LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
rrommel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2020 23:28

huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door rrommel »

Hallo,

Mijn moeder is in 2014 overleden; tijdens de 'afhandeling' ervan ben ik erachter gekomen dat mijn vader een paar hele foute dingen heeft gedaan, zodanig dat als mijn moeder dit zou hebben geweten, zij hem spontaan het huis uit zou hebben gezet.
Ik heb daar mijn vader toen op aangesproken; tot mijn verbazing bleek later dat hij er gewoon mee door is gegaan.
Ik heb meteen elk contact verbroken; de verstandhouding was sowieso nooit goed. Sterker: Ik wil mijzelf al een tijd lang laten onterven - ik wil niets meer te maken hebben met mijn vader of wat er wegkomt na zijn overlijden, dat duurt niet zo lang meer hoor ik. Geen idee of er een erfenis is - interesseert me ook niet.

Nu heb ik een 7 jaar jongere broer met een laag inkomen - hij weet dat er iets gespeeld heeft, maar niet wat. Wil ik ook niet vertellen, het lost niets op en vermoedelijk wordt mijn vader dan door de resterende familie verder genegeerd - dat gaat me iets te ver.

Nu is mijn schoonmoeder recent overleden, zij woonde in een huurhuis en ze rookte helaas stevig. Je wilt fatsoenlijk afscheid nemen dus je regelt alles netjes, je zoekt de spullen uit, je maakt het huis leeg. Totdat het huurhuis moest worden opgeleverd; de verhuurder verplichtte ons -als erfgenamen van- het huis in originele staat op te leveren (oftewel nicotine-vrij) - of we zouden een enorme rekening krijgen voor de schoonmaak. Ik heb me nooit beseft dat dit wettelijk zo geregeld is; ik vind dit raar en niet kloppen maar dat los ik hier en nu niet op. Het huis is inmiddels schoon, zelf gedaan, viel gelukkig best mee qua werk.

Weer terug naar mijn vader en zijn huurhuis: ook dat zal vast in originele staat moeten worden opgeleverd - dat gaat wat kosten qua reparaties/correcties en leegruimen - maar daar pas ik voor gezien alles wat er gespeeld heeft - maar mijn broer gaat nog redelijk goed met mijn vader om - hij zal de gehele kosten dan op zich moeten nemen/verhaald krijgen en dat wil je ook niet. Bedankt NL-wetgeving.

De 2 vragen:
- ik wil mijzelf laten onterven; moet dat dan ook gebeuren voor mijn vrouw en volwassen zoon - omdat zij na mij de eerst volgende erfgenamen zijn?
- wat kan/moet mijn broer doen om toch fatsoenijk van zijn vader afscheid te kunnen nemen, zonder voor de kosten op te hoeven draaien van bijvoorbeeld opleveren huurhuis in originele staat?

Dank!

NB: nog een 3e vraag:
- de zus van mijn moeder (mijn tante dus) zorgt een beetje voor mijn vader en zij heeft goed contact met mijn broer. Een vriendin van die zus/mijn tante beheert 'op afstand' een beetje de rekening van mijn vader - ze houdt de inkomsten en uitgaven in de gaten. Mijn vader staat verder niet onder bewind oid maar hij is 300% digibeet - hij snapt niets van PC's/laptops/IT.
Mijn moeder heeft naast deze zus nog 2 broers, allemaal nog in leven. 1 broer woont in Canada. Ook mijn vader heeft nog een aantal broers/zussen, nog in leven.

Ik kan mij voorstellen dat mijn tante, als zus van mijn moeder, en de 2 broers, en de broers/zussen van mijn vader, ook ergens erfgenaam zijn. Stel dat mijn tante straks met mijn broer de spulletjes uitzoekt (zonder iets te willen hebben) - en mijn broer laat zich al dan al dan niet onterven - wat is de impact voor mijn tante en de 2 broers van mijn moeder - en broes/zussen vader - na het overlijden van mijn vader?
Laatst gewijzigd door rrommel op 06 mar 2021 14:54, 4 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt, na het overlijden van uw vader, samen met uw zoon, bij de rechtbank de erfenis verwerpen. Dan betaalt u 1 keer kosten. Uw vrouw erft alleen maar als zij in een testament genoemd wordt.

En datzelfde geldt voor uw broer en zijn eventuele kinderen.

