Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Ik_weet_niet_alles schreef:
10 aug 2021 20:32
Sannietje schreef:
10 aug 2021 15:10
Uw vriend staat niet ingeschreven op uw adres maar verblijft er ook geen 4 aaneengesloten weken. Voor de belasting delen jullie geen gezamenlijke huishouding en is uw vriend dus geen toeslagpartner.
Tot zover is er geen vuiltje aan de lucht.

Wat controles met tandenborstels betreft komt vaak voor bij personen die een bijstandsuitkering ontvangen. Bij vermoeden van Fraude kan de gemeente rechercheurs laten posten of onaangekondigd bezoek sturen.
Aangezien veel mensen met bijstandsuitkeringen ook huurtoeslag ontvangen komt bij fraude met de uitkering deze informatie ook bij de belasting terecht.

Maar iemand die huurtoeslag ontvangt hoeft nog geen bijstandsuitkering te ontvangen natuurlijk.
Voordat de gemeente komt controleren is er allang een buurtonderzoek geweest en zal waarschijnlijk een of ander buurtgenoot de gemeente wel in kennis hebben gesteld.
Dat wilde ik expres hier niet vermelden omdat niet iedereen zulke buurtgenoten heeft.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lowieze schreef:
10 aug 2021 22:05
Lady1234 schreef:
10 aug 2021 21:38


Wat is er dan volgens u veranderd? Ook in 2018 was van toepassing dat het inkomen van de medebewoner pas meetelde na officiële inschrijving.
U kunt hier de uitleg van de BD lezen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners
En dat is toch precies wat ik zeg? Bij de zoon van Sake moest dus nog een andere reden zijn dan het simpele samenwonen, voordat zij vanaf 1 januari van dat zelfde jaar toeslagpartners werden.

Maar als een stel in 2018 ging samenwonen waarvan de een of eventueel beiden huurtoeslag hadden, en zij geen kind hadden geen samenlevingscontract aangingen of zaken ivm het pensioen, of ga maar door, dan werd dus niet vanaf 1-1 de toeslag teruggevorderd i.v.m twee inkomens.

sake1987

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Lady1234 schreef:
10 aug 2021 23:33
Lowieze schreef:
10 aug 2021 22:05
Lady1234 schreef:
10 aug 2021 21:38


Wat is er dan volgens u veranderd? Ook in 2018 was van toepassing dat het inkomen van de medebewoner pas meetelde na officiële inschrijving.
U kunt hier de uitleg van de BD lezen:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... agpartners
En dat is toch precies wat ik zeg? Bij de zoon van Sake moest dus nog een andere reden zijn dan het simpele samenwonen, voordat zij vanaf 1 januari van dat zelfde jaar toeslagpartners werden.

Maar als een stel in 2018 ging samenwonen waarvan de een of eventueel beiden huurtoeslag hadden, en zij geen kind hadden geen samenlevingscontract aangingen of zaken ivm het pensioen, of ga maar door, dan werd dus niet vanaf 1-1 de toeslag teruggevorderd i.v.m twee inkomens.
En ze hadden geen kind en geen samenleving contract.
Zij woonde bij haar ouders en toch moest alles vanaf 1 januari terug.
En we hebben alles geprobeerd, maar er moest worden betaald.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sake, ik kan niet anders zeggen, dan dat dat niet juist is.

Karel123##
Berichten: 41
Lid geworden op: 17 aug 2020 11:43

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Karel123## »

Ik heb in een grijs verleden bij SoZaWe gewerkt. Al heb je 86 tandenborstels in je badkamer liggen, dat betekend niets!!!! HIJ mag 3 dagen bij jou wonen en JIJ drie dagen bij hem. 1 dag moeten jullie apart wonen. Je mag zelfs al je papieren, kleding, medicatie, bankafschriften etc. bij elkaar hebben liggen. Dus bij een bijstandsuitkering moet de Gemeente wel degelijk een grondig onderzoek gedaan hebben willen ze jullie als 'samenwonend' kenmerken!

