LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] grote verschillen WMO beleid gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@Leo: ik wens je TIJDELIJK een dusdanig beperking toe dat je voor elke scheet een beroep moet doen op de Wmo en de Awbz.
Kun je aan den (zieke) lijve ondervinden hoeveel er daadwerkelijk nog bezuinigd kan worden op de Wmo.
Bezuinigingen zitten niet in de individuele tegemoetkomingen voor hen die het nodig hebben, maar wel in het acceptatieleid,

Zoals bijvoorbeeld TS, die wel een overwaarde heeft op haar woning, maar het onterecht vindt om die aan te spreken voor deze kosten.
Dit soort regelingen dienen er te zijn voor hen die het niet kunnen betalen, maar niet voor hen die het niet willen betallen.

Blij dat je in ieder geval me een tijdelijke beperking toewenst... :mrgreen:

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Leo The Emperor schreef:
@Leo: ik wens je TIJDELIJK een dusdanig beperking toe dat je voor elke scheet een beroep moet doen op de Wmo en de Awbz.
Kun je aan den (zieke) lijve ondervinden hoeveel er daadwerkelijk nog bezuinigd kan worden op de Wmo.
Bezuinigingen zitten niet in de individuele tegemoetkomingen voor hen die het nodig hebben, maar wel in het acceptatieleid,
Dit is een mooie, maar ietwat naïve uitlating.
Als je serieus denkt dat er niet op de individu wordt bezuinigd, moet je vaker de krant lezen.
Neem nu Valys.
Die gaat de kilometerveroeding van 750 naar 450 kilometer per jaar brengen.
En waarom?
Omdat in sommige gemeentes iedereen die 65 wordt een Regiotaxipas krijgt, en het hebben van een Regiotaxipas een van de voorwaarden is waarmee je een Valyspas kunt krijgen.
Dus hele kuddes mensen die het niet per sé nodig hebben, hebben recht op de Regiotaxi en op Valys, en daardoor worden de kilometers dus verlaagd.
Niet de eisen aangescherpt, wat veel beter en eerlijker is.

P.S.
Wil ik iemand een permanente beperking toewensen, moet diegene echt wel een enorme *#!@$&* vinden....en da's echt niet het geval hier. :wink:
Ook worden nu al vaak scootmobielpoules in het leven geroepen, waardoor er zeker wel mensen buiten de boot kunnen vallen.
Dus de individu merkt er écht wel wat van.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Dit is een mooie, maar ietwat naïve uitlating.
Als je serieus denkt dat er niet op de individu wordt bezuinigd, moet je vaker de krant lezen.
Dat zeg ik ook niet.

Ik zeg dat het mijn mening is dat ze niet op de indviduele uitkeringen moeten bezuinigen, maar wel het accpetatiebeleid moeten aanscherpen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ah, de woorden 'mijn mening' helpen. :wink:
Dan ben ik het helemaal met je eens!

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door wevera »

VioletPrue heeft de klok horen luiden maar weet niet meer waar de klepel hangt en is blijkbaar niet in staat om foute ontwikkelingen op waarde te beoordelen.
De indicatiestelling voor de WMO vindt niet meer plaats door het CIZ maar door MO-zaak.
Het CIZ heeft voor mijn echtgenote de indicatiestelling voor plaatsing in en verpleeghuis en revalidatie, uitgevoerd en de MO-zaak voor de indicaties voor de WMO- voorzieningen.
Sinds 1 januari 2011 is de divisie MO van het CIZ een zelfstandige stichting. De MO-zaak voert de indicatiestelling voor gemeentes, voor de uitvoering van de WMO uit.
Waarom is de MO-zaak in het leven geroepen? Dat is omdat het CIZ te bureaucratisch werkt en te weinig kosten-efficient opereert. Te weinig kostenefficient, voor wie? Ja , voor de gemeente maar niet voor de client van de WMO-voorzieningen. VioletPrue is hiervan niet op de hooge. (zie http://WWW.MO-zaak.nl)

De indicatiestelling van het CIZ voor mijn echtgenote en de indicatiestelling van de MO-zaak voor mijn echtgenote sluiten totaal niet op elkaar aan.
Volgens de CIZ-indicatiestelling had mijn echtgenote recht op volledige verpleegverzorging met revalidatie en bijbehorende therapie tot 12-5 -2011. (code ZZP-09, voor zover ik het nog weet)
Volgens de indicatiestelling van de MO-zaak, uitgevoerd op 5-4-2011, bijna 3 maanden na 11-1-2011, toen de beslissing werd genomen tot thuisplaatsing eigenlijk op helemaal niets.
Naar de problemen van mijn zoon werd door MO-zaak helemaal niet gekeken , dat speelde totaal geen rol.

