LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Tinktink
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2020 12:36

Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Tinktink »

We hebben een nieuw huis gekocht en daar doet mijn man nu een totaalverbouwing. We dachten een goede wijk te hebben uitgekozen, maar nog voor de sleuteloverdracht stond er al een fietswrak in onze openbaar toegankelijke tuin die zelfs weer teruggegooid was nadat de makelaar hem op straat geplaatst had.

Toen hebben we een inbraak met diefstal van gereedschap gehad. De politie kon geen braaksporen vinden (maar wel voet- en vingeradrukken) dus mochten we ‘t uitzoeken.

Daarna is de buitenkraan van het huis gesloopt en nu vonden wij bij aankomst een hele berg dakafval in onze tuin gedumpt. Er hangt een t-shirt in de boom, lege blokjes erbij, hele stukken bitumen en wie weet nog asbest er tussen ook.

Dus we hebben aangifte gedaan en de gemeente gebeld. Beide, politie en gemeente, willen niet helpen. Het ligt namelijk in onze tuin, dus is het onze verantwoordelijkheid. De politie stelt voor dat we de dader vinden (?!?! Volgens mij heb ik een ander vak gekozen.) Ik snap nu echt al die mensen die ik vervloekte, omdat ze puin dumpten. Als je eerlijk om hulp vraagt, laten ze je er namelijk zelf voor opdraaien. Ik kan en wil geen container betalen voor andermans gedumpte afval. Los van de tijd die we hier nu aan kwijt zijn, terwijl ons huis af moet. Wat moet ik nu doen?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Jablan »

Terug op straat gooien, kan niet meer. Blijft over zelf afvoeren of toch een container huren. Maar als eerste actie (nep-)camera's ophangen en laat ze rustig op de omgeving gericht staan. Dat maakt al verschil.

We leven met je mee, want het is irritant. We hebben jarenlang het zwerfafval bij ons huis om de paar weken opgeruimd, totdat een overijverige BOA voor de deur stond vanwege een valse asbestmelding. Toen zijn we gestopt en tegenwoordig komt de gemeente elke maand het zwerfafval weghalen.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door hebra98 »

Als u het vermoeden heeft dat dit een veel voorkomend probleem is, kunt u dan geen camera ophangen?
Dan heeft u ieder geval zicht op wie het doet.

sake1987

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik lees openbaar toegankelijke tuin, daar zou ik eerst verandering in brengen.

juliomariner
Berichten: 4780
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door juliomariner »

Vreemd dat de politie geen braaksporen kon vinden. Ik zou eerst zelf op zoek gaan en weet zeker dat ik ze zou vinden ()

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door scontra »

Heeft waarschijnlijk niets met de wijk te maken, want het is algemeen dat er afval gedumpt wordt daar waar het er onbewoond uitziet en/of het openbaar groen er niet onderhouden bij ligt. De troep laten liggen vraagt alleen maar om meer illegale stortingen.
Gereedschap uit de woning verdwenen en geen braaksporen, dan is er vast een passende sleutel gebruikt.
De cilindersloten al vervangen ? Nee, dan maar snel doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hoe scoort het adres qua veiligheid op de Leefbaarometer-kaart? Ben benieuwd.

https://www.leefbaarometer.nl/kaart/?#kaart

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door moederslink »

Per direct de tuin afzetten en een camera plaatsen.
En sloten vervangen.

Tinktink
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2020 12:36

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Tinktink »

sake1987 schreef:
26 nov 2020 18:15
Ik lees openbaar toegankelijke tuin, daar zou ik eerst verandering in brengen.
Dat willen we ook zeker graag. Ik sluit het liefst iedereen buiten, ik vertrouw niemand meer. 2 hoge poorten die alle zicht en toegang ontnemen. Probleem is dat er vanuit de gemeente aan de straatkant alleen hekjes toegestaan zijn van een hoogte waar je zo over heen stapt..... Ik heb, nu zeker, de neiging die poorten gewoon neer te zetten, maar ik zie de bui alweer hangen. Dán staat de gemeente natuurlijk wèl meteen voor de deur (poort).

Tinktink
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2020 12:36

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Tinktink »

Bob Schurkjens schreef:
26 nov 2020 18:30
Hoe scoort het adres qua veiligheid op de Leefbaarometer-kaart? Ben benieuwd.

https://www.leefbaarometer.nl/kaart/?#kaart
We zouden volgens deze kaart van voldoende naar uitstekend zijn geupgrade. Ik weet niet of de tranen van het lachen of het huilen zijn. 😂

Tinktink
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2020 12:36

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Tinktink »

Jablan schreef:
26 nov 2020 18:01
Terug op straat gooien, kan niet meer. Blijft over zelf afvoeren of toch een container huren. Maar als eerste actie (nep-)camera's ophangen en laat ze rustig op de omgeving gericht staan. Dat maakt al verschil.

