LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Honden belasting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
papaduck
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2010 04:43

Honden belasting

Ongelezen bericht door papaduck »

LS

Een groot deel van Nederland betaald honden belasting, nu gaat deze belasting met 20 euro omhoog! dat is nogal wat.
Op mijn vraag aan verschillende instanties waarom ik deze belasting betaal, krijg of geen antwoord of men zegt je laat de hond uit. na die is mooi !
Ik laat de hond uit,ruimt zijn stront op,geeft hem eten en daarnaast mag ik de gemeentes 89 euro betalen,ja zegt de gemeente een hond is een huisdier die buiten komt én we doen iets terug je mag gratis plastiek zakjes halen :evil: en wel met opdruk heb je ze niet bij je krijg je een boete! mijn vraag is wederom waarom betaal ik honden belasting ? en katten houders niet ? die schijten nl mijn tuin vol en dat komt men ook niet opruimen! antwoord: katten eigenaren zijn niet te achterhalen, bah ik vind deze belasting onterecht en in strijd met gelijke behandeling, en waar ik ook klaag hetzelfde antwoord niet !! kan iemand mij dit uitleggen?
papaduck

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ja, ik kan het uitleggen.
Jij zegt dat de katten je tuin volschijten en dat de eigenaren niet te achterhalen zijn.
Iets wat ik asociaal vind overigens, mijn kat komt niet buiten, enkel aan een touwtje waardoor zij het erf niet af kan en dus niet in het wilde weg kan gaan poepen.
Maar net zo goed als ik dat doe en net zo goed als jij de poep van je hond wel opruimt, zijn er duizenden mensen die dat niet doen.
Die dus gewoon door de hele gemeente poep laten liggen, op de stoep, bij kinderspeelplaatsen en noem maar op.
Daar betaal je dus die belasting voor.
In mijn ogen zou kattenbelasting wel zo fair zijn.

renegade66
Berichten: 1871
Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door renegade66 »

hmmm ja, is wel een beetje dubbelzinnig, wel gratis zakjes geven, heb je ze niet bij je kun je een boete krijgen, dus je bent wel verplicht het op te ruimen, en toch hondenbelasing betalen? lijkt mij beetje dubbel op.

wij in joure (friesland) krijgen zodra je hier komt wonen als welkomstcadeau een poepschep, en betalen geen hondenbelasting. :lol: :lol:
en geloof me je vind hier zo goed als geen hondenpoep op straat of grasveld.

j.vd.weerdt
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2010 19:20

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door j.vd.weerdt »

Ik sluit me aan bij de vraag van pappaduck! Wie kan me uitleggen dat katten en honden (bezitters) ongelijk worden behandeld. Er zijn helaas erg weinig kattenbezitters die hun kat binnen houden of aanlijnen. "Katten begraven hun poepje" is een veel gehoord argument maar als dat in een zandbak is, is dat erg smerig. Als ik bij mij in de tuin kijk dan wonen er bij ons erg luie katten die het begraven niet zo nauw nemen. Hebben we het nog niet over de pogingen om mijn vissen uit de vijver te halen. Op zich kan ik daar wel mee leven maar waarom betaal ik belasting en vandaag een bekeuring en hoeven kattenbezitters niets te betalen voor soortgelijke overlast. Ik vind het niet erg en kan het gelukkig makkelijk missen maar ik zou het zo graag uitgelegd krijgen waarom!

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Kattenbelasting staat in geen enkele wet vermeld en daarom mag de gemeente ook geen kattenbelasting heffen.

Waarom hondenbelasting?
De hondenbelasting is één van de oudste belastingen die een gemeente mag heffen. Van oudsher wordt de belasting geheven om inkomsten te vergaren en om ervoor te zorgen dat er niet teveel honden in de gemeente komen. Daarom betaalt u voor de tweede en volgende hond meer dan voor de eerste hond. Formeel behoeft tegenover de betaling geen prestatie van de gemeente te staan. De hondenbelasting gaat echter steeds meer de kant op van een bestemmingsheffing. Alle kosten die worden gemaakt voor het hondenbeleid en de uitvoering daarvan worden tegenwoordig uit de hondenbelasting betaald. Daarbij moet u denken aan de uitlaatgebieden en het onderhoud daarvan, de communicatie over het hondenbeleid door onder andere toezending van de hondenkaart, de poepafvalbakken en het toezicht op de naleving van de regels. Wat er dan nog aan hondenbelasting overblijft, wordt aan andere zaken besteed.
http://www.vlaardingen.nl/smartsite.html?id=3384

