LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Athoz »

Even advies opvragen (ja ik post nogal wat hier sinds hier toch de meeste praktische kennis zit)..

Mijn vrouw moet een nieuwe identiteitkaart halen bij de gemeente.. Bij de aanvraag gaat alles prima maar ze moet wel even vingerafdrukken laten nemen..

Zijn ze GVD helemaal achterlijk hier in dit land? In eerste instantie begon ik te lachen en maakte ik nog de grap "waar is het bord met ID nummer en gevangenis waar ze komt te zitten" waarop de medewerkster me droog aankijkt en zegt dat dat tegenwoordig procedure is.. Blijkbaar heeft onze geliefde EU besloten dat iedere inwoner een crimineel is.

Sinds wanneer is het procedure dat je als de eerste de beste crimineel behandelt word?! Is er mogelijkheid om hiertegen in beroep te gaan, protest aan te tekenen, bezwaar te maken of zelfs heel die vingerafdruk procedure te saboteren?! Ik weiger mijn ID kaart te vernieuwen dit jaar als ik hier niets tegen kan doen, ik ben geen crimineel, en ik weiger mij als zodanig te laten behandelen :(

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Heb je bij de gemeente gelijk al gevraagd hoe je bezwaar kunt maken? Dat lijkt me de voor de hand liggende weg.

Hieronder vind je meer informatie over de vingerafdrukken. Ik kan me er niet zo druk om maken eerlijk gezegd, ik ben al lang blij als ik veilig een vliegtuig in kan stappen. Ik voel me dan geen crimineel...

By the way, vloeken is nergens voor nodig, maakt je punt echt niet sterker.



VINGERAFDRUKKEN VERPLICHT
Iedereen die een paspoort gaat aanvragen zal zijn vingerafdrukken moeten laten nemen. Deze worden dan digitaal opgeslagen in de chip van het paspoort én in een database van van het ministerie van Binnenlandse Zaken: de reisdocumentenadministratie. Deze "bewaart`alle gegevens die paspoorten en identiteitsbewijzen bevatten. De Europese Unie wil dat iedereen die naar het buitenland op reis gaat een paspoort bezit. Vanaf 2012 moet ook kinderen een eigen reisdocument hebben.

Vingerafdrukken worden digitaal opgeslagen
Vingerafdrukken werden alleen geregistreerd van personen, die met justitie in aanraking zijn gekomen. Maar dat is sinds juni 2009 veranderd. Vanaf die tijd wordt van iedereen die een paspoort aanvraagt twee vingerafdrukken genomen.

Wat gebeurt er met die vingerafdrukken?
• Deze vingerafdrukken worden digitaal opgeslagen in de chip van het paspoort.
• Ook worden zij opgeslagen in de database van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
Deze database wordt reisdocumentenadministratie genoemd.

Wat herbergt de reisdocumentenadministratie?
Alle gegevens die paspoorten en identiteitsbewijzen bevatten, zoals:
• pasfoto's.
• gelaatsscans.
• kenmerken van de paspoorthouder.

Waarvoor dient de administratie?De registratie dient alleen voor de identificatie van personen.
Zo is het bijvoorbeeld justitie niet toegestaan zelf in de gegevens te zoeken.Zij kan wel een verzoek om informatie indienen. Die informatie zal dan niet verder gaan dan het kunnen vergelijken van afdrukken die al bij justitie bekend zijn. Indien de persoon in kwestie niet bij justitieis geregistreerd dan mag er niet verder gezocht worden naar welke persoon er dan bij de vingerafdrukken hoort.

Biometrische kenmerken en persoonsgegevens
Het Nederlandse paspoort en de Nederlandse identiteitskaart zijn voorzien van een chip. De chip heeft de volgende informatie:
• biometrische kenmerken.
• persoonlijke gegevens.

