LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Huurtoeslag op verkeerde huisnummer

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Henri1988
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2017 20:58

Huurtoeslag op verkeerde huisnummer

Ongelezen bericht door Henri1988 »

Hallo,

Ik heb een aanslag gehad van de belastingdienst over mijn huurtoeslag. IK heb destijds van mijn huureigenaar te horen gekregen dat ik op toevoeging D woonde. Daar heb ik me destijds dan ook op ingeschreven. Een half jaar nadat ik de woning had verlaten. Kreeg ik bericht van mijn oude huureigenaar. Dat ik op het verkeerde nummer heb ingeschreven gestaan. Daardoor stonden mijn onderbuurman en ik op het zelfde adres ingeschreven. Ik ben nu al bijna 1,5 jaar bezig om een aanpassing van Basis registratie. Omdat ik nu woon in een andere gemeente als toen. Word ik van het kastje naar de muur gestuurd. Maar ik heb wel een belastingaanslag gehad van 3500 euro.

Wie kan mijn adviseren wat ik nu beste kan doen. De aanpassing van BRP is erg lastig heb ik gemerkt. Wat kan ik doen?
Laatst gewijzigd door Radar op 21 nov 2017 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking onderwerp

dani75
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 nov 2010 21:53

Re: Huurtoeslag op verkeerde huisnummer

Ongelezen bericht door dani75 »

Beste Henri,

Vervelende situatie maar normaal gesproken niet onoplosbaar.
Vergeet het BRP van de gemeente. Aan de verkeerde inschrijving valt niks meer te doen. De BRP wetgeving verbiedt om wijzigen in te voeren met terugwerkende kracht als de fout bij de burger ligt. Omdat u verkeerd geïnformeerd werd door uw verhuurder bent u toen verkeerd ingeschreven. Alleen een fout die door de gemeente zelf werd veroorzaakt kan hersteld worden.

Wat kunt u nog hieraan doen? Dat is relatief eenvoudig. U kunt in bezwaar gaan tegen de aanslag van de belastingdienst. Mocht u telaat zijn voor een bezwaar tegen de beschikking ( binnen 6 weken na dagtekening beschikking) dan kunt u een herzieningsverzoek indienen. U stuurt het volgende mee met het bezwaar. Zonder deze stukken zal het herzieningsverzoek niet in behandeling genomen worden doorgaans.
- Uw huurcontract
- Een ondertekende verklaring van uw verhuurder waarin hij verklaard dat u niet op toevoeging D woont zoals vermeld in het huurcontract. In de verklaring moet staan dat de verhuurder een verkeerd contract heeft opgesteld en dat u daardoor verkeerd bent ingeschreven.

Dit gebeurt vaker dan men denkt. Ook is hier in de wet rekening mee gehouden.
De Wet op de huurtoeslag zegt het volgende hierover;

Artikel 9 lid 2 WHT
lid 1 Een huurtoeslag wordt slechts toegekend:
a. als de huurder, diens partner alsmede degenen die medebewoner van de woning zijn, als ingezetene op het adres van die woning zijn ingeschreven in de basisregistratie personen;

lid 2 In afwijking van het eerste lid kan een huurtoeslag worden toegekend, als de onjuiste inschrijving in de basisregistratie personen niet aan de huurder kan worden toegerekend.

Door de verklaring van uw voormalige verhuurder valt u dus onder lid 2 van artikel 9 omdat u niet verwijtbaar bent omdat u uitgaat van de gegevens de uw verhuurder verstrekte bij het aangaan van het huurcontract.

stofzuigertje

Re: Huurtoeslag op verkeerde huisnummer

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Waarom heeft de gemeente bij inschrijving niet gezien dat er 2 gezinnen op 1 adres D woonde, en die ernaast leeg bleef staan....

De dubbele inschrijving moesten ze nagaan of royeren en U op juiste inschrijven.
De fout van verhuurder dus daar kun je als je nog bewijs op papier hebt de schade claimen want die verhuurde iets wat niet leeg was!
Ook jou buren even op de hoogte stellen want ze kunnen wegens te hoog inkomen beide de subsidie terug vorderen!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Huurtoeslag op verkeerde huisnummer

Ongelezen bericht door sylvesterb »

stofzuigertje schreef:Waarom heeft de gemeente bij inschrijving niet gezien dat er 2 gezinnen
Waar heeft TS het over een gezin?
stofzuigertje schreef: Op 1 adres D woonde, en die ernaast leeg bleef staan.... De dubbele inschrijving moesten ze nagaan of royeren en U op juiste inschrijven.
Sinds wanneer mogen 2 mensen niet samen ingeschreven staan op 1 adres en welke wet zegt dat de gemeente dit moest nagaan?
stofzuigertje schreef: De fout van verhuurder dus daar kun je als je nog bewijs op papier hebt de schade claimen want die verhuurde iets wat niet leeg was!
De inschrijving voer je zelf uit, de verhuurder krijgt geen brief van de gemeente met daarop een bevestiging hiervan. Op welke basis stel je dat de verhuurder dus fout was?
stofzuigertje schreef: Ook jou buren even op de hoogte stellen want ze kunnen wegens te hoog inkomen beide de subsidie terug vorderen!
Te hoog inkomen staat hier compleet los van. Je kunt niet op hetzelfde adres 2 maal huur subsidie claimen. TS heeft een fout gemaakt bij het inschrijven, enkel als TS kan aantonen dat de verhuurder foutieve informatie heeft gegeven zou ze juridische advies kunnen inwinnen om eventueel dit te claimen bij de verhuurder. Als hier geen bewijs van is dan wordt het een lastige kwestie. Echter voor een bedrag van € 3600 zeker de moeite waard om dit eens voor te leggen, dit kan veelal kosteloos bij het jurdische loket.

Gesloten