LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] kinderopvangtoeslag 2012 als alleenstaande ouder

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
jospet

kinderopvangtoeslag 2012 als alleenstaande ouder

Ongelezen bericht door jospet » 01 dec 2011 21:51

De site toeslagen geeft aan bij het aanvragen kinderopvangtoeslag: er word uitgegaan van de daadwerkelijk gewerkte uren. we gaan ujit van de minstverdiende partner/ouder, van deze uren worden de uren berekenend voor de toeslag. bij bso is dit 70 %

Tot mijn verbazing blijkt dit, zelfs volgens de belastingtelefoon, ook te gelden voor alleenstaande ouders !!
In mijn situatie betekend dit dat ik het dubbele aan opvang ga betalen, ik werk 28 uur verdeeld over 4 dagen en moet van mijn opvang een compleet contrract afnemen voor 4 dagen bso en 4 dagen vso. Als ik dan 70% berekenen mag ik nog maar 85 uur declareren, met de contracten zit ik er boven.

Mijn vraag: zijn hier nog meer aleenstaande ouders, en klopt dit inderdaad dat als je maar 1 inkomen hebt je ook maar 70% mag opgeven????

( dus...volgens de belastingdienst is de minstverdienende ouder het zelfde als alleenstaande ouder??? )

vr groet
Jospet

zwabbertje

Re: kinderopvangtoeslag 2012 als alleenstaande ouder

Ongelezen bericht door zwabbertje » 01 dec 2011 23:13

Het gaat niet om de minstverdienende ouder maar om de ouder die de minste uren werkt.
Niet alleen volgens de belastingdienst, volgens mij bent u als alleenstaande ook automatisch de minst werkende partner. Of heeft u een partner die meer uren werkt? Dan bent u geen alleenstaande ouder.

Die 70% is niet logisch voor de BSO. Veel beroepsgroepen komen daar niet mee uit. Maar dat heeft niet te maken met het alleenstaande ouder zijn of niet, eerder met de werktijden en de wijze waarop kinderopvanginstellingen de opvang aanbieden (verplichte afname bijvoorbeeld).

Helaas voor u zullen we het (voorlopig) met die 70% moeten doen. Er wordt in Den Haag wel druk gelobbied om dit percentage op te hogen maar gezien de bezuinigingen die nodig zijn zie ik dit nog niet heel snel gebeuren.

Chantal1977

Ongelezen bericht door Chantal1977 » 14 dec 2011 14:52

Er worden niet maar max 70% van de uren vergoed.
Voor iedereen: alleen kinderopvangtoeslag voor gewerkte uren

U kunt alleen nog kinderopvangtoeslag krijgen voor de uren die u werkt. U moet uitgaan van de ouder die de minste uren per jaar werkt. Gaat uw kind minder uren per week naar de opvang dan dat u werkt? Neem dan de werkelijke uren.

De uren waarvoor u maximaal kinderopvangtoeslag kunt krijgen, berekent u zo:

Gaat uw kind naar de dagopvang? Vermenigvuldig de uren die u werkt, met 140%.
Gaat uw kind naar de buitenschoolse opvang? Vermenigvuldig de uren die u werkt, met 70%.

In de percentages is rekening gehouden met reistijd en verplichte pauzes.

In de tabel ziet u wat wij onder gewerkte uren verstaan.
http://www.toeslagen.nl/particulier/kin ... ag-25.html

angela2611

Ongelezen bericht door angela2611 » 20 dec 2011 09:57

:shock: Ik heb dus idd ook net belastingdienst gebeld om na vraag te doen.
Voor mij als alleenstaande met een parttime contract voor 100uur p/ 4 weken komt het idd ook er op neer dat ik maar 70% mag opgeven om toeslag voor te vragen. Dus ga ik ipv € 112 per maand, ineens €260 per maand zelf betalen aan de BSO !!! Belachelijk, dit is 1/4 van mijn inkomen, waar ga ik die jongen dan nog fatsoelijk van te eten geven ???
Ik overweeg nu serieus om te gaan stoppen met werken en de BIJSTAND in te gaan, dit is tenslotte wat ze blijkbaar liever hebben.
Toch te dom voor woorden dat mensen die wel willen werken ipv hand op houden, gestraft gaan worden.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless » 20 dec 2011 10:05

@Angela
Ze aan er vanuit dat je de meeste uren onder schooltijd werkt, en dan maak je geen gebruik van de BSO.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 » 20 dec 2011 10:07

Dat lijkt me met een part-time contract ook niet meer dan normaal. Meeste mensen gaan part-time werken om MEER bij de kinderen te kunnen zijn, niet om juist op tijden te gaan werken dat de kinderen eigenlijk klaar zijn met school!