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Karel123## schreef:
11 aug 2021 10:37
Ik heb in een grijs verleden bij SoZaWe gewerkt. Al heb je 86 tandenborstels in je badkamer liggen, dat betekend niets!!!! HIJ mag 3 dagen bij jou wonen en JIJ drie dagen bij hem. 1 dag moeten jullie apart wonen. Je mag zelfs al je papieren, kleding, medicatie, bankafschriften etc. bij elkaar hebben liggen. Dus bij een bijstandsuitkering moet de Gemeente wel degelijk een grondig onderzoek gedaan hebben willen ze jullie als 'samenwonend' kenmerken!
We gaan zo wel heel erg off topic, en dat omdat iemand hier de belastingdienst beschuldigde van controle op tandenborstels en kleding.

sake1987

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Eigenlijk is het heel makkelijk, zolang beiden zelfvoorzienend zijn, dus geen gebruik maken van de bijstand, zal er niet worden gecontroleerd.
Je kan dus gewoon lekker samen zijn.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Karel123## schreef:
11 aug 2021 10:37
Ik heb in een grijs verleden bij SoZaWe gewerkt. Al heb je 86 tandenborstels in je badkamer liggen, dat betekend niets!!!! HIJ mag 3 dagen bij jou wonen en JIJ drie dagen bij hem. 1 dag moeten jullie apart wonen. Je mag zelfs al je papieren, kleding, medicatie, bankafschriften etc. bij elkaar hebben liggen. Dus bij een bijstandsuitkering moet de Gemeente wel degelijk een grondig onderzoek gedaan hebben willen ze jullie als 'samenwonend' kenmerken!
Het gaat om huurtoeslag.

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

NekoKitsune schreef:
09 aug 2021 07:59
Hoi allemaal,

In Mei heb ik een leuke jongen ontmoet waarmee ik nu al enkele maanden een relatie heb. Hij woont nog bij zijn vader, ik huur een appartement waarvoor ik huursubsidie ontvang.
Alles gaat helemaal leuk tussen ons en dus zijn we vaak samen. Dit doen we vooral in mijn woning omdat we hier meer privacy hebben. Echter stuitte ik bij toeval op een regel in mijn huurcontract waar staat dat iemand na langer dan 4 weken logeren officieel inwonend is en je dit moet melden. Toen ik dit verder uit ging zoeken kwam ik er achter dat niet alleen de woningbouw dit ziet als samenwonen maar ook de belastingdienst hier een probleem van kan maken omdat ik huurtoeslag ontvang. Dat ik mijn huur en overige rekeningen gewoon zelf betaal maakt de belastingdienst kennelijk niets uit.

Op problemen zitten wij niet te wachten en we zijn beide ook niet van plan om de boel doelbewust op te lichten dus mijn vriend en ik hebben een gesprek gehad. We vinden beide onze relatie nog te pril om officieel samen te gaan wonen. Niet enkel omdat we onze financiën nog niet willen delen maar ook simpelweg vanwege het feit dat we het nu al weken heel fijn vinden om zo veel samen te zijn maar er ook zomaar een moment kan komen dat we toch besluiten om het tempo wat te verlagen en elkaar minder vaak te zien.

We zijn dus over een andere constructie aan het praten en komen op het volgende:
In de weekenden willen we samen zijn. Om het weekend bij hem of bij mij. Omdat ik onregelmatige tijden werk en hij niet dagelijks op kantoor aanwezig hoeft te zijn zullen we waarschijnlijk ook samen slapen op dagen dat we niet vroeg ons bed uit hoeven. Overige dagen apart op ons eigen woonadres. Van hoe wij het begrijpen zou dit gewoon moeten kunnen volgens de regels en is er dan ook geen sprake van een gezamenlijk huishouden.

Nu is eigenlijk mijn vraag, zijn er mensen die door ervaring/kennis weten of dit zo is toegestaan? Mocht er toch op enig moment controle komen, hoe sterk staan we dan? Ik zou namelijk echt niet weten hoe je aantoont dat je niet iedere dag samen slaapt en we ook niet altijd in mijn woning.
Ik lees verhalen over dat een tandenborstel en een auto die vaak voor de deur staat al 'bewijs' kan zijn van illegaal samenwonen. Zijn wij dan echt genoodzaakt om geen spullen bij elkaar thuis achter te laten? Ik krijg een beetje het gevoel dat het in zo'n situatie mijn woord tegen dat van de belastingdienst is in plaats van onschuld tot het tegendeel bewezen is.

Mijn excuses voor de lange tekst, dit komt omdat ik liefst zo'n duidelijk mogelijk beeld schets aangezien de reacties op Radar snel nogal veroordelend kunnen zijn en niet iedereen heeft als doel om de boel op te lichten.

