LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.

Het onderwijs niveau van heden is slecht.

Mee eens, moet terug naar jaren 60 niveau
19
54%
Niveau huidig onderwijs is prima zo
16
46%
 
Totaal aantal stemmen: 35

txiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2005 20:36

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door txiki »

Lieve mensen,
Met de aardige mevrouw ben ik het behoorlijk eens. Ook met NONO ben ik het eens...
Verder heb ik mijn idee, dat het treurig gesteld is met de kennis van de eigen taal in Nederland weer eens bevestigd gezien, helaas.
Ik hoop niet dat er onderwijzers, onderwijzeressen, leraren en/of leraressen bij de inzenders waren, maar ik vrees van wel. :cry: Ik lees nl weleens vaker post van mensen met een beroep in het onderwijs (en daar word ik niet echt vrolijk van).
Ik heb er een aantal fouten 'uitgehaald' en op een rijtje gezet (en ben niet al te muggenzifterig te werk gegaan)
Kijkt u allen zelf maar na... Als u niet weet wàt er fout aan is, wil ik het u gaarne toelichten.
08 Okt 2005 13:56 door klankbord
Daar de normale klokken allemaal mechanisch door een hamer bedient worden

10 Okt 2005 00:08 door L.Rozenwater
ronduit belabbert he

Geplaatst op 13 Okt 2005 16:16 door hoffie
Rozenwater ga toch eens met je tijd mee.. Dat geneuzel dat vroeger alles beter was, en de mensen die nog ouder zijn zullen daarop roepen dat het daarvoor nog veeeeeeel beter was.......
Welk bedrijf zit tegenwoordig nog op mensen te wachten die niet met computers e.d. kan omgaan???????
Goh mijnheer zullen wij uw salaris ff met het hoofd uitrekenen?????
14 Okt 2005 10:21 door hoffie
(Een leraar informatica (middelbaar onderwijs) had computerproblemen)
harware of software probleem?

16 Okt 2005 10:56 door S.
ouders waarvan jij vind dat
waaruit zou dat voortkomen.
Is het niet zo dat nu iedereen de kans krijgt om te kunnen studeren,iedereen, dus ook die moeders, na hun studie een mooie carriëre willen opbouwen. Om op die manier hun inspanningen beloond willen zien?

16 Okt 2005 12:42 door pluisje
eerst je eigen straatje schrobben en dan die van een ander....

16 Okt 2005 18:53 door pluisje
wat er soms op school gebeurden kon ik maar moeilijk mee omgaan
het andwoord was
de intresse
tot maat ven ramp
ook dat vindt ik
ondanks ik er vel op tegen was
dan werdt je gepest

16 Okt 2005 19:57 door inxsnl
geen cda`r maar de normen enwaarden waar JPB het over heeft kan ik mij weldegenlijk in vinden.

16 Okt 2005 21:06 door S.
duidelijke hierargie,

17 Okt 2005 01:06 door hoffie
zijn we daardoor elkaar gelijke????

17 Okt 2005 16:08 door hoffie
balkenellende zich zelf niet houd

18 Okt 2005 00:17 door hoffie
Het lijkt nu net of iemand bij de naam te noemen die je ouders je gegeven hebben respectloos is...

Dit is gewoon de naam van dit persoon

18 Okt 2005 11:15 door S.
hiërargische ladder

18 Okt 2005 13:01 door Aardige Mevrouw
als een school een bepaalde opleidingen geef

t18 Okt 2005 18:24 door hoffie
Echt leren begint op het moment dat je werk gaat....

18 Okt 2005 19:48 door walter2116
Met VMBO (Vakken Met Brood Opruimen) en HAVO
(Halve Avonden Vakken Opvullen)ben je er in deze tijd niet meer mee. Op de pedagogische academi wordt er van je verlangd dat je je taal en rekenen goed onder de knie hebt, alleen als je dat niet in je hebt word je niet meer van de opleiding afgeknikkerd.

18 Okt 2005 20:08 door hoffie
die b.v. dit soort opleidingen hebben gevolgt....
niks mis met iemand die VMBO heeft gevolgt

18 Okt 2005 20:22 door josje
Vooral van kennis van de eigen taal misschien ook Josje?

Complimenten voor je opgaven, Rozenwater!



[/b]

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

He he he, het is me volkomen duidelijk dat de taal aan Den Nederlander aangepast dient te worden. :D

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

goh ik wist niet dat er hier een dictee gaande was, ik zie dat jij voldoende tijd hebt om te muggeziften (ja ik gebruik graag de oude spelling, en misschien een tip voor een ieder die vroeger zijn onderwijs gehad heeft, ga elk jaar op herhaling) maar de meeste posts worden in een korte tijd tijd hier neegezet, en niet altijd gecontroleerd.....

en laat ik nou ook nog eens 1 zijn van het oude type onderwijs, en destijds een hoog cijfer had voor taal, dus dit zegt helemaal niets over het onderwijs van tegenwoordig...........

