LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou graag jullie mening hebben over de gang van zaken omtrent het kopen van alcohol of tabak en het tonen van een identiteitsbewijs.

Momenteel hebben we in dit land de kromme regel dat men om het identiteitsbewijs moet vragen als men de koper jonger dan 25 schat. Nu ben ik zelf 28, maar ook mij wordt dit weleens gevraagd. Geen enkel probleem, maar iemand die jonger is en ouder wordt geschat heeft dit probleem niet.

Nu weet ik toevallig dat er steeds vaker controles worden uitgevoerd door bedrijven die worden ingeschakeld door de supermarkten zelf om de eigen winkels in de gaten te houden. Ik weet zelfs van gevallen dat het kassameisje enkele maanden niet meer aan de kassa mocht, omdat ze niet naar het identiteitsbewijs had gevraagd (in 1 geval zelfs terwijl het hoofd van haar afdeling zelf zei dat die jongen volgens haar ouder dan 25 leek).

Soms houdt het kassapersoneel zich netjes aan de regels (als je iemand jonger dan 25 schat dan hoor je deze naar het identiteitsbewijs te vragen, bij twijfel ook. Ingesteld door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.), maar doen ze het toch fout. Echter is schatten complete willekeur en moet dit toch beter kunnen.

Is het geen idee om het wettelijk verplicht te stellen om het identiteitsbewijs te tonen bij de aanschaf van alcohol of tabak? Of je nu 85 bent of 22, dat maakt dan niet uit. Iedereen is toch verplicht het identiteitsbewijs op zak te hebben.

Mijn mening is dat het huidige beleid veel te veel aan de interpretatie over laat en mensen die verkeerd schatten hier zelfs nog voor gestraft kunnen worden. De oplossing is een algehele id-verplichting.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nóg meer regels...? :shock:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef:Ik zou graag jullie mening hebben over de gang van zaken omtrent het kopen van alcohol of tabak en het tonen van een identiteitsbewijs.

Momenteel hebben we in dit land de kromme regel dat men om het identiteitsbewijs moet vragen als men de koper jonger dan 25 schat. Nu ben ik zelf 28, maar ook mij wordt dit weleens gevraagd. Geen enkel probleem, maar iemand die jonger is en ouder wordt geschat heeft dit probleem niet.
Maar nog steeds moet je iemand 8 jaar jonger schatten.
Nijogeth schreef: Nu weet ik toevallig dat er steeds vaker controles worden uitgevoerd door bedrijven die worden ingeschakeld door de supermarkten zelf om de eigen winkels in de gaten te houden. Ik weet zelfs van gevallen dat het kassameisje enkele maanden niet meer aan de kassa mocht, omdat ze niet naar het identiteitsbewijs had gevraagd (in 1 geval zelfs terwijl het hoofd van haar afdeling zelf zei dat die jongen volgens haar ouder dan 25 leek).
Tja, het blijft een inschatting, maar de ondernemer loopt een risico op een enorme boete.
Nijogeth schreef: Soms houdt het kassapersoneel zich netjes aan de regels (als je iemand jonger dan 25 schat dan hoor je deze naar het identiteitsbewijs te vragen, bij twijfel ook. Ingesteld door het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.), maar doen ze het toch fout. Echter is schatten complete willekeur en moet dit toch beter kunnen.
De leeftijd van 25 jaar is ingesteld omdat je niet zo snel iemand 8 jaar jonger schat en je anders aan iedereen legitimatie moet vragen. Bij een controle dient vastgesteld te worden dat de persoon jonger was dan 18 jaar, anders wordt er geen boete uitgedeeld.
Nijogeth schreef: Is het geen idee om het wettelijk verplicht te stellen om het identiteitsbewijs te tonen bij de aanschaf van alcohol of tabak? Of je nu 85 bent of 22, dat maakt dan niet uit. Iedereen is toch verplicht het identiteitsbewijs op zak te hebben.
Beetje overdreven...
Nijogeth schreef: Mijn mening is dat het huidige beleid veel te veel aan de interpretatie over laat en mensen die verkeerd schatten hier zelfs nog voor gestraft kunnen worden. De oplossing is een algehele id-verplichting.
Erg vervelend dat je iemand kent die meermaals de leeftijd verkeerd inschat, de vraag is dan of diegene wel geschikt is voor het werk wat hij/zij doet , immers kan bij iedereen een ID vragen als ze vermoed dat die persoon jonger is dan 25 jaar.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Dat je te jong wordt ingeschat, gaat vanzelf over. Ik zie werkelijk het probleem niet. Wat ik krom vind, is je idee om iemand van 80 naar een ID te vragen. Zou trouwens behoorlijk tijdrovend worden, want zo snel zijn 80 plussers doorgaans niet met iets vinden.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door mahadma »

