LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] huwelijkse voorwaarden

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door marietje224 »

ik heb een vraag...totaal niet voor mezelf,ik ben godzeidank gelukkig.
maar ik zou het wel eens willen weten voor iemand anders,
ze zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd...de man heeft een eigen zaak en heel veel schuld samen met zijn broer.
nou koopt ze van alles en leent alles ook nog eens op haar naam?nog meer lenen,wel ja waarom niet?toch.....
status he...leasauto is al weg ,maar mag de pret niet drukken.
nu las ik dat als je op die voorwaarden bent getrouwd,..je soms naar de notaris moet om alle nw dingen die je hebt aangeschaft toch vast te laten leggen?
immers?van wie is het dan...als er ineens,weet ik veel zeg maar wat een eetafel staat..zeg maar wat he?

dan nog een...hier getrouw die voorwaarden verhuist naar belgie?
zegt dat de regels daar niet gelden en zei ook voor de schulden van haar man moet opdraaien...??????ben ik nou gek of?
hij is gevlucht zei wist van niks???naar belgie ihihihih dacht dat ie voor de belastiing daar veilig was ja right en toen heeft ie in belgie het ook nog lekker bond gemaakt....
ze durft nu niet te scheiden,zei verdient meer als hij ,dus moet ze voor hem gaan betalen...

zo dit is een lekkere ingewikkelde he?
ik weet het ook niet??maar het is allemaal tot op heden waar en speelt zich allemaal af...nu.........en al jaren....

ben gewoon eens benieuwd...die in belgie is wel belangrijk is fam,zielig

enpassant
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 dec 2009 17:25

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door enpassant »

Dit was deel 1 volgende week vrijdagavond weer kijken naar deel 2 op SBS. Best spannend toch ?

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

zegt dat de regels daar niet gelden en zei ook voor de schulden van haar man moet opdraaien...??????ben ik nou gek of?
Dat er in België andere regels zijn dan in Nederland, dat is waar. Echter, in de huwelijkse voorwaarden is ieder uitsluitend verantwoordelijk voor datgene wat hij/zij inbrengt. Daar kan de ander niet voor aansprakelijk gesteld worden.

Het gebeurt heel vaak zo: de zaak staat op naam van de man, het huis en de inboedel, eventueel de spaarcenten, op naam van de vrouw.

Gaat de zaak failliet, dan blijven huis, inboedel en alles wat op naam van de vrouw staat, buiten het faillisement. En kan het echtpaar er vrolijk op los blijven leven. Tot Mevrouw denkt: Ik ben geen gekke Sarah, wat moet ik met een kerel met schulden, ik jakker hem de deur uit en zoek een ander met een hoop centen. In dat geval heeft Meneer helemaal nada noppes, en Mevrouw heeft alles.

Ik ken een stel waar dat precies zo ging, en dat ging om miljoenen, geen faillisement weliswaar, wel een scheiding, hij niks, zij alles. Zij heeft wel een tijdje met haar nieuwe vriend in België gewoond, wat daar de reden van is weet ik ook niet. Dat zou wel eens met de belastingen te maken gehad kunnen hebben.

(Haar ex-schoonpapa 'woont' in Duitsland, en 'logeert' 365 dagen per jaar bij zijn vrouw in Nederland, dit is vanwege de belasting, dus dan weet je wel over wat voor types je praat)

Dat een van de twee naar België vlucht om zijn/haar verantwoordelijkheid te ontlopen en de ander met de schulden te laten zitten lijkt mij in het geval van huwelijkse voorwaarden niet mogelijk. Dat zou alleen in het geval van een huwelijk in gemeenschap van goederen kunnen.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door elmo43 »

Voor de belastingdienst blijft zij wel medeschulddenaar, zijn staan boven de huwelijkse voorwaarden.
Voor de rest van de schulden die hij heeft gemaakt is zij niet aansprakelijk, behalve als er ook een koophuis is die op beide namen staat.

En ja het is logisch dat als je een eigen zaak hebt dat je dan op huwelijkse voorwaarden gaat trouwen om bepaalde dingen veilig te stellen. :wink:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Vergeten jullie niet dat er eindeloos veel variaties zijn op het thema "huwelijkse voorwaarden"? Van 100% gescheiden vermogen (koude uitsluiting) tot iets wat vrijwel grenst aan gemeenschap van goederen?

Oftewel, zonder de inhoud van de betreffende huwelijkse voorwaarden gelezen te hebben, kan eigenlijk niemand een concreet advies geven.