Biometrische kenmerken
• Biometrie maakt het mogelijk om unieke persoonsgebonden kenmerken waar te nemen, te meten en vast te leggen zoals: de gelaatsscan en de vingerafdrukken.
• Een gelaatsscan is een digitale foto. Daarbij wordt elektronisch een aantal geometrische kenmerken gemeten en de contouren van het gezicht vastgelegd.
• Geometrische kenmerken zijn: de positie van de ogen, afstand tussen de ogen, neus en mondhoeken.
• Voor het paspoort worden afdrukken van linker- en rechterwijsvinger gemaakt,
• De elektronische vingerafdruk wordt gemaakt door de lijnen, de eindpunten, takken, knopen, lussen en inkepingen in de afdruk te scannen evenals de richting en de dichtheid van de lijnen. Deze gegevens worden vervolgens opgeslagen.

Persoonlijke gegevens
dat zijn de gegevens,die nu al zijn opgenomen in de machinaal leesbare code, zoals naam, documentnummer, nationaliteit,geboortedatum, geslacht, geldigheidsduur en Burger Service Nummer (BSN).

Geen irisscan op paspoort
Met de twee vingerafdrukken voldoet het Nederlands paspoort of ander reisdocument aan de eisen die door de Europese Unie zijn gesteld. Deze richtlijnen zijn in 2003 opgesteld, vooral door aandringen van de Verenigde Staten. Dit als reactie op het drama met de Twin Towers op 11-09-2001. De VS dreigden met een strengere visumplicht als Europa de passen niet zou aanpassen. De Verenigde Staten zagen het liefst dat er ook een irisscan in de paspoortchip werd opgenomen, maar dat ging de EU te ver. De irisscan komt dus niet op het paspoort.
Wie vanaf 21 september 2009 een nieuw paspoort ophaalt moet zich dus met een vingerafdruk identificeren.
Bij kinderen onder de 12 jaar worden nog geen vingerafdrukken afgenomen. Pas vanaf 26 juni 2012 worden kinderen niet meer bijgeschreven in het paspoort van de ouders.Vanaf dat moment moeten zij een eigen reisdocument hebben.

Bron: http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... poort.html

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Athoz »

Deurwaarder Mark schreef:By the way, vloeken is nergens voor nodig, maakt je punt echt niet sterker.
Klopt helemaal, maar het uit de frustratie die mij overspoelde toen ik dit meemaakte duidelijker. Bovenstaand stukje wat je gepost hebt is duidelijk genoeg, maar van de gemeente heb ik geen antwoord gekregen op mijn vraag over protest, of ik zou dit niet hier gevraagd hebben, maar ik ben een nogal principieel persoon en dit gaat tegen een hoop van die principes in

mv.g.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Misschien eens op de website van het ministerie van Binnenlandse Zaken kijken? Daar zal een en ander wel gecommuniceerd zijn toen dit een maand of vijf geleden werd ingevoerd.

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Check deze site: http://www.paspoortinformatie.nl/nederl ... emen#faq-2

Daar staat ondermeer:

Ben ik verplicht mijn vingerafdrukken af te geven wanneer ik een paspoort of Nederlandse identiteitskaart aanvraag?
Ja. Dat staat in de wet. Het is niet mogelijk om een aanvraag voor een reisdocument in behandeling te nemen als u niet toestaat dat uw vingerafdrukken worden opgenomen. U kunt een bezwaarschrift indienen tegen het niet in behandeling nemen van uw aanvraag. In bezwaar wordt dan bekeken of de aanvraag terecht niet in behandeling is genomen.

Opgelost! :D

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Athoz »

Jammer.. Dan ga ik dus voortaan door het leven zonder ID kaart of paspoort, dan maar m'n rijbewijs waar ik dik geld voor kwijt ben om te verlengen :P

Bah. Wat een land.. IIG bedankt voor je antwoord mark, wederom ben je duidelijker dan menig ander bij gemeente e.d.