De uitvoering van de WMO-voorzieningen vond tenslotte plaats op 15 mei 2011, dat is meer dan 4 maanden na het besluit tot thuisplaatsing. Wij hebben nooit geen bericht gehad over deze veel te late uitvoering. Mondeling is er alleen gezegd dat dat ni eenmaal zo moest vanwege kostenefficientie.

Als jet goed over nadenkt wordt het alleen maar schandaliger.

Met vriendelijke groet, A.Wever

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

wevera schreef:VioletPrue heeft de klok horen luiden maar weet niet meer waar de klepel hangt en is blijkbaar niet in staat om foute ontwikkelingen op waarde te beoordelen.
De indicatiestelling voor de WMO vindt niet meer plaats door het CIZ maar door MO-zaak.
Klopt helemaal.
Ik zeg dan ook dat PGB's door CIZ en gemeente worden toegekend.
Awbz PGB door CIZ en WMO PGB door gemeente.
Ik zeg nergens dat een WMO PGB door het CIZ wordt verstrekt of getoetst.
Even goed lezen!
wevera schreef:Het CIZ heeft voor mijn echtgenote de indicatiestelling voor plaatsing in en verpleeghuis en revalidatie, uitgevoerd en de MO-zaak voor de indicaties voor de WMO- voorzieningen.
Sinds 1 januari 2011 is de divisie MO van het CIZ een zelfstandige stichting. De MO-zaak voert de indicatiestelling voor gemeentes, voor de uitvoering van de WMO uit.
Waarom is de MO-zaak in het leven geroepen? Dat is omdat het CIZ te bureaucratisch werkt en te weinig kosten-efficient opereert. Te weinig kostenefficient, voor wie? Ja , voor de gemeente maar niet voor de client van de WMO-voorzieningen. VioletPrue is hiervan niet op de hooge. (zie http://WWW.MO-zaak.nl)
Zullen we even niet gaan aannemen waar ik wel en niet van op de hoogte ben?
Da's niet netjes en misschien kun je er nog wel eens naast zitten. :wink:
wevera schreef:De indicatiestelling van het CIZ voor mijn echtgenote en de indicatiestelling van de MO-zaak voor mijn echtgenote sluiten totaal niet op elkaar aan.
Dat is logisch, want dat zijn twee heel verschillende zaken.
Als u serieus denkt dat de gemeente rekening gaat houden met de timing van he CIZ, dan komt u inderdaad bedrogen uit.
wevera schreef:Volgens de CIZ-indicatiestelling had mijn echtgenote recht op volledige verpleegverzorging met revalidatie en bijbehorende therapie tot 12-5 -2011. (code ZZP-09, voor zover ik het nog weet)
Volgens de indicatiestelling van de MO-zaak, uitgevoerd op 5-4-2011, bijna 3 maanden na 11-1-2011, toen de beslissing werd genomen tot thuisplaatsing eigenlijk op helemaal niets.
Naar de problemen van mijn zoon werd door MO-zaak helemaal niet gekeken , dat speelde totaal geen rol.
Tot op zekere hoogte is dit ook logisch.
Als u wandbeugels, een badlift en een rolstoel voor uw vrouw aanvraagt, doen de psychische problemen van uw zoon daar niet toe.
Pas als het op huishoudelijke hulp aankomt, is er misschien reden om naar de problemen van uw zoon te kijken.
Maar dan meer met het uitgangspunt 'kan de zoon stofzuigen, afwassen etc'.
Hoe had u graag gezien dat er rekening met uw zoon was gehouden?
wevera schreef:De uitvoering van de WMO-voorzieningen vond tenslotte plaats op 15 mei 2011, dat is meer dan 4 maanden na het besluit tot thuisplaatsing. Wij hebben nooit geen bericht gehad over deze veel te late uitvoering. Mondeling is er alleen gezegd dat dat ni eenmaal zo moest vanwege kostenefficientie.
Dit is zeker raar en niet netjes.
Als er van de termijn van 6 (of 8) weken afgeweken wordt, hoort u daar schriftelijk van op de hoogte gesteld te worden.
Maar over het algemeen wordt er niet veel rekening gehouden met thuisplaatsing.
Wel hadden zij u op de hoogte moeten brengen van het feit dat u, tot de aanvraag was afgehandeld, bij de thuiszorg de benodigde spullen in de uitleen kon halen.
wevera schreef:Als jet goed over nadenkt wordt het alleen maar schandaliger.

