangehouden wordt als grondslag. Cruciaal is om te weten of hier dus ook de grondprijs in wordt meegenomen. Of misschien zelfs wel de totale WOZ wordt aangehouden.

Meer info is uiteraard welkom!

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u mijn link wel aangeklikt?

Daar kunt u lezen dat in het geval van erven erfrecht betaald moet worden over de gepachte grond.

HandigeHarrie
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
26 jan 2022 23:26
Hebt u mijn link wel aangeklikt?

Daar kunt u lezen dat in het geval van erven erfrecht betaald moet worden over de gepachte grond.
Eigenlijk wel vreemd, want de grond wordt niet geërft....

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je betaalt bijvoorbeeld ook overdrachtsbelasting over gepachte grond, terwijl je niets koopt.

Dus zou de man van Ts dat huisje kopen, met het recht van erfpacht, moet hij dat ook betalen. Er mag dan wel het een en ander worden afgetrokken.

Poohrev
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2022 20:43

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Poohrev »

Dank voor de reacties! De links zijn gelezen. Het een en ander wordt steed duidelijker.

Het lijkt erop dat bij zowel erven of schenken er in beide gevallen naar de WOZ-waarde wordt gekeken. Dit wordt dan dus als grondslag gebruikt voor de erf of schenk belasting. In beide gevallen is dat in dit geval erg oninteressant. Aangezien de woning +-15.000 waard zal zijn en de waarde vooral de grond component is.

Van de belasting heb ik begrepen dat wanneer er bij koop wél naar de waarde binnen economisch verkeer wordt gekeken. In dat geval is een taxatie een goed uitgangspunt. In die situatie dient er wel overdracht belasting betaald te worden over zowel de woning als het erfpacht recht. De grondslag voor het erfpacht recht wordt gebaseerd de gekapitaliseerde waarde. Op de hoogte van het canon en de duur van de overeenkomst.

Meer informatie over erfpacht kapitaliseren is eveneens welkom. Die berekenen lijkt complex en geeft online niet echt een eensluitend antwoord.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je doorklikt op de site van de belastingdienst, kom je uiteindelijk uit bij het advies een notaris te raadplegen.

De overdrachtsbelasting is in ieder geval 8 procent.

Poohrev
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jan 2022 20:43

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Poohrev »

Dank voor de snelle reactie.

Dat heb ik inderdaad ook gezien. Maar het moet toch niet zo zijn dat als je de regelgeving wilt weten je dat niet zelf kan opzoeken? En per definitie een notaris nodig hebt. Zoals aangegeven is de woning zelf weinig waard. Elke euro die besteed wordt aan de woning is er 1 te veel. Dus ben ik zelf aan de slag om het een en ander uit te zoeken.

Lady1234
Berichten: 26922
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u hebt bij die schenking of eventuele koop toch een notaris nodig.

Het is geen autootje wat hij zou krijgen.

Erthanax
Berichten: 9616
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Erfbelasting schenking erfpacht vs. WOZ

Ongelezen bericht door Erthanax »

Poohrev schreef:
27 jan 2022 17:18
(...) Maar het moet toch niet zo zijn dat als je de regelgeving wilt weten je dat niet zelf kan opzoeken? En per definitie een notaris nodig hebt. (...)
U kunt het wel opzoeken, maar u weet niet waar u het zoeken moet -- de notaris wel. Voor de duidelijkheid: ik bedoel dit echt niet sarcastisch. Het is geen eenvoudige kwestie en een goed en gedegen advies is daarom zeer nuttig. Vergelijk het bv met het maken van een testament of het voeren van een proces; dat kunt u in principe ook zelf, maar een notaris of advocaat kan dat beter. Zij weten de weg in wet- en regelgeving en kennen de jurisprudentie.

Door u vooraf goed te oriënteren, zoals u nu doet, komt u goed beslagen ten ijs en kunt u betere vragen stellen aan de notaris.

Gesloten