Ik zou degenen die het betreft adviseren om met alle stukken juridische hulp te zoeken, dat is vaak het verstandigst.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door elmo43 »

Als het goed is als je op huwelijkse voorwaarden trouwd, moet dit geregeld zijn bij een notaris.
Is dit niet gedaan dan heb je ook geen huwelijkse voorwaarden.
Want bij de notairs regel je wat van de man is en wat van de vrouw is, daarbij alles wat op naam staat van de vrouw blijft van haar en kan dus ook niet op haar verhaald worden.
En dit betreft dan de simpelste huwelijkse voorwaarden, allen de belastingdienst kan wel bij beide innen, omdat de huwelijkse voorwaarden voor hun niet gelden.

Dit weet ik omdat ik zelf op huwelijkse voorwaarden ben getrouwd, en de simpelste vorm dus, maar wel vermeld bij de notaris wat van mij is van mij en blijft van mij. :wink:
En dat geld dus ook voor deurwaarders/incassobureau's en alle andere schuldeisers die het willen verhalen op de vrouw, dat kan dus niet ook haar salaris valt buiten deze beschouwing.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dan heb jij, als het goed is, een zogenaamde "staat van aanbrengsten" die aan de notariele akte waarin de huwelijkse voorwaarden zijn vastgelegd.

Heb je daarnaast van alles wat je nadien hebt gekocht bonnetjes op naam? Zo niet, kan er namelijk gewoon beslag op gelegd worden...

Oftewel, als je (bijvoorbeeld vanwege een eigen bedrijf) alles op naam van de vrouw wilt zetten, moet je ook heel zorgvuldig alles wat je aanschaft op haar naam laten zetten.

Overigens is het niet zo dat, als in de huwelijkse voorwaarden staat dat alles van de vrouw is, de man per definitie niets krijgt als ze gaan scheiden. Je kunt ook overeenkomen dat die voorwaarden alleen zogenaamde externe werking hebben, en dus niet tussen man en vrowu onderling werken als men gaat scheiden.

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door elmo43 »

Overigens is het niet zo dat, als in de huwelijkse voorwaarden staat dat alles van de vrouw is, de man per definitie niets krijgt als ze gaan scheiden. Je kunt ook overeenkomen dat die voorwaarden alleen zogenaamde externe werking hebben, en dus niet tussen man en vrowu onderling werken als men gaat scheiden.
Officieel gezien volgens de notariele akte krijgt hij niks van wat op mijn naam staat, maar onofficieel is dat wat anders natuurlijk. :wink: Dan kan je zelf regelen wat een ieder krijgt.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door marietje224 »

bedankt voor jullie antwoorden...
die twee vrouwen zijn dus allebei flink de pineut.
nou doen ze het zelf hoor,daar niet van....zoals eentje er schreef,ging er weer met een rijke vent vandoor,daar zie ik die in belgie ook wel voor aan...

en die andere...ja die denkt dat ze alles kan doen...hebben meer dan 3 ton schuld in de zaak en denkt dat ze nergens voor op hoeft te draaien...
en denkt ook nog dat hij gewoon bijstand krijgt,nou dat weet ik nog wel...als er eentje werkt dat doet ze dan wel 3,5 dag....dan kan je het vergeten...en trouwens je gaat de schuldsanering in...nee dat is niet zo...want je houd gewoon je salaris wat je altijd hebt gehad...

je hoeft geen medelijden met deze mensen te hebben hoor,hebben het allemaal zelf gedaan! in de loop der jaren...
als je een zaak begint moet je weten waar je aan begint...
en niet met de pinpas van de zaak denken nou ik ga eens lekker shopppen,tv;s enz....als je in de .....zit...
maar status he...

dank jullie wel voor de antwoorden,nogmaals het gaat niet om mij,ik ben superhappy al 19 jaar! bijna 12,5 jaar getrouwd... :D en alles goed ,gewoon gemeenschap van goederen...zo zijn wij....
maar hebben ook geen kapitalen..

nogmaals bedankt er is me een hoop duidelijk geworden

en die ene nou ja als jij vrijdag deel 2 wilt kan hoor,...geen probleem,het is net een soap ihihihi

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door elmo43 »

:wink: Gelukkig dan maar dat het niet jou betreft. Maar de schuldhulpsanering komen ze niet in terecht met een faissement en zulke schulden. Ik weet dit toevallig omdat diegen die mij heeft opgeligd heeft ook een schuld van tonnen, en ook hij komt er niet voor in aanmerking.

Ook ik ben gelukkig getrouwd al 19 jaar ondanks de huwelijkse voorwaarden. :wink:

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

@ Elmo: waarom komen ze niet in de schuldsanering terecht? Ik jouw geval kan ik me dat voorstellen (er is sprake van oplichting, dus van een strafbaar feit, en dat is reden om de WSNP niet van toepassing te verklaren). Maar ingeval van iemand met een eigen bedrijf die tonnen schuld heeft, zal juist eerder de WSNP uitgesproken worden dan een faillissement. Tenzij het een rechtspersoon is, dan zal die failliet verklaard worden (en de eigenaar later wellicht alsnog de WSNP ingaan).

