LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] korten aio aanvulling

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
wgeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2009 17:08

korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door wgeven »

Geachte hr/mevr

Eind vorig jaar is een wet aangenomen die bepaald dat een gezamelijk gezins inkomen bepalend word voor een aio aanvulling.
Voor mijn schoonmoeder betekend dit dat ze voor 750 euro gekort zal worden op de 980 euro die ze krijgt , min premie ziektekosten blijft over 140 euro p/mnd
De reden is samenwonen met ons .
Schoonmoeder komt uit Sarajevo ,tijdens de oorlog is ze gevlucht en terugkeer was niet meer mogelijk en zeker niet wenselijk !
Wij hebben toen besloten om samen te gaan wonen ivm met taal etc.
Hiervoor worden wij nu gestraft omdat ikzelf 1600 euro netto heb en het maximum 1340 euro is waarbij nog aangevuld word.
De vraag is ook is hier niet sprake van discriminatie.
graag u mening hierover

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Nee, dit is geen discriminatie.
Het is toch van de zotte dat iemand die bij de kinderen woont (wat een keuze is), die zelf geen AOW premie heeft betaald, elke maand € 980,- krijgt, terwijl diegene geen volledige huur betaalt, geen volledige ernergierekening betaalt, niet de verzekeringen, rioolrechten, gemeentelijke belastingen etc. etc. betaalt....
Dat is toch niet eerlijk?
Zij houdt na betalen van ziektekosten € 140,- over.
Wat zijn haar kosten?
Betaalt zij 'kostgeld'?
Draagt ze bij aan de boodschappen?
Als beiden niet het geval is, heeft zij dus € 140,- over voor kleding en 'leuke dingen'.
Dat is niet weinig.

Overigens geldt dit niet enkel voor de Aio, maar ook voor alle bijstandsgerechtigden.
Alleen al daarom is hier geen sprake van discriminatie.

wgeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2009 17:08

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door wgeven »

Wat zijn haar kosten ? medicijnen ,tandarts kosten, verzekering voor overlijden , kostgeld
kapper , contributie koor kleding etc
Moet ik mij nu een profiteur voelen ? terwijl ik gewoon werk en ook belasting betaal.
Ik heb ook niet gezegd dat er niet bezuinigd kan worden op aio het kan best minder .

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door VioletPrue »

wgeven schreef:Wat zijn haar kosten ? medicijnen ,tandarts kosten, verzekering voor overlijden , kostgeld
kapper , contributie koor kleding etc
Moet ik mij nu een profiteur voelen ? terwijl ik gewoon werk en ook belasting betaal.
Ik heb ook niet gezegd dat er niet bezuinigd kan worden op aio het kan best minder .
Ik heb u geloof ik nergens een profiteur genoemd, ook uw moeder niet.
En het ging om haar.

Tandartskosten heb je niet elke maand als het goed is.
Kapper hoeft ook niet elke maand.
Kleding hoeft ook niet elke maand.
Contributie van het koor, kan zij aanspraak maken op het toegankelijkheidsfonds van de gemeente?
Dan zou zij dit namelijk niet zelf hoeven te betalen.
Ik raad u aan om dat eens na te vragen bij de afdeling Sociale Zaken van uw gemeente.
De verzekering en medicijnen en het kostgeld zijn uiteraard elke maand terugkerende kosten, maar het lijkt mij sterk dat uw moeder elke maand haar € 140,- opmaakt aan medicijnen, kostgeld en de verzekering.
Anders zou er gekeken moeten worden of de dokter de medicijnen toch niet vergoed kan krijgen door ze als 'chronisch gebruik' te bestempelen.
Soms wil dat helpen.
Anders kan misschien één tree hoger qua aanvullende verzekering een idee zijn.
Voor een paar euro in de maand worden de mdeicijnen dan misschien wel vergoed.
Hangt natuurlijk van de verzekeraar af.
Ook kan moeder de medicatie opgeven bij de belastingaangifte, waardoor zij misschien weer wat terug kan krijgen.
En komt zij in aanmerking voor Wtcg?
Dat kan ook al zo'n € 500,- opleveren, mits zij in aanmerking komt natuurlijk.