Groetjes

papaduck
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 jan 2010 04:43

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door papaduck »

Dank voor uw antwoord,het is mogelijk dat dit de oudste belasting is.
Maar het gaat om de vraag is het terecht.
We hebben het recht op gelijke behandeling,en naar mijn mening is deze hiermee in strijd als je praat over de factor huisdier.
Daarnaast wordt de belasting oncontrleerbaar verhoogd,dit jaar weer met
20 euro ! en dan mag ik voor deze verhoging de zakjes zelf afhalen op het gemeente terrrein.

groet papaduck

marijke1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 dec 2009 12:29

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door marijke1985 »

Ze hebben gewoon weer geld nodig en op deze manier halen ze dat binnen....
Echt waar..... slaat helemaal nergens op die hondenbelasting.

Onze hond die vertikt het om tijdens zijn wandelingen te poepen of te plassen en die doet het zodra hij weer in onze tuin is :!:
Toch betalen wij die belasting.... Wie verzint het ???? Hebben niets beters te doen denk ik dan :?
Ze controleren er ook echt op, betalen wij ook weer voor, dus uiteindelijk is het nog duurder :mrgreen:

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

het is nu eenmaal zo dat wanneer er geld te halen is, de belasting als eerste zijn best doet het bij je weg te halen.
Maar ook de partijen kunnen er wat van.
Hier een paar voorbeelden.

Groen Links

In het Parool van vandaag pleit de Amsterdamse politiek leider van Groen Links voor meer belastingsmogelijkheden voor Amsterdam. Bijvoorbeeld door een hoger BTW percentage te rekenen en door huiseigenaren extra te te laten betalen. Zo krijgt de Gemeente extra geld te besteden.

In 2006 waren het de bootjesbezitters die van Van Poelgeest fors meer moesten gaan betalen om in Amsterdam te mogen liggen. Toen kregen de automobilisten een flinke verhoging van de parkeertarieven voor hun kiezen. En nu zouden de huiseigenaren het moeten ontgelden. Als het aan Groen Links ligt dan wordt Amsterdam nog eens een communistische staat en vloeit iedere verdiende euro bovenop het minimuminkomen naar de gemeentekas.

En waarom al die belastingverhogingen? Om als Gemeente nog meer te kunnen doen waar burgers niet op zitten te wachten, zoals een gemeentelijke energiebedrijf oprichten.


DEN HAAG - De energieprijs gaat volgend jaar gemiddeld 30 euro op jaarbasis naar beneden, maar de consument houdt daar netto maar een tientje van over, omdat de energiebelasting per januari 2010 omhoog gaat. Dat stelt de vergelijkingssite Energieprijzen.nl op basis van eigen onderzoek.


Vrijwel alle leveranciers verlagen de prijs volgend jaar met 30 euro. Een gemiddeld gezin gaat volgens de site 19 euro meer belasting betalen.

Overstappen naar een prijsvechter op energiegebied kan mensen 350 euro ,,switchvoordeel'' opleveren. Dat voordeel bestaat volgens Arjin van As van de vergelijkingssite vaak uit instapbonussen en eenmalige kortingen die na het eerste contractjaar komen te vervallen. ,,Wie na dat jaar bij een prijsvechter blijft hangen, ziet zijn voordeel vervliegen naar enkele tientjes per jaar ten opzichte van de traditionele regioleverancier

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door VioletPrue »

EagleOne2002 schreef: Groen Links

In het Parool van vandaag pleit de Amsterdamse politiek leider van Groen Links voor meer belastingsmogelijkheden voor Amsterdam. Bijvoorbeeld door een hoger BTW percentage te rekenen en door huiseigenaren extra te te laten betalen. Zo krijgt de Gemeente extra geld te besteden.

