LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Radar »

'Voor jongeren onder de 25 jaar moet de bijstand worden afgeschaft. Zij moeten werken of een opleiding volgen. Dat is een van de adviezen van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in een rapport dat maandag aan premier Jan Peter Balkenende wordt aangeboden.

In het rapport, 'De verzorgingsstaat herwogen', wordt gekeken naar de gevolgen van de vergrijzing. De WRR beveelt ook aan van kinderopvang een basisvoorziening te maken, zoals het onderwijs dat ook is. Extra aandacht daarbij verdienen allochtone kinderen, die nu vaak een taalachterstand hebben als ze op school komen. '


Bron: Nu.nl

Goed idee of slecht plan?

denmar
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 feb 2006 10:38

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door denmar »

Prima idee,

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Martin1976 »

Om dit plan zo in te voeren gaat me wat te ver, je houdt altijd personen die er mijns inziens aanspraak op kunnen maken, ook mensen onder de 25. De eisen mogen wat mij betreft wel worden verscherpt, ik zie niet in waarom een gezond iemand onder de 25 niet kan werken of een opleiding kan volgen.

jacqueline33
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 dec 2004 14:08

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door jacqueline33 »

Ik vind het een idioot plan. Okee, de eisen kunnen strenger worden, maar er zijn ook jongeren onder de 25 die niet Kunnen werken en tussen willen en kunnen ligt een heel verschil. Het is zo goedkoop om jongeren uit te maken voor profiteurs en wat al niet meer.
Mijn ervaring is, dat er heel wat rammelt aan alles wat met jongeren te maken heeft. De hulp die ze moeten hebben en die gevraagd wordt laat jongeren in de steek.

domin8r
Berichten: 63
Lid geworden op: 10 sep 2003 14:21

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door domin8r »

Misschien dat uitzonderingen gemaakt moeten kunnen worden.. maar verder niet zo'n slecht idee denk ik :)

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Goed plan, per direct invoeren en strak de hand aan houden. Mensen onder de 25 die kunnen werken of studeren moeten dat ook doen en niet gestimuleerd worden om met de vingers in de neus thuis te zitten.

hero26
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:23

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door hero26 »

dit verhaal heeft twee keerzijden, ene zijde is dat deze wetgeving valt onder de noemer, 1 van de oplossingen tegen het vergrijzingsprobleem (lasten komen wederom op de schouders van de jongeren), ouderen mogen ook best mee betalen, lang leve de pvda!!!

Keer zijde is, dat er structureels iets moet verbeteren aan het beleid van jongeren, ik zie in mijn werk veel jongeren die los geslagen zijn van de maatschappij en die niet meer te traceren zijn, deze jongeren komen in het criminele circuit en zijn niet te motiveren voor geld- c.q. uitkering. Ook jongere moeders, onder de 25 jaar, vind ik nog een discussie punt, vaak zie je dat deze moeders leven van de bijstand, sommige of merendeel willen wel werken, maar ze moeten hun kinderen opvoeden en naar de creche of kinderopvang brengen is veela te duur. Kortom wees erg voorzichtig met dit ingevoerde beleid en laat de zwakkeren in onze maatschappij niet weer de dupe worden!!!!

RedHed
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mei 2005 23:40

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door RedHed »

:idea: Uitstekend plan.
Als hier 20 jaar geleden mee begonnen was, had Nederland veel geld kunnen uitsparen aan gelukzoekers en ander werkschuw tuig, welke zijn onderhouden door het werkende volk.
Zo had men meer geld overgehouden voor zieken, bejaarden en gehandicapten.
Deze groepen mag men nimmer tekort doen.
55 plussers en bejaarden zijn mensen die vaak al op hun 15e zijn gaan werken en hebben nooit een cent ontvangen voor hun onderhoud.
Ze zijn onderhouden door hun eigen ouders tot ze het huis verlieten.
Waarom moet iemand een uitkering krijgen die nog thuis woont, 18 jaar is en gezond :?:
Laatst gewijzigd door RedHed op 06 okt 2006 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Markie G
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:33

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Markie G »

Deels een goed plan.

Echter het moet niet uitmaken of mensen jonger of ouder als 25 zijn.
Iedereen die kan werken zal geen bijstandsuitkering mogen ontvangen.
En geraak je door eigen onzinnigheid hierin betrokken dan is dat jammer, maar helaas.