U kunt beiden wel aangesproken worden voor de kosten van de uitvaart.


peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Neem eens contact op met een notaris, deze hebben normaal gesproken een gratis inloop spreekuur.
Mogelijk is dat nu anders vanwege die Corona. Kijk daarvoor eens op de website van een notaris
bij U in de buurt. Deze zal U precies alle dingen kunnen vertellen die wel of niet mogelijk zijn.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De broers en zus van uw moeder zijn helemaal geen erfgenamen.

Als u, en uw kinderen, en ook uw broer en zijn kinderen, de erfenis verwerpen, erven de broers en zusters van uw vader.

Dit vooropgesteld dat er geen testament is.

Als uw broer verwerpt, mag hij ook geen “spulletjes uit gaan zoeken”.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door witte angora »

rrommel schreef:
06 mar 2021 14:12
Weer terug naar mijn vader en zijn huurhuis: ook dat zal vast in originele staat moeten worden opgeleverd - dat gaat wat kosten qua reparaties/correcties en leegruimen - maar daar pas ik voor gezien alles wat er gespeeld heeft - maar mijn broer gaat nog redelijk goed met mijn vader om - hij zal de gehele kosten dan op zich moeten nemen/verhaald krijgen en dat wil je ook niet. Bedankt NL-wetgeving.
Je broer zou de erfenis beneficiair kunnen aanvaarden, en als het meer werk en geld kost als de erfenis oplevert, deze alsnog verwerpen. En als er evengoed een flinke stuiver overblijft, zie ik niet in waarom de NL-wetgeving zo'n probleem zou moeten zijn. Wie moet anders de rotzooi opruimen?

Tip: maak je er verder niet te druk om. Jij maakt jouw keuze, jouw broer maakt zijn keuze. Meer als dat is het niet.

rrommel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2020 23:28

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door rrommel »

Dank allemaal voor de reacties tot zover.

@Lady1234 - ik had duidelijker moeten zijn: mijn schoonmoeder is thuis opgebaard en heeft mooie kleding e.d. aangekregen ... dat moet je uitzoeken. Bij mijn schoonmoeder verder geen probleem, maar in het geval van mijn vader:
- stel thuis opbaren (omdat je zo afscheid wilt nemen - interesse in spulletjes is er niet) - de minute dat je dat doet (blijkbaar)
accepteer je de erfenis. Of toch niet? Lijkt me een dik grijs gebied wat kan leiden tot discussies en meer.
Of de gemeente regelt alles, crematie/begrafenis (mijn vader heeft daar een verzekering voor) en leeghalen + renovatie huis.
Wellicht is de beneficiaire aanvaarding de oplossing voor mijn broer - of hij daarmee dan vanuit zijn vaderlijk huis de uitvaart mag regelen: geen idee.

@witte angora: "Jij maakt jouw keuze, jouw broer maakt zijn keuze". Mee eens; maar omdat ik mijn keuze maak krijgt hij de hele rekening (met zijn salaris geen optie) OF hij ziet net als ik af van alles maar lijkt dan geen waardig afscheid te kunnen nemen (of je komt in een vaag grijs gebied terecht). Kortom: mijn keuze lijkt te zorgen voor een probleem aan de kant van mijn broer ...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door sylvesterb »

rrommel schreef:
06 mar 2021 14:12
Bedankt NL-wetgeving.
Die wetgeving is heel simpel als je erfgenaam bent dan ben verantwoordelijk de baten en lasten. Dus roepen "Bedankt NL-wetgeving" is meer een uiting van kennis gebrek, de wet is heel netjes en duidelijk geregeld. Waarom zou je wel de erfenis ontvangen maar niet de rest?

Toen mijn moeder overleed met schulden hebben wij als kinderen wel de begrafenis betaald maar de erfenis verder verworpen.

De huurwoning hebben we leeggeruimd, maar puur omdat we dit netjes vonden. Bij ons lag het iets complexer omdat mijn broertje nog in de woning bleef. Echter kon hij niet de huur betalen voor 3 maanden omdat de woningbouw weigerde de nota's op te sturen naar niet erfgenamen.

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij beneficiaire aanvaarding kunnen de nabestaanden nog steeds de uitvaart regelen op hun manier. Dat maakt niet dat de erfenis aanvaard wordt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Als u de erfenis verwerpt wil niet zeggen dat u niet aangesproken kunt worden voor de begrafeniskosten ook al gaat dat via de gemeente.

BL2
Berichten: 4831
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door BL2 »

Zo ook wel mooi zijn. Jij leeft in onmin met je vader, en de gemeente, lees de belastingbetaler, mag het oplossen en betalen.
Gelukkig is er goede NL wetgeving !