In 2006 waren het de bootjesbezitters die van Van Poelgeest fors meer moesten gaan betalen om in Amsterdam te mogen liggen. Toen kregen de automobilisten een flinke verhoging van de parkeertarieven voor hun kiezen. En nu zouden de huiseigenaren het moeten ontgelden. Als het aan Groen Links ligt dan wordt Amsterdam nog eens een communistische staat en vloeit iedere verdiende euro bovenop het minimuminkomen naar de gemeentekas.
Uit welke kwaliteitskrant komt dit artikel?
Want die laatste zin slaat natuurlijk als een tang op een varken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door Chocomelk »

marijke1985 schreef:Ze hebben gewoon weer geld nodig en op deze manier halen ze dat binnen....
Echt waar..... slaat helemaal nergens op die hondenbelasting.

Onze hond die vertikt het om tijdens zijn wandelingen te poepen of te plassen en die doet het zodra hij weer in onze tuin is :!:
Toch betalen wij die belasting.... Wie verzint het ???? Hebben niets beters te doen denk ik dan :?
Ze controleren er ook echt op, betalen wij ook weer voor, dus uiteindelijk is het nog duurder :mrgreen:
Is toch ook terecht, ze gaan er ook vanuit dat iedere hond buiten tijdens zijn wandelingen plast en poept en niet in de tuin. :!:
Heeft te maken met opvoeding van de hond.
Vind het rondom smerig honden die in eigen tuin poepen en plassen.
Dan zijn er ook nog mensen die het niet opruimen, dat is heerlijk voor de buren
als de zon volop schijnt, bah !

j.vd.weerdt
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jan 2010 19:20

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door j.vd.weerdt »

Allemaal interessant hoor die reacties over belasting. Wellicht toch ff terug naar het onderwerp; hondenbelasting versus ongelijke behandeling van honden en kattenbezitters. Uit de reacties heb ik nog geen bevredigend antwoord. Naast de uitleg de vraag wat we er aan kunnen doen. Heeft het zin om tegen de boete die ik heb bezwaar te maken? Kunnen we hier uberhaupt juridisch iets mee?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik heb geen probleem met de hondebelasting, zijn hier honde uitlaatvelden, die worden zeer netjes bij gehouden door de gemeente.
Heb dus niets te klagen erover.

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

VioletPrue schreef:
EagleOne2002 schreef: Groen Links

In het Parool van vandaag pleit de Amsterdamse politiek leider van Groen Links voor meer belastingsmogelijkheden voor Amsterdam. Bijvoorbeeld door een hoger BTW percentage te rekenen en door huiseigenaren extra te te laten betalen. Zo krijgt de Gemeente extra geld te besteden.

In 2006 waren het de bootjesbezitters die van Van Poelgeest fors meer moesten gaan betalen om in Amsterdam te mogen liggen. Toen kregen de automobilisten een flinke verhoging van de parkeertarieven voor hun kiezen. En nu zouden de huiseigenaren het moeten ontgelden. Als het aan Groen Links ligt dan wordt Amsterdam nog eens een communistische staat en vloeit iedere verdiende euro bovenop het minimuminkomen naar de gemeentekas.
Uit welke kwaliteitskrant komt dit artikel?
Want die laatste zin slaat natuurlijk als een tang op een varken.
hier staat dat http://www.wernertoonk.nl/groen_links_w ... _amsterdam

marijke1985
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 dec 2009 12:29

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door marijke1985 »

[Is toch ook terecht, ze gaan er ook vanuit dat iedere hond buiten tijdens zijn wandelingen plast en poept en niet in de tuin.
Heeft te maken met opvoeding van de hond.
Vind het rondom smerig honden die in eigen tuin poepen en plassen.
Dan zijn er ook nog mensen die het niet opruimen, dat is heerlijk voor de buren
als de zon volop schijnt, bah !*]

Tja, wij hebben nou eenmaal een zeer eigenwijze hond :mrgreen:
Alleen zijn wij wel van die mensen die elke dag zijn keutels opruimen en met water zijn plasjes wegspoelen 8)
Dus... Niet zo snel je oordeel klaar hebben a.u.b :roll:
Heeft niets met de opvoeding te maken.... Het enige is dat andere mensen geen last hebben van de keutels van mijn hond en dat kinderen niet met hun handjes in de plas zitten te spelen......