Grtz

Deurwaarder Mark
Berichten: 563
Lid geworden op: 27 dec 2008 21:14

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Deurwaarder Mark »

Dat betekent dat je nooit meer een voet over de grenzen zou zetten... heb je dat ervoor over? En denk je er wel aan dat je rijbewijs niet altijd afdoende legitimatie is?

En, misschien ben ik pessimistisch, maar ik vraag me af hoe lang het nog duurt voordat het ook bij je rijbewijs verplicht wordt...

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Athoz »

Reizen doe ik zoiezo niet omdat wij niet fortuinlijk genoeg zijn geld te kunnen 'verbranden' aan vakanties.. En voor zolang m'n rijbewijzen nog verlengd kunnen worden zonder ID doe ik dat zeker ;)

Panopticon
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jan 2010 19:31

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Panopticon »

Dat betekent behalve niet reizen ook geen uitkering kunnen aanvragen en voortaan ook niet meer kunnen stemmen.
zie
http://www.volksopstand.net/bigbrother/ ... -eraf.html

Voorlopig kun je nog artsen bezoeken en een betaalrekening openen met je rijbewijs. Dat zal wel niet lang meer duren.

Je kunt hier de petitie tekenen tegen de opslag van vingerafdrukken
http://www.vrijbit.nl/petitie

Vereniging Vrijbit heeft al een klacht tegen de Staat der Nederlanden hierover ingediend bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens. Lees hier verder:
http://www.vrijbit.nl/dossiers/dossier- ... ndse-staat

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Athoz »

Thanks.. petitie getekend maar net zoals alles hier in dit land betwijfel ik of het ook maar enig nut zal hebben.. En daar ik een eigenwijze pummel ben zie ik wel weer waar het schip strand, ik laat me niet als crimineel behandelen, en dus laat ik niet m'n afdrukken in die - natuurlijk door de eerste de beste ict'er te kraken - database zetten.. Dan maar niet stemmen..

Miss M
Berichten: 177
Lid geworden op: 15 jun 2005 14:52

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Miss M »

Althoz, je zit alleen maar te zeuren en te zeuren over hoe slecht het wel niet is in dit land: ik zou van jou graag willen weten waar het anders (=beter) is. Volgens mij hebben wij hier in Nederland altijd heel veel te klagen, terwijl wij het hier zo goed hebben. Hier hoeft niemand op straat te leven als hij dat niet wil, hier heeft iedereen te eten (al dan niet via de voedselbank, maar verhongeren doet niemand hier) en ga zo nog maar even door. In iedere samenleving zijn rechten en plichten. Als jij het niet eens bent met die plichten, dan ga je toch ergens heen waar die niet zijn? Kijk dan maar eens hoe het zit met al die rechten die je hier wel hebt, volgens mij praat je dan snel anders....

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Panopticon schreef:Dat betekent behalve niet reizen ook geen uitkering kunnen aanvragen en voortaan ook niet meer kunnen stemmen.
Stemmen kan nog wel, je mag je rijbewijs nog gebruiken om je te legitimeren. Doe wel als statement handschoenen aan voor je je stembiljet aanpakt.
"De overheid is bezig een database aan te leggen met de vingerafdrukken van alle inwoners. Als de verkeerde partij aan de macht komt, kunnen ze eenvoudig uitzoeken wie fout heeft gestemd."

Athoz
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 jan 2010 07:55

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Athoz »

Miss M schreef:Althoz, je zit alleen maar te zeuren en te zeuren over hoe slecht het wel niet is in dit land: ik zou van jou graag willen weten waar het anders (=beter) is. Volgens mij hebben wij hier in Nederland altijd heel veel te klagen, terwijl wij het hier zo goed hebben. Hier hoeft niemand op straat te leven als hij dat niet wil, hier heeft iedereen te eten (al dan niet via de voedselbank, maar verhongeren doet niemand hier) en ga zo nog maar even door. In iedere samenleving zijn rechten en plichten. Als jij het niet eens bent met die plichten, dan ga je toch ergens heen waar die niet zijn? Kijk dan maar eens hoe het zit met al die rechten die je hier wel hebt, volgens mij praat je dan snel anders....
Heh.. Dus we hebben het hier zo goed? Zo goed, dat ik binnenkort inderdaad afhankelijk ben van de voedselbank, en nog maar net m'n dak boven mijn hoofd kan houden voor mij en m'n gezin.. Jup we hebben het geweldig hier.. Blijkbaar zitten alle andere mensen die benadeeld worden door dit geweldige land net zo te 'zeuren' als ik.