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door elmo43 »

Iemand die failliet word verklaard met zulke hoge schulden, en dan probeerd te verdwijnen oftewel weg loopt voor zijn schulden, krijgt echt geen schuldhulp verlening.

Dat zou makkelijk zijn ik start een bedrijf en ga dan lekker leventje leiden, door alles op naam van de zaak te kopen etc, en dan daarna failliet laten verklaren en dan de schuldhulpsanering in.
Zo werkt het niet, er word heus wel gekeken hoe en wat oa door de curator.

Iemand die bewust schulden maakt en dan ook nog voor tonnen komt echt niet aanmerking voor schuldhulpverlening.

Een uitkering zal diegene waarschijnlijk wel krijgen.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door marietje224 »

nee hey hou op zeg,waar die twee stellen allemaal mee bezig zijn...
sommige weten misschien dat ik ziek ben,dus ik kan niet eens een zaak hebben.
moet er ook niet aandenken in deze tijd bij mij...
maar ze vertellen de ene keer dit en de andere keer dat...dus ik wilde nou wel eens wat hoe en wat...

ja die ene hier in ned,zal wel naast haar 3,5 dg aangevuld worden tot het minimum maar echt niet tot 2000 euro...je krijgt echt minimum 3 jaar en dan is het ewer over,dan mag je in ned weer een zaak beginnen geloof ik...
ze komen er steeds dieper in en hebben het zelf niet in de gaten,slapen er ook geen nacht minder om...nou ik kan je zegggen ,heb slaaptabletten.als ik zou in de sh.t zou zitten,zou ik met een hele doos nog niet slapen :D

en die in belgie tja....
dat zit zo,die had een bedrijf,ja nu ga je lachen....poolse spruitenplukkers.
hij leende ze uit aan bedrijven voor een fiks bedrag en je weet wat de polen krijgen..bijna niks,dus het geld liep binnen....
maar ja als je een zaak hebt moet je wel belastingafdragen en allerlei andere dingen,heeft ie nooit gedaan...dit loopt nu al 6 jaar en er komt rente op rente op,rechtzaak op rechtzaak en je gelooft het of niet maar in belgie heeft ie geowon het zelfde gedaan.
tegen zijn vrouw zei hij,bemoei jij je maar nergens mee,is nergens voor nodig...
tot het uit kwam dat ze al een half jaar op krediet leefde en het koophuis uitmoesten ......maar goed ook zei wist waar ze aan begon....
het was ooit haar zwager en toen zat hij al in van die lekkere zaakjes,maar ja ze zag geld...wij hebben een naam voor haar....het is nog fam ook...
en dan ook nog van kijk eensn ik krijg 1000 per week zakgeld mag ik mee doen wat ik wil....ja....nu ook...
van de week belde ze dus...hij gaat al een jaar vreemd met de gene waar ze hem van af heeft gepakt zeg maar ihihiihihhi
als je nou zegt het is een lekker ding...hij is nou laat maar....

ik zei toch het is net een soap.,ik kan iet alles uitleggen,dan herkennen mensen zich ..snappen jullie..
maar zo weten jullie iets meer...
the soap continue? :D ja ik lach hier om ,normaal niet hoor,als mensen keihard werken maar er zijn er ook ,die het er naar maken...en daar heb ik geen medelijden mee...

elmo43
Berichten: 542
Lid geworden op: 03 sep 2009 19:53

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door elmo43 »

Ja en dat soort figuren zoals je zlef ook al aangeeft, komen overal mee weg.
En idd net een soap, maar dan een minder leuke, en ja dat soort figuren slapen er echt geen nacht minder om.

Maar eens zullen ze gepakt worden, dit kan volgens nooit meer lang goed gaan. :wink:

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door witte angora »

Ze komen er mischien wel mee weg, maar zijn ze diep van binnen echt gelukkig? Leiden ze een echt voldoeninggevend leven?

Ze zullen het zelf het beste weten, denk ik.

Laat ik het zo zeggen: ik zou niet met ze willen ruilen. Dan maar een rotleven door de omstandigheden, als het van binnen maar goed zit. Maar andersom zou ik toch echt niet kunnen.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: huwelijkse voorwaarden

Ongelezen bericht door marietje224 »

idd nou ja naar de buitenwereld is het helemaal top!
maar ik zeg altijd,laat ons nou maar lekker aanmodderen met onze maandelijkse inkomsten,huisje boompje beestje en dan ben ik dan wel gezegend met een slechte gezondheid,maar dat neem ik dan maar op de koop toe...alles liever dan zo te moeten leven!
toch?

Gesloten