LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente-aftrek

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
alkamare
Berichten: 58
Lid geworden op: 04 nov 2005 16:40

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door alkamare »

Onzin. Er is enkele jaren geleden al ingegrepen. De duur van de hypotheekrenteaftrek is gemaximeerd tot 30 jaar. Normaal gesproken wordt een hypotheek afgesloten voor 30 jaar. Als er mensen zijn die het onnodig vinden de hypotheekrente als aftrekpost op te voeren staat niemand hen in de weg dit te doen. Ook is een stokje gestoken de huidige hypotheek te verhogen voor andere doeleinden. Dus wat mij betreft geen veranderingen meer en dat van iemand die zijn hypotheek inmiddels volledig heeft afgelost.

isum
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2006 21:45

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door isum »

Er is een grote lobby gaande aangezien wij in europa de enige zijn met zo'n hypotheekaftrek.
Zo'n onderzoek zegt mij niets, heb nog nergens gehoord hoe het onderbouwd is.
Als de aftrek stopt komen er grote problemen. de huizenmarkt stort in elkaar en er komen grote schulden. Ik begrijp dat starters het moelijk hebben om een huis te kopen. Hypotheekaftrek stoppen zal daar geen verandering in brengen.
Het is voor hen dan nog niet op te brengen. Bouw liever woningen die wat minder prijzig zijn, wat ook niet mee zal vallen gezien de loonkosten in Nederland.

Als je hoort op de tv of radio dat 60% het een goed idee vindt dat de aftrek van hypotheek gestopt of veranderd wordt krijg je vanzelf een golvende beweging in de samenleving omdat er veel mensen zijn die denken dat alles waar is wat met schrijft of verteld. Nou ik kan u verzekeren dat dat niet zo is. Denk er nog maareens goed over na want als het een maal weg is komt het nooit meer terug.......... wie wil de gulden terug.....................................

wilerkens
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2006 20:03

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door wilerkens »

Hypotheek rente moet volgens mij aan banden gelegd worden. Er zijn veel mensen die de hypotheek rente gebruiken voor doeleinden waarvoor ze niet bestemd is. En mensen die finacieel gezien dit helemaal niet nodig hebben. Ik vind het zeer redelijk als Wouter Bos zegt dat de nieuwe hypotheken aan bepaalde eisen moeten voldoen.
En ik wardeer het zeer dat hij dat niet doet met terugwewrkende kracht,
zoals het cda met het grijze kenteken heeft gedaan. hierdoor zijn ook vele mensen in de finacieele problemen gekomen. Ik vond het heel normaal dat het grijze kenteken werd afgeschaft voor particulieren, omdat het ook niet bedoeld was voor deze categorie.
Maar dan hadden ze wel zoals Bos nouw wil met de hypotheekrente, alleen voor nieuwe grijze kentekens.

Will.

ehpeters
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2005 10:03

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door ehpeters »

Afschaffen die hypotheekrente en huursubsidie en alle andere subsidies.
Is de koopprijs of huur te hoog en kunnen de lasten niet gedragen worden dan maar een stapje minder en betaalbaar kopen of huren.
Bljft er een hoop geld over waardoor die waanzinnige koopprijzen en huren flink zullen dalen. Dan is mogelijk ook voor jan met de pet om een redelijk huis te kopen/huren en gehandicapten eindelijk geholpen ipv achter de geraniums

Wil Jenneskens

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Wil Jenneskens »

De hypotheekrente-aftrek kan onmogelijk afgeschaft worden zonder een pakket van belastingmaatregelen wat de inkomens- en bestedingsconsequenties zichtbaar en inschatbaar maakt. Aangezien je hierbij ook nog afhankelijk bent van de idealen van de coalitie van regeringspartijen, die ook nog slechts voor een periode van 4 jaar maatregelen nemen, lijkt het mij onmogelijk om, zonder voorwaarden, voor of tegen deze (beperkte) maatregel te kunnen zijn.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 03 Nov 2006 23:59 door dijk040


--------------------------------------------------------------------------------

Het is onzinnig om de hypotheekrente niet meer aftrekbaar te maken.
Een eigenhuis is een dure liefhebberij.. waar men zelf voor kiest, dus dan geen nieuwe auto of extra vakantie zoals mensen in een huurhuis wel kunnen doen. (generalisatie). Een nieuw dak of verfje is dan belangrijker.

