LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente-aftrek

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Radar »

Acht van de tien Nederlanders verwacht dat de aftrek van hypotheekrente wordt beperkt of afgeschaft en ruim zes op de tien ondersteunt deze maatregel, mits het gaat om nieuwe hypotheken. Dit is een van de uitkomsten van 21minuten.nl, een onderzoek via internet, waaraan de afgelopen zes weken ruim 170.000 Nederlanders hebben meegedaan.

Zij gaven hun mening over de toekomst van onze economie en maatschappij. De resultaten van dat onderzoek, dat werd uitgevoerd door McKinsey&Company, worden vrijdag aangeboden aan FNV-voorzitter Agnes Jongerius, voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW en Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Sociaal-economische Raad.


Bron: Nu.nl

Wat is uw mening over de hypotheekrente-aftrek?

Harderwijk
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2006 13:14

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Harderwijk »

Helaas is voor mij deze vraag niet zo simpel te beantwoorden. In principe ben ik het eens met het afschaffen van de aftrek, echter maakt de hypotheekrenteaftrek onderdeel uit van de gehele belastingaangifte.

Wanneer het hele stelsel van belastingen gewijzigt wordt, en de hypotheekrente aftrek daar een onderdeel van is vind ik dat prima. Denk maar eens aan een Vlax- tax ( sorry voor schrijffouten )

Wanneer alles gelaten wordt zoals het nu is en alleen de aftrek beperkt wordt of afgeschaft wordt vind ik dat geen goede zaak.

NAK
Berichten: 1864
Lid geworden op: 08 dec 2004 19:38

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door NAK »

De grote vraag is of die 170.000 personen allemaal eigenhuis bezitters zijn.

Ik kan me indenken dat iemand die in een huurhuis woont liever ziet dat de de aftrek van hypotheekrente verdwijnt. "

Hij/zij zal de aftrek van hypotheekrente mogelijk als een voordeel kunnen zien voor de huiseigenaren.

bcpotters
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2006 16:52

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bcpotters »

Afschaffen die hypotheekrente en huursubsidie.
Is de koopprijs of huur te hoog en kunnen de lasten niet gedragen worden dan maar een stapje minder en betaalbaar kopen of huren.
Bljft er een hoop geld over waardoor die waanzinnige koopprijzen en huren flink zullen dalen. Dan is mogelijk ook voor jan met de pet om een redelijk huis te kopen/huren
Laatst gewijzigd door bcpotters op 03 nov 2006 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

blixi
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 jun 2005 09:17

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door blixi »

Ik vind dat ze niet moeten doen, je zou wel kunnen zeggen dat mensen met een 2x modaal inkomen dit niet meer zouden mogen. Dat zou ik veel redelijker vinden.

De kleine man wordt indeze altijd de dupe!

Gr. Blixi

bionda48
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2006 18:06

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door bionda48 »

Nou ik heb zo'n idee dat 90% van de huizen bezitters in de problemen gaan komen als dat gebeurt.
De banken baseren maar vaak genoeg de hypotheek op het netto te betalen maand bedrag.
dus lijkt het mij niet echt en goed idee

peukiemon
Berichten: 170
Lid geworden op: 26 nov 2005 10:14

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door peukiemon »

@bionda48

Die 90% zal wel meevallen.
Dat banken hypotheken baseren op het netto te betalen bedrag ligt puur aan de mensen zelf.
Mensen willen te dure huizen kopen en kunnen het dan netto net opbrengen, dit is natuurlijk wel een stuk eigen verantwoording.
Ik heb zelf zoiets van kan je de hypotheek niet bruto opbrengen begin er dan niet aan.
Ik zie genoeg voorbeelden in mijn omgeving van mensen met een torenhoge hypotheek die ze netto betalen en geen cent te makken hebben.

Ik ben in ieder geval wel een van de 170.000 die een huizenbezitter is.
Maar bij afschaffing hypotheekrente dan ook de huursubsidie afschaffen.

ype73
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 18:21

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door ype73 »

ik vind dat de renteaftrek gewoon moet blijven bestaan denk dat er namelijk veel mensen anders in de problemen komen wij hebben gelukkig alles op een loon en daar kunnen we het nu goed op doen mocht de rente aftrek eraf gaan dan moet mijn vrouw voor de extra dingetjes gaan werken.Voor de extra ruimte.Maar laat ze gewoon iedereen aan pakken in de 52 % groep en niet de mensen met de modale inkomens of net eronder of erboven leven is al duur zat vooral met twee opgroeiende kids.gr ype

valk9
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2006 23:40

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door valk9 »

1 voordeel blijft dan groot , huizenprijzen gaan weer naar acceptabel niveau, zodat ook de huren omlaag gaan dus mes snijd aan 2 kanten veel minder huursubsidies/toeslagen en geen renteaftrek meer kan iedereen 5 tot 10 % minder belasting betalen dus op eind van de rekening betaald iedereen zelf wat hij gebruikt .
En wel de laagste schijf iets meer zakken in tarief dan de hoogste want de periode van zelfverrijking aan de top weer lang genoeg geduurd.

