Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door scontra »

zonfornet schreef:
23 mei 2022 17:43
Massaal ( via oproep, bijvoorbeeld via RADAR??) om met zn alleen brief te sturen om deze onterechte maatregelen uit die “ diepe” “ strontput “ belasting dienst aan de kaak te stellen. Zo OOK als je als Partners “ samenleeft en de 1 gaat in de WAO en de andere ( partner ) niet...( 1 maand jonger, vervolgens 1 jaar later pas WAO ! , zonder inkomsten ) .zie het financieel van / met €860,= ( want je krijgt minder hoog bedrag AOW ) maar rond te komen
Heb je 43 jaar voor gewerkt en de huisvrouw wordt niet gewaardeerd in dit land
U zult waarschijnlijk klagen over de AOW en niet over de WAO.

Het is allemaal nog erger, want als 'huisvrouw' heeft u wel het recht op AOW, maar u zult geen aanvullend pensioen hebben opgebouwd en dat scheelt toch ook vele honderden Euro's per maand. Trouwens, AOW krijgt u vanaf de dag dat u AOW gerechtigd bent.
Ik kan mij bijna niet voorstellen dat uw partner in het werkzame leven ook geen aanvullend pensioen beeft opgebouwd en zal het inkomen sommetje er wel net iets anders uitzien dan u aangeeft.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afgezien daarvan, krijgt u, als uw partner genoeg belasting betaalt, ook nog “aanrechtsubsidie” uitbetaald.

En bij een lager inkomen krijgt u meer zorgtoeslag en meer huurtoeslag.

En bij één maand jonger, krijgt men niet één jaar later pas AOW.

Overigens verzorgt de SVB de AOW uitkeringen en niet de belastingdienst.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
23 mei 2022 18:29
Afgezien daarvan, krijgt u, als uw partner genoeg belasting betaalt, ook nog “aanrechtsubsidie” uitbetaald.
Deze ken ik niet. Kun je dit voor mij uitleggen?
Lady1234 schreef:
23 mei 2022 18:29
En bij één maand jonger, krijgt men niet één jaar later pas AOW.
SVB meldt: De AOW-leeftijd is vastgesteld tot en met 2027. De AOW-leeftijd hangt af van de levensverwachting. Bent u geboren na 31 december 1960? Dan is uw AOW-leeftijd nog niet bekend. Maar deze is minimaal 67 jaar. Kijk ieder jaar in januari wat uw AOW-leeftijd is. De AOW-leeftijd is 5 jaar van tevoren bekend.

Als de partner een maand jonger is, dan krijgt de partner tenminste één, misschien twee maanden later AOW.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Lady1234 schreef: ↑
23 mei 2022 18:29
Afgezien daarvan, krijgt u, als uw partner genoeg belasting betaalt, ook nog “aanrechtsubsidie” uitbetaald.
Deze ken ik niet. Kun je dit voor mij uitleggen


Dat meent u toch niet echt?

Maar goed. Hier wordt het, een beetje op zijn jan-boeren-fluitjes, uitgelegd.

https://financieel.infonu.nl/belasting/ ... rtner.html
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 23 mei 2022 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Jablan »

Bij mijn weten is de belastingvrije voet voor de partner afgeschaft en kan je die niet via een omweg terughalen; betaal je altijd belasting over je eigen inkomen uit arbeid in box 1, ongeacht het inkomen van de partner. Daarom mijn vraag wanneer het wel zou kunnen.


(Soms is het wel handig om buiten Nederland belastingplichtig te zijn, zeker in het gezinsvriendelijke Duitsland. Als alleenstaande betaal je daar echt te veel belasting, maar zodra je een gezin hebt, draait het helemaal om en betaal je weinig tot geen belasting.)
Laatst gewijzigd door Jablan op 23 mei 2022 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zie de aanvulling bij mijn reactie.

De term: belastingvrije voet wordt niet meer gebruikt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je en nu weet ik ook waarom ik 'm niet ken. Geboren na 1963 ;-)

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ook personen, geboren na 1963, komen daarvoor in aanmerking. Maar het bedrag werd en wordt wel afgebouwd.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens is ook Nederland zeker gezinsvriendelijk, zeker bij lage inkomens en als beide partners werken.

