LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
redtape
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2012 11:25

ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door redtape »

In januari is mijn tas gestolen, waarin mijn portemonnee zat, met daarin mijn rijbewijs en ID-kaart. Ik heb aangifte gedaan van de diefstal en een proces-verbaal meegekregen. Daarmee heb ik meteen een nieuw rijbewijs aangevraagd. Hiervoor moest ik bovenop de vermissingsleges nog € 35 betalen. De ID-kaart heb ik niet opnieuw aangevraagd, omdat ik nog een geldig paspoort had. Mij is toen verteld dat ik, als ik een nieuwe ID-kaart zou willen, ik wederom vermissingsleges zou moeten betalen.

Mijn paspoort verloopt eind deze maand. Gisteren ging ik naar het gemeentehuis om een nieuw aan te vragen. Daar werd mij verteld dat ik dan ook het PV van de aangifte van diefstal van mijn ID-kaart had moeten meebrengen (prima, dan kom ik maandag wel terug) én dat mij wederom vermissingsleges à € 35 in rekening zouden worden gebracht.

Even voor de helderheid: ik vraag een paspoort aan en moet vermissingsleges betalen omdat mijn ID-kaart gestolen is. Ten tijde van de aanvraag van het paspoort (en ook wanneer ik het nieuwe ophaal) kan ik nog aan de identificatieplicht voldoen, want het paspoort is nog geldig.

Mag de gemeente dit zomaar doen; mij vermissingsleges in rekening brengen voor een document terwijl ik een ander document aanvraag? En waarom zijn mij die vermissingsleges dan destijds niet meteen in rekening gebracht toen ik het rijbewijs aanvroeg? Men wist immers toen ook al dat ook de ID-kaart gestolen was en er is ook toen al een kopie van de aangifte gemaakt, waarop ook de gegevens van de ID-kaart stonden.

Wie kan mij helpen met uitleg of jurisprudentie?

the_hurricane
Berichten: 164
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:55

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door the_hurricane »

bij de aanvraag van een nieuw paspoort dient u alle op uw naam gestelde reisdocumenten te overleggen. Aangezien uw id kaart is gestolen kunt u die niet overleggen en dient u daarvoor dus vermissingsleges te betalen.

Bij een aanvraag voor een nieuw rijbewijs dient u het oude mee te nemen of een geldige identiteitsbewijs. Aangezien het oude rijbewijs is gestolen dient u daarvoor vermissingsleges te betalen.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Is er pas geleden geen zaak geweest dat als jij aan kan tonen dat je je ID bewijs (of rijbewijs) kwijt ben door diefstal, dat de gemeente dan GEEN vermissings leges mag vragen omdat het buiten jou schuld is dat je dat ding kwijt ben?? Eens effe zoeken of ik het berichtje terug kan vinden.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door henk51 »

redtape nog ter informatie

U had volgens de wettelijke voorwaarden uw ID kaart als gestolen op te geven bij de gemeente na aangifte politie nu heeft de dief 11 maanden identiteitsfraude kunnen plegen,id kaart staat niet als vermist geregistreerd en was niet geblokkeerd.Waarschijnlijk is u dat ook medegeeld op politie bureau.
Ik hoop voor u dat dit niet gebeurd is maar in het ongunstigste geval lopen er nu vele dure telefoon abonnementen,leningen bij postorder bedrijven ed. ,rekeningen voor witwas praktijken op uw naam.
Door uitblijven aflossingen en betalingen heeft u kans dat u binnen korte tijd of na vele jaren er een deurwaarder voor de deur staat om deze even bij u te innen,en ja dan moet u veel heel veel werk verrichten om aan te gaan tonen dat u die dingen niet gedaan heeft,ik zou proces verbaal maar heel goed bewaren zeker 15 jaar.Door dus door niet meteen in januari de boel te laten blokkeren bij de gemeente heeft u heel veel risico genomen en kan het achteraf veel geld gaan kosten.


gr Henk

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door Barman »

Auti-Mama schreef:Is er pas geleden geen zaak geweest dat als jij aan kan tonen dat je je ID bewijs (of rijbewijs) kwijt ben door diefstal, dat de gemeente dan GEEN vermissings leges mag vragen omdat het buiten jou schuld is dat je dat ding kwijt ben?? Eens effe zoeken of ik het berichtje terug kan vinden.
Nee.

Er wordt wel over gepraat om dit af te schaffen. Sommige gemeentes hebben dat al gedaan.