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dat heeft wel degelijk te maken met opvoeding.
Als je hond diverse malen (min. 5x) word uitgelaten dagelijks dan
kan die daar zijn behoeftes doen.
Als de hond thuis is en je laat hem/haar gelijk de tuin in.....tjah dat
ligt niet aan het eigenwijs zijn van de hond.
Mijn honden komen de hele winter niet in de tuin, zomers staat deur
altijd open overdag maar die zullen geen plasje of poepje in de tuin
doen.

witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom wel hondenbelasting en geen kattenbelasting? Waarom dan ook geen sierduivenbelasting? Als die dingen over je kop vliegen en wat loslaten ben je toch ook niet blij of wel dan. :evil:

Vervolgens een caviabelasting, goudvissenbelasting, konijnenbelasting, regenwormenbelasting voor iedere worm die je in je tuin hebt, rattenbelasting voor iedere rat die in je tuin gevonden wordt... Bedenk er nog maar een paar!!! :cry:

Hondenbelasting afschaffen zou het meest eerlijk zijn, maar je weet wat er dan gebeurd, kijk maar naar de provinciale opcenten... Er komt gewoon weer een andere belasting voor terug hoor. :roll:

Het zal dus nog wel heel lang zo blijven...

RAVries
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2011 22:43

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door RAVries »

Voor zover ik het kan zien is de hondenbelasting niets anders dan een gemakkelijke, willekeurige en simpele manier van gemeenten om een graai in de pot te doen. Er bestaat geen enkele legitieme rechtvaardiging voor het belasten van het hondenbezit en het geheel vrij en onbelast laten van, bijvoorbeeld, het katten bezit. Waar je ook zoekt, er is geen acceptabele onderbouwing van dit willekeurige belastingbeleid te vinden! Ok, u laat uw kat niet buiten lopen? Er zijn ook veel honden die alleen maar op het "eigen terrein" verblijven! Toch moeten die eigenaren wel belasting betalen! Vergelijk de hondenbelasting maar met het oude feodale uitbuitingsbeleid. De zogenoemde "machthebbers" hebben door de eeuwen heen altijd al de gemakkelijkste wegen bewandeld om burgers op een zo eenvoudig en gemakkelijk mogelijke manier geld afhandig te maken. Hondebelasting is daar een (oud) voorbeeld van! Dat het zo is dat gemeenten geen tegenprestatie hoeven te levern voor het willekeurig heffen van hondenbelasting is een grof schandaal! Dit maakt het argument van een feodale greep in uw en mijn protemonnee alleen maar sterker! Er spelen in deze kwestie 2 vervelende en volstrekt onrechtvaardige zaken. Er wordt een willeurig en niet onderbouwd verschil gemaakt tussen honden en katten. Beiden zijn huisdieren die hun behoeften buiten doen en in beide gevallen vaak tot ergernis van anderen. Het éne huisdier wel belasting en het andere niet kan alleen maar willekeurige onrechtvaardigheid worden genoemd. Het tweede vervelende punt in deze kwestie is dat wij burgers ons gevoel voor eensgezindheid helemaal zijn verloren. Als alle huisdierenbezitters zich zouden verenigen en een rechtvaardig en degelijk onderbouwd beleid van gemeenten zouden eisen, dan was het snel afgelopen met deze willekeur. Maar nu is iedereen voor zichzelf aan het klagen en daardoo staat niemand sterk! SAMEN staan we wel sterk! De gemeenten hopen dat wij burgers ons niet zullen verenigen. Dat is het gemakkelijkst voor hen. Zij houden van het motto: "Verdeel en heers! Zolang wij burgers zo verdeeld blijven en allemaal aleen maar met onszelf en onze eigen grieven bezig zijn, blijven we verdeeld, en blijven we een gemakkelijk slachtoffer voor de willekeurige grieven van gemeente ambtenaren! Wilt u ECHT iets doen? ORGANISEER en VERENIG u dan! Ambtenaren van tegenwoordig zijn vergeten dat zij voor ONS aan het werk zijn. Daar moeten we ze hoognodig weer eens aan herinnneren!

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Kortom, neem een varken als huisdier, verhuis naar Amsterdam, sla met een tang op je varken, en laat hem de hele grachtengordel volschijten!
Komt allen in verzet!

:mrgreen:

Geintje, heb zelf ook altijd honden gehad, en ook ik kan me niet vinden in het fenomeen 'hondenbelasting'.