Dus ik vraag me af waarom je de kinderen op de bso hebt en hoeveel uur per week je ze daar laat "slijten"....

zwabbertje

Ongelezen bericht door zwabbertje » 20 dec 2011 10:49

Daan_1978 schreef:Dat lijkt me met een part-time contract ook niet meer dan normaal. Meeste mensen gaan part-time werken om MEER bij de kinderen te kunnen zijn, niet om juist op tijden te gaan werken dat de kinderen eigenlijk klaar zijn met school!
De meeste mensen wel ja, maar wat te denken van bijvoorbeeld de mensen die zelf op de BSO werken (altijd dus als er geen school is) en ook maar 70% kunnen claimen?

Karin079

Ongelezen bericht door Karin079 » 20 dec 2011 10:59

Zoek een gastouder die uw BSO opvang van uw kind(eren)verzorgt,zij of hij zal alleen de gewerkte BSO uren rekenen ipv vele uren en dagen betalen dat uw kinderen er niet zijn.Dit zal u financieel enorm veel geld schelen.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue » 20 dec 2011 14:40

angela2611 schreef: Ik overweeg nu serieus om te gaan stoppen met werken en de BIJSTAND in te gaan, dit is tenslotte wat ze blijkbaar liever hebben.
Moet u vooral doen.
Want de gemeente geeft u natuurlijk meteen een utikering als u zelf ontslag neemt en dus kúnt werken.
Lekkere moraal ook, goed voorbeeld voor uw kind.

Mk

Ongelezen bericht door Mk » 21 dec 2011 00:03

jospet schreef: In mijn situatie betekend dit dat ik het dubbele aan opvang ga betalen, ik werk 28 uur verdeeld over 4 dagen en moet van mijn opvang een compleet contrract afnemen voor 4 dagen bso en 4 dagen vso. Als ik dan 70% berekenen mag ik nog maar 85 uur declareren, met de contracten zit ik er boven.

Misschien een rare vraag, maar hoeveel uren rekenen de vso/bso dan? Bij ons past de BSO het aantal uren dat ze in rekening brengen aan. Alleen de uren die we daadwerkelijk kunnen afnemen worden nog in rekening gebracht. Dus op maandag gaat de school om 14.00 uur uit, de BSO is open tot 18.30 uur dus ze brengen 4,5 uur in rekening. Nu (in 2011) rekenen ze nog standaard 6 uur per dag. Zijn BSO's niet verplicht om dat te doen?

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM » 21 dec 2011 05:52

VioletPrue
Want de gemeente geeft u natuurlijk meteen een utikering als u zelf ontslag neemt en dus kúnt werken.
Deze opmerking begrijp ik niet. De overheid maakt zelf de regeling zodanig dat de mensen gaan kiezen voor een uitkering. Ik geef ze groot gelijk. Politici zijn naar mijn mening zelf ook zakkenvullers. Ik zou zeggen: schrijf die ook eens aan!

Maxiem.

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 » 21 dec 2011 08:35

Maar, dan nog. 100 uur per maand is ongeveer 24 uur per week.
Dit zou betekenen als er 70% van dat aantal uren in de BSO gedeclareerd kan worden bij de belastingdienst, dat het om 16,8 uren gaat.
Bij ons gaat dit per middagdeel. Je hebt dus BSO van 12:00 tot 15:00 en/of van 15:00 tot 18:00.
Dit zou per week, gezien de kinderen grotendeels dan alleen het laatste deel nodig hebben, neerkomen op een ongeveer 18 uur er van uitgaand dat de kinderen 1 middag vrij zijn en dan dus 3 uur extra BSO nodig hebben.

Dat is totaal dus 1,2 uur per week, ongeveer 5 uur per maand extra wat voor eigen rekening komt. Dit zou met een prijs van 6,25 ( ongeveer de uurprijs van BSO ) op een totaal extra eigen bijdrage van ongeveer 30 euro komen.

Dus Angela, hoe kan het dat er in jouw situatie ineens een verschil van 148 euro ontstaat, terwijl volgens de berekening er ongeveer 30 euro verschil zou moeten zijn? Misschien doordat 1 en ander qua vergoeding wat lager is, misschien 50 euro totaal voor eigen rekening, maar aan 148 euro aan verschil komen lijkt mij enigszins vreemd.
Of declareer jij veel meer extra uren dan dat ze uiteindelijk op de BSO zijn?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue » 21 dec 2011 13:47

MAXIEM schreef:VioletPrue
Deze opmerking begrijp ik niet. De overheid maakt zelf de regeling zodanig dat de mensen gaan kiezen voor een uitkering. Ik geef ze groot gelijk. Politici zijn naar mijn mening zelf ook zakkenvullers. Ik zou zeggen: schrijf die ook eens aan!

Maxiem.
Dus u vindt het normaal dat iemand die kan werken maar 'gewoon ontslag neemt en een uitkering aanvraagt', omdat zij de kinderopvang te duur vindt?
Lekkere moraal en een goed voorbeeld voor je kind.
De overheid geeft mensen die mentaliteit niet, die heb je of die heb je niet.
Mevrouw heeft die kennelijk wel.
Zij heeft ooit gekozen voor een kind en moet daar dus dingen voor regelen.

