Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
janwilemblauw
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2019 13:20

Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door janwilemblauw »

Een investeerder heeft de appartementen rondom mijn appartement opgekocht en heeft alles verbouwd tot kleine studios en appartementjes. Van 2 appartementen heeft hij er 5 gemaakt. En van de garage heeft hij een woning gemaakt.

Ik heb hier ontzettend veel overlast van en ben al bezig met een uitgebreide juridische procedure tegen deze investeerder (op het gebied van VvE-recht). Maar dit terzijde.

Ik heb een melding gemaakt bij de gemeente Rotterdam van illegale woningvorming (eerst 2 appartementen --> nu 5).

Uiteindelijk heeft een bouwinspecteur van Bouw en Woningtoezicht alles bekeken en heeft mij teruggerapporteerd dat deze investeerder geen vergunning hoeft aan te vragen omdat (letterlijk zijn woorden) "er geen aparte elektriciteitsmeter in elk afzonderlijk appartementje zit".

Als de bouwinspecteur zijn protocollen correct volgt, zou dat betekenen dat investeerders in Rotterdam dus zoveel kunnen splitsen als ze willen, zolang ze maar geen aparte meter aanvragen. (een aparte meter aanvragen kan nadat een vergunning voor splitsing is verkregen, dat alleen kan worden verkregen als men een vergunning voor woningvorming heeft gekregen).

Heeft iemand hier ervaring mee? Of adviezen?

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door rvjapio »

Lastig. Ik heb net even gezocht. Je kan gewoon splitsen of kadastraal splitsen. In het laatste geval met als doel om te verkopen. De helft van alle gemeenten heeft een huisvestingsverordening - misschien Rotterdam ook - waarin de voorwaarden zijn opgenomen om te splitsen. Sommige wijken zijn daarvan uitgesloten, omdat er al teveel 'verkamerd' is. Misschien heeft u wat aan deze vergunningsvoorwaarden van Amsterdam? https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... 9309718%7D .

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Wat heeft VVE-recht er mee te maken? Als de VVE waarvan de appartementen deel uitmaken er geen problemen mee hebben, dan kan het vanuit die optiek ook. Misschien moet de splitsingsakte worden aangepast, maar dat is ook geheel iets voor die VVE om dat te regelen met een notaris.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Elk gemeente heeft, zijn eigen regels die per wijk of stadsdeel anders kunnen zijn. Hierdoor is zonder heel veel uitzoek werk niet mogelijk om een antwoord te geven. Ook kunnen kleine details de situatie anders maken.
Ook kan ik niet inzien of er vergunningen zijn verleend en of er mogelijkheden zijn om bezwaar te maken, indien van toepassing.

Mijn advies is om contact op te nemen met een jurist of advocaat. Deze weet ook de juiste wegen om bij de gemeente of de eigenaar in beroep te gaan of een rechtzaak aan te spannen.
Afhankelijk van de dekking kan je bij je rechtsbijstandverzekering informeren of je hiervoor verzekerd bent. Neem met hun contact op.

Eventueel kan www.juridischloket.nl jou helpen om een jurist of advocaat te zoeken die van deze onderwerp verstand heeft.

janwilemblauw
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2019 13:20

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door janwilemblauw »

@rvjapio
Het volgende staat in de verordening van de gemeente Rotterdam: "Het college verleent een vergunning voor woningvorming, indien door de verbouwing twee of meer woonruimten worden gevormd waarvan de kleinste een gebruiksoppervlak van 50 m2 of meer heeft". (Paragraaf 3.3 Vergunning voor woningvorming; Verordening toegang woningmarkt en samenstelling woningvoorraad 2019; https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 20422.html)

De onduidelijkheid zit hem erin dat woningvorming (=bouwkundig splitsen) volgens de bouwinspecteur pas woningvorming is als er een aparte meter in de afzonderlijke studio's zitten. Ik betwijfel dit. Ik vraag me af of deze beoordeling volgens protocol heeft plaatsgevonden.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door Nevyn »

janwilemblauw schreef:
29 nov 2021 18:25

Ik heb hier ontzettend veel overlast van en ben al bezig met een uitgebreide juridische procedure tegen deze investeerder (op het gebied van VvE-recht). Maar dit terzijde.
Hieruit begrijp ik, dat de investeerder in een bestaand appartementen complex appartement rechten heeft gekocht.
Alles wat u beschrijft wat deze investeerder heeft gedaan, kan en mag alleen met toestemming van de Vereniging van Eigenaren.
Het kan zijn, dat de investeerder zoveel appartement recht heeft gekocht dat hij de meerderheid in stemmen heeft, maar dan nog moeten zulke veranderingen op de algemene ledenvergadering worden vastgelegd en getoetst aan gemeentelijke regels hier omtrent.