Auti-Mama
Berichten: 674
Lid geworden op: 26 jan 2011 07:45

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door Auti-Mama »

Kan het ook niet terug vinden.... Ben er vrij zeker van dat er een vrouw erover in het nieuws was geweest. Naja, zal wel over de plannen zijn gegaan dan.

redtape
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2012 11:25

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door redtape »

Henk 51, de gemeente wist dat mijn ID-kaart gestolen was, dus ik mag toch sowieso aannemen dat die kaart meteen al geblokkeerd is op het moment dat ik daar ook was voor een nieuw rijbewijs? De ID-kaart is toen zeker weten ter sprake gekomen. Maar er is mij toen niet een keuze gegeven om die ID-kaart wel of niet te laten blokkeren. Ik ging er eigenlijk van uit dat ze dat sowieso al wel hadden gedaan. En mocht blijken dat ze mij die keuze wel hadden moeten geven, maar niet hebben gedaan, dan lijkt het mij dat de gemeente voor 100% aansprakelijk is voor eventuele schade.

Overigens is volgens mij de ID-kaart wel als vermist/gestolen gesignaleerd door de politie. Dus het lijkt me dat er wel een vlaggetje ergens opgaat als die &%^#$% met die ID-kaart een telefoonabonnement oid probeert af te sluiten.

Het verbod op het heffen van vermissingsleges is trouwens opgenomen in de nieuwe paspoortwet die als het goed is in oktober ingaat (en waarin ook de langere geldigheidsduur van paspoort en ID-kaart zouden moeten worden geregeld). Maar daar heb ik dus niks aan.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door sjohie »

redtape schreef:Henk 51, de gemeente wist dat mijn ID-kaart gestolen was, dus ik mag toch sowieso aannemen dat die kaart meteen al geblokkeerd is op het moment dat ik daar ook was voor een nieuw rijbewijs? De ID-kaart is toen zeker weten ter sprake gekomen. Maar er is mij toen niet een keuze gegeven om die ID-kaart wel of niet te laten blokkeren. Ik ging er eigenlijk van uit dat ze dat sowieso al wel hadden gedaan. En mocht blijken dat ze mij die keuze wel hadden moeten geven, maar niet hebben gedaan, dan lijkt het mij dat de gemeente voor 100% aansprakelijk is voor eventuele schade.

Overigens is volgens mij de ID-kaart wel als vermist/gestolen gesignaleerd door de politie. Dus het lijkt me dat er wel een vlaggetje ergens opgaat als die &%^#$% met die ID-kaart een telefoonabonnement oid probeert af te sluiten.

Het verbod op het heffen van vermissingsleges is trouwens opgenomen in de nieuwe paspoortwet die als het goed is in oktober ingaat (en waarin ook de langere geldigheidsduur van paspoort en ID-kaart zouden moeten worden geregeld). Maar daar heb ik dus niks aan.
Jij doet aannames (keuzes), oa dat ze je id-kaart automatisch blokkeren als je langskomt voor een rijbewijs en even een babbeltje met ambtenaar in kwestie maakt terwijl die met je rijbewijs aan de gang is, en nu verwacht je dat de gemeente voor de gevolgen van die keuzes opdraait? Beetje omgekeerde wereld in mijn ogen.

redtape
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2012 11:25

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door redtape »

Nee hoor, ik laat niemand ergens voor opdraaien. Ik verwacht alleen van de gemeente dat ze mij correct informeren over iets waarvan redelijkerwijs niet van mijn verwacht kan worden dat ik het weet. Dus dat ze, terwijl ik daar ben voor een nieuw rijbewijs omdat het oude gestolen is en terwijl zij weten dat ook mijn ID-kaart gestolen is, mij zouden wijzen op de mogelijkheid of noodzaak om ook de ID-kaart te laten blokkeren. Dat lijkt me toch niets teveel gevraagd. Want hoe moet je weten dat je zoiets door de gemeente moet laten doen, wanneer je kaart ook al door de politie als gestolen gesignaleerd is? Ik ben daar door de gemeente niet op gewezen en ook op de website van de gemeente zie ik niets staan over contact opnemen om een gestolen document te laten blokkeren, alleen informatie over dat je aangifte moet doen om een nieuw document te kunnen aanvragen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

