LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In de schulden door fout CAK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door 16again »

MargotVos schreef:
25 feb 2019 11:57
Dit krijgt ze dus van ze dus nooit meer afbetaald, en zal er op neer komen dat ik straks met die schuld zit, en ik heb ook geen reserves.
Je kunt ervoor kiezen de erfenis niet te accepteren.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar normaal gesproken zal uw moeder dan toch in die jaren een flinke spaarpot hebben opgebouwd doordat ze niets hoefde te betalen?

Dat heeft uw moeder dan kunnen gebruiken om die schuld te voldoen. En al helemaal omdat er blijkbaar € 9.000 is kwijtgescholden?

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Pensionado »

Wonderlijk dat het CAK zomaar €9000,- gemeenschapsgeld kan kwijtschelden, hoe betrouwbaar is dan de oorspronkelijke aanslag van €25000,-, wordt dit goed onderbouwd?
De grootste fout is m.i. dat het CAK een schuld laat opbouwen tot dit bedrag. Normaal gesproken reserveer of spaar je niet voor een "eventuele" fout van het CAK en een spaarpot aanleggen tot dit bedrag is sowieso niet voor iedereen weggelegd.
Het CAK is hier in ieder geval de menselijke maat volledig kwijt.
Zoek eens steun bij een 2e kamerlid met het CAK in de portefeuille, zij kunnen vragen stellen aan de verantwoordelijk minister, hoe kan dit?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Erthanax »

Wonderlijk dat iemand AOW krijgt, pensioen krijgt, niets hoeft te betalen voor verblijf in een instelling, en dan na een paar jaar blut is.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door 16again »

Pensionado schreef:
25 feb 2019 17:17
Wonderlijk dat het CAK zomaar €9000,- gemeenschapsgeld kan kwijtschelden
Dat is niet genereus, maar heet verjaring.

Gegrand
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2018 14:29

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Gegrand »

Helaas is Mevrouw Bastiaansen een paar weken terug overleden.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het komt mij voor dat iemand van 95 jaar die in een verpleegtehuis woont naast de zorgpremie, kapper, was en kleding niet zoveel uitgaven heeft dat haar hele inkomen daaraan is opgegaan.

Zeker niet als je weet dat die vaste kosten normaal gesproken uit het “zakgeld” voldaan moeten worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Een gemiddelde eigen bijdrage voor iemand zonder een heel groot vermogen is +- € 500 p.m dat is dus +- € € 6000 per jaar.
Dus het kan wel kloppen dat er in 4 jaar tijd zo.n € 25.000 betaald had moeten worden.

Wat mij toch steeds zo verbaast is dat er bij niemand een belletje gaat rinkelen wanneer er gewoon niets betaald hoeft te worden in die 4 jr.
Ook al zit het CAK te hannesen , niemand woont in dit land ergens gratis met kost en verzorging incluis.
En alle info over de eigen bijdrage staat op internet. Dat valt altijd te verifiëren met de eigen situatie.

Ik vind een terugbetaling van € 45 p.m alleszins coulant + € 250 vh vakantiegeld p.j.

Moeder is nu al 99 en zal zeer waarschijnlijk dus zelf niet veel meer kunnen aflossen ..dus idd .....dan blijven de kinderen met deze schuld zitten , tenzij zij de erfenis verwerpen.

Maar moeder heeft wel in die 4 jr haar volledige AOW kunnen opsouperen en mogelijk nog een pensioen ( tje ) erbij gehad.

Ik heb geen oplossing voor de TS MargotVos ;
Ja dat is schrikken nu natuurlijk , maar ik vraag mij toch wel serieus af waarom niemand het CAK er met de haren heeft bijgesleept.
Er is ook zoiets als zelf ook verantwoording nemen en goed nadenken.

Het is bij het CAK idd soms een zooitje, maar je weet toch dat niemand ergens gratis kan verblijven? En dat dus nu al 4 jaar lang .