Met vriendelijke groet, A.Wever
@Vogels:
In veel gemeenten worden toiletbeugels etc. ook niet meer vergoed via de Wmo, evenals een verhoogd toilet.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo Vogels
Mijn zoon heeft helemaal geen PGB. Dat is een keer aangevraagd op basis van adviezen van patientenverenigingen.

Hij heeft inmiddels een wajong-uitkering.

Zijn problemen hebben een grote impact op de manier waarop wij ons huishouden moeten doen. Daarom had ik verwacht dat de keuringsarts van de MO-zaak, voor de beslissing wel of geen huishoudelijke hulp, dat in zijn beslissing zou betrekken. Maar dat was niet zo. Hij wenste niet eens het diagnostisch rapport van de UWV-arts, dat aan de wajong-beschikking ten grondslag ligt in te zien. Dit vind ik raar omdat het in 2013 wel de bedoeling is dat er een huishoudinkomenstoets plaats zal vinden waardoor mijn zoon zijn wajong-uitkering gaar verliezen.
Als het om bezuinigen gaat wordt er wel ineens op het gehele huishouden gelet.

Het is allemaal niet gelukt. Het gaat slecht.

Wij hebben een aantal zaken , zoals bijv. een badsteun, voor het in- en uitstapen uit het bad zelf betaald en zelf geplaatst in de eerste week na thuisplaatsing.
Wat wij hebben van WMO-voorzieningen is een oude rolstoel in bruikleen. Die kan ik bij het groene kruis ook lenen. Verder is er een handgreeep in het toilet. verder niets. Wij hebben half mei 2011 nog wel een badlift gekregen, maar dit was een verouderd model, al vaak gebruikt en zag er ook smerig uit. Deze hebben we na plaatsing er uitgehaald en teruggegeven omdat we zelf al een badsteun geplaatst hadden.

De manier waarop de WMO in Roermond wordt uitgevoerd heeft geen waarde voor ons.

De 2 loopkrukken die mijn echtgenote heeft hebben wij zelf betaald en zijn gekocht bij het Groene Kruis.

Het probleem dat er nu is, is overbelasting. Het breukvlak in het linkerbeen is nog steeds niet geheel hersteld. Door arthrose in de handen veroorzaakt het lopen met krukken heel veel pijn en zwelling. Door het PPS ( Post=polio-syndroom) wordt het, zgn. gezonde, rechterbeen, overbelast, bij het lopen met krukken. De effecten van PPS zijn merkwaardig. De spieren verlammen. Mijn echtgenote zakt dan door haar rechterbeen. Dit is dan weer heel slecht voor het herstel van het linkerbeen.
We hebben 3 x per weeek therapie, waarvan een een dure. Dat is bewegen/zwemmen in warm water. De kosten daarvan moeten we zelf betalen.
De organisatie van de therapien regelen we zelf. Teveel therapie is ook niet goed, want dat zorgt weer voor overbelasting.

Mijn echtgenote zit de laatste tijd weer heel vaak in de rolstoel. Er is geen vooruitgang.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door VioletPrue »

wevera schreef:Hallo Vogels
Mijn zoon heeft helemaal geen PGB. Dat is een keer aangevraagd op basis van adviezen van patientenverenigingen.

Hij heeft inmiddels een wajong-uitkering.

Zijn problemen hebben een grote impact op de manier waarop wij ons huishouden moeten doen. Daarom had ik verwacht dat de keuringsarts van de MO-zaak, voor de beslissing wel of geen huishoudelijke hulp, dat in zijn beslissing zou betrekken. Maar dat was niet zo. Hij wenste niet eens het diagnostisch rapport van de UWV-arts, dat aan de wajong-beschikking ten grondslag ligt in te zien. Dit vind ik raar omdat het in 2013 wel de bedoeling is dat er een huishoudinkomenstoets plaats zal vinden waardoor mijn zoon zijn wajong-uitkering gaar verliezen.
Als het om bezuinigen gaat wordt er wel ineens op het gehele huishouden gelet.
Het is best logisch dat een arts die moet kijken of uw vrouw recht heeft op huishoudelijke hulp niet een keuringsrapport van uw zoon gaat lezen.
Of uw zoon Wajong heeft is niet van belang.
Waarom uw zoon Wajong heeft wel en daar zal hij ook rekening mee hebben gehouden.
Is uw zoon bijvoorbeel lichamelijk zwaar beperkt, zal er eerder huishoudelijke hulp worden toegekend, dan als hij enkel verstandelijk of psychisch beperkt is.
Dan zou hij namelijk misschien meer in het huishouden kunnen doen.
De Wet werken naar vermogen staat hier geheel los van en vind ik een ietwat manke vergelijking.
wevera schreef:Het is allemaal niet gelukt. Het gaat slecht.