redtape schreef:Nee hoor, ik laat niemand ergens voor opdraaien. Ik verwacht alleen van de gemeente dat ze mij correct informeren over iets waarvan redelijkerwijs niet van mijn verwacht kan worden dat ik het weet. Dus dat ze, terwijl ik daar ben voor een nieuw rijbewijs omdat het oude gestolen is en terwijl zij weten dat ook mijn ID-kaart gestolen is, mij zouden wijzen op de mogelijkheid of noodzaak om ook de ID-kaart te laten blokkeren. Dat lijkt me toch niets teveel gevraagd. Want hoe moet je weten dat je zoiets door de gemeente moet laten doen, wanneer je kaart ook al door de politie als gestolen gesignaleerd is? Ik ben daar door de gemeente niet op gewezen en ook op de website van de gemeente zie ik niets staan over contact opnemen om een gestolen document te laten blokkeren, alleen informatie over dat je aangifte moet doen om een nieuw document te kunnen aanvragen.
Het lijkt me toch algemeen bekend dat je bij de politie alleen maar aangifte doet, en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de rest. Als je bankpasjes gestolen worden moet je die toch ook gewoon zelf laten blokkeren bij de bank. Als de politie meteen alle andere instanties zou gaan inlichten krijgen we hier weer klachten dat alle systemen aan elkaar geknoopt zijn....

redtape
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 dec 2012 11:25

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door redtape »

GJvdZ schreef: Het lijkt me toch algemeen bekend dat je bij de politie alleen maar aangifte doet, en dat je zelf verantwoordelijk bent voor de rest. Als je bankpasjes gestolen worden moet je die toch ook gewoon zelf laten blokkeren bij de bank. Als de politie meteen alle andere instanties zou gaan inlichten krijgen we hier weer klachten dat alle systemen aan elkaar geknoopt zijn....
*zucht* LEZEN. Moeilijk hè? :roll: Ik. Verwacht. Helemaal. Niet. Dat. De. Politie. Mijn. Kaart. Blokkeert. Ik wist alleen niet dat dat KON. Aangezien de politie het nummer van mijn ID-kaart in hun systemen kon opzoeken (systemen gekoppeld dus!) en hem konden signaleren als gestolen, ging ik ervan uit dat de kaart daardoor onbruikbaar zou zijn wanneer iemand hem zou proberen te gebruiken. Ik wist helemaal niet dat de gemeente dat nog kon of moest doen. De gemeente heeft mij er ook niets over verteld of gevraagd. En aangezien dit gelukkig niet iets is waarmee je wekelijks te maken hebt, vind ik het de taak van de gemeente om mij dat te vertellen wanneer ik daar ben, zeker ook omdat er nergens iets over terug te vinden is in de informatiebronnen van de overheid. Er staat: je moet aangifte doen, alleen met die aangifte kun je een ander document aanvragen, en dan kan je gemeente vermissingsleges in rekening brengen. Er staat NERGENS dat je ook langs de gemeente moet gaan na aangifte om je documenten te laten blokkeren, ook als je géén nieuw document wilt aanvragen.

Maar goed, op de site van mijn gemeente staat dit:
Vermissing paspoort
Bij het niet kunnen overleggen van het oude reisdocument, moet u een proces-verbaal overleggen, opgemaakt door de Nederlandse politie. Bij vermissing van een paspoort worden er extra kosten in rekening gebracht (vermissingskosten). Is het vermiste document niet in de gemeente XXX aangevraagd, dan kan het zijn dat u het nieuwe document niet binnen 5 werkdagen kunt afhalen. Meer informatie over aangifte van vermissing vindt u op de webpagina Vermissingen documenten.
Op die pagina Vermissingen staat alleen dat je aangifte moet doen, en 'het oude reisdocument' geeft aan dat het gaat om hetzelfde document als hetgeen dat je aanvraagt. Dit lijkt me voldoende munitie voor een bezwaarschrift als ik maandag weer hetzelfde lulverhaal 'regels zijn regels' aan moet horen en alsnog vermissingsleges moet betalen.

Johan171
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 aug 2013 12:41

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door Johan171 »

Heb dit zelf ook een keer gehad. Je moet aangifte doen en een bewijs hiervan krijgen bij de politie. Dus aangifte van vermissing paspoort. Met dit bewijs kun je dan in het gemeentehuis een nieuw paspoort aanvragen. Niet erg moeilijk, maar kost wel weer wat natuurlijk :wink:

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: ID-kaart gestolen, vermissingsleges nieuw paspoort?

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

Johan171 schreef:Heb dit zelf ook een keer gehad. Je moet aangifte doen en een bewijs hiervan krijgen bij de politie. Dus aangifte van vermissing paspoort. Met dit bewijs kun je dan in het gemeentehuis een nieuw paspoort aanvragen. Niet erg moeilijk, maar kost wel weer wat natuurlijk :wink:
Wat heeft dit 8 maanden later nu met de oorspronkelijke vraag te maken? Een antwoord daar op is het in ieder geval niet.

Gesloten