Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
12 aug 2021 14:49
Lady1234 schreef:
11 aug 2021 22:44

Van de belastingdienst mag je jaren een loge hebben, zonder dat dat enig fiscaal effect heeft.
Fout, maximaal 4 weken :wink: . Maar zogauw de logee 1 nacht slaapt op zijn ingeschreven adres beginnen de 4 weken opnieuw.
Is dat zo? De Belastingdienst zelf stelt namelijk: “Voor ons woont u samen als u met uw huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. U woont dus ook samen als bijvoorbeeld uw kind of uw broer op uw adres ingeschreven staat.”

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Seinhuis schreef:
12 aug 2021 14:49
Lady1234 schreef:
11 aug 2021 22:44

Van de belastingdienst mag je jaren een loge hebben, zonder dat dat enig fiscaal effect heeft.
Fout, maximaal 4 weken :wink: . Maar zogauw de logee 1 nacht slaapt op zijn ingeschreven adres beginnen de 4 weken opnieuw.
Wat een gekkigheid.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lowieze schreef:
12 aug 2021 14:52
Seinhuis schreef:
12 aug 2021 14:49
Lady1234 schreef:
11 aug 2021 22:44

Van de belastingdienst mag je jaren een loge hebben, zonder dat dat enig fiscaal effect heeft.
Fout, maximaal 4 weken :wink: . Maar zogauw de logee 1 nacht slaapt op zijn ingeschreven adres beginnen de 4 weken opnieuw.
Is dat zo? De Belastingdienst zelf stelt namelijk: “Voor ons woont u samen als u met uw huisgenoten op hetzelfde adres staat ingeschreven bij de gemeente. U woont dus ook samen als bijvoorbeeld uw kind of uw broer op uw adres ingeschreven staat.”
Klopt, dit zijn de normale omstandigheden.

Er kunnen omstandigheden zijn waarbij sprake is van illligaal ontvangen van toeslagen. Bijvoorbeeld bij het langdurig samenwonen waardoor onterecht toeslagen worden ontvangen door niet ingeschreven te staan.

Echter, een weekendje (of elk weekend, of een week in de vakantie) logeren is NIET samenwonen. Laten we de topic niet veel mee vervuilen. Anders wordt voor TS het zeer onduidelijk.

Ook wordt de bijstandsuitkering bijgehaald. TS zegt dat beide werken. Dus ook dit is niet van toepassing.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sorry @Seinhuis, u maakt er zelf een warboel van.

Noël Maesen
Berichten: 65
Lid geworden op: 18 jan 2021 15:59

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Noël Maesen »

Je kan dit best vragen aan de eenzelfde geval bij vrienden. Verblijven kan loonbeslag geven. Noem je dit samenwonen (vaak). Zijn er al afspraken gemaakt van wie, wat en hoe? Wie betaald het eten, electriciteit en andere kosten. Worden ze gedeeld? Is jou privacy niet aangetast ... Tv kijken, ik loop tot 's middag in mijn pyjama, wie wast af, de was en de strijk. Maak goede afspraken, als dit nog niet gebeurd is. En wat is vaak?

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Karel123## »

Vergeet niet dat zowel het energie als waterbedrijf kan vragen hoe het komt dat u plotseling meer verbruikt. Dit is mij overkomen toen ik een vriend een dik jaar opving!!

Erthanax
Berichten: 9682
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Loonbeslag? TS en logerende vriend werken beiden gewoon. Op welke grond zou er dan loonbeslag gelegd worden?
Het enige waar TS rekening mee moet houden, zijn de regels die de verhuurder stelt: niet langer dan een maand aaneengesloten logeren. Meer dan dat is het niet.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat een rariteiten komen er langs in dit topic :o
Noël Maesen schreef:
19 aug 2021 11:28
Verblijven kan loonbeslag geven.
Onzin. Natuurlijk levert een logé geen loonbeslag op.
Karel123## schreef:
19 aug 2021 12:22
Vergeet niet dat zowel het energie als waterbedrijf kan vragen hoe het komt dat u plotseling meer verbruikt. Dit is mij overkomen toen ik een vriend een dik jaar opving!!
Klinkt spannend, maar is natuurlijk totaal niet van belang. Als het al waar is dat die vraag door je leveranciers wordt gesteld, dan kan je die vraag gewoon beantwoorden (of niet, net wat je wilt). Die vraag is hooguit bedoeld om je erop attent te maken dat je verbruik ineens toegenomen is, ter bewustwording dus, en niet ter verantwoording.

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Karel123## »

Oké dank! Ik ga er te vaak vanuit dat alles onder 1 'knop' zit en dus zo ook energie/water etc. alles doorspeelt aan de Belastingen. Ben te achterdochtig neem ik aan. Wel goed dat men er op attent wordt gemaakt. Goed weer on-topic!

Gesloten