Wat is er tegen om gewoon uit jezelf je id even te tonen? Sommige 18 jarigen lijken wel 30 en sommige 30 jarigen wel 18.
Ik ken dus ook een service bediende die erg aardig was en nog is, maar té gemakkelijk was en nu alleen nog achter de schermen mag werken. Als het méér dan overduidelijk is dat je 25+ bent, kan je lachend antwoorden als je id gevraagd wordt: "Dank je voor het compliment" en toont het. Overigens, je kan stoppen met roken, scheelt je geld, gezondheid, rookluchtjes en je hoeft je id niet te tonen daarvoor. Maar dat moet je willen.

webshopeigenaar14
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 jun 2017 23:12

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

Ik zie het al voor me...loop ik bij 30+ graden naar de campingwinkel in lutjebroek op mijn slippers in mijn slip voor een biertje bij de bbq en krijg ik dit niet omdat mijn id nog in de tent ligt :)

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door renewouters »

Als we dan toch bezig zijn: laten we dan ook meteen alle aankopen vastleggen in een centraal systeem. Dan kan de overheid alcohol- en tabaksgebruik registreren....

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, vorig jaar bij Artis, toen ik informeerde voor een jaarabonnement, werd heel bedeesd naar mijn leeftijd gevraagd. Waarom? Omdat 65+ korting krijgt. Helaas, ik was nog maar 54... :?

Leeftijd schatten is soms best wel moeilijk, maar ik denk dat er weinig 85-jarigen zijn die er uitzien alsof ze 16 zijn.

Maar eigenlijk is het allemaal maar symboolpolitiek, als jongeren alcohol willen, komen ze er toch wel aan, via vriendjes, ouders, noem alles maar op.

stofzuigertje

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als een Puber van net 18 vorige keer zijn rijbewijs toonde en je herkende je klasgenoot mag het zonder legitimatie als je weet dat vorige keer goed zat!
Maar er zijn meiden met stevige voorgevels die er als moeders uit zien, maar 14 zijn en kinderen van 26 die vrij klein zijn en niet eens 15 lijken!

Vooral de buurt super weet na 1x vragen nog wel wie hoe oud is en dan is vragen legitimatie niet nodig.
Vooral de scholieren kennen elkaar soms erg goed en weten wel of iemand 18 is of nog niet.

Maar als ze mijn als 60+ vragen, heb ik die vaak thuis... zoekraken koste veel geld en werk en politie vraagt rijbewijs ook nooit!
Als de bedrijfsleider gaat klagen, vaste klant die hier vaker komt... is dan meestal voldoende.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:Ik zou graag jullie mening hebben over de gang van zaken omtrent het kopen van alcohol of tabak en het tonen van een identiteitsbewijs.

Geen enkel probleem, maar iemand die jonger is en ouder wordt geschat heeft dit probleem niet.

Is het geen idee om het wettelijk verplicht te stellen om het identiteitsbewijs te tonen bij de aanschaf van alcohol of tabak? Of je nu 85 bent of 22, dat maakt dan niet uit. Iedereen is toch verplicht het identiteitsbewijs op zak te hebben.
Geen probleem, maar blijkbaar toch weer wel een probleem !!
De identiteit wordt niet vastgesteld, maar uitsluitend de leeftijd van betrokkene.
Om er voor te zorgen dat een enkele jonger of ouder uitziend persoon niet (onnodig) naar de leeftijd wordt gevraagd, moeten 17 miljoen Nederlanders zich maar gaan legitimeren als ze een borreltje willen kopen.
Het is inderdaad "geen idee" om iedereen dan maar z'n legitimatiebewijs te laten tonen, dan kan je nog veel effectiever en afdoende bij iedereen de geboortedatum op het voorhoofd laten tatoeëren, zodat ook dit probleem voor eens en altijd de wereld (nou Nederland) uit is. :idea:

stofzuigertje

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast rijbewijs of paspoort, kan kaartje of boekje zijn nog IND pasjes... en vele buitenlanders met niet als fraude herkenbare.......
Ik heb diverse legitimaties langs zien komen en het is vaak zoeken naar geboortedatum en of het vervalsing is.

Elk legitimatie bewijs is toegestaan en een vervalsing is voor eenvoudige medewerker niet te herkennen.
Er zijn enkele Arabische landen met legitimatie vooral veel in eigen taal en Franse taal er erg klein onder geschreven.
Daar geld vaak geen datum maar geboorte jaar!
Dus nog lastiger.....

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door mahadma »

Nog even en we krijgen een chip geïmplanteerd na onze geboorte in onze hand. Daar staat je geboorte datum, rijbewijs, pin pas, creditcard, zorgpas, medische info en nog veel meer op. Even drank/sigaretten kopen, hand op de scanner en betaald als je oud genoeg bent.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door witte angora »

mahadma schreef:Nog even en we krijgen een chip geïmplanteerd na onze geboorte in onze hand. Daar staat je geboorte datum, rijbewijs, pin pas, creditcard, zorgpas, medische info en nog veel meer op. Even drank/sigaretten kopen, hand op de scanner en betaald als je oud genoeg bent.
En zet op die chip meteen de elektronische portemonnee, ben je in één keer klaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door sjohie »

witte angora schreef:
mahadma schreef:Nog even en we krijgen een chip geïmplanteerd na onze geboorte in onze hand. Daar staat je geboorte datum, rijbewijs, pin pas, creditcard, zorgpas, medische info en nog veel meer op. Even drank/sigaretten kopen, hand op de scanner en betaald als je oud genoeg bent.
En zet op die chip meteen de elektronische portemonnee, ben je in één keer klaar.
Dat hebben ze bij een club in Rotterdam al eens geprobeerd, zelfs met een bonus van ik meen tot wel 100 euro, liepen mensen er niet echt warm voor, en is het een stille dood gestorven.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door Nijogeth »

scontra schreef:
Nijogeth schreef:Ik zou graag jullie mening hebben over de gang van zaken omtrent het kopen van alcohol of tabak en het tonen van een identiteitsbewijs.

