LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kamerhuur verzorgingshuis

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
gertjan.gillebaard
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 sep 2019 11:48

Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door gertjan.gillebaard »

Beste M,
Kort geleden is mijn schoonmoeder overleden.
In die dagen kregen we te horen dat de kamer eigenlijk na 5 dagen leeg opgeleverd moest worden, maar omdat het in de warme periode was van deze zomer (30+), werd er gemeld dat er niet op een paar dagen werd gekeken.
We hebben toch op de 5e dag de sleutel in geleverd, na controle van een functionaris van het verzorgingshuis Patyna.
Voor de 5 dagen na overlijden kregen we toch een factuur voor kamerhuur.
Dit vind ik raar/onacceptabel omdat de kamerhuur steeds via de CAK, via de AOW is verrekend.
Weet u ook hoe dit wettelijk is bepaald. Het gaat me meer om het spel dan om de knikkers (ongeveer 350 euro)

In afwachting, Gertjan Gillebaard [e-mailadres door moderator verwijderd]
Laatst gewijzigd door Radar op 10 sep 2019 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: e-mailadres door moderator verwijderd

Boertje van Buutn
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2019 10:24

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Boertje van Buutn »

Ik heb dit gevonden op de site van de overheid, nav Kamervragen die over ditzelfde onderwerp zijn gesteld aan minister De Jonge:

Wanneer iemand komt te overlijden wordt de kamer van de overledene als ‘leeg’
aangemerkt, omdat er geen zorg meer wordt verleend. De zorgaanbieder kan een
leegstandsvergoeding declareren bij het zorgkantoor voor maximaal 13 dagen.
Dat zijn de mutatiedagen. De vergoeding ligt doorgaans tussen 80 en 100 euro
per dag. Deze werkwijze is in meer uitgebreide vorm vastgelegd in de beleidsregel
van de NZa2. Hier is brede afstemming met veldpartijen aan vooraf gegaan. Het is
dan ook de bedoeling dat deze werkwijze in de praktijk wordt toegepast.

Wanneer de zorgaanbieder kosten voor de kamer in rekening brengt bij de
nabestaanden, is dat niet terecht. Mensen kunnen te allen tijde een melding doen
bij de NZa, wanneer zij ervaren dat deze beleidsregel niet wordt nagekomen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door berndv »

allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw schoonmoeder.

Wettelijk is bepaald dat er huur betaald moet worden voor de kamer. De vraag is dan of er ook ergens een verrekening is geweest met de huur die betaald is via de CAK. Huur wordt over het algemeen vooruit betaald, dus indien het overlijden in een lopende termijn was, dan zal er dus officieel ook een verrekening plaats moeten vinden voor de teveel betaalde huurpenningen. Daartegenover zouden de huurpenningen voor die 5 dagen dan weer betaald moeten worden door de erven aangezien de huur betaald werd uit de AOW en de AOW ook eindigt bij overlijden.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Vanuit de overheid krijgt het verzorgingshuis na een overlijden nog max. 13 dagen een dagvergoeding van €55.
Ik zou die €350 niet betalen, die vergoeding is enkele jaren naar beneden gegaan van zo’n €150 naar €55.
Wanneer het verzorgingshuis niet genoeg heeft aan die €55 moeten ze bij de politiek maar gaan klagen.
Laat ze die rekening maar naar de verantwoordelijke minister sturen, zeker nu ze u niet over deze verschuldigde kamerhuur hebben ingelicht.
Komt niet op een paar dagen, kun je makkelijk zeggen als je daar aan de nabestaanden €70 per dag voor vraagt.
Maar kijk even in het reglement van het verzorgingshuis waar daar in staat over leegruimen kamer na overlijden.
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 10 sep 2019 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Lees eens hier.

https://www.uitvaart.nl/infotheek/huis- ... ingstehuis

Neem ook eens contact op met het CAK of het Zorgkantoor.

Maar zeker niet betalen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door berndv »

Kolibrie schreef:
10 sep 2019 15:55
Vanuit de overheid krijgt het verzorgingshuis na een overlijden nog max. 13 dagen een dagvergoeding van €55.
Ik zou die €350 niet betalen, die vergoeding is enkele jaren naar beneden gegaan van zo’n €150 naar €55.
Wanneer het verzorgingshuis niet genoeg heeft aan die €55 moeten ze bij de politiek maar gaan klagen.
Op zich klopt het wat je daar zegt. Maar, dat gaat over mensen die met een indicatie voor langdurige zorg in een verpleeg/verzorgingshuis zitten. Die betalen geen huur van de AOW. Er geldt een eigen bijdrage, maar als ik lees dat er huur betaald wordt, is het wel zaak om eerst duidelijkheid te hebben over hoe en wat die huur inhield.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Sommige verzorgingstehuizen hebben de financieringsvorm gewijzigd. Dus een deel huur/servicekosten en een deel verzorging.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Kolibrie »

@ berndv Lijkt me dat er ook een eigen bijdrage werd betaald.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij onze moeder moest haar kamer ook na 5 dagen leeg zijn.
Gekmakend bij alles wat er al op je afkomt. :(
Er was geen sprake van huurbetaling, wél van een eigen bijdrage.
Haar eigen bijdrage stopte ook direct en werd keurig verrekend door het CAK.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, die eigen bijdrage aan het CAK stopt direct, maar het huis krijgt nog wel betaald, dat hoeft de patient/bewoner niet te doen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Omdat vele de regels niet weten en gewoon betalen wat gevraagd werd......