Zeist.
==================================================
Ik woon in een wijk met koop en huur woningen.
Wat mij nu opvalt is dat in de zomer en winter vakanties
het in het koopgedeelte altijd zo rustig is en er weinig
auto's staan.Dit in tegenstelling tot het huurgedeelte

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door mr T. »

Als ze naar jaren hard werken hun stulpje moeten verkopen, omdat deze regering zich weer de zakken wil vullen.
De werkelijkheid is volgens mij dat deze mensen in werkelijkheid zonder overheidssteun helemaal niet in staat waren een woning te kopen.
Er zijn veel mensen die de hypotheek rente gebruiken voor doeleinden waarvoor ze niet bestemd is.
Inderdaad: bij het afsluiten van hypotheken gaat het meestal eerder om het moment van aflossing, dan om de hoogte van de rente en aflossing. Daarnaast zijn er nog lieden die het door het afsluiten van een beleggingshypotheek leuk vinden om te gokken met een huis. Dan hebben we het nog niet gehad over overwaarde. Allemaal redenen om de hypotheekrenteaftrek volledig af te schaffen.
Als de aftrek stopt komen er grote problemen. de huizenmarkt stort in elkaar en er komen grote schulden.
Een instortende huizenmarkt is helemaal niet erg. De meeste huiseigenaren zijn blijkbaar vergeten hoeveel hun huizen meer waard zijn geworden in de afgelopen jaren. Daarnaast zal, zoals ervaringen in Zweden hebben geleerd, het prijspeil na een jaar of vijf weer terug zijn op het oude niveau. Ditmaal echter zonder dat het de belastingbetaler geld heeft gekost.
Afschaffen zou een economische ramp betekenen voor Nederland.
Integendeel: het zou op termijn kunnen zorgen voor extra bestedingen. Maatregen als de hypotheekrenteaftrek zorgen juist voor een afname van bestedingen en (daarmee samenhangend) een afname van economische groei en werkgelegenheid. Geld dat besteed zou kunnen worden blijft hangen in onroerend goed. De huizenmarkt is momenteel niet meer dan een luchtbubbel. Er pleit dus veel voor het volledig afschaffen van de hypotheekrenteaftrek. In ieder geval meer dan voor het handhaven ervan.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door janssen »

Het gaat niet om het feit representatief of niet.
Het gaat gewoon om het feit, dat wij binnen Europa finaal uit de pas lopen, met onze hypotheekrente aftrek.
Dat is mede de oorzaak van het feit dat de woning in ons land zodanig in prjs zijn gestegen, dat kostprijs en koopprijs niet meer in verhouding staan met de feiten.
Het is nu alleen maar vraag en aanbod.
De banken verdienen kapitalen, aan al die verstrekte hypotheken.
Dus willen wij onze woningen weer naar een normale prijs terug voeren, dan zal er zeker iets moeten gebeuren.
Want de veel te dure woningen treffen niet alleen de eigenaars. Maar ook de huurders.
De woonconcepten berekenen hun huurprijs afgeleid van de de WOZ waarde.
Voorbeeldt. Mijn woningen had een streef huur van 495 euro per maand.
Nu is deze streefhuur al 612 euro per maand.
Het is toch zeker een ideote gedachte dat als ik ga verhuizen, de volgende huurder meteen 100 euro per maand meer moet betalen dan ik nu betaal.
Dus wat men ook bedenkt ,de huizenmarkt in ons land loopt zo mank als het maar kan.
Het was vroeger zo., dat de rijken naar Belgie gingen verhuizen, nu is het in de grensstreken precies andersom.
Modaal gaat net over grens wonen, zelf kom ik nog al eens in duitsland Emerich Bentheim,. daar staan woningen tekoop, voor 45000 euro een rijtjes woning, en twee ondereenkap voor 60 -70 duizend euro.
Willen wij echt die kant op dat steeds meer mensen gaan verhuizen net over de grens.
Dus eerst beginnen met het maximalieseren van de aftrek.
Dan komt vanzelf de volgende stap.

noravanraaphorst
Berichten: 149
Lid geworden op: 04 nov 2003 19:18

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door noravanraaphorst »

allereerstdit: Mijn zoon heeft een inkomen van netto 1250,= Huur per maand 537,= Geen huursubsidie omdat zijn vriendin een honderd euro bij verdient. Tel je daar bij de energiekosten en de zorgverzekering, kun je nagaan wat zij over houden.

Nu de hypotheek. Iemand die een huis van een half miljoen heeft krijgt subsidie door middel van de hypotheek aftrek. Maar dat niet alleen de studiefinanciering voor eventuele kinderen wordt op deze manier hoger. Ik persoonlijk heb dat meegemaakt. Mijn baas kreeg voor 4kinderen volledige studiefinanciering, terwijl wij veel moesten bijbetalen.

