LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] inwoners in rij voor 1,31 euro

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: inwoners in rij voor 1,31 euro

Ongelezen bericht door angel1978 »

ik weet trouwens niet of dat nu zo erg zou zijn
de overheid zou daardoor flink afslanken
Ook dit is weer vrij ondoordacht.. het lijkt heel mooi allemaal in 1e instantie en vanuit populitisch oogpunt klinkt het ook wel aardig..

Echter dit zou betekenen dat elke maas in een wet ten volle zou kunnen worden uitgebuit door mensen die hier kennis van hebben en/of de tijd en het geld voor hebben om dit uit te zoeken.. Dit kost de maatschappij dan alsnog klauwen met geld en de enige die hiervan de dupe is, is de netjes volgzame arbeider.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: inwoners in rij voor 1,31 euro

Ongelezen bericht door ruud_a »

angel1978 schreef:
ik weet trouwens niet of dat nu zo erg zou zijn
de overheid zou daardoor flink afslanken
Ook dit is weer vrij ondoordacht.. het lijkt heel mooi allemaal in 1e instantie en vanuit populitisch oogpunt klinkt het ook wel aardig..

Echter dit zou betekenen dat elke maas in een wet ten volle zou kunnen worden uitgebuit door mensen die hier kennis van hebben en/of de tijd en het geld voor hebben om dit uit te zoeken.. Dit kost de maatschappij dan alsnog klauwen met geld en de enige die hiervan de dupe is, is de netjes volgzame arbeider.
als je geen nieuwe wetten maakt heb je ook geen nieuwe mazen
dan hoef je alleenn de oude mazen dicht te maken

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: inwoners in rij voor 1,31 euro

Ongelezen bericht door angel1978 »

als je geen nieuwe wetten maakt heb je ook geen nieuwe mazen
dan hoef je alleenn de oude mazen dicht te maken
dus je wil eigenlijk helemaal geen referendum ?

Overigens betekent het dichten altijd weer een aanpassing of maken van een nieuwe wet.. Dit is dus een perpetuum mobile

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: inwoners in rij voor 1,31 euro

Ongelezen bericht door ruud_a »

angel1978 schreef:
als je geen nieuwe wetten maakt heb je ook geen nieuwe mazen
dan hoef je alleenn de oude mazen dicht te maken
dus je wil eigenlijk helemaal geen referendum ?

Overigens betekent het dichten altijd weer een aanpassing of maken van een nieuwe wet.. Dit is dus een perpetuum mobile
soms doen zelfs ambtenaren wel eens iets goed
en dan lukt het ze om de wet waterdicht te maken
ik durf zelfs te wedden dat als je maar heel goed zoekt je wel eens een manager zou kunnen vinden die goed en nuttig werk verricht
waarschijnlijk wordt deze onderbetaald

overigens, ik leef in een niet ideale wereld die nooit helemaal is als ik hem zou willen hebben en waarin continu nieuwe wetten worden geschapen
wetten die een referendum mogelijk maken zullen niet beter of slechter zijn
dan andere wetten die evengoed gemaakt worden
daar zou je gewoon mee moeten leven net als met alles wat je in het leven overkomt
als er misbruik van gemaakt kan worden, zul je ze noodgedwongen aan moeten passen
en ja ik denk dat het goed zou zijn als de bevolking meer invloed had op de besluitvorming van de overheid
naar mijn mening zou een referendum daar een goed middel voor zijn

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: inwoners in rij voor 1,31 euro

Ongelezen bericht door kweenie »

ruud_a schreef:
Emmy75 schreef: Als het voorbeeld van de AOW in een referendum zou worden gegoten moeten er ook gekozen worden tussen de verschillende scenarios, zoiets als willen we:
A De AOW leeftijd op 65 houden en gaan we met zijn allen x per maand per persoon extra belasting en inhouding betalen om dit te kunnen betalen
B Moet de AOW leeftijd naar 67
enz.
grofweg kun je het zo doen, hoewel je er extra posten bij zou kunnen doen om te bepalen waar het geld gezocht zou moeten worden of niet gezocht hoeft te worden
bijvoorbeeld hoge pensioenen extra belasten, ofwel solidariteit tussen bejaarden inbouwen
Zodra je meer keuzes krijgt, heb je het probleem dat de optie met de meeste stemmen niet de optie hoeft te zijn waar de meerderheid het mee eens is.

Voorbeeld:
(A) uitgaven - 20%
(B) uitgaven - 15%
(C) uitgaven - 10%
(D) uitgaven gelijk houden
(E) uitgaven + 10%

Als de uitslag bv. is 15%, 25%, 20%, 30%, 10%, dan betekent dit dat de winnaar de groep is die de uitgaven gelijk wil houden. Terwijl je ook kunt zeggen dat de meerderheid (60%) vindt dat de uitgaven omlaag moeten, waarbij de meesten voor -15% zijn. Wat zou je met zo'n uitslag moeten?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: inwoners in rij voor 1,31 euro

Ongelezen bericht door ruud_a »

een simpele, waarschijnlijk niet de beste [ maar ik ben geen departement vol ambtenaren] zou zijn dat je die 5 opties op volgorde zou zetten
de beste krijgt 5 punten van de stemmer en dit aflopend naar 1 voor de slechtste
de optie met de meeste punten zou dan de meest goede, dan wel acceptabele optie zijn
ja ik weet het misschien kunnen mensen vinden dat het voor een bepaald voorstel geen 5-4-3-2-1 punten moeten zijn, maar 5 - 4,5 - 4 - 2 - 1 punten of dat het voorstel wat onpractisch wordt als er 100 opties zij om uit te kiezen en je je vervolgens afvraagt of nummer 55 en 56 van plaats moeten wisselen, maar zoals eerder gezegd: ik leef niet in een ideale wereld
de huidige situatie waarin politieke partijen met een vaak in verhouding klein aantal leden en in het geval van de PVV zelfs helemaal geen leden de toekomst van nederland bepalen is ook niet ideaal
[en niet te vergeten een ongekozen ambtenarenkorps dat middels rapporten waarvan zij de inhoud bepalen de politieke besluiten kan beinvloeden]

Gesloten