LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:0,15% Onroerende zaakbelasting? Of 0,35%?
Wat zijn dat voor oplichters? Of hebben ze de woningen heel goedkoop ingeschat?
Het onderwerp gaat over afvalstoffenheffing en niet over onroerend goed.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef:Het onderwerp gaat over afvalstoffenheffing en niet over onroerend goed.
Als je de afvalstoffenheffing gaat koppelen aan de OZ-belasting, is de OZ-belasting wel relevant.
Bent u een lokale politicus of zow?

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
eleven schreef:Het onderwerp gaat over afvalstoffenheffing en niet over onroerend goed.
Als je de afvalstoffenheffing gaat koppelen aan de OZ-belasting, is de OZ-belasting wel relevant.
Bent u een lokale politicus of zow?
Ik koppel helemaal niets en ook de gemeentes koppelen geen onroerend goed belasting aan de afvalstoffenheffing.

Locale politicus, sorry neen, maar werk toch bij verschillende bedrijven. :lol:

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef: Ik koppel helemaal niets en ook de gemeentes koppelen geen onroerend goed belasting aan de afvalstoffenheffing.
:lol:
U heeft helemaal gelijk, ik was compleet abuis.
1000x excuses daarvoor.
Maar >0,15% OZ-belasting blijft wreed, ik betaal 0,00%

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door eleven »

czarczar schreef:
eleven schreef: Ik koppel helemaal niets en ook de gemeentes koppelen geen onroerend goed belasting aan de afvalstoffenheffing.
:lol:
U heeft helemaal gelijk, ik was compleet abuis.
1000x excuses daarvoor.
Maar >0,15% OZ-belasting blijft wreed, ik betaal 0,00%[/quote]

Ook dat kan ik oplossen, want in Duitsland is dit niet van toepassing. :lol:

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

eleven schreef:Ook dat kan ik oplossen, want in Duitsland is dit niet van toepassing. :lol:
Dat bedoel ik maar.
Aan de andere kant heb ik een woning geërfd in Haaksbergen die jarenlang onverkoopbaar bleek, ondanks alle verbeteringen daaraan. OZB was 0,096%, maar van de OZ-waarde-bepaling klopte geen reet. Dat werd uiteindelijk ook wel toegegeven, na jarenlange strijd. Gemeentes misbruiken de OZB om gaten te vullen in hun begroting en wijzen bezwaren zonder meer per definitie af.
Overigens, even OT, in Haaksbergen was de afvalstoffenheffing te kiezen a.d.h.v. de grootte van de afvalcontainer. Je kon ook samen doen met de buren en kiezen voor zelf geen afvalcontainer. Dan moest je wel betalen voor geen afval. Wijlen mijn vader heeft eens uitgerekend dat een halve vuilniszak hem 12,50 euro kostte en dan hebben we het over 8 jaar geleden, dus het zal vast niet goedkoper zijn geworden.

stekel
Berichten: 298
Lid geworden op: 20 jun 2005 08:16

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door stekel »

Het tarief is in Rotterdam voor iedereen gelijk. Dit jaar is het 372,50 euro per jaar. Volgend jaar gaat een alleenstaande 346,80 euro afdragen. Ik wil wel ruilen met Leeuwarden.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

stekel schreef:Weet iemand wat een alleenstaande in Rotterdam aan afvalstoffenheffing betaald. Dit jaar is het 372,50 euro per jaar.
Dat kun je toch zo opzoeken op de website rotterdam.nl
En inderdaad, per huishouden 372,50 in 2014
Als je liever het tarief in Leeuwarden betaalt, dan moet je in Leeuwarden gaan wonen.
Daar kost het volgens leeuwarden.nl voor een éénpersoons huishouden in 2014 per jaar 162,14
U dient in Leeuwarden wel extra te betalen voor een extra ophaalronde van grof vuil, maar da's ook belachelijk goedkoop zover ik zie. Allemaal naar Leeuwarden :-)

ruitenheer
Berichten: 431
Lid geworden op: 19 jun 2005 13:37

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door ruitenheer »

puma73 schreef: Deze "misstanden" bestaan al minstens 30 jaar als het niet langer is, in die tijd is er nog nooit iets aan gedaan. Er is nog nooit een rechtszaak geweest voor zover ik weet. En simpel bezwaar maken voor je eigen situatie helpt ook niet.
Er zijn al diverse procedures gevoerd over de tariefstuctuur. De uitkomst is iedere keer dat de gemeente binnen zekere grenzen zelf de structuur van de tarieven mag kiezen.