Dat de EU zo geweldig is, dat we dus alleen maar meer gemolken kunnen worden, en nu ook nog als crimineel behandeld worden nog voordat we iets uitvreten boeit sommigen niet. Mij boeit het wel.

En de rechten die we hier wel hebben? "Bek houwe en betaluh!".. Je kan hier je recht niet halen want het kabinet interesseerd zich niet voor de burger. Dus al deze ongein gaat gewoon door, en word nog wel erger de komende jaren.

Al eerder ben ik van plan geweest te emigreren naar een land waar we uiteindelijk geen last hebben van dat stuk balkellende, en als het zo doorgaat zal dat dus ver buiten de EU moeten zijn.

Ben ik ontevreden? Jazeker, als ik zie hoe alles waar onze (groot)ouders voor hebben moeten knokken langzaam maar ZEER zeker onderuit word gehaald om zo de burger nog maar eens verder uit te wringen.. Bent U tevreden met dit land, wees gezegend dan..

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Al eerder ben ik van plan geweest te emigreren naar een land waar we uiteindelijk geen last hebben van dat stuk balkellende, en als het zo doorgaat zal dat dus ver buiten de EU moeten zijn.
Heb je toch een paspoort met vingerafdruk voor nodig ... :mrgreen:

Ridouan
Berichten: 110
Lid geworden op: 25 jan 2010 18:30

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Ridouan »

Persoonlijk vind ik het afgeven van vingerafdrukken en dna materiaal niet erg, mits deze worden beheerd door een onafhankelijke instantie en niet door de overheid. En deze database heel goed word beveiligd en er alleen toegang is voor de overheid na toestemming van de rechter. En dat deze niet gelijk word doorgespeeld aan de VS, zoals met al onze andere gegevens.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door ronald g »

Wat zijn we weer lekker bezig, in ons landje klopt er van alles niets meer. De legitimatieplicht was al een heet hangijzer en je hoort er niemand meer over. Ik wil zelfs wel verder gaan naast vingerafdrukken pleit ik voor een dna databank, ernstige delicten kunnen sneller opgelost worden en wie weet wordt de criminaliteit een beetje ingedamd.
Maar ja onze privacy staat hoog in het vaandel en niemand mag iets van ons weten, terwijl we hyves en andere site's volpleuren met persoonlijke gegevens. Zelfs onze vakantie data staan er op, tja als er dan ingebroken wordt is het eigenlijk wel handig als de dader via de vingerafdruk of dna opgepakt kan worden.

Simpel toch!!

Ronald.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

ronald g schreef:Wat zijn we weer lekker bezig, in ons landje klopt er van alles niets meer. De legitimatieplicht was al een heet hangijzer en je hoort er niemand meer over. Ik wil zelfs wel verder gaan naast vingerafdrukken pleit ik voor een dna databank, ernstige delicten kunnen sneller opgelost worden en wie weet wordt de criminaliteit een beetje ingedamd.
Maar ja onze privacy staat hoog in het vaandel en niemand mag iets van ons weten, terwijl we hyves en andere site's volpleuren met persoonlijke gegevens. Zelfs onze vakantie data staan er op, tja als er dan ingebroken wordt is het eigenlijk wel handig als de dader via de vingerafdruk of dna opgepakt kan worden.
Ik ben niet direct tegen vingerafdrukken op je paspoort als deze alleen gebruikt zouden worden om je identiteitskaart veiliger te maken (het liefst gegevens ook niet centraal opgeslagen). Maar voor opsporing heb ik wel grote bezwaren.