Stel uw vraag eens op www.veh.nl

janwilemblauw
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 dec 2019 13:20

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door janwilemblauw »

@Nevyn
Qua VVE zit het als volgt: het is een ruim pand, met 5 appartementsindexen. De investeerder heeft inderdaad de meerderheid verkregen, en heeft nadat hij voor de rechter is gedaagd voor de verbouwingen zonder toestemming, zichzelf via een formele ledenvergadering toestemming gegeven. We hebben vernietiging van dit besluit aangevraagd. Deze zaak wordt serieus behandeld door de rechtbank.

Alleen deze zaak gaat ervan uit dat de gemeente Rotterdam de regels volgt. Derhalve als de gemeente (in dit geval de bouwinspecteur) zegt dat er geen vergunning vereist is dan moeten we ervan uit gaan dat dat zo is.

Nu is het zo dat de bouwinspecteur aangeeft dat de appartementen bouwkundig zijn gesplitst maar dat vanwege het ontbreken van een aparte electriciteitsmeter, hij de investeerder niet kan eisen een vergunning te hebben.

Ik vraag me af of dit zo is, en in welke mate de bouwinspecteur hier objectief is, de regels handhaaft etc.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door Nevyn »

janwilemblauw schreef:
30 nov 2021 22:23
@Nevyn
Qua VVE zit het als volgt: het is een ruim pand, met 5 appartementsindexen. De investeerder heeft inderdaad de meerderheid verkregen, en heeft nadat hij voor de rechter is gedaagd voor de verbouwingen zonder toestemming, zichzelf via een formele ledenvergadering toestemming gegeven. We hebben vernietiging van dit besluit aangevraagd. Deze zaak wordt serieus behandeld door de rechtbank.

Alleen deze zaak gaat ervan uit dat de gemeente Rotterdam de regels volgt. Derhalve als de gemeente (in dit geval de bouwinspecteur) zegt dat er geen vergunning vereist is dan moeten we ervan uit gaan dat dat zo is.

Nu is het zo dat de bouwinspecteur aangeeft dat de appartementen bouwkundig zijn gesplitst maar dat vanwege het ontbreken van een aparte electriciteitsmeter, hij de investeerder niet kan eisen een vergunning te hebben.

Ik vraag me af of dit zo is, en in welke mate de bouwinspecteur hier objectief is, de regels handhaaft etc.
Dan adviseer ik u nogmaals m even op de website van www.veh.nl te kijken.

jhogaarts
Berichten: 135
Lid geworden op: 25 aug 2008 16:32

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door jhogaarts »

En er is zeker ook maar 1 voordeur. Hoe ga je de gas en stroom rekening verdelen, aansluiten van internet. Er is tenslotte maar 1 hoofdaansluiting.
Ik vind eigenlijk persoonlijk dat dit soort constructies verboden moet worden.
Nee ik pas even.

Reizigerh
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 dec 2021 15:51

Re: Geen vergunning nodig voor woningvorming bij Gemeente Rotterdam

Ongelezen bericht door Reizigerh »

In Rotterdam is een gba team actief die dit soort zaken onderzoekt oa overbewoning, woonvormsoorten, woonvergunningsplicht div wijken en tal van andere zaken. Zij gaan op controle bij de betreffende panden en toetsen wat bij de gemeentelijke basis administratie is gemeld. Dit is een dienst van stadsbeheer. Ik zou kontakt zoeken met de gemeentelijke basis adm en het verhaal daar neerleggen zodat controle kan plaatsvinden. Het verhaal van die inspecteur van bouw en woning toezicht gaat wat kort door de bocht. De zgn Rotterdam Wet is nog steeds van toepassing daar kan die inspecteur ook niet omheen dat verhaal van een meter gaat ook niet op het is gewoon kamerverhuur daar gelden andere regels voor.

Gesloten