LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensgrens toeslagen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Marwes
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:04

Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Marwes »

In 2019 heb ik 49 euro boven de inkomensgrens verdiend (22749 verdiend, grens is 22700). Deze grens is per 2020 afgeschaft omdat het te vaak tot onwenselijke situaties leidde. Sindsdien ontvang je minder toeslagen naarmate je meer inkomen hebt, dit verloopt gradueel. Ik sta volkomen achter deze wijziging, maar helaas gold deze nog niet in 2019.
Zoals gezegd heb ik toen 49 euro teveel verdiend en daarom moet ik al mijn toeslagen terugbetalen, wat neerkomt op ongeveer 4000 euro. Was de regel van 2020 toegepast, dan zou ik 2000 moeten terugbetalen. Dat laatste zou ik terecht hebben gevonden, maar de schuld die ik nu heb vind ik buitenproportioneel.
Ik heb al een klachtenbrief geschreven met behulp van het Juridisch Loket, maar deze is helaas afgewezen. De regelgeving is namelijk duidelijk en de terugvordering terecht.
Dit doet mij sterk denken aan de toeslagaffaire rondom de kinderopvang. Hier werden de regels ook te streng opgevolgd, wat leidde tot grote problemen.

Mijn vraag is daarom; zijn er meer klachten rondom de inkomensgrens en welke oplossingen zien jullie?

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U moest al uw toeslagen terugbetalen? Bedoelt u niet te zeggen “de hele huurtoeslag”? En dat klopt. Maar dat kan niet van toepassing zijn op bijvoorbeeld zorgtoeslag.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit doet mij sterk denken aan de toeslagaffaire rondom de kinderopvang. Hier werden de regels ook te streng opgevolgd, wat leidde tot grote problemen.
Hoe vervelend deze kwestie ook voor u persoonlijk is: uw vergelijking gaat echt mank. In de toeslagenaffaire gaat het niet om het te streng toepassen van regels.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Toeslagenaffaire

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jose2501 schreef:
01 feb 2021 15:15
@marwes je zou bezwaar aan kunnen tekenen en zelf op zoek gaan naar een extra aftrekpostvoor 2019. Reiskosten naar een arts of ziekenhuis, dieetkosten, medicijnen of voedingsmiddelen die je hebt gekocht en nog een bonnetje van hebt. Zelfs bij Etos of Kruidvat gekochte voedingssupplementen als vitamine D zijn aftrekbaar.
€ 50,-- moet toch te vinden zijn?
Voedingssupplementen die je zelf bij de drogist koopt mag je niet opgeven als aftrekpost.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Marwes schreef:
01 feb 2021 11:19
Mijn vraag is daarom; zijn er meer klachten rondom de inkomensgrens en welke oplossingen zien jullie?
Er zullen vast meer klachten zijn maar de regels zijn erg duidelijk en vergelijking met de toeslagaffaire is er compleet niet.

Je kunt eens kijken of je inkomen middelen over 3 jaar het gewenste effect heeft.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sylvesterb schreef:
01 feb 2021 16:07
Marwes schreef:
01 feb 2021 11:19
Mijn vraag is daarom; zijn er meer klachten rondom de inkomensgrens en welke oplossingen zien jullie?
Er zullen vast meer klachten zijn maar de regels zijn erg duidelijk en vergelijking met de toeslagaffaire is er compleet niet.

Je kunt eens kijken of je inkomen middelen over 3 jaar het gewenste effect heeft.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/
Middelen van inkomen heeft geen effect op de toeslagen.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Erthanax »

sylvesterb schreef:
01 feb 2021 16:07
(...) Je kunt eens kijken of je inkomen middelen over 3 jaar het gewenste effect heeft.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _inkomens/
Dat heeft helaas geen zin:
Belastingdienst schreef:Heeft toepassing van middeling invloed op toeslagen, zoals zorgtoeslag en huurtoeslag?
Nee, je 'toetsingsinkomen' voor toeslagen verandert niet door toepassing van middeling. Middeling heeft daarom geen invloed op toeslagen.
ZIe https://belastingmiddeling.nl/vragen-middeling

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marwes schreef:
01 feb 2021 11:19
Ik heb al een klachtenbrief geschreven met behulp van het Juridisch Loket, maar deze is helaas afgewezen. De regelgeving is namelijk duidelijk en de terugvordering terecht.
Dit doet mij sterk denken aan de toeslagaffaire rondom de kinderopvang. Hier werden de regels ook te streng opgevolgd, wat leidde tot grote problemen.
Dit is wel heel makkelijk geredeneerd. Jouw situatie is gewoon correct afgehandeld. In de toeslagenaffaire was dat evident niet het geval.