Milady
Berichten: 46
Lid geworden op: 06 aug 2010 00:13

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door Milady »

Alle kosten die worden gemaakt voor het honden beleid en de uitvoering daarvan worden tegenwoordig uit de hondenbelasting betaald. Daarbij moet u denken aan de uitlaat gebieden en het onderhoud daarvan, de communicatie over het honden beleid door onder andere toezending van de honden kaart, de poep afvalbakken en het toezicht op de naleving van de regels. Wat er dan nog aan hondenbelasting overblijft, wordt aan andere zaken besteed.
uitlaatgebieden en het onderhoud
Was het maar waar dat het daar aan besteed werd.
De troep die de jeugd in het honden uitlaat parkje maakt word niet eens geregeld opgeruimd dan heb ik het over flessen drank pakjes sigaretten bierblikjes plastic flesjes chips zakken.
Tja en dan de sloot in dat kleine parkje daar word ook altijd een en ander in gegooid (winkelwagentje, tuinstoel en tafel enz.)
Als de kraan niet open staat zodat het slootwater van de andere sloten bij elkaar kunnen overlopen, dan is die sloot toch een bagger zooi en stinken dat het doet doordat de bladeren op de boden liggen maar eff uitbaggeren nee hoor.

de poep afvalbakken
Oké in dat kleine parkje staan een paar afvalbakken maar die heb ik niet nodig voor mijn 2 honden omdat zij geleerd hebben om in het struikgewas hun behoefte te doen en dan is er in onze gemeente geen opruim plicht.
Verder staan er in onze wijk geen prullenbakken want daar doen de jongeren dan weer leuke dingen mee, dus dan maar zwerfvuil.

Mensen die hun hond wel op de stoep hun behoefte laten doen en niet opruimen zijn er helaas ook, maar de gemeente ruimt dit hier niet op, deden ze dat maar dan weet je nog waarvoor je betaald nu is het gewoon een melkkoe.

Wat ik nog niet voorbij heb zien komen is paarden stront dat mag ook gewoon blijven liggen en dat vind ik helemaal belachelijk ten eerste is het een hoeveelheid wat een grote hond in een week achter laat, en ten tweede is het voor honden gevaarlijk als de paard ontwormt is ze kunnen er aan dood gaan als ze er van eten, wat veel honden doen, het is gewoon Russische roulette want je weet nooit of het paard ontwormt is dus moet je je hond er altijd bij weg houden.

toezending van de honden kaart
Mag ik eff lachen, 2 jaar geleden digitaal aangifte van hondenbelasting gedaan maar nooit een honden kaart ontvangen.
Verder is het ook onterecht dat de ene gemeente geen hondenbelasting heft en de gemeentes die het wel doen, mogen zelf uitmaken hoeveel waardoor er een oneerlijk prijsverschil is.

Heeft er iemand van de week nog gekeken naar de uitzending de rekenkamer van de KRO wat een kat gemiddeld kost dat word schikken als je de aflevering bekijkt en wat wij niet katten bezitters moeten betalen?
http://player.omroep.nl/?aflID=12135513

Per jaar verbruiken alle katten van Nederland 150 miljoen kilo kattenbakvulling. Een hoeveelheid die integraal bij het huisvuil terecht komt; bijna 4% van de totale Nederlandse afvalberg. En iedereen, ook de mensen zonder kat, betaalt mee aan de verwerking hiervan: per jaar 50 miljoen euro.
Een kat uit de boom halen kost jaarlijks zo'n 10 miljoen euro aan belastinggeld.

Wat er dan nog aan hondenbelasting overblijft, wordt aan andere zaken besteed.
Conclusie alles word in onze gemeente aan andere zaken besteed!!!

Verder heb ik hier een stop de honden belasting petitie
http://www.stophondenbelasting.nl/Petitie.aspx

DE GEMEENTELIJKE AANSLAGEN ZITTEN ER WEER AAN TE KOMEN!!
OM BEZWAAR TE MAKEN TEGEN DE HONDENBELASTING KUNT U HIER
EEN MODELBRIEF DOWNLOADEN. ALLEEN UW NAAM INVULLEN EN OPSTUREN MAAR!


http://www.stophondenbelasting.nl/bezwa ... asting.doc
Laatst gewijzigd door Milady op 27 feb 2011 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Honden belasting

Ongelezen bericht door tiptoo »

hondenbelasting moeten ze afschaffen zo niet dan moeten ze het in het hele land doen, in sommige gedeelten van nederland hoef je geen belasting te betalen.

die katten moeten ze ook gaan rekenen , daar heb je meer last van dan van honden.

Gesloten