LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
havenue72
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 jun 2020 15:55

Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door havenue72 »

Per 14 10 2019 sta ik ingeschreven bij iemand als inwonend, omdat dat de situatie daar stroef verliep heb ik besloten per 1 6 2020 daar te vertrekken vervolgens heb ik per 18 6 2020 een stacaravan gehuurd op een camping. Ik kan mij op dit adres niet inschrijven bij de gemeente. Nu las ik dat ik mij bij mijn ouders kan inschrijven zonder dat dit gevolgen heeft voor hun AOW en toeslagen en mijn uitkering, omdat ik een huurcontract heb en aantoonbaar huur betaal. Klopt dit verhaal of is er misschien een andere oplossing.

afz Havenue72

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nee, dat klopt niet. U moet ingeschreven staan op het adres waar u het meeste verblijft. En bij een stacaravan is dat niet mogelijk. Dat wil dus zeggen dat u daar niet pertinent mag wonen. Een postadres is voor specifieke gevallen zoals mensen die in een gevangenis zitten of mensen die opgenomen zijn in een verzorgingstehuis.
De enige oplossing is het zorgen voor een woonadres waar u zich wel kan inschrijven.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Afgezien van het feit dat u moet wonen waar u ingeschreven staat, of ingeschreven zijn waar u woont, heeft het inschrijven van u bij uw ouders geen invloed op hun AOW en geen invloed op hun zorgtoeslag. Mochten uw ouders huurtoeslag hebben, dan telt uw inkomen wel mee, want de belasting accepteert niet dat een kind een huurcontract heeft met zijn ouders.

Het effect voor uw uitkering hangt af van de soort uitkering. WW en ziektewetuitkering lopen gewoon door maar bijstand wordt een beetje gekort.

Mwtil
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 nov 2012 16:15

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Mwtil »

Niets huren, nergens inwonen, je manifesteren als doortrekkend op campings en daarna briefadres op het adres van je ouders aanvragen bij die gemeente. Soms lukt dat.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door crazyme »

Waarom moet je ergens staan ingeschreven ?

sake1987

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door sake1987 »

crazyme schreef:
02 jul 2020 12:39
Waarom moet je ergens staan ingeschreven ?
Omdat TS een uitkering heeft?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door mahadma »

crazyme schreef:
02 jul 2020 12:39
Waarom moet je ergens staan ingeschreven ?
Omdat je anders "dakloos" bent en of zwerver. Heeft mogelijk ook effecten later op je aow.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Omdat de Ts onder meer een zorgverzekering nodig heeft.

Methusalah
Berichten: 1163
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Methusalah »

Om te voorkomen dat mensen 'verdwijnen' in het systeem. Omdat je van voorzieningen gebruikt maakt. Omdat je belasting moet betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mwtil schreef:
02 jul 2020 11:55
Niets huren, nergens inwonen, je manifesteren als doortrekkend op campings en daarna briefadres op het adres van je ouders aanvragen bij die gemeente. Soms lukt dat.
Een briefadres is hier niet voor bedoeld. Met uw advies zal TS nergens recht op hebben.

Rinustp
Berichten: 186
Lid geworden op: 05 okt 2014 19:46

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Rinustp »

De tijd die je in de caravan mag verblijven is vastgelegd in een gemeentelijke verordening. Bij de meeste campings mag je een aantal weken per maand in in de caravan wonen. Je moet even informeren binnen welke periode je daar niet mag verblijven. De campingbaas weet dat wel.
De wet schrijft voor dat je ergens domicilie moet kiezen. Dat wil zeggen dat je “vindbaar” moet zijn voor de overheid. Domicilie is een duur woord voor je woonplek.
Daarnaast moet je ook een postadres hebben. Dat kan een postbus zijn of je laat de post op je domicilieadres aan komen. Bijvoorbeeld bij je ouders.

Het is niet zo dat je adres waar je het meeste verblijft automatisch je woonadres is.
Het kan dus gemakkelijk dat je permanent op de camping woont (als dat mag van de campingbaas) en je post aan komt en registratie (domicilieadres) bij je ouders is.
Ik heb zo lange tijd gewoond na een scheiding en het is gewoon legaal. Het kan ook zijn dat je niet altijd voor een volledige periode weg moet zijn van de camping maar dat het tijdens de aangegeven periode alleen van toepassing is voor enkele nachten per week. Zodat je in de weekeinden altijd mag wonen. Dat is vastgelegd in de verordening.