Dit is misschien een discussie die hier niet thuishoort, maar zie wel de gevaren in van dit soort dingen. DNA en vingerafdrukken zijn ook niet heilig, alleen een eventueel bewijs dat je er geweest bent. Ik zie hierin een groot gevaar, ten eerst wil dit nog niet zeggen dat je dan ook een delict gepleegd hebt. Over het algemeen wordt er nu eerst een verdachte gevonden aan de hand van andere sporen, en dan als ondersteunend bewijs pas gecontroleerd of het ook zo is.. en niet omgekeerd. Ik vrees hierbij dat er veel meer mensen onterecht veroordeeld gaan worden. (veel iets wat labiele mensen kan je alles laten bekennen bij een verhoor.)

Daarnaast zijn vingerafdrukken ook lang niet waterdicht.. met opzetstukjes kan je iemand anders "verdacht" maken.
Bovendien worden vaak maar halve vingerafdrukken gevonden en komen er meerdere "verdachte" naar boven.. is dan iedereen die geen alibi wil geven dan maar meteen maar de dader?

Nee... de overheid weet al genoeg (rekeningen/telefoongegevens (inclusief locatie) alles is met 1 druk op de knop te vinden. Er zitten grote gevaren aan het koppelen van alle gegevens.. als je niet meteen doorsnee nederlander bent, wordt het maar eens tijd je wat beter onder de loep te nemen.




Overigens dat van hyves etc.. is voor ieder een eigen keus. Ik zie juist steeds meer mensen alle gegevens verwijderen/afschermen, dus ik denk dat ook steeds meer het besef bij mensen doordringt.

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door anita1971 »

Laat mij dan maar een " crimineel" zijn.
Ze mogen echt alles van me weten, behalve mijn pincode.
Dit land is al naar de verdommenis dus erger zal het niet worden. :mrgreen: :mrgreen:

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door ruitenheer »

Pindakaaspotje schreef:Daarnaast zijn vingerafdrukken ook lang niet waterdicht.. met opzetstukjes kan je iemand anders "verdacht" maken.
Bovendien worden vaak maar halve vingerafdrukken gevonden en komen er meerdere "verdachte" naar boven.. is dan iedereen die geen alibi wil geven dan maar meteen maar de dader?
Een centrale database moet door heel veel instanties benaderd kunnen worden. Het is daarom ook mogelijk als onbevoegde toegang te krijgen. Desnoods via een mannetje op een politiebureau. Met een centrale database wordt het interessant om de vingerafdrukken van een crimineel om te wisselen met die van een willekeurige Nederlander. Of met een willekeurige buitenlander in het systeem natuurlijk.

marietje224
Berichten: 233
Lid geworden op: 11 aug 2009 14:57

Re: Je bent een crimineel met je nieuwe ID kaart

Ongelezen bericht door marietje224 »

joh je kan je drukmaken...ze vinden allemaal dingen uit hier...
we zijn niks meer...een nummer straks...straks zal het ook wel op het rijbewijs moeten en dan nog het feit kmheffing,dan weten ze precies waar je bent..net als met de ov...ga je weg....waarheen als ze dat willen weten.
big brohter is watching you en het word alleen maar erger..

tja moet je er voor je werk dan geen een hebben?mijn man moest speciaal voor zijn werk in dec ff een nw halen voor dat we aan kunnen tonen dat we niet illegaal zijn...nee hoor geboren en getogen hier!
ik ga sept op vakantie dan haal ik hem pas...nu vind ik het onzin heb een rijbwijs...mzzl....
maar ja wat ik zei als je werkt is je rijbewijs dus niet voldoende...id of paspoort en bij het uwv ook,daar hbe ik mee te maken wao

Gesloten