tigra
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:51

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door tigra »

slecht plan.
Er zijn teveel uitzonderingen. Het feit is ook dat er onvoldoende begeleiding is voor jongeren die niet aan het werk zijn cq een opleiding doen. Laat er eerst eens een goed vangnet zijn voor jongeren met problemen daarna kun je pas praten over afschaffing. Ik heb in het onderwijs gewerkt, ben een alleenstaande jonge moeder (zoon is 16 inmiddels)en as bestuurlid van de SP in Zwolle dus weet waar ik het over heb.
Als er zelfs geen bijstand meer is, hoe kun je die jongeren dan helpen, cq traceerbaar blijven. echt weer zo'n JP plan. Oh en 1 advies als je niet wil dat JP in een volgend kabinet komt stem dan geen pvda. Groen links of Sp of christenunie is tactisch handiger. Bos wil nl samen met CDA maar dat gaat niet lukken, kijk maar naar de peilingen. Dus niet om het pvda maar om tactiek. Stem ze!

goorix
Berichten: 19
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:28

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door goorix »

Dit is een idioot plan, dat bovendien strijdig is met art.1 van de grondwet.
Een schoolvoorbeeld van bij de wet verboden leeftijdsdiscriminatie.

Het houdt totaal geen rekening met de reden waarom iemand bij de bijstand aanklopt. Werk is natuurlijk prachtig, maar het moet er wel zijn.
Scholing? ook heel mooi,....maar waar moet je ondertussen van leven?
Nu zijn het jongeren,..wat is de volgende groep? Vrouwen? omdat die maar moeten gaan trouwen en aan het aanrecht staan?
Gehandicapten, die eerder al uit de WAO zijn gemikt?
De bijstand is in dit land een ' vangnet' ,een redmiddel, het minste van het minste om niet van de honger te hoeven sterven. Aantasting van deze voorziening is m.i. te vergelijken met volkerenmoord. Ik weet het, het is een gecharcheerde stelling, maar wel waar.
Het zou mij niet gaan verbazen als, wanneer dit onzalige plan doorgaat, de misdaadcijfers flink zullen gaan stijgen . En raad eens in welke leeftijdsklasse die daders dan te vinden zullen zijn?
Gek he? dat mensen uit stelen gaan om ' te vreten ' te hebben.

Kortom,....niet doen!

Toolboy

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Toolboy »

Wie gaan dan deze jongeren van levensonderhoud voorzien??
De ouders zeker.

eddievanmeurs
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:48

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door eddievanmeurs »

Prima voorstel. Wilde dat ik het zelf had kunnen bedenken!!

a18erding
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jun 2005 20:01

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door a18erding »

Perfect plan, had veel eerder gemoeten, nu lekker teren op de centen van de ouderen. Gezonde jongeren moeten maar eens de handen uit de mouwen steken. het is ze de laatste jaren veel te makkelijk gemaakt!! Zo worden de notoire klaplopers ook eens aangepakt.
Zal wel weer niets van terecht komen, want er is geen minister, die dit door wdurft te zetten, want dan kost het zetels in zijn partij, de watjes!!

bcpotters
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:52

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door bcpotters »

Eindelijk is de wekker afgegaan in Den Haag.
Een prima idee en nu snel deze maatregel uitvoeren

Reneke
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jun 2005 21:43

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Reneke »

Dan wordt het wel aantrekkelijk om verder te denken dan je neus lang is.
Hoe wil je dan nog aan kinderen beginnen?
Een huis kopen?

Er zijn er veel die inderdaat bijstand krijgen en het niet zouden behoren te krijgen.
Echter zelf werk ik alweer zo'n 7 jaar bij dezelfde baas en sta ik op het punt een huis te kopen.
Ik ben 24 jaar

Als zo'n wet erdoor komt dan laat ik dat wel uit mijn hoofd.

Ze moeten de jongeren die al jaren profiteeren aanpakken.

Al is het maar putjes scheppen of straten vegen.

Ninc
Berichten: 70
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:39

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Ninc »

Ik vind 25 jaar een rare leeftijd om te kiezen...

Met dit voorstel kunnen getrouwde mensen onder de 25 jaar (met eventueel kinderen) in grote problemen komen en zelfs dakloos raken...

@reneke dat bedoelde ik dus ook idd

Toolboy

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door Toolboy »

Die jongeren die toch zo`n uitkering hebben hoedanook
Te werk stellen er is zat vrijwilligerswerk desnoods gaan ze de gemeente van zwerf afval ontdoen.
Helpen op scholen enz

onsmoeke
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2006 17:02

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door onsmoeke »

Prima plan, iedereen moet leren zijn eigen broek op te houden. Er zullen niet veel jongeren zijn die een goede reden hebben om niet de handen uit de mouwen te steken. En het maakt niet uit of je kinderen hebt. Meteen het goede voorbeeld geven aan je kids. Kinderopvang is helemaal niet duur voor lage inkomens, daar heb je namelijk de wet kinderopvang voor.

breuer
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2006 17:09

Re: 'Geen bijstand onder de vijfentwintig'

Ongelezen bericht door breuer »

Hi

ik ben het ees met de regeling geen bijstand onder de 25 jaar

zolang we nog werknemers uit het buitenland moeten halen.

dus er is werk zat voor jonge mensen.

Gesloten