Michael Swanink
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 18:33

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Michael Swanink »

Ik vraag mij heel sterk af welke mensen aan dit onderzoek mee gedaan hebben.

Dit kunnen nooit starters geweest zijn.

Maar als dit voor starters eventueel afgeschaft gaat worden dan vind ik dat starters dan maar geen loonbelasting meer hoeven te betalen.

Dus iedere starter: Stem VVD!!!

valk9
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2006 23:40

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door valk9 »

VVD is goed voor de werkgevers maar niet voor de kleine man nu niet en nooit geweest , ze roepen het nu wij komen niet aan aftrek maar als Zalm paar euro's tekort komt moet je eens kijken, waar ze het gaan halen

het-stel.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 18:44

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door het-stel.nl »

ik vraag me af wie er werkelijk baat bij heeft om zo te denken dat afschaffing van rente-aftrek geen grote gevolgen heeft voor mensen die net een huis hebben kunnen kopen en daarna de kans ontnomen wordt,laat staan voor de aankomende stellen of mensen die dan noodgedwongen hun huis moeten verkopen...maar ja dan gaat de huisprijs ook omlaag ...oh oh dan zeker het huis onder de waarde verkopen dan ...ojee nu zitten ze met grote schuld...wat dan?
Dit zijn normen en waarden voor egoisten

1dieseltje
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 okt 2006 00:01

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door 1dieseltje »

Nou ik vind dat de regering eerst die hypotheekverstrekkers had moeten
aanpakken.
Als ik wel eens hoort dat mensen een hypotheek krijgen die 5-7 maal
hoger is als hun bruto jaarinkomens.
Alleen maar om rijk te worden over andermans LIJKEN.
Als ze dat eerst hadden gedaan,waren die huizenprijzen ook niet explosief gestegen,en had bijna iedereen een huis kunnen kopen.
Dus hadden ze ook niet zoveel aan rente hoeven uit te geven.
Dus ik vind het zeer kwalijk als dat zou gebeuren.
Vooral voor die jongere kopers en starters.
Dus zeer zeker GEEN goed plan.

valk9
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 okt 2006 23:40

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door valk9 »

iedereen weet dat de huizenprijs te hoog staat , de hypotheekrente aftrek heb je nodig maar als rente 2% omhoog staan er ook veel bordjes TE KOOP in de tuin , tegen welke prijs je koopt is eigen verantwoordelijkheid toch

Charley121
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2006 19:25

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Charley121 »

Je hebt leugens, grote leugens en statistieken was de uitdrukking. Je zou dit uit moeten breiden met opinie-onderzoeken.
Groot wordt aangegeven in journaal en teletekst dat 60% van de Nederlanders voor vermindering of afschaffing is van de hypotheekrente aftrek is !!!. Ook Radar schtijft dat nu ook

Dit past zeker goed in het rode karakter van de omroepen maar is een pertinente leugen of een steuntje voor Bos Cs.die dit in zijn programma heeft staan.

Het onderzoek was door 117.000 mensen ingevuld, waarop geen enkele controle was. Dus een a-selecte steekproef dus in dit geval waardeloos.
Bovendien zullen degene die voor zijn sneller reageren dan degene die tegen zijn.

Bovendien is mijn inziens 60% van de NEDERLANDERS tot groter dan 117.000.
60% van pakweg 16.000.000 Nederlanders is toch algauw 9.6 MILJOEN, of kunnen de omroepen en ook Radar niet rekenen.

codimo
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 sep 2006 17:08

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door codimo »

Laten ze met de hypotheekaftrek eerst maar eens met de superhoge inkomens gaan beginnen. Er zijn ook veel Nederlanders die miljoenen op de bank hebben staan, hun huizen zo contant kunnen betalen, maar die profiteren ook van de renteaftrek. Laten ze wat daar dan van overblijft maar eens verdelen onder de gewone man.

Dan denk ik dat het voor veel nederlanders er heel wat beter uit kan zien.