Alvast bedankt.
Ik zou maar aan de regels houden . En het is Logisch dat er streng controle op is . Er zijn genoeg die de boel besodemieteren , en inderdaad , 4 weken achtereen logeren is gewoon dat je samen een huis huurt en je zelf alles kan betalen zonder subsidies huurtoeslagen etc etc . Ik ken er genoeg die bij het vrouwtje of mannetje inkomt wonen en dan haar of zijn huis onder verhuurt voor belachelijk veel geld , dus ordinair gezegd , ZWART GELD VERDIENEN !!!! En als ze dan gesnapt worden door de woningbouw of belastingdienst , dan zijn ze verontwaardigt en weten ze van niets . Komt nog bij kijken dat je verrader slaapt nooit !! Dus pas op je tellen . Ik vind het sowieso al superstom dat je dit verhaal hier vertelt !!! Of ben je al gesnapt !!!! Heb nog wel een Tip ! Gewoon Google'n en dan vind je enorm veel informatie .

lubeckdave
Berichten: 61
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:27

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door lubeckdave »

Ik snap dit hele bericht niet ! Als je nog niet gesnapt bent door woningbouw en belasting en je verhaal hier doet , dan ben je superstom . Slapende Honden nooit wakker maken ! En hou je aan de regels . Zwart geld willen we allemaal wel verdienen , maar je verrader slaapt nooit !!

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bent u niet een beetje in de war Lubeckdave?

Corhanna hobbelen
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2021 21:52

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Corhanna hobbelen »

Hoi,

Deze regel geld volgens mijn alleen als je een uitkering hebt, als hij gemiddeld 3 dagen pw bij je is mag dat, meer word gezuen als samen huishouden runnen.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat hier niet over bijstand, maar over huurtoeslag.

Van de belastingdienst mag je jaren een loge hebben, zonder dat dat enig fiscaal effect heeft.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Het is m.i. bizar, dat onze dilatante overheid jongeren met hun slechte voorlichting zo in de problemen mogen brengen.

Weg met dit afbraak politiek gedoe,
Gr.Henk

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Hoewel het niet verkeerd is zo nu en dan een logee te ontvangen als je huurtoeslag ontvangt is toch voorzichtigheid niet verkeerd.
Ook voor toeslagen heeft de belastingdienst een kliklijn.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sannietje schreef:
12 aug 2021 09:02
Hoewel het niet verkeerd is zo nu en dan een logee te ontvangen als je huurtoeslag ontvangt is toch voorzichtigheid niet verkeerd.
Ook voor toeslagen heeft de belastingdienst een kliklijn.
En waar kan dat gemeld worden? Meld misdaad anoniem??

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Lowieze schreef:
12 aug 2021 09:14
Sannietje schreef:
12 aug 2021 09:02
Hoewel het niet verkeerd is zo nu en dan een logee te ontvangen als je huurtoeslag ontvangt is toch voorzichtigheid niet verkeerd.
Ook voor toeslagen heeft de belastingdienst een kliklijn.
En waar kan dat gemeld worden? Meld misdaad anoniem??
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen_melden

Was je van plan iemand te melden?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Sannietje schreef:
12 aug 2021 09:29


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen_melden

Was je van plan iemand te melden?
Dacht het niet 😀. Wat een ander doet moeten ze zelf weten. Bovendien weet ik niet eens wie er welke toeslagen krijgt en of ze daar wel recht op hebben, interesseert me ook totaal niet.

Sannietje
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jul 2021 17:51

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Sannietje »

Lowieze schreef:
12 aug 2021 10:08
Sannietje schreef:
12 aug 2021 09:29


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... gen_melden

Was je van plan iemand te melden?
Dacht het niet 😀. Wat een ander doet moeten ze zelf weten. Bovendien weet ik niet eens wie er welke toeslagen krijgt en of ze daar wel recht op hebben, interesseert me ook totaal niet.
Zo is dat. 😉. Maar je hebt van die mensen die overal op letten en als je willen verraden doen ze dat.

Seinhuis
Berichten: 2370
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Gevolgen vriend die vaak bij mij logeert, hoe zit het met huurtoeslag etc?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Lady1234 schreef:
11 aug 2021 22:44

Van de belastingdienst mag je jaren een loge hebben, zonder dat dat enig fiscaal effect heeft.
Fout, maximaal 4 weken :wink: . Maar zogauw de logee 1 nacht slaapt op zijn ingeschreven adres beginnen de 4 weken opnieuw.

Gesloten