Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Joepie Joepie schreef:
arvandongen schreef:Het wachten is op een spontane frisse wind, een ingrijpen van de politiek...
Tenminste al vanaf 2009; zie: https://www.youtube.com/watch?v=cyLNrPsa_lM , toen in een actualiteiten-rubriek op TV toestanden in verzekeringsland werden voorgelegd aan Mw Elly Blanksma, toenmalig lid van de 2e kamer (nu al weer een tijdje Burgemeester van Helmond).

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door arvandongen »

chrisd1 schreef:
Joepie Joepie schreef:
arvandongen schreef:Het wachten is op een spontane frisse wind, een ingrijpen van de politiek...
Tenminste al vanaf 2009; zie: https://www.youtube.com/watch?v=cyLNrPsa_lM , toen in een actualiteiten-rubriek op TV toestanden in verzekeringsland werden voorgelegd aan Mw Elly Blanksma, toenmalig lid van de 2e kamer (nu al weer een tijdje Burgemeester van Helmond).
En ik vermoed dat dat wachten nog wel enige tijd langer zal duren.

Men kan natuurlijk vrijwel identieke berichten blijven plaatsen, maar of het wachten daardoor korter gaat worden? Beter is zelf actie nemen om het KiFiD aan te sporen (indien je nog belanghebbende bent), of een rechtzaak starten.

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als je snel rijk wil worden zal je toch ander werk moeten zoeken. Zie mijn eerdere post en jouw opmerking.

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

ClaimConcept schreef:Waarom gaat het hier nu alleen om de vorm en reageren jullie niet inhoudelijk? Het gaat niet om mij, maar over gerechtigheid!

Noodgedwongen op basis van een succesbeloning (no cure no pay) vertegenwoordig ik al jarenlang vele tientallen klagers die geen geld (over) hebben voor een advocaat op uurtarief en/of dure gerechtelijke procedures. Juist voor die mensen is het Kifid opgericht als laagdrempelige en snelle buitengerechtelijke klachtmogelijkheid, onder eindverantwoordelijkheid van onze Minister van Financiën.

Ik sta nog steeds pal achter dit principe, maar dan wel op een gelijkwaardig speelveld. Ik ben nog altijd volledig gerechtigd om deze slachtoffers van Aegon c.s. ook te vertegenwoordigen bij de iets duurdere kantonrechter, maar die switch maak je uiteraard na al die jaren niet nu nog eens in het zicht van een succesvolle finish bij Kifid.

De huidige klacht over Aegon Vliegwiel uit 2002 speelt al sinds 2009, die ik na langdurig intensief onderhandelen in 2012 aan Kifid heb voorgelegd en waar ik begin 2015 de tussenpersoon veroordeeld krijg voor € 42.176 (met rente inmiddels opgelopen tot € 45.000). Dit is na een uitspraak van de Hoge Raad eind 2016 tevens de vordering op Aegon in dit 100% kansrijke hoger beroep, klaagster heeft echter anno 2018 zelf nog altijd nooit meer iets vernomen van dit Kifid. Vinden jullie dat normaal?
Het jongste nieuwe voorbeeld over noodzakelijke verbeterpunten bij Kifid is een totaal andere klacht die in september 2017 is voorgelegd en waar de eigenlijke klachtbehandeling nog steeds niet is begonnen. Of vinden jullie het ook normaal bij een snelle laagdrempelige procedure dat het meer dan drie maanden duurt voordat überhaupt pas een behandelaar is toegewezen?

De wetgever heeft op grond van Europese regelgeving een exclusief buitengerechtelijke geschilleninstantie opgericht waar jaarlijks ruim 7.000 klachten worden behandeld. Is dan enige zorgvuldigheid en consumentenbescherming teveel gevraagd?
Ik heb voor de toekomst echt nog alle vertrouwen in die nieuwe directie, maar we hebben allemaal ook nu al belang bij een beter Kifid. Dus kom op met je tips, kom op met je ervaringen!

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik denk dat het goed zou zijn als KIFID naar consumenten belang kijkt bij afhandeling van woekerpolis klachten.

Geen advisering, maar transparantie en klant belang centraal.

Met andere woorden, KIFID kan en moet in mijn ogen in gesprek gaan met consumenten en alle relevante vragen stellen om klacht duidelijk te krijgen, ook als dit betekent dat dit resulteert in hogere schade vergoeding voor consument.

Nu krijg ik de indruk dat consument wordt tegengewerkt...