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
06 mar 2021 17:10
Bij beneficiaire aanvaarding kunnen de nabestaanden nog steeds de uitvaart regelen op hun manier. Dat maakt niet dat de erfenis aanvaard wordt.
Klopt. De statements van TS zijn vooral gebaseerd op gebrek aan kennis. Hij heeft gewoon deskundig advies nodig.

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door witte angora »

Overigens: je leeft in onmin met je vader, maar met je moeder had je een goede band? Dat je de erfenis van je vader verwerpt is één ding. Maar er is ook nog de erfenis van je moeder. Dat is een schuld die je vader aan jou heeft, en die is pas opeisbaar na het overlijden van je vader.

Verwerp je de erfenis van je moeder nu ook?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Lady1234 schreef:
06 mar 2021 17:10
Bij beneficiaire aanvaarding kunnen de nabestaanden nog steeds de uitvaart regelen op hun manier. Dat maakt niet dat de erfenis aanvaard wordt.
Je kunt gewoon de uitvaart regelen (degene die dit regelt is de opdrachtgever) je mag ook een nalatenschap hiervoor gebruiken om te betalen. Hierna heb je alle tijd om te kiezen voor beneficiaire aanvaarding of direct verwerpen indien er schulden zijn of je gewoon uit principe de erfenis niet wilt. Dit hoef je niet vooraf te al te regelen.

bert888
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 nov 2015 12:39

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door bert888 »

Als de woning al voor 1aug 2003 gehuurd werd dan moet hij in goede staat opgeleverd worden maar niet in de oorspronkelijke staat. Dus een meetje schoon maken moet genoeg zijn. En eigen geplaatste keuken, badkamer of deuren mogen dus gewoon blijven.

rrommel
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 sep 2020 23:28

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door rrommel »

Bedankt weer allemaal. Voor de duidelijkheid: meest belangrijke voor mij was te begrijpen wat de impact is van mijn keuzes op anderen, hier mijn broer. tante, andere familie - het gaat me niet om de kosten. Ik begreep al dat er een uitvaartverzekering is - ook voordat ik topic startte. Erfenis is er wel/niet - gaat het me ook niet om. Duidelijk is wel dat een bezoek aan de notaris de moeite waard is maar ik heb nu een stuk basiskennis - hoe vaak krijg je nu met dit soort dingen te maken ...

witte angora
Berichten: 30756
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door witte angora »

rrommel schreef:
07 mar 2021 10:30
hoe vaak krijg je nu met dit soort dingen te maken ...
Eén keer in je leven, als het goed is. Dan is het inderdaad maar beter om van tevoren goed geïnformeerd te zijn. Zeker als het gaat om beslissingen waarvan je de reikwijdte op het ogenblik nog niet volledig kan overzien.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Brainless »

Kolibrie schreef:
06 mar 2021 17:42
Als u de erfenis verwerpt wil niet zeggen dat u niet aangesproken kunt worden voor de begrafeniskosten ook al gaat dat via de gemeente.
Dus stel.. iemand heeft al 20+ jaren geen contact met zijn vader omdat vaders niets met diegene te maken wilt hebben en kindlief weet geeneens waar hij woont.. dan kan zijn kind wel verantwoordelijk worden gehouden voor de begrafeniskosten?

Lady1234
Berichten: 27097
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Brainless schreef:
10 mar 2021 18:20
Kolibrie schreef:
06 mar 2021 17:42
Als u de erfenis verwerpt wil niet zeggen dat u niet aangesproken kunt worden voor de begrafeniskosten ook al gaat dat via de gemeente.
Dus stel.. iemand heeft al 20+ jaren geen contact met zijn vader omdat vaders niets met diegene te maken wilt hebben en kindlief weet geeneens waar hij woont.. dan kan zijn kind wel verantwoordelijk worden gehouden voor de begrafeniskosten?
Inderdaad, dan zijn de echtgenoot (note), of bij afwezigheid daarvan de kinderen, aansprakelijk voor de kosten van de uitvaart.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: huurhuis in originele staat opleveren na overlijden - 2 kinderen - 1 met conflict met laatste ouder

Ongelezen bericht door Jablan »

Brainless schreef:
10 mar 2021 18:20
Dus stel.. iemand heeft al 20+ jaren geen contact met zijn vader omdat vaders niets met diegene te maken wilt hebben en kindlief weet geeneens waar hij woont.. dan kan zijn kind wel verantwoordelijk worden gehouden voor de begrafeniskosten?
Ja, als de gemeente het kind weet te vinden. Bij verhuizing naar het buitenland wordt dit moeilijker ...

Gesloten