Geen enkel probleem, maar iemand die jonger is en ouder wordt geschat heeft dit probleem niet.

Is het geen idee om het wettelijk verplicht te stellen om het identiteitsbewijs te tonen bij de aanschaf van alcohol of tabak? Of je nu 85 bent of 22, dat maakt dan niet uit. Iedereen is toch verplicht het identiteitsbewijs op zak te hebben.
Geen probleem, maar blijkbaar toch weer wel een probleem !!
De identiteit wordt niet vastgesteld, maar uitsluitend de leeftijd van betrokkene.
Om er voor te zorgen dat een enkele jonger of ouder uitziend persoon niet (onnodig) naar de leeftijd wordt gevraagd, moeten 17 miljoen Nederlanders zich maar gaan legitimeren als ze een borreltje willen kopen.
Het is inderdaad "geen idee" om iedereen dan maar z'n legitimatiebewijs te laten tonen, dan kan je nog veel effectiever en afdoende bij iedereen de geboortedatum op het voorhoofd laten tatoeëren, zodat ook dit probleem voor eens en altijd de wereld (nou Nederland) uit is. :idea:
Zoals gezegd, heb ik er persoonlijk geen enkel probleem mee om mijn id te moeten tonen, ook al ben ik ouder. Echter vind ik het krom dat kassameisje gestraft worden voor het volgen van de richtlijnen (namelijk iemand ouder schatten dan 25 en dus volgens de richtlijn geen id vragen aan deze minderjarige). De richtlijn is zo krom als iets. De enige juiste manier is deze richtlijn of af te schaffen of aan te passen.

Een 35-jarige die er uitziet als 22 moet zijn id wel laten zien, terwijl een 15-jarige die er uitziet als 26 dit niet hoeft. Met andere woorden, de richtlijn mist zijn doel.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door scontra »

Nijogeth schreef:
De richtlijn is zo krom als iets. De enige juiste manier is deze richtlijn of af te schaffen of aan te passen.
Afschaffen lijkt mij niet zo'n goed idee, maar hoe aan te passen dat er geen verkeerde leeftijdsinschatting kan worden gemaakt lijkt mij ook onhaalbaar.
Een beetje aardige leeftijdsinschatting maken is altijd moeilijk, toen ik nog een jochie was (niemand meer die zich dat nog kan herinneren) , was iedereen die niet meer op de lagere school zat voor mij al "oud" en inmiddels is dat beeld bijna volledig gekeerd en zie ik hoofdzakelijk alleen nog maar jongeren.
Dus nog maar even doormodderen met het huidige systeem en tegen de tijd dat er geen contant geld meer gebruikt zal worden komt er vast wel de e.o.a. identificatie app waardoor er geen alcohol meer kan worden afgerekend als je niet aan de spelregels kunt voldoen.
Deze toekomst is misschien wel dichterbij dan ik me zou willen wensen. ;-)

Weetjewat
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2017 18:42

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door Weetjewat »

Alstublieft zeg het is al van de zotte dit gebeuren. Kijk eens bij de rijksoverheid, wie er eigenlijk naar je ID mag vragen. Maar iets niet kunnen krijgen is te belangrijk.
Wat ik al helemaal niet begrijp is dat wij kinderen, ja want dat zijn de meeste kassière, laten beoordelen hoe oud we zijn.
Het is gewoon belachelijk, als de regering dit wenst, dan moeten winkeliers, gewoon dit aan de bevoegde personen overlaten en sowieso door een volwassene.
Vaak willen ze ook nog je ID vasthouden om het beter te kunnen zien, eigenlijk ben je dan strafbaar.
Verplicht ID tonen, never, nooit niet

DeStap
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2017 19:35

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door DeStap »

Wanneer je online tabak bij je boodschappen koopt bij een supermarkt vragen ze bij levering niet om je ID, althans dat is mijn ervaring.

atlas1302

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door atlas1302 »

En kinderen van 17 jaar die even boodschappen voor Mamma of Pappa gaan halen, neem even een pakje sigaretten mee.... en doe mij maar een six pack!

Aad van Hoorn
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2016 15:01

Re: Identiteit tonen bij alcohol of tabak

Ongelezen bericht door Aad van Hoorn »

atlas1302 schreef:En kinderen van 17 jaar die even boodschappen voor Mamma of Pappa gaan halen, neem even een pakje sigaretten mee.... en doe mij maar een six pack!
Dat is dus verleden tijd.

Gesloten