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
25 feb 2019 20:29
Een gemiddelde eigen bijdrage voor iemand zonder een heel groot vermogen is +- € 500 p.m dat is dus +- € € 6000 per jaar.
Dus het kan wel kloppen dat er in 4 jaar tijd zo.n € 25.000 betaald had moeten worden.

Wat mij toch steeds zo verbaast is dat er bij niemand een belletje gaat rinkelen wanneer er gewoon niets betaald hoeft te worden in die 4 jr.
Ook al zit het CAK te hannesen , niemand woont in dit land ergens gratis met kost en verzorging incluis.
En alle info over de eigen bijdrage staat op internet. Dat valt altijd te verifiëren met de eigen situatie.

Ik vind een terugbetaling van € 45 p.m alleszins coulant + € 250 vh vakantiegeld p.j.

Moeder is nu al 99 en zal zeer waarschijnlijk dus zelf niet veel meer kunnen aflossen ..dus idd .....dan blijven de kinderen met deze schuld zitten , tenzij zij de erfenis verwerpen.

Maar moeder heeft wel in die 4 jr haar volledige AOW kunnen opsouperen en mogelijk nog een pensioen ( tje ) erbij gehad.

Ik heb geen oplossing voor de TS MargotVos ;
Ja dat is schrikken nu natuurlijk , maar ik vraag mij toch wel serieus af waarom niemand het CAK er met de haren heeft bijgesleept.
Er is ook zoiets als zelf ook verantwoording nemen en goed nadenken.

Het is bij het CAK idd soms een zooitje, maar je weet toch dat niemand ergens gratis kan verblijven? En dat dus nu al 4 jaar lang .
Als ik naar bijvoorbeeld de cijfers van 2019 kijk voor een alleenstaande AOW- er met daarnaast ca. € 1.700 bruto pensioen per jaar, plus klein beetje vermogen boven de grens, is de eigen bijdrage voor een verpleeghuis ca. € 900 per maand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat zou kunnen, ik heb geen recente gegevens paraat.
Mijn moeder betaalde +- 4 jr geleden zo.n € 500- € 550 p.m en daar ging ik even voor het gemak van uit, omdat de moeder van de TS daar nu ook al zo.n 4 jr verblijft ging ik uit van rond 2014 .
We zitten nog maar net in 2019.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de bijdrage voor 2019 is nauwelijks hoger dan 2018.

Maar het ging mij er om dat de moeder van MargoVos dus een echt flink bedrag per maand overhield. Waar is dat gebleven?

Of wellicht net als bij mevrouw Bastiaanse aan de kinderen/kleinkinderen uitgedeeld?

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
25 feb 2019 22:40
Maar het ging mij er om dat de moeder van MargoVos dus een echt flink bedrag per maand overhield. Waar is dat gebleven?
Of wellicht net als bij mevrouw Bastiaanse aan de kinderen/kleinkinderen uitgedeeld?
Op zich maakt het niet zo veel uit waar dat geld gebleven is. Niks mis mee om jaarlijks aan (klein)kinderen te schenken. Maar laat het CAK dan gewoon direct de juiste berekening maken, zodat er niet teveel wordt weggeschonken.
Want dat geld gespendeerd aan de vakantie naar Bali komt niet meer terug.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
25 feb 2019 23:10
Lady1234 schreef:
25 feb 2019 22:40
Maar het ging mij er om dat de moeder van MargoVos dus een echt flink bedrag per maand overhield. Waar is dat gebleven?
Of wellicht net als bij mevrouw Bastiaanse aan de kinderen/kleinkinderen uitgedeeld?
Op zich maakt het niet zo veel uit waar dat geld gebleven is. Niks mis mee om jaarlijks aan (klein)kinderen te schenken. Maar laat het CAK dan gewoon direct de juiste berekening maken, zodat er niet teveel wordt weggeschonken.
Want dat geld gespendeerd aan de vakantie naar Bali komt niet meer terug.
Nee, dat geld komt niet meer terug, want iedereen denkt dat wonen in een verpleegtehuis compleet gratis is.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
25 feb 2019 23:45
Nee, dat geld komt niet meer terug, want iedereen denkt dat wonen in een verpleegtehuis compleet gratis is.
Nuance: Iedereen denkt dat er geld over is , zodra alle rekeningen betaald zijn.
De instanties moeten allereerst de eigen administratie (hun core business!) op orde hebben.