Ze hebben dan een leuke extra inkomsten en niet betalen moeten ze Moneyman inschakelen......
Ja onze Deurwaarder moet dan langs komen en bij een claim tegen de regels in zullen ze die kosten niet maken.

Of weten ze niet dat de regels zijn aangepast, zou ook nog best kunnen.....
zoveel regels dat er wel eens een vergeten word.

ZeerPrivé
Berichten: 5433
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Hier dan ook maar.

Onderstaande staat op de site van de RO https://www.nza.nl/documenten/vragen-en ... een-client

Wanneer mag je mutatiedagen declareren na overlijden van een cliënt?
Een verpleeghuis of verzorgingshuis ontvangt maximaal 13 dagen een vergoeding als een bewoner is overleden, in de vorm van mutatiedagen.

Er kunnen mutatiedagen worden gedeclareerd op het moment dat de kamer leeg is achtergelaten als gevolg van overlijden. Als de cliënt in de eigen kamer is opgebaard, geldt dat ook als leeg achtergelaten. De zorgaanbieder kan hiervoor dus ook een vergoeding krijgen op grond van de Wlz.

Opbaren is wenselijke laatste zorg die niet onder de Wmg valt en dus niet gereguleerd wordt door de NZa. De kosten van opbaren kunnen door de zorgaanbieder gefactureerd worden aan de nabestaanden of de uitvaartverzekeraar.


De rekening voor die 5 dagen lijkt mij dus onterecht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door moederslink »

De kosten van het opbaren van onze moeder in het verzorgingshuis kwamen bij de begrafeniskosten opgeteld.
Te gek voor woorden, want zogenaamd werd " het koelen" meerdere keren en meerdere dagen gecontroleerd , dus niét!
Ik was daar iedere dag en halve avond om van alles te regelen en ik heb slechts 1x iemand gezien, maar voor dat opbaren werd een fors bedrag gerekend, gewoon echt schandalig véél.
Deze extra kosten zaten niet in de polis gecalculeerd.
En dat wisten wij niet van te voren.

En wat die 13 dagen betreft, nou wij werden toch écht flink gemaand om toch vooral na 5 dagen (!) met alles echt helemaal weg te zijn.
Echt harteloos, dwingend en onthutsend.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat is voor hen het eerste verdiend. Rekeningen sturen in zo’n situatie, terwijl mensen niet van de hoed en de rand weten.

Toen mijn moeder ‘s nachts in het verpleeghuis overleed, heb ik haar ‘s morgens weg laten halen door de uitvaartondernemer. En diezelfde middag heb ik met broer en schoonzus haar eigendommen uit die kamer opgehaald. Ik heb daar nooit meer een stap binnen gezet. Zo’n weerzin had ik tegen die instelling.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door BL2 »

Het is natuurlijk bizar dat je binnen de periode van overlijden en begraven ook nog even vlug, vlug de kamer moet ontruimen.
Het draait echt allemaal om de Euro's, de bejaarden zijn slechts een declaratie nummer!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door berndv »

moederslink schreef:
10 sep 2019 19:03
En wat die 13 dagen betreft, nou wij werden toch écht flink gemaand om toch vooral na 5 dagen (!) met alles echt helemaal weg te zijn.
Die 13 dagen is een vaststaand iets heb ik nu gelezen, maar dat betekent niet dat dit ook daadwerkelijk 13 dagen zijn waar de nabestaanden gebruik van mogen maken. Dit is de volledige periode die gerekend mag worden vanaf overlijden tot nieuwe huurder, hier zit ook nog een periode in waarin het tehuis de tijd moet hebben om de kamer weer klaar te maken voor een volgende bewoner. Dus likje verf, klein onderhoud. Als ik zo lees hanteren ze zelf een richtlijn van 7 dagen voor de nabestaanden en 6 dagen voor de instelling, maar het is aan de organisatie om hier een eigen draai aan te geven.

Tenminste, zo lees ik het op verschillende sites.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ze mogen er zelf een draai aan geven. Maar ze mogen het niet aan de nabestaanden van de overleden bewoner in rekening brengen.

Mijn moeder had in het verpleeghuis nauwelijks iets van zichzelf, slechts kleding en wat prulletjes, dus dat was zo ingepakt. Maar als je een kamer hebt met eigen meubels of zo komt daar wat meer bij kijken en wil je dat niet al voor de uitvaart moeten weghalen.

Duc
Berichten: 109
Lid geworden op: 24 aug 2016 15:01

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Duc »

Ook aan ons werd gevraagd om de kamer binnen 5 dagen leeg te ruimen na overlijden van mijn vader. Heb nooit geweten van de 13 dagen regeling. Maar ook voor ons was het snel gedaan gezien er geen meubels stonden, maar kwam wel erbij in de periode van overlijden en cremeren. Waren we ook niet echt blij mee.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

niet betalen, dit mogen ze niet vragen bovendien heb je 13 dagen de tijd om de kamer leeg te ruimen...

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kamerhuur verzorgingshuis

Ongelezen bericht door kuklos »

Ook hier weer "beste M." Wie is toch die M.?
En ook hier weer een TS die een bericht plaatst en nooit meer terugkomt.

Gesloten