Dusverlaag die hypotheekaftrek voor die hogere inkomsten af en reken daar ook die dure huizen bij. Iemand die een woning van een halfmiljoen kan betalen kan ook wel minder aftrek krijgen

Roosenfrans
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 jun 2005 18:37

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Roosenfrans »

Ook al ben ik huizenbezitter met een hypotheek, toch vind ik dat het systeem van aftrek wel kan worden aangepast. Bijvoorbeeld: het laten vervallen van het huurwaardeforfait, wat nu alleen nog geld voor mensen welke een hypotheekrente aftrekken, en daarvoor in de plaats stellen een hypotheekrenteaftrek over alleen de eerste twee schijven van het belastingtarief. De man of vrouw met lage inkomsten krijgt zo wel de aftrek en wel over het volle hypotheekrentebedrag. De hogere inkomens krijgen dat ook maar alleen maar over een klein deel van hun hypotheekrente. De kleine man kan zo best een huisje kopen als hierdoor ook de absurde huizenprijzen zullen dalen.

wiebepool
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 nov 2005 11:43

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door wiebepool »

[Waarom zijn de huizen in onze omringende landen zoveel goedkoper; dat komt omdat men daar geen hypotheekaftrek kent.
Is het daar dan een "hellend vlak" zoals Balkenende gezegd heeft? Ik denk het tegenovergestelde.
Wanneer de aftrek afgeschaft wordt moet er voor de bestaande eigenaars een goede compensatie zijn.
Wij zijn eigelijk een beetje de gekke henkie in Europa op dit vlak.[/b]

Willembaardse
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 okt 2006 20:22

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Willembaardse »

Arme banken en overheid, die gaan toch het zepertje betalen. Als niemand leent of minder leent, krijgen ze geen rente binnen. Er zit veel meer aan vast. Bestedingen lopen terug, alles ploft in elkaar. Alleen rijke mensen hebben er geen last van, als ze tenminste echt rijk zijn, maar die willen de centen ook niet kwijt.
Houdt nou toch eens op met al die grijze rookwolken en dat gezever over de hypotheekrente, hadden ze er maar niet aan moeten beginnen, laat iedereen zijn huis dan maar meteen inleveren en huur gaan betalen aan de regering, overheid. Kunnen we weer ruzie gaan maken over de hoogte van de huur.Gewoon zoveel de kubieke meter en zoveel voor de tuin en niks geen subsidies en gekke kunstjes en allemaal aan het werk of allemaal naar suriname, daar is ruimte zat, er wonen maar 450000 mesne op een oppervlakte die drie of vier keer zo groot is als nederland, bla. bla,bla

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door mr T. »

Wanneer de aftrek afgeschaft wordt moet er voor de bestaande eigenaars een goede compensatie zijn.
Waarvoor? Voor het feit dat ze in de afgelopen decennia onevenredig hebben kunnen profiteren van het belastingstelsel?

queenmum
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 dec 2005 15:39

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door queenmum »

Ik vind het heel logisch dat je de rente kunt aftrekken. Je moet toch ook belasting betalen over verkregen rente? Aleen voor heel dure huizen, voor mensen met een enorm inkomen, vind ik het wat overdreven.
Maar wij hebben een gewone hypotheek voor een gewoon huis, omdat wij al jaren niet in aanmerking kwamen voor een huurhuis. En we gaan ook op vakantie, ja. Net als onze buren, die huren. (met huurtoeslag)

bcpotters
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:52

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bcpotters »

Het valt mij op dat mijn reactie geplaatst op 3 november om 18.57 uur
bijna letterlijk door ehpeters op 4 november is overgenomen.
Of 2 zielen met de zelfde gedachte ook in woord en schrift of iemand die te lui is om zelf na te denken.

janssen
Berichten: 395
Lid geworden op: 01 okt 2004 19:57

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door janssen »

queenmum.