MAXIEM

Ongelezen bericht door MAXIEM » 21 dec 2011 16:24

VioletPrue

In deze acht ik jouw opvattingen als rigide!

Maxiem.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 » 21 dec 2011 17:57

Hai,

ik heb zelf 3 (inmiddels al grote) kinderen. Maar ik vind het hele idee toch wel vreemd dat mensen verwachten dat de overheid (=samenleving) voor de opvang betaald.
Vroeger toen mijn kinderen klein waren was er niet zo iets als opvang toeslag, dat betaalde je lekker zelf, als jij kinderen wilde, dan moest je accepteren dat die geld kostten.

Op zich vind ik het prima dat de overheid iets bijdraagd maar zodra er geroepen gaat worden dat dat MAAR 70% is rijzen mij de haren te berge.
Je wist toch toen je kinderen kreeg dat je die niet de hele dag alleen thuis konden blijven? Je gaat er toch niet vanuit dat de overheid hier voor moet betalen? Misschien heb ik hier iets niet begrepen, en ik wil echt niet gemeen of bot overkomen, maar wat is dit nou? Ik wil kinderen en de overheid moet dat betalen?

Isabel

piet jagers

Ongelezen bericht door piet jagers » 21 dec 2011 17:59

begint het anders toch wel op te lijken :mrgreen: :mrgreen:

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless » 21 dec 2011 18:44

Daan_1978 schreef:Maar, dan nog. 100 uur per maand is ongeveer 24 uur per week.
Dit zou betekenen als er 70% van dat aantal uren in de BSO gedeclareerd kan worden bij de belastingdienst, dat het om 16,8 uren gaat.
Je mag 70% van je werknemers contracturen declareren.
Omdat ze ervan uitgaan dat het kind ook nog, tijdens werkuren, op school zit, komen de meeste mensen er wel mee uit.

Als je bv 10 uur werkt, mag je max 7 uur BSO "declareren".

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk » 21 dec 2011 19:09

Isabel1 schreef:Hai,

ik heb zelf 3 (inmiddels al grote) kinderen. Maar ik vind het hele idee toch wel vreemd dat mensen verwachten dat de overheid (=samenleving) voor de opvang betaald.
Vroeger toen mijn kinderen klein waren was er niet zo iets als opvang toeslag, dat betaalde je lekker zelf, als jij kinderen wilde, dan moest je accepteren dat die geld kostten.

Op zich vind ik het prima dat de overheid iets bijdraagd maar zodra er geroepen gaat worden dat dat MAAR 70% is rijzen mij de haren te berge.
Je wist toch toen je kinderen kreeg dat je die niet de hele dag alleen thuis konden blijven? Je gaat er toch niet vanuit dat de overheid hier voor moet betalen? Misschien heb ik hier iets niet begrepen, en ik wil echt niet gemeen of bot overkomen, maar wat is dit nou? Ik wil kinderen en de overheid moet dat betalen?

Isabel
Ik ben het volledig met je eens.
Al vind ik wel dat alleenstaande moeders/vaders wel in aanmerking moeten komen voor kinderopvangtoeslag.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue » 21 dec 2011 20:52

MAXIEM schreef:VioletPrue

In deze acht ik jouw opvattingen als rigide!

Maxiem.
En in deze acht ik jouw opvattingen als die van iemand die het goedkeurt dat iemand die kan werken gewoon even een uitkering aanvraagt omdat zij dan op haar kind kan passen en er geen € 50,- op achteruit gaat in de maand.
Wat is erger?

Daan_1978

Ongelezen bericht door Daan_1978 » 22 dec 2011 08:44

Allemaal wel waar dat het maf is dat je een toeslag verwacht als je kinderen hebt, maar het is nu ook niet meer zoals vroeger waar de tijd zo was dat je als man vaak voldoende verdiende om het hele gezin te kunnen onderhouden.
Als wij de opvang helemaal zelf zouden moeten betalen, valt het complete loon van mijn vrouw weg en moet ik ook nog eens wat van mijn eigen loon betalen. De kosten rijzen de pan uit!
Mijn vrouw werkt parttime en is dus voor mijn zoontje na school altijd thuis, behalve op woensdag. Kost ons dus maar een paar uurtjes per week aan BSO, maar in de vakanties kun je tegenwoordig echt niet verwachten dat je zomaar vrij krijgt. Dit kost ons dus wel een jaarcontract voor vakantie opvulling qua BSO.

Erg lastig dus, want mijn vrouw kan wel zeggen dat ze gaat stoppen met werken, zodat ze er altijd voor de kinderen is, maar met mijn loon alleen kan ik geen heel gezin onderhouden.
Daar heb je wel over nagedacht? Dat het tegenwoordig allemaal niet zo makkelijk meer is?

Gesloten