LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Etd schreef:
07 nov 2018 08:07
Op het moment dat je goederen of een dienst afneemt bij een bedrijf en het klopt niet dan ga je terug om verhaal te halen of om compensatie te krijgen. Incompetente mensen werken niet altijd elders maar bij een bedrijf ga je schadevergoeding halen. Dat kan bij de belastingdienst niet want die bieden geen compensatie voor hun fouten. Het enige waar ze mee schermen is dat het niet mag van de wet. Daarom zijn het incompetente mensen omdat ze gewoon te weinig scholing hebben gehad om zaken goed te doen en de burger draait er toch wel voor op.

Indien een bedrijf schade ondervindt door fouten van hun medewerkers dan zorg je naast een een goede oplossing (anders wordt je door de huidige social media direct afgemaakt) EN voor een adequate scholing om herhaling te voorkomen. Zolang je echter met de wet kunt blijven schermen en op geen enkele wijze verantwoordelijkheden neemt is er geen noodzaak tot scholing en dan heb je dus te maken met incompetente medewerkers.
Het punt is: je hebt geen schade, dus waarom zou je gecompenseerd moeten worden? Daar is geen enkele aanleiding toe.

Los daarvan: ook bij de belastingdienst werken mensen, en die maken fouten. Een fout maken maakt je niet meteen incompetent. Jouw redenering dat je schadevergoeding zou moeten hebben is ook fout: ben jij dan ook meteen een incompetente forumdeelnemer?

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Appie83 »

Etd schreef:
24 okt 2018 20:58
(...) Nadat ik de belastingtelefoon geraadpleegt heb gaven zij aan dat dit niet online juist berekend kon worden en dat ik daarom bij de belastininspecteur een verzoek moest doen voor een handmatige berekening.

Alle gegevens aangeleverd en 2 maanden later was het bedrag berekend en ik kreeg maandelijks de verlaagde voorlopige teruggaaf. In 2018 aangifte gedaan en toen gaf het aangifte programma aan (nadat mijn inkomsten exact de bedragen waren die in april waren opgegeven) dat ik toch ruim € 1000 teveel heb terug ontvangen en deze moet terug betalen. na wat over en weer gebel om erachter te komen waar het probleem in zat bleek dat de inspecteur de arbeidskorting heeft toegepast over de transitievergoeding hoewel dit niet had gemogen.

Ik heb daarop bezwaar gemaakt naar de belastingdienst en vandaag kwam het telefoontje dat ik toch moet terug betalen ondaks dat het fout van de medewerker betreft maar omdat het een voorlopige teruggave betreft ik er geen rechten aan kan ontlenen. Ze adviseerde me om het bezwaar in te trekken. Ik heb aangegeven dat ik dat dus niet doe omdat hun medewerkers fouten maken.
Je hoeft een bezwaar natuurlijk niet in te trekken ook al geven ze aan dat je geen kans zou maken. Natuurlijk is de heel groot dat je bezwaar wordt afgewezen. Maar u staat dan vrij om in beroep te gaan bij de belastingrechter. Ik zou dan wel even een belastingadviseur raadplegen.
In principe is het wel zo dat je aan een voorlopige aanslag inderdaad geen rechten kan ontlenen. Het woord zegt het namelijk al.
Er is alleen wel een uitzondering, namelijk een gerechtvaardigd vertrouwen.
De evenvermelde regel (dat je geen rechten kan ontlenen aan een voorlopige aanslag) dient echter uitzondering te lijden indien de belastingplichtige een aangelegenheid uitdrukkelijk en gemotiveerd aan de inspecteur heeft voorgelegd en hij bovendien op grond van bijkomende omstandigheden redelijkerwijs kan aannemen dat de inspecteur met betrekking tot die aangelegenheid weloverwogen een standpunt heeft ingenomen. (Maar) De enkele omstandigheid dat, nadat een belastingplichtige een aangelegenheid uitdrukkelijk en gemotiveerd aan de orde heeft gesteld, een voorlopige aanslag wordt opgelegd of verminderd overeenkomstig het door hem daarover ingenomen standpunt, is op zichzelf onvoldoende reden voor een uitzondering als hier bedoeld.

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 003:AF2996
Of deze situatie ook op TS van toepassing is kan ik niet beoordelen, daarvoor kan TS zich beter wenden tot een belastingadviseur.

Oftewel een fout maken kan altijd, maar omdat het gaat om een bestuursorgaan moeten ze zich wel houden aan de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en dus ook het vertrouwensbeginsel.

En die titel is een beetje populistisch geformuleerd. :wink:

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door madfred »

Natuurlijk heeft TS nu datgene betaald wat hij moest betalen, maar ik kan me zijn frustratie wel voorstellen. Je krijgt een maandelijkse uitkering, je gaat ervanuit dat dit klopt en vervolgens moet je een fiks bedrag terug betalen. Als je in de WIA zit kan dit best wel moeilijk op te vangen zijn lijkt me.
Laatst gewijzigd door madfred op 07 nov 2018 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door berndv »

Etd schreef:
07 nov 2018 08:07
bij een bedrijf ga je schadevergoeding halen
Maar een schadevergoeding betekent vrij letterlijk "vergoeding van de schade". Kunt u wellicht aangeven welke schade u heeft geleden? Behalve dat u zich rijk heeft gerekend en dit door een fout in de berekening niet bleek te kloppen.

Etd
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2018 20:29

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Etd »

berndv schreef:
07 nov 2018 11:43
Etd schreef:
07 nov 2018 08:07
bij een bedrijf ga je schadevergoeding halen
Maar een schadevergoeding betekent vrij letterlijk "vergoeding van de schade". Kunt u wellicht aangeven welke schade u heeft geleden? Behalve dat u zich rijk heeft gerekend en dit door een fout in de berekening niet bleek te kloppen.
Ik heb mij zeker niet rijk gerekend! Omdat het via de website met meerdere inkomstenposten onmogelijk was om een goede voorlopige teruggave aan te vragen doe ik juist een beroep op de inspectie om een correcte berekening te maken om achteraf NIET geconfronteerd te worden met een terugbetaling. Vervolgens krijg je een correcte berekening (volgens de belastingdienst zelf!) die vervolgens bijna een jaar later niet blijkt te kloppen en dan mag je als burger ervoor opdraaien. Dan pas komen ze dat het slechts een voorlopige teruggave betreft.

En mbt de titel...Incompentent = niet in staat om je taken / werkzaamheden goed te kunnen doen.

Lady1234
Berichten: 27078
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom bent u niet even naar een belastingconsulent gegaan toen u het zelf niet voor elkaar kreeg? De belastingdienst is er eigenlijk helemaal niet voor om voor een belastingplichtige een voorlopige aanslag aan te vragen.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Incompetente Belastingdienst medewerker - de burger betaald

Ongelezen bericht door Moneyman »

Etd schreef:
08 nov 2018 19:05
En mbt de titel...Incompentent = niet in staat om je taken / werkzaamheden goed te kunnen doen.
Precies. Wat dus wezenlijk iets anders is dan een fout maken. En waarmee nogmaals aangetoond is dat je topictitel overtrokken is.

Gesloten