Of het invloed heeft op uitkeringen en/of toeslagen weet ik niet. Dat kun je het beste bij de belastingdienst of de gemeente navragen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Rinustp schreef:
05 jul 2020 11:44
Het is niet zo dat je adres waar je het meeste verblijft automatisch je woonadres is.
Het kan dus gemakkelijk dat je permanent op de camping woont (als dat mag van de campingbaas) en je post aan komt en registratie (domicilieadres) bij je ouders is.
U moet zich gratis inschrijven bij de gemeente:
op uw vaste woonadres;
op een briefadres, als u geen vast woonadres heeft. Bijvoorbeeld omdat u binnenvaartschipper bent, of in een instelling verblijft (gevangenis, psychiatrische instelling, blijf-van-mijn-lijf-huis). De gemeente bepaalt of u zich op een briefadres mag inschrijven.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nschrijven
Rinustp schreef:
05 jul 2020 11:44
Ik heb zo lange tijd gewoond na een scheiding en het is gewoon legaal.
Wellicht voor de periode van de Roemeense fraude. Nu mag dat echt niet meer.
Rinustp schreef:
05 jul 2020 11:44
Of het invloed heeft op uitkeringen en/of toeslagen weet ik niet. Dat kun je het beste bij de belastingdienst of de gemeente navragen.
Absoluut. Als u nergens fysiek ingeschreven staat is er geen bewijs dat u in Nederland verblijft en hebt u nergens recht op. Roemenen schreven zich massaal in op 1 adres, zaten in het thuisland en kregen gratis geld uit Nederland. Daar is nu een stokje voor gestoken.
Ik spreek uit ervaring. Na het uitschrijven uit de ene gemeente en de inschrijving van het postadres in een andere gemeente stond binnen 2 dagen de leerplichtambtenaar op de basisschool van mijn kinderen. Deze waren nu uit het systeem verdwenen. Alle toeslagen zijn stopgezet omdat er geen verblijfplaats bekend is. Al met al heeft het anderhalf jaar geduurd om alles te corrigeren.

Een postadres is NIET bedoeld voor mensen die tussen 2 huizen in zitten, tijdelijk even weg willen of op het nieuwe adres niet kunnen inschrijven.

Jan22
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 jul 2020 19:16

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Jan22 »

Art. 66 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens schrijft voor dat een ieder zich bij de gemeente waar hij woonachtig is dient in te schrijven. Aangezien uw campingadres niet als woonadres wordt geaccepteerd bent u verplicht zich op een briefadres (ook wel postadres genoemd) in te schrijven, bijvoorbeeld bij uw ouders. De gemeente van uw ouders mag dat niet weigeren, al zal men wel proberen er onderuit te komen. Inschrijving m.b.v. briefadres heeft geen consequenties voor uw ouders m.b.t. (sociale regelingen, Inkomstenbelasting, toeslagen e.d.). Als u zich nergens inschrijft waardoor u geen bij het GBA bekende woon- of verblijfplaats heeft heeft dat (grote) consequenties voor u. Hiervoor zijn daar al opmerkingen over gemaakt t.a.v. uw toekomstige AOW; maar denk bijv. ook aan verlenging van uw rijbewijs en paspoort, deelname aan verkiezingen, enz.
Ook is het van belang te weten hoe lang u in de caravan mag verblijven; de eigenaar en/of beheerder van het complex kan u daar vast wel over informeren of anders de gemeente waar de caravan staat wel. Steeds meer gemeenten treden op tegen het permanent verblijven in een caravan gezien het afwijkend gebruik van wat in het bestemmingsplan is toegestaan (recreatief i.p.v. permanente bewoning).

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jan22 schreef:
05 jul 2020 20:30
Aangezien uw campingadres niet als woonadres wordt geaccepteerd bent u verplicht zich op een briefadres (ook wel postadres genoemd) in te schrijven, bijvoorbeeld bij uw ouders.
Een postadres is enkel in specifieke gevallen aan te vragen. Zoals bij ouderen die in een verzorgingstehuis worden opgenomen, mensen in een gevangenis of binnenvaartschippers die op hun schip wonen. Oftewel, die ergens moeten verblijven maar zich daar niet kunnen inschrijven. Wonen op een camping hoort niet bij de opties en om die reden zal de gemeente deze aanvraag weigeren. En dat mogen ze ook.