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

[url=https://www.kifid.nl/nieuws/kifid-lustrumcongres-inspiratiebron-voor-klachtbehandeling-2-0/153]2 juni 2017, Kifid lustrumcongres: inspiratiebron voor klachtbehandeling 2.0[/url] Kifid schreef:“Banken, verzekeraars en financieel adviseurs en intermediairs maken het voor consumenten nu wel heel complex. Hun producten en diensten zijn soms lastig te doorgronden. Het is begrijpelijk dat consumenten daarin soms vastlopen. Wanneer ze er met hun financieel dienstverlener niet uitkomen, kunnen ze terecht bij het Kifid. Ik vind het belangrijk dat wij in onze klachtbehandeling een gelijk speelveld creëren voor consumenten en financieel dienstverleners. De consument die zich zonder advocaat bij ons meldt – met aan de andere kant een bank of verzekeraar ondersteund door Zuidas-advocaten - nemen we stap voor stap mee in de klachtbehandeling. In begrijpelijke taal en op een manier die voor consument en financieel dienstverlener volstrekt helder is”
Klachten worden eerst door mij geheel conform de instructies van Kifid gemotiveerd aan de financiële dienstverlener voorgelegd en na de standaard afwijzing rechtstreeks door de consument zelf (ik ben af) bij Kifid ingediend. Liefst zo kort en bondig mogelijk:

Afbeelding

En voorzien van de meest relevante stukken: Promotiemateriaal - Aanvraagformulier - Polis - Claim - Afwijzing.

Kijk daar maar eens goed na, en verbaas u al dan niet over de reactie van Kifid:
Bij het indienen van uw klacht moet u de feiten vermelden waarop de klacht betrekking heeft, waar mogelijk onder verwijzing naar bewijsstukken waaruit deze feiten blijken. Het is vaste rechtspraak dat van partijen verwacht mag worden dat zij uit het oogpunt van de zogenoemde stelplicht over en weer hun vorderingen (voor zover mogelijk) onderbouwen. Dit heeft u niet gedaan. Op geen enkele wijze heeft u onderbouwd dat u ook daadwerkelijk geadviseerd bent door Denco Advies

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Ik ben op zoek naar Gedragscode / Code Rendement en Risico die geldig was in Januari 2007 (hier verwijst KIFID naar, zonder verdere toelichting).

Dit zegt Verbond van Verzekeraars:
Helaas moet ik u teleurstellen, deze is niet beschikbaar voor niet leden.

En KIFID adviseert mij op internet te zoeken...

Ik ben benieuwd wat Nederlandse Vereniging van Banken mee terugkomt.
De Nederlandse Vereniging van Banken streeft ernaar uw bericht binnen 10 werkdagen te beantwoorden.
Wij vragen uw begrip voor de vragen die een langere doorlooptijd nodig hebben.


Ik heb KIFID nogmaals gevraagd de referenties te delen...

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

NVB helpt, nu de hypotheekverstrekker, vermogensbeheerder, KiFiD en tussenpersoon nog...

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Mk »

Bedoel je niet deze?

gedragscode hypothecaire financieringen 2007

http://www.rabobank.com/nl/images/gedra ... ringen.pdf

De code rendement en risico heeft betrekking op verzekeringsproducten, waarom zou de NVB je daarvan moeten voorzien?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

omdat in gedragscode niets staat over beleggingen (rendement en risico (en kosten))...

en in CRR uit die tijd wel, maar Verbond van Verzekeraars wil die niet delen...

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Mk »

Dan zou je in het bgfo of nrgfo moeten kijken. Banken hebben echt 0,0 met de code rendement en risico te maken.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

bgfo? nrgfo?

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

"2 juni 2017, Kifid lustrumcongres: inspiratiebron voor klachtbehandeling 2.0"

“Banken, verzekeraars en financieel adviseurs en intermediairs maken het voor consumenten nu wel heel complex. Hun producten en diensten zijn soms lastig te doorgronden. Het is begrijpelijk dat consumenten daarin soms vastlopen. Wanneer ze er met hun financieel dienstverlener niet uitkomen, kunnen ze terecht bij het Kifid. Ik vind het belangrijk dat wij in onze klachtbehandeling een gelijk speelveld creëren voor consumenten en financieel dienstverleners. De consument die zich zonder advocaat bij ons meldt – met aan de andere kant een bank of verzekeraar ondersteund door Zuidas-advocaten - nemen we stap voor stap mee in de klachtbehandeling. In begrijpelijke taal en op een manier die voor consument en financieel dienstverlener volstrekt helder is”
Laatst gewijzigd door ClaimConcept op 13 nov 2018 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Mk »

Joepie Joepie schreef:bgfo? nrgfo?
Besluit Gedragstoezicht Financiele Ondernemingen

Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiele Ondernemingen

Kijk eens op wetten.nl

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Mk schreef:
Joepie Joepie schreef:bgfo? nrgfo?
Besluit Gedragstoezicht Financiele Ondernemingen

Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiele Ondernemingen

Kijk eens op wetten.nl
Is dat niet iets waar KIFID consumenten bij moet helpen?