Wij hebben een aantal zaken , zoals bijv. een badsteun, voor het in- en uitstapen uit het bad zelf betaald en zelf geplaatst in de eerste week na thuisplaatsing.
Heeft de Wmo-consulent u niet gewezen op de uitleen mogelijheid van (in uw geval) het groene kruis?
Dik minpunt voor de gemeente!
wevera schreef:Wat wij hebben van WMO-voorzieningen is een oude rolstoel in bruikleen. Die kan ik bij het groene kruis ook lenen. Verder is er een handgreeep in het toilet. verder niets. Wij hebben half mei 2011 nog wel een badlift gekregen, maar dit was een verouderd model, al vaak gebruikt en zag er ook smerig uit. Deze hebben we na plaatsing er uitgehaald en teruggegeven omdat we zelf al een badsteun geplaatst hadden.
Dit klinkt meer als 'ik wil gloednieuwe spullen of niets'.
De gemeente gaat goed functionerende spullen die er misschien niet modern of ongebruikt uitzien natuurlijk niet weggooien, dat zou pas geldverspilling zijn...
Ook komt het over alsof de badlift dus niet nodig was, omdat een wandsteun voldoende was.
wevera schreef:De manier waarop de WMO in Roermond wordt uitgevoerd heeft geen waarde voor ons.

De 2 loopkrukken die mijn echtgenote heeft hebben wij zelf betaald en zijn gekocht bij het Groene Kruis.
Klopt, krukken komen voor eigen rekening, als zij niet vergoed worden door de zorgverzekeraar.
wevera schreef:Het probleem dat er nu is, is overbelasting. Het breukvlak in het linkerbeen is nog steeds niet geheel hersteld. Door arthrose in de handen veroorzaakt het lopen met krukken heel veel pijn en zwelling.
Heeft u op de krukken speciale 'reuma' handgrepen?
Die heb ik wel en dan pakken ze veel makkelijker vast, omdat er een ietwat 'vlakke' bovenkant is.
Ik heb die zelf ook en zijn stukken vriendelijker voor de handen.
wevera schreef:Door het PPS ( Post=polio-syndroom) wordt het, zgn. gezonde, rechterbeen, overbelast, bij het lopen met krukken. De effecten van PPS zijn merkwaardig. De spieren verlammen. Mijn echtgenote zakt dan door haar rechterbeen. Dit is dan weer heel slecht voor het herstel van het linkerbeen.
We hebben 3 x per weeek therapie, waarvan een een dure. Dat is bewegen/zwemmen in warm water. De kosten daarvan moeten we zelf betalen.
Hele schale troost, maar als het goed is komt uw vrouw door al die ellende wel in aanmerking voor een Wtcg.
Houdt brieven van het CAK in de gaten, als het goed is kan zij in ieder geval € 510,- tegugkrijgen.
Valt waarschijnlijk in het niet bij de gemaakte kosten, maar het is íets.
wevera schreef:De organisatie van de therapien regelen we zelf. Teveel therapie is ook niet goed, want dat zorgt weer voor overbelasting.

Mijn echtgenote zit de laatste tijd weer heel vaak in de rolstoel. Er is geen vooruitgang.

Met vriendelijke groet, Arie Wever
Ik wens u heel veel sterkte met alles, het is niet niks.
Gaat u en uw zoon ook niet in de koude kleren zitten.
Wens uw vrouw veel sterkte!

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: grote verschillen WMO beleid gemeente

Ongelezen bericht door wevera »

Het lijkt mij verstandig dat deelnemers aan dit forum-deel kennis nemen van de site http://www.mezzo.nl.
Een aantal belangrijke veranderingen, vooral verslechteringen, vinden al plaats vanaf 1-1-2012. Dat is dus al over 1.5 maand. Het lijkt erop dat veel personen niet op de hoogte zijn van veranderingen die dan al plaats vinden m.n. voor wat betreft de aanloop naar de invoering van de Wet Werken Naar Vermogen (WWNV) , die per 1-1-2014 definitief wordt ingevoerd.

Let ook vooral op de informatie bij "wet werk en bijstand ontmoedigt mantelzorg" links op de site van http://www.mezzo.nl .

De kretologie van "eigen verantwoordelijkheid"en "zelfredzaamheid "is flauwe kul. Zorgbehoevenden komen gewoon eerder in een instelling/verpleeghuis en gaan gewoon eerder dood. Dat laatste werkt bezuinigend en dat is blijkbaar de bedoeling.

Met vriendelijke groet, Arie Wever

Gesloten