Maar ja, buurmans gras is altijd groener. 😁

Ivo.w
Berichten: 1741
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Ivo.w »

zonfornet schreef:
23 mei 2022 17:43
Massaal ( via oproep, bijvoorbeeld via RADAR??) om met zn alleen brief te sturen om deze onterechte maatregelen uit die “ diepe” “ strontput “ belasting dienst aan de kaak te stellen. Zo OOK als je als Partners “ samenleeft en de 1 gaat in de WAO en de andere ( partner ) niet...( 1 maand jonger, vervolgens 1 jaar later pas WAO ! , zonder inkomsten ) .zie het financieel van / met €860,= ( want je krijgt minder hoog bedrag AOW ) maar rond te komen
Heb je 43 jaar voor gewerkt en de huisvrouw wordt niet gewaardeerd in dit land
Als de partner 1 maand jonger is, dan krijgt deze maximaal 4 maanden later de AOW. Als je na 43 jaar werken het nog niet eens 4 maanden kunt overbruggen met halve AOW + volledig pensioen, dan heb je in al die jaren werken héél slecht voor jezelf gezorgd. Zeker omdat inmiddels al heel wat jaren bekend is dat de AOW persoonsgebonden is en er niet meer een 'volledige AOW' aan de kostwinner wordt toegekend.

Na meer dan een eeuw emancipatiestrijd nog spreken over een 'huisvrouw'... Als man zijnde vindt ik dat heel denigrerend.

Overigens mag u blij zijn dat het bij u maar een paar maanden scheelt. Bij mijn ouders is het verschil in het bereiken van de AOW-leeftijd 7,5 tot 8 jaar. Die staan dus voor het dillema dat ofwel de jongste van de twee nog een aantal jaren blijft doorwerken, met als gevolg heel wat minder 'gezonde jaren' om nog samen te genieten. Of jarenlang moeten rondkomen van 'halve' AOW en slechts één van beide pensioenen.

Ik heb mijn ouders daar gelukkig nog niet over horen klagen. Het is voor hun simpel: wil je financieel er goed bij zitten, moet je (ook als dat een vrouw is) gewoon werken tot de AOW leeftijd. Doe je dat niet, dan wordt het financieel een stuk krapper. En dat is een geheel vrijwillige keuze van het stel waar het om draait.
Bij mijn ouders komt het er waarschijnlijk op neer dat de jongste van de twee niet tot de AOW leeftijd zal blijven werken. Of misschien wel, maar dan minder uren of met zo nu en dan onbetaald verlof om samen een mooie reis te maken

Antonia1234
Berichten: 27
Lid geworden op: 20 mei 2022 18:57

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Antonia1234 »

Je zal maar 3 of 4 kinderen hebben die terug komen bij mama omdat ze geen woonruimte kunnen vinden. Hoeveel mogen die kinderen mama dan geven, zonder dat mama daar weer belasting over moet betalen?

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door zonfornet »

Riool recht gaat ook omhoog vanwege 1-3 persoons huishouding. 10 maanden regeling. Wij betalen ook nog waterschap aan de provisie ook 10 maanden

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door zonfornet »

Snuffel1
Niveau “ vaste lasten€1200

Dit betekend onder de minima grens komen. Auto ( nodig vanwege gezondheid, poli ziekenhuis bezoeken ) kan verkocht worden
Wat krijg ik voor deze auto uit 2001 ondanks 123.000 km. Op de teller

ZeerPrivé
Berichten: 5318
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

zonfornet schreef:
24 mei 2022 15:22
Riool recht gaat ook omhoog vanwege 1-3 persoons huishouding. 10 maanden regeling. Wij betalen ook nog waterschap aan de provisie ook 10 maanden
Wat een ellende toch allemaal.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Antonia1234 schreef:
24 mei 2022 15:19
Je zal maar 3 of 4 kinderen hebben die terug komen bij mama omdat ze geen woonruimte kunnen vinden. Hoeveel mogen die kinderen mama dan geven, zonder dat mama daar weer belasting over moet betalen?
Volgens Nederlands recht of volgens Spaans recht?

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door zonfornet »

Overname pensioen fondsen bij wisselen baan fiasco
Laatste 8 jaren 55+ geen vaste baan, gevolgen geen pensioen
Persoon: snuffel1 schetst ideaal plaatje,.. helaas

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Erthanax »

Als een pensioenfonds wordt overgenomen, verdwijnt het pensioen niet. Als het overgenomen pensioenfonds er zeer slecht voor staat, kunnen de pensioenaanspraken na overname verlaagd worden.

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dan hebt u toch wel pensioen van die jaren voor uw 55ste. En elk gezin betaalt rioolrecht en aan het waterschap.

Nu gaat waarschijnlijk wel uw zorgtoeslag omhoog.

zonfornet
Berichten: 62
Lid geworden op: 20 mar 2020 22:38

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door zonfornet »

Ivo.w en scontra
. Geboren voor 1960.
Nooit gewerkt, 1 kostverdiener. Geen bijstand uitkering aangevraagd, en niet luxe geleefd geen koophuis.
Als de partner 1 maand jonger is, dan krijgt deze maximaal 4 maanden later de AOW.
Volgens soc. Verzekeringsbank is dit niet correct

Lady1234
Berichten: 26923
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurtoeslag afgenomen tijdens wooncrisis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat is er dan volgens de SVB niet correct?

Plaats reactie