Maar ik snap wel dat dit gebeurt.
Het is natuurlijk heel vervelend, maar uw moeder heeft heel veel uitgaven niet, omdat zij bij u woont.
Dan is het niet gek om de uitkering te verlagen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik vind dat discriminatie hier buiten moe worden gehouden.
Er is niemand gediscrimineerd.
De Aio'ers niet, omdat dit ook bij Wwb cliënten gebeurd, en de AOW'ers niet, omdat zij gewoon hun AOW krijgen.
Daar hebben zij premie voor betaald en zij ontvangen het gewoon.
Dus er wordt niemand gediscrimineerd.
Oma uit Harlingen eet geen hap meer of minder als er geen Aio'ers meer zouden zijn, want dat heeft ongeveer 0% invloed op de hoogte van haar AOW.

kika67
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 feb 2012 21:07

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door kika67 »

Nee, er is geen sprake van discriminatie. Mevrouw heeft immers nog haar opgebouwde AOW (pensioen) omdat zij ingezetene is geweest. In de meeste EU landen bouwen mensen alleen pensioen op als zij werken. Er is geen land binnen de EU waar je een basispensioen opbouwt door alleen te wonen.

Dat de AIO nu inkomensafhankelijk wordt gemaakt van het totale gezinsinkomen heeft te maken met de aanscherping van de WWB. Daarvoor mag u bij minister Kamp zijn. Dat is zijn idee.

Haar AOW bedraagt dus 230 euro? Uw moeder zou ook volledige zorgtoeslag moeten ontvangen van om en nabij 60 euro. Dat dekt een deel van de ziektenkostenverzekering. Dat is totaal al 290 euro. Als haar ziektenkostenverzekering 150 euro per maand bedraagt, is er geen goede polis afgesloten. Uw moeder had als voormalig WWB-klant een collectieve verzekering kunnen afsluiten.

Verder loont het misschien om voor bijzondere uitgaven bijzondere bijstand aan te vragen.

Overigens staat het hebben betaald van premie volksverzekeringen los van het opbouwen van AOW-pensioen.
Er zijn talloze mensen in Nederland die nooit éne cent premie volksverzekeringen hebben betaald (omdat ze nooit één dag hebben gewerkt in hun leven) en toch volledig AOW-pensioen opbouwen.
Het is een omslagstelsel. De werkenden betalen voor de rechthebbenden. Artikel 6 lid 1 a AOW stelt dat degene die ingezetene zijn van Nederland verzekerd zijn. Alleen als je geen ingezetene bent, wordt gekeken of je dan verzekerd kunt zijn op grond van werken in Nederland.

aardjee
Berichten: 571
Lid geworden op: 21 apr 2011 21:18

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door aardjee »

Je moet wel je hele leven in Nederland gewoond hebben wil de de volledige AOW ontvangen. heb je een deel in het Buitenland gewoond, dan wordt dit in mindering gebracht op de aanspraak AOW

kika67
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 feb 2012 21:07

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door kika67 »

aardjee schreef:Je moet wel je hele leven in Nederland gewoond hebben wil de de volledige AOW ontvangen. heb je een deel in het Buitenland gewoond, dan wordt dit in mindering gebracht op de aanspraak AOW

Nee dat is niet waar. Er wordt niet gekort op de AOW-opbouw. Er wordt opgebouwd.

Overigens kun je als je buiten Nederland verblijft ook gewoon verzekerd blijven. Bijvoorbeeld als vrouw van een ambtenaar.

rollertje
Berichten: 221
Lid geworden op: 28 nov 2004 17:06

Re: korten aio aanvulling

Ongelezen bericht door rollertje »

kika67 schreef:
aardjee schreef:Je moet wel je hele leven in Nederland gewoond hebben wil de de volledige AOW ontvangen. heb je een deel in het Buitenland gewoond, dan wordt dit in mindering gebracht op de aanspraak AOW

Nee dat is niet waar. Er wordt niet gekort op de AOW-opbouw. Er wordt opgebouwd.

Overigens kun je als je buiten Nederland verblijft ook gewoon verzekerd blijven. Bijvoorbeeld als vrouw van een ambtenaar.
Dat is wel waar. Mijn tante woont al lang buiten Europa en is wel degelijk flink gekort op haar AOW. Niet iedereen die buiten Nederland woont is ambtenaar of een naast familielid. Mijn tante vindt het geen probleem, want ze werkt nog steeds op haar 77 ste. Ze gebruikt het beetje AOW om de reis naar Nedreland elk jaar te betalen.

Gesloten