Toekan
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jun 2005 15:45

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door Toekan »

Het is weer allemaal - door de haastige en overijverige journalistiek van tegenwoordig - opgeklopte lucht en humbug.
De feiten op een rijtje:

170.000 Nederlanders gaven hun mening hierover op de internetsite 21-minuten.
Ruim 50% van alle nederlanders heeft een eigen huis. We spreken dus in dit geval over zo'n maximaal 90.000 eigen woningbezitters.
Daarvan was zo'n 60 procent voor afschaffing (of beperking) van de hypotheekrenteaftrek.
Dat zijn dus ruim 50.000 invullers (ik ga er vanuit dat je maar een keer per ip-adres hebt kunnen invullen!),die voor beperking/afschaffing van de hypotheekrenteaftrek zijn.
Op ruim 3 miljoen eigenwoningbezitters in Nederland is dit nog geen 2 (twee!) procent.

En iedereen - van NOS journaal, via RTL4 nieuws, etc. etc. - elkaar maar weer nabauwen. Alsof er een nieuw wereldwonder is geboren.

MAG IK HET NU EVEN EENS EN VOORAL DUIDELIJK STELLEN?

RUIM 98 (ACHTENNEGENTIG PROCENT!) VAN DE HUISEIGENAREN WIL NIET DAT ER IETS VERANDERT AAN DE HUIDIGE REGELING!!!

Natuurlijk besef ook ik dat wij (al was het alleen maar om dat vermaledijde Europa) ooit tot verandering van ons hypotheekrenteaftrek-stelsel zullen moeten overgaan.
Maar om NU - op basis van een NIKSonderzoeksuitkomst - te roepen en elkaar na te schreeuwen, dat nogal wat Nederlanders beperking of afschaffing voorstaan. Dat is zelfs SBS-shownieuws-onwaardige "journalistiek".

pvbergen
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:01

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door pvbergen »

Ik heb ook me de 21 minuten.nl
Je moet de vraag goed lezen, en dan de antwoorden die je kunt geven.
21minuten.nl zegt dat de uitkomst 58 % is.
Maar dit klopt van geen kanten.
Hypotheek afschaffen bij hoge hypotheken dus huizen die meer als 300.000,- euro kosten.
en hypotheek verstrekken voor 30 jaar ook al koop men elke jaar een ander huis de 30 jaar lopen gewoon door.
Mensen die kopen beneden die 300.000,- moet een hypotheek aftrek gehandhaaft worden.

Maar je kunt met het invullen op 21minuten.nl alle kanten uit.

vriendelijk groet Peter

[email protected]
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 nov 2006 19:18

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door [email protected] »

Ik geloof helemaal niets van dat percentage 6 op de tien nederlanders begrijpen het ,het wordt voor heel veel mensen de broekriem nog strakker aanhalen tot je barst.
We staan al jaren op de NUL-lijn wie doet daar nu eens iets aan?
De heren moeten weer gewoon gaan werken Regeren"is vooruit zien niet al die"" poes -pas met debatten.
Het loopt allemaal het beste als ze met vakantie zijn "reces" of als het kabinet is gevallen. :roll: Die Maurice de Hond met gevolg moet ook op RECES."
[/b][/i]
Laatst gewijzigd door [email protected] op 05 nov 2006 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.

rob bavelaar
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 mei 2006 15:34

Re: Hypotheekrente-aftrek

Ongelezen bericht door rob bavelaar »

Nog steeds een bezitter van een appartement die op punt het te verkopen en weer in een huurhuis gaat wonen.
Ik ben mordicus tegen het vorostel om de hypotheekrente af te schaffen naar 42%.
Mensen die een hypotheek hebben van meer dan 500.000 euro en zij worden aangeslagen gaan dan gewoon het land uit om elders te wonen.
We praten over een minderheid en als de Overheid dat niet compenseert zal de woningmarkt heus niet veranderen opdat starters dan sneller een betaalbaar huis kunnen kopen. Dat houden de politieke partijen als worst voor onze neus. Ik voorspel u dat indien de hypotheekrente wordt verminderd er binen tien jaar een kabinet is die de gehele hypotheekrente afschaft. Het is gewoon de kaasschaaf methode die al vaak is toegepast door kabinetten van links en rechtse signatuur. Niets nieuws onder de zon. Het is heel simpel de hoge inkomens wordt afgeroomd en de lage inkomens krijgen er wat bij. De middeninkomens leveren in zoals altijd.

Gesloten