Moneyman
Berichten: 30076
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
26 feb 2019 08:21
De instanties moeten allereerst de eigen administratie (hun core business!) op orde hebben.
Eens, zeker daar waar het gaat om een kwetsbare groep. Ik sta regelmatig met deze zaken aan de deur bij mensen tussen de 90 en de 100 jaar, die vaak niemand hebben om voor hen de zaken te behartigen. Triest!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

MM, ik denk idd dat dan een triest bezoekje wordt voor jou en uiteraard voor de gedupeerde.
Lijkt me ook echt niet meevallen .

In dit geval ( en in de situatie van voornoemde mevr Bastiaanse ) zijn er wel kinderen die ook hadden moeten opletten.
Het is nu eenmaal zo dat iedereen een eigen bijdrage heeft te betalen voor zorg met verblijf en het nooit gratis is of kan zijn.
Dat weet je direct zodra de indicatie is afgegeven.
Dit kan in 4 jaar toch niet onopgemerkt zijn gebleven?
Ook die oudjes onderling mopperen tijdens de koffie altijd over die hoge bijdragen .

Maar ik onderschrijf sowieso dat het CAK er regelmatig een janboel van maakt en dat is buitengewoon kwalijk .
Desalniettemin kan ik de eigen verantwoordelijkheid niet zomaar onder tafel schuiven , zeker wanneer er kinderen zijn die , neem ik aan, ook niet van gisteren zijn.

MargotVos
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 feb 2019 11:21

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door MargotVos »

Dank voor de reacties. Mijn moeder heeft keer op keer gevraagd of het wel klopte dat ze niets betaalde en iedere keer kreeg ze een factuur van 0euro.
Wat ze niet hoefde te betalen, dan hou je geld over denk je... Ze is er een paar keer van met vakantie geweest. Nee niet naar Bali, want dat gaat niet, maar met de Zonnebloem, en dat is ook duur, zeker als je alleen AOW hebt. Je mag toch verwachten dat het CAK weet wat ze doen en dan niet na 3,5 jaar vragen of je even 25000, e wil betalen. Er is 9000 afgetrokken, niet omdat ze zo aardig zijn, maar omdat ze maar tot 2 jaar terug betalingen kunnen eisen... Het gaat erom dat erom dat zo'n instantie zijn administratie zo kan laten versloffen en dan een oud mensje voor het blok stelt. En nee, mijn moeder heeft niet uitgedeeld aan haar kinderen, zoveel is het nu ook niet...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door moederslink »

Als de zorgpremie er af is en misschien nog wat verzekeringen, blijft er m.i. meer dan genoeg ' zakgeld' over van alleen AOW voor iemand van 99 jr. Dan heeft ze toch royaal zakgeld per week overgehouden?

U zegt dat uw moeder hiernaar gevraagd heeft.....
Waarom hebben jullie als kinderen dit niet geverifieerd?
Of dit nagevraagd bij de zorgmanager van dat huis?

Ik snap eerlijk gezegd echt niet zo goed dat iedereen er maar van uit is gegaan dat het allemaal ' gratis ' is . En dat al 4 jr lang ....gratis zorg met verblijf bestaat toch niet?

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In de schulden door fout CAK

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@margotvos


Quote En nee, mijn moeder heeft niet uitgedeeld aan haar kinderen, zoveel is het nu ook niet. Quote

Een alleenstaande bejaarde kreeg in 2016 ca. € 1.075 per maand netto, in 2017 € 1.090, in 2018 € 1.114. En daarnaast natuurlijk nog vakantiegeld.

Noem het maar niet veel als je daar alleen een zorgverzekering, kleding en vakantie en de kapper of zo van moet betalen.

Gesloten