Dit zijn typisch dingen die je tijdig op moet lossen, en niet achteraf.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Moneyman schreef:
01 feb 2021 17:29
Dit zijn typisch dingen die je tijdig op moet lossen, en niet achteraf.
Bijvoorbeeld door:
- niet meer uren te werken dan in je arbeidsovereenkomst staan. Een keer extra werken kan wel, maar dan op een ander moment extra verlof krijgen. (Tijd voor tijd)
- bij bonussen vragen of de werkgever ze niet wil uitbetalen. Vaak volgt er dan een attentie in natura of een ander gebaar, buiten je salaris om.

Tip om dit in de gaten te houden: kijk regelmatig naar je salarisspecificatie, speciaal naar het totaal van het LH-loon. Zo kun je al vroeg in het jaar inschatten of je dit jaar teveel gaat verdienen of nog onder de toeslag-grenzen blijft.

D34M0N
Berichten: 587
Lid geworden op: 04 mei 2019 23:54

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door D34M0N »

Als de regeling met het niet hoeven betalen van overdrachtsbelasting bij aankoop van een eerste huis een jaar eerder zou zijn ingevoerd, zou mij dat een hoop geld gescheeld hebben.
Bij het aanpassen van regelingen zijn er altijd mensen die net geluk of net pech hebben.

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@janblan


“Tip om dit in de gaten te houden: kijk regelmatig naar je salarisspecificatie, speciaal naar het totaal van het LH-loon. Zo kun je al vroeg in het jaar inschatten of je dit jaar teveel gaat verdienen of nog onder de toeslag-grenzen blijft”

Is vanaf 2020 niet meer nodig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Jablan »

Want?

Ik ken deze mededeling, maar uiteindelijk ben en blijf je zelf verantwoordelijk. Zelf opletten is soms beter ;-)

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Want? En wel hierom.

Voorbeeld, alleenstaande, huur € 700.

Bij een inkomen van: ...... per maand aan toeslag.

€ 26.000 € 104 huurtoeslag, € 52 zorgtoeslag
€ 28.000 € 56 huurtoeslag, € 30 zorg
€ 30.000 € 26 huurtoeslag, €7. zorg
€ 30.500. € 7 huurtoeslag, geen zorgtoeslag

Daarom hoef je dus niet meer naar grenzen te kijken.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Belastingdienst noemt mogelijkheden om uw toetsingsinkomen te verlagen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... veranderen

In het rijtje staan giften.
Ik weet er het fijne niet van (Lady1234 misschien wel), maar het staat me bij dat je giften achteraf kunt doen voor een voorgaand belastingjaar.
Door een bijdrage aan een goed doel kan je dan de toeslag redden.

Moneyman
Berichten: 29998
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
01 feb 2021 17:48
Moneyman schreef:
01 feb 2021 17:29
Dit zijn typisch dingen die je tijdig op moet lossen, en niet achteraf.
Bijvoorbeeld door:
- niet meer uren te werken dan in je arbeidsovereenkomst staan. Een keer extra werken kan wel, maar dan op een ander moment extra verlof krijgen. (Tijd voor tijd)
- bij bonussen vragen of de werkgever ze niet wil uitbetalen. Vaak volgt er dan een attentie in natura of een ander gebaar, buiten je salaris om.

Tip om dit in de gaten te houden: kijk regelmatig naar je salarisspecificatie, speciaal naar het totaal van het LH-loon. Zo kun je al vroeg in het jaar inschatten of je dit jaar teveel gaat verdienen of nog onder de toeslag-grenzen blijft.
Inderdaad. En als je een IKB-regeling oid hebt, of gewoon verlof kunt kopen en verkopen, kan je op die manier ook aardig spelen.

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waarom zou je die fratsen uithalen om onder de “toeslag-grens” te blijven?

Kijk eens naar regel twee en drie. € 2.000 minder/meer inkomen om € 636meer of minder toeslag te krijgen?

Waar is de “winst”? Dan ook maar de loonsverhoging weigeren?

Lady1234
Berichten: 27071
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inkomensgrens toeslagen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geip Suusje schreef:
01 feb 2021 20:18
Belastingdienst noemt mogelijkheden om uw toetsingsinkomen te verlagen.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... veranderen

In het rijtje staan giften.
Ik weet er het fijne niet van (Lady1234 misschien wel), maar het staat me bij dat je giften achteraf kunt doen voor een voorgaand belastingjaar.
Door een bijdrage aan een goed doel kan je dan de toeslag redden.
Nee, je kunt geen giften opvoeren in een ander jaar dan dat je ze gedaan hebt.

Er valt ook helemaal niets te redden aan toeslagen vanaf 2020.

Gesloten