Joke_65
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2020 11:26

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Joke_65 »

havenue72 schreef:
30 jun 2020 10:24
Per 14 10 2019 sta ik ingeschreven bij iemand als inwonend, omdat dat de situatie daar stroef verliep heb ik besloten per 1 6 2020 daar te vertrekken vervolgens heb ik per 18 6 2020 een stacaravan gehuurd op een camping. Ik kan mij op dit adres niet inschrijven bij de gemeente. Nu las ik dat ik mij bij mijn ouders kan inschrijven zonder dat dit gevolgen heeft voor hun AOW en toeslagen en mijn uitkering, omdat ik een huurcontract heb en aantoonbaar huur betaal. Klopt dit verhaal of is er misschien een andere oplossing.

afz Havenue72
Hou er rekening mee dat als je geen geldig woon/verblijfadres heb dit ook gevolgen kan hebben voor toeslagen en uitkeringen

leo ros
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 09:07

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door leo ros »

Wij hebben zelf 15 jaar in een chalet gewoond op een camping en stonden bij onze dochter ingeschreven, omdat wij niet in de gemeente van de camping konden worden ingeschreven
SVB ingelicht, daar wij AOW hadden, dus gewoon de SVB inlichten , uiteraard met toestemming van je ouders, dan komt het goed

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

leo ros schreef:
07 jul 2020 15:04
Wij hebben zelf 15 jaar in een chalet gewoond op een camping en stonden bij onze dochter ingeschreven, omdat wij niet in de gemeente van de camping konden worden ingeschreven
SVB ingelicht, daar wij AOW hadden, dus gewoon de SVB inlichten , uiteraard met toestemming van je ouders, dan komt het goed
Nogmaals, tegenwoordig kan dat niet meer. Een postadres wordt enkel in specifieke gevallen nog toegestaan. En wonen op een camping hoort niet daarbij.
Je moet simpelweg ingeschreven staan op het adres waar je verblijft. Met uitzondering van gevangenissen, verzorgingstehuis en reizende beroepen zoals binnenvaartschippers. Kan je je niet inschrijven op het adres waar je het meest verblijft, dan woon je dus illegaal.

leo ros
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 jan 2009 09:07

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door leo ros »

Wij betaalden gewoon alle belastingen aan de gemeente en zelfs toeristen belasting omdat we daar meer dan 90 dagen verbleven, zolang de camping een heel jaar open is, en de campingeigenaar geeft zijn toestemming is het geen probleem
Als dit alles verboden zou zijn hebben veel arbeiders migranten een groot probleem en ook alle mensen die gescheiden zijn en geen huurhuis kunnen vinden, want die zijn er simpel weg niet

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@leo

En die Gescheiden mensen hebben dus een probleem, want zij moet zich illegaal elders inschrijven.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Inschrijven bij ouders terwijl ik in stacaravan woon

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

leo ros schreef:
07 jul 2020 17:31
Wij betaalden gewoon alle belastingen aan de gemeente en zelfs toeristen belasting omdat we daar meer dan 90 dagen verbleven, zolang de camping een heel jaar open is, en de campingeigenaar geeft zijn toestemming is het geen probleem
Als dit alles verboden zou zijn hebben veel arbeiders migranten een groot probleem en ook alle mensen die gescheiden zijn en geen huurhuis kunnen vinden, want die zijn er simpel weg niet
Vele migranten huren kamers. De tijd dat ze op campings verbleven is al van lang geleden. En ja, gescheiden mensen vallen wel eens tussen wal en schip als ze geen ander huis kunnen vinden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -toeslagen. Dankzij deze truc is een postadres niet meer mogelijk. Er werden soms tot tientallen mensen tegelijk ingeschreven op 1 postadres.
Zelf zat ik 5 jaar geleden tussen 2 huizen in. Tijdelijk een chalet gevonden op een recreatiepark. Uitgeschreven in de oude gemeente en een postadres aangevraagd bij mijn schoonouders. Doordat er geen fysiek adres bekend was kregen wij binnen 2 dagen problemen met de leerplichtambtenaar. Onze kinderen waren namelijk uit beeld (administratief, ze zaten nog gewoon in dezelfde klas). Al onze toeslagen werden stopgezet omdat wij geen fysiek adres meer hadden. Al met al zijn wij anderhalf jaar bezig geweest om alles weer recht te laten zetten. En dat terwijl wij maar 3 maanden daar woonden.
Om sinds 2013 recht te hebben op toeslagen moet men ingeschreven staan op een fysiek adres. En daar ook verblijven.

Maar in uw geval, hoe kunt u gemeentelijke belastingen betalen als u niet ingeschreven stond in die gemeente? En toeristenbelasting betaal je ook voor 1 nacht, dat heeft niets met meer of minder dan 90 dagen te maken.

Een postadres, nogmaals, is enkel bedoeld voor mensen die al dan niet tijdelijk niet meer thuis kunnen wonen. Opnames in een verzorgingstehuis en gevangenis als voorbeeld. Zie mijn eerder gegeven link naar de voorwaarden. Vroeger was vroeger en nu is nu.

Gesloten