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door JozJan »

Joepie Joepie schreef:Ik ben op zoek naar Gedragscode / Code Rendement en Risico die geldig was in Januari 2007 (hier verwijst KIFID naar, zonder verdere toelichting).
Ik zou niet teveel verwachten van de hulp van de NVB...

Maar jouw klacht ging toch over een beleggingsrekening? Daar is de CRR helemaal niet op van toepassing?

De versie van 2006, dus degene die op 1/1/2007 van kracht was is wel te vinden hoor. Zie bijlage.
Bijlagen
coderendementrisico2006.pdf
(66.58 KiB) 97 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

ClaimConcept
Berichten: 1967
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Joep heeft geen hypotheek met beleggingsverzekering, maar een WestlandUtrecht VermogensBeheer Hypotheek

Vermogensbeheer , uitgelegd op pagina 2 van de brochure:
UW HYPOTHEEK EN BELEGGINGEN IN PROFESSIONELE HANDEN
Een unieke combinatie van een flexibele hypotheek met professioneel effectenbeheer. Specifieke aandacht voor de opbouw van uw vermogen, waarbij deskundig wordt ingespeeld op ontwikkelingen op de beurs.
IN VERTROUWDE HANDEN
De beleggingsbeslissingen zijn gebaseerd op het door u ingevulde beleggingsprofiel en zijn in handen van professionele effectenbeheerders. Zij analyseren koersen en ontwikkelingen op de beurs en spelen hierop in.
(onderstreping JT)
En bij de gezellige foto:
Prettig wonen draait om comfort. Met die gedachte willen we ook ons vermogen opbouwen. Met de Vermogens Beheer Hypotheek genieten we van het comfort dat we de beleggingsbeslissingen uit handen hebben gegeven aan professionals.
VermogensBeheer : da's toch wat anders dan dom passief indexen volgen, inclusief de extreme koersdalingen van 2008...

Voor de drempels bij Kifid even een oudje bij de buren: Vara's Kassa. Helaas is er nog steeds niets veranderd, integendeel

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door arvandongen »

Joepie Joepie schreef:
Mk schreef:
Joepie Joepie schreef:bgfo? nrgfo?
(...)
Kijk eens op wetten.nl
Is dat niet iets waar KIFID consumenten bij moet helpen?
Kvdgnbfo !

(KiFid vindt dat geenszins nodig bij financiëel ongeschoolden)

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door JozJan »

ClaimConcept schreef:Joep heeft geen hypotheek met beleggingsverzekering, maar een WestlandUtrecht VermogensBeheer Hypotheek
Precies, zoiets dacht ik begrepen te hebben. Dat maakt het wel héél erg vreemd dat Kifid verwijst naar de CRR. Die is namelijk nooit van toepassing geweest op niet-verzekeringsbeleggingen (leuk weetje: waar het op grond van de CRR op een gegeven moment verplicht werd om voor beleggingsverzekeringen met een bruto rendement te rekenen, zijn de aanbieders van beleggingsrekeningen altijd met een netto rendement blijven rekenen*).



* = voor de duidelijkheid: bij hetzelfde rendement worden er bij bruto nog kosten uit het rendement gehaald, terwijl er bij netto vanuit wordt gegaan dat die kosten er al uitgehaald zijn: stel: rendement 8%, fondskosten 1%. Bij bruto houd je dan over: 8% - 1% = 7%. Bij netto houd je 8% over, maar om dat te realiseren moet het fonds dan wel 9% maken (8% + 1% voor de kosten).

Mk
Berichten: 986
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Klachteninstituut Financiële Dienstverlening Kifid

Ongelezen bericht door Mk »

Joepie Joepie schreef:
Mk schreef:
Joepie Joepie schreef:bgfo? nrgfo?
Besluit Gedragstoezicht Financiele Ondernemingen

Nadere Regeling Gedragstoezicht Financiele Ondernemingen

Kijk eens op wetten.nl
Is dat niet iets waar KIFID consumenten bij moet helpen?
Nee, waarom? Ze zijn toch niet jouw advocaat?

Plaats reactie