Diftaf lijkt eerlijker, maar heeft ook een aantal nadelen. De administratiekosten zijn bijvoorbeeld veel hoger. Ook is het systeem fraudegevoeliger.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

ruitenheer schreef:Diftaf lijkt eerlijker, maar heeft ook een aantal nadelen. De administratiekosten zijn bijvoorbeeld veel hoger. Ook is het systeem fraudegevoeliger.
Diftar heet dat volgens mij. De vervuiler betaalt door per kg of per aanbieding te betalen.
Nadeel is dat inwoners hun vuilnis dan gooien in de kliko van buren of erger: illegaal dumpen.
Wat onbegrijpelijk is is dat sommige gemeentes nog geen 200 euro per jaar per huishouden rekenen en andere gemeentes 20 km verderop 400 euro per huishouden. Dat kun je ook niet meer uitleggen.
Ik ben overigens wel voor Diftar, maar dan wel met een laag vastrecht bedrag en de prijzen mogen dan niet te veel uiteen lopen per gemeente. De gemeente zal het handhavingsbeleid tegen illegale stort dan wel flink moeten opschroeven. Hoge boetes met een hoge pakkans helpen meestal wel.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik betaal dit jaar € 238,32 afvalstof heffing.
1 persoons huishouding.
1 vuilniszak per maand.

Gemeente Groningen. Gefeliciteerd :lol:

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat zijn dure vuilniszakken.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

Harm.calc schreef:Ik betaal dit jaar € 238,32 afvalstof heffing.
1 persoons huishouding. 1 vuilniszak per maand.
Ik heb laatst de kosten van de gemeente Hengelo bekeken, mijn voormalige woongemeente.
Die gemeente doet aan Diftar (de vervuiler betaalt), maar dat is maar een beetje. Het probleem is dat de jaarlijkse vaste bijdrage veel te hoog is om van Diftar te kunnen spreken. Je moet wel een enorme vervuiler zijn wil de helft van je jaarlijkse kosten bestaan uit de kosten voor het afval dat je aanbiedt, het aandeel vaste lasten is veel en veel te hoog.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:@olaf79, nou liever niet 1 systeem. Woon in een Gemeente die je nog niet het vel over de oren trekt, dus laat het maar lekker zoals het is. Is hier hetzelfde met hondenbelasting, rijbewijzen, ID kosten, goedkoper dan de meeste Gemeenten.
Dat kan ook niet, want er zijn verschillende gemeenten, bijvoorbeeld met 1 grote woonkern op een relatief klein oppervlak, tegen een qua oppervlak grote gemeente, maar met een aantal kleinere kernen verder uit elkaar. Die hebben verschillende afvalvraagstukken, en dus ook kosten voor de (logistieke) oplossingen ervoor. En dan denk ik nog niet eens aan de waddengemeenten, of gemeenten die toevallig een afvalverwerkingsinstallatie binnen de grenzen hebben.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, maar ik denk ook alleen maar egoïstisch, hier is het redelijk voordelig. Ik begrijp jou logistieke afwegingen wel natuurlijk, dus een maar...volgt. 't Leven is al duur genoeg, dus ga ik mijn Gemeente niet met de Waddengemeenten e.d. vergelijken. Zoiets als: blijf zitten waar je zit, hou je adem in en stik niet...

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door sjohie »

tenormin schreef:@sjohie, maar ik denk ook alleen maar egoïstisch, hier is het redelijk voordelig. Ik begrijp jou logistieke afwegingen wel natuurlijk, dus een maar...volgt. 't Leven is al duur genoeg, dus ga ik mijn Gemeente niet met de Waddengemeenten e.d. vergelijken. Zoiets als: blijf zitten waar je zit, hou je adem in en stik niet...
Gelukkig beginnen de door het laatste kabinet Balkenende geïntroduceerde stelsel van basisregistraties zo langzaamaan hun voordelen op te leveren, waardoor veel producten en diensten van bijvoorbeeld gemeenten, steeds uniformer worden, en meer in prijs naar elkaar toe groeien. De bruggen tussen die 400+ eilandjes (gemeenten) worden langzaamaan beter.. :wink:

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Je woont met twee en betaalt voor 4 afvalstoffenheffing

Ongelezen bericht door czarczar »

Een vriend van me werkt in de afvalverwerking en weet dus de gangbare prijzen van afvalverwerking.
De prijs is altijd erg afhankelijk van de samenstelling en wijze van aanlevering van het aangeboden afval. De kosten voor de verbranding van gemiddeld huishoudelijk restafval bedragen rond de 60 euro per ton. Dat is dus exclusief inzamelen en vervoer naar de afvalverwerker en uiteraard ook exclusief BTW. Restafval bij de verwerker aangeleverd.
Er wordt nog wel tussen landen gesleept met speciaal afval en dat heeft te maken met de mogelijkheden van een specifieke installatie. Dat brengt wel weer problemen met zich mee, want bijvoorbeeld het maximale gewicht van een vrachtwagen in Nederland mag 50 ton zijn, terwijl dat bij de oosterburen maar 40 ton mag zijn. Daarbij mag veel vrachtvervoer bij de oosterburen niet op zondag de weg op.
Nederland is vrij goed in het verwerken in afval, Duitsland ook, maar bijvoorbeeld Engeland weer niet. Die verschepen dan bepaalde afvalstromen weer naar onze installaties. Kortom, afval is handel, maar dat was te verwachten.
Het is aan de gemeentes zelf dan ook goede deals af te sluiten. Hoe meer ze gescheiden aanleveren en de kwaliteit van het aangeboden afval verbeteren, des goedkoper het totaalplaatje kan worden. Het aan de bron scheiden kost echter ook de nodige investeringen.

Gesloten