Wat jij schrijft klopt van geen kant.
Of je loopt een aantal jaren achter.
Over verkregen rente betaal je sinds 2001 geen belasting meer, maar alleen rendementsheffing over het vermogen. voor een echtpaar is daar ook nog een vrijstelling van bijna 40 duizend euro, over het restant word je geacht 4 % rendement tehalen.en daarover betaal je 30% belasting ongeachte je inkomen. dus niks geen 52 % maar voor iedereen een gelijk percentage.
Als men nu ook eens begint om met de aftrek hyoptheek rente een vast percentage te realiseren.
Nu komt het zelf voor, en ik spreek echt uit ervaring , dat er mensen zijn die een woning hebben met een hypotheek van 5 ton.rente aftrek 52 % .
Daarnaast hebbben zij 3 ton aan spaarkapitaal, en betalen over het rendemesnt 30 % dus wie vaart er wel bij.
Waarom zo moeilijk doen over deze hypotheek rente aftrek.
Gewoon omdat de kapitaal krachtigen er de meeste baat bij hebben.
Huren worden ook elk jaar verhoogt dus woonlasten verhoging voor huurders is normaaal.
Maar woning eigenaren mogen geen verhoging van hun woonlasten hebben.
Is dat niet een vorm van ongelijkheid.
Ik heb zelf mijn woning verkocht aan onze zoon toen wij 65 jaar werden, en huren nu zelf. gelukkig nog een betaalbare woning voor ons, maar als wij zouden gaan verhuizen zou door het invoeren van huurliberalisatie de volgende huurder ongeveer 220 euro per maand meer betalen.
Dan komt er nog een andere zaak kijken, de woonconcepten moeten de huren dus flink verhogen, voor woningen boven een bepaalde WOZ waarde, daar is mee gerommeld tot en met, onze woning was 67 duizend euro, en nu 152 duizend euro waareom omdat woningen boven de 150 duizend euro in onze stad straks behoren tot de vrije markt waarde.
De woonconcepten ontvangen dus veel meer huur, maar moeten daarvan dan wel enkele miljoenen afdragen aan de overheid, ter compensatie van de huurtoeslag.
Dus betalen wij huurders ook nog voor hen die huursubsidie ontvangen.
Maar de woning eigenaren kunnen door de lage rente stand steeds goedkoper wonen.
VVD systeem. Want reken maar dat b.v Hofstrea een kapitale woning heeft, en ik ga er zelfs van uit, (als ex VVD,er) dat hij er ook nog wel een hypotheek op zijn woning heeft zitten.
Dus deze z.g.n heren in Den Haag, snijden zich zelf echt niet in de vingers.
Zij zijn er niet voor ons, maar voor hun eigen beurs, en voor een kapitaal krachtige vrienden.

w.beek2
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2006 16:32

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door w.beek2 »

Hoe komt men erbij dat ruim 60% van de huizenbezitters af wil van de hypotheekrente-aftrek?
Aan wie is dit gevraagd?
Wij hebben nog niemand gehoord die het daarmee eens is.

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Voor degenen die klagen over het onderzoek, ga zelf eens kijken naar de site waar de toelichting staat: www.21minuten.nl

Het is geen onderzoek dat even snel gehouden wordt (vorig jaar is in dezelfde periode een vergelijkbaar onderzoek gehouden). Gezien het aantal reacties (170.000) is het onderzoek betrouwbaarder dan bijvoorbeeld de peilingen en het onderzoek naar de kijkcijfers. Je hoeft het niet eens te zijn met de uitkomsten van het onderzoek, maar het onderzoek zelf aanvallen heeft geen enkele zin.

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door mr T. »

Ik vind het heel logisch dat je de rente kunt aftrekken. Je moet toch ook belasting betalen over verkregen rente?
Nee, al een aantal jaren niet meer. Bovendien was zoiets voor vermogenden in het oude systeem vrij simpel te omzeilen door te beleggen in aandelen (belastingvrij rendement). Renteinkomsten worden tegenwoordig niet belast. Vermogen wel in box 3. Dit betekent dat een huurder met een gemiddeld en een spaartegoed (dat wordt ruim opgevat) al snel belasting betaalt over zijn vermogen, op grond van inkomen en vermogen niet in aanmerking komt voor huursubsidie en wel te maken heeft met huurverhogingen. Een huis kopen is mede dankzij het prijsopdrijvend effect van de hypotheekrenteaftrek geen optie want een betaalbare huizen zijn er niet. Ondertussen mogen huizenbezitters riant profiteren van het denivellerend effect van de hypotheekrenteaftrek. Kortom: tijd om daar wat aan te doen.

snuitje
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2005 19:04

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door snuitje »

Yep, bcpotters....helemaal met je eens.
:lol: ...je zou bijna denken dat het dezelfde persoon is die dit heeft geschreven ja.
Misschien niet echt een eigen mening?
Is niet erg hoor, maar schrijf dan gewoon niets he :roll:

Gesloten