We leven met je mee, want het is irritant. We hebben jarenlang het zwerfafval bij ons huis om de paar weken opgeruimd, totdat een overijverige BOA voor de deur stond vanwege een valse asbestmelding. Toen zijn we gestopt en tegenwoordig komt de gemeente elke maand het zwerfafval weghalen.
Werkende camera’s zijn inmiddels binnen en gaat m’n man ophangen. Ik vrees dat we 500 euro containerkosten mogen optellen bij de begroting.

Het is toch ongelooflijk. Sta je dan met je goeie gedrag. Dank je wel voor je berichtje!

Tinktink
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 nov 2020 12:36

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Tinktink »

scontra schreef:
26 nov 2020 18:20
Heeft waarschijnlijk niets met de wijk te maken, want het is algemeen dat er afval gedumpt wordt daar waar het er onbewoond uitziet en/of het openbaar groen er niet onderhouden bij ligt. De troep laten liggen vraagt alleen maar om meer illegale stortingen.
Gereedschap uit de woning verdwenen en geen braaksporen, dan is er vast een passende sleutel gebruikt.
De cilindersloten al vervangen ? Nee, dan maar snel doen.
Dat vrezen wij ook. De sloten zijn inderdaad besteld. Een aannemer had het er nog over dat er makkelijk geflipperd kan zijn.
Dank je wel voor je berichtje!

sake1987

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door sake1987 »

Tinktink schreef:
26 nov 2020 20:56
sake1987 schreef:
26 nov 2020 18:15
Ik lees openbaar toegankelijke tuin, daar zou ik eerst verandering in brengen.
Dat willen we ook zeker graag. Ik sluit het liefst iedereen buiten, ik vertrouw niemand meer. 2 hoge poorten die alle zicht en toegang ontnemen. Probleem is dat er vanuit de gemeente aan de straatkant alleen hekjes toegestaan zijn van een hoogte waar je zo over heen stapt..... Ik heb, nu zeker, de neiging die poorten gewoon neer te zetten, maar ik zie de bui alweer hangen. Dán staat de gemeente natuurlijk wèl meteen voor de deur (poort).
Zet er een heg neer, daar kan de gemeente geen hoogte voor bepalen.

J. Deltoer
Berichten: 3050
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Tinktink schreef:
26 nov 2020 21:07
Ik vrees dat we 500 euro containerkosten mogen optellen bij de begroting.
Misschien verstandig om de begroting containerkosten nog wat extra op te hogen. Mogelijk dat u met dit probleem vaker te maken krijgt. Woont u in zo'n fijne gemeente met diftar (betalen per zakje huisvuil of containerlediging)?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als het een veilige buurt is, dan is dit hopelijk een tijdelijk probleem. Het onheil lijkt van buiten de buurt te komen. Recent waren hier (veilige buurt) bouwwerkzaamheden. In het donker kwam er toen een Landrover aanrijden waar afval uit werd getrokken. En die werd hier illegaal gedumpt. Was natuurlijk iemand van buiten de wijk.

sake1987

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door sake1987 »

Bob Schurkjens schreef:
26 nov 2020 22:25
Als het een veilige buurt is, dan is dit hopelijk een tijdelijk probleem. Het onheil lijkt van buiten de buurt te komen. Recent waren hier (veilige buurt) bouwwerkzaamheden. In het donker kwam er toen een Landrover aanrijden waar afval uit werd getrokken. En die werd hier illegaal gedumpt. Was natuurlijk iemand van buiten de wijk.
Kenteken genoteerd?

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door 16again »

Bob Schurkjens schreef:
26 nov 2020 22:25
Als het een veilige buurt is, dan is dit hopelijk een tijdelijk probleem. Het onheil lijkt van buiten de buurt te komen. Recent waren hier (veilige buurt) bouwwerkzaamheden. In het donker kwam er toen een Landrover aanrijden waar afval uit werd getrokken. En die werd hier illegaal gedumpt. Was natuurlijk iemand van buiten de wijk.
De oplossing lijkt me erg voor de hand liggend. Maak de toegang tot de gemeentewerf "gratis." (iedereen betaalt via gemeentelijke belasting)
Men probeert de afvalstromen terug te dringen, door de grootste aanbieders meer te laten betalen. Betalen per kilo / per zak etc. Met dit soort uitwassen als logisch gevolg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Helaas, het was een stukje lopen van mijn huis. Voordat ik door had waar de herrie vandaan kwam (ik woon aan een woonerf en was zelf binnen), reed hij al in zijn achteruit weg. En het was donker. Anders had ik het gemeld.

En de gemeentewerf is hier gratis maar wel 2,5 km rijden. Kennelijk was dit de easy fix die men voor ogen had. "Fly tipping" is in ons land gelukkig geen groot probleem.

HFMREULING
Berichten: 37
Lid geworden op: 27 okt 2017 16:19
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door HFMREULING »

Dien een klacht in via jullie provinciale ombudsman en ook een klacht bij de rijksrecherche, dat je niet geholpen wordt in deze situatie!

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gemeente/politie helpt niet met dumpafval

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat heeft de rijksrecherche er in vredesnaam mee te maken?

Gesloten