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door inxsnl »

En bedankt .

Zo worden wij /ik ook weer eens met de neus op de feiten gedrukt.
Maar daar ging het hier niet over!


Tim

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

(off topic)
@txiki

Pas op met het melden van taalfouten, daar kun je weer hele discussies over krijgen. Dat is mij namelijk in een ander forum recentelijk overkomen. Vind het leuk er nu eentje van mezelf in uw lijst te vinden en ik vind dat ook helemaal niet erg. Ik probéér echter een beetje op te letten en in ieder geval d, t & dt op de goede plek te zetten. Misschien dat het nog een beetje bij dit onderwerp past m.b.t. taalgebruik? Nee, ik ga er hier niet verder op in, want een discussie hierover hoort hier niet thuis. Misschien een idee om onder het forum "diversen" een boompje op te zetten over de Nederlandse taal?

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Beetje laat, maar ik wil toch nog even op Hoffie's onderstaande reageren:

Echt leren begint op het moment dat je werk gaat....

Het is trouwens toch ook van de knotsen dat je op je 12e moet beslissen wat je de rest van je leven gaat doen?????????????

Door de bank genomen zitten we hier niet altijd op één lijn (maar daarom is het ook een forum o.a. om meningen uit te wisselen), maar hier ben ik het roerend mee eens!

Wat me in dit kader eveneens opvalt, is dat ouders vaak heel erg graag hun kinderen maar naar het hoogste niveau willen pushen, omdat ze anders geen goede toekomst tegemoet gaan. ('t VMBO zou te min zijn) Ik zie dit in mijn omgeving regelmatig gebeuren & pubers ontzettend worstelen. De lat wordt vaak hoog gelegd & het kind/de puber enorm onder druk gezet. En dan krijg je inderdaad regelmatig het wijzende vingertje van ouders die het onderwijs de schuld geven. Ik blijf erbij dat ik vind dat het onderwijs op zich vroeger "anders" beter was, maar dat in het huidige onderwijs er veel factoren meespelen die het resultaat beïnvloeden van een opleiding. O.a. de algehele maatschappelijke veranderingen & het "digitale" tijdperk. (En dan laat ik het normen & waarden verhaal nog even buiten beschouwing)

txiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2005 20:36

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door txiki »

inxsnl

En bedankt .
Zo worden wij /ik ook weer eens met de neus op de feiten gedrukt.
Maar daar ging het hier niet over!
Tim
Hoezo ging het hier niet over? Gaat het dan niet over de kwaliteit van het onderwijs? Is kennis van je eigen taal daar niet een zeer essentieel onderdeel van? Ik zoek helemaal niet naar fouten, maar ik struikel er gewoon over, kan het ook niet helpen. Het valt mij voortdurend op, hoe men onze taal de laatste jaren 'verkracht', men kent uitdrukkingen niet meer of haalt twee gezegdes door elkaar... Enfin, alleen al bij de aangehaalde voorbeelden staan een paar sterke staaltjes van veelgemaakte fouten.
Dit zegt mij best iets over de kwaliteit van het onderwijs. U niet?
(Het zegt uiteraard niet alles, maar toch wel iets??

txiki
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2005 20:36

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door txiki »

19 Okt 2005 12:44 door Aardige Mevrouw
Misschien een idee om onder het forum "diversen" een boompje op te zetten over de Nederlandse taal?
Dat is inderdaad misschien wel een heel aardig idee! :wink: Toch dacht ik dat het ook wel goed bij dit onderwerp paste! :?

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

En het grappige of ironische is, txiki, dat U ook niet bepaald foutloos door het leven gaat. Kijkt u zelf uw eerste post(van 18 Okt 2005 21:07) maar eens na. :wink:
Jaaaaaa, het is ff muggenziften, maar dan vind je er best wel wat.
Dusss...allen, veel genoegen met het ziften. :D

inxsnl
Berichten: 1127
Lid geworden op: 31 mar 2004 14:38

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door inxsnl »

Yo .
Ik ga er van uit als je nu iets post dat het over nu gaat en niet over vroeger.
Mijn actieve onderwijs heb ik al vele jaren gelede achter mij gelaten.
Ik spreek nu uit ervaring die ik met m`n 4 kids heb die onderwijs volgen.

Live today not in the past.

Tim

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door pluisje »

super vindt ik dit,heel goed op gemerkt dat niemand perfect is....

maar dan nog heeft dit niets met normen en waarden te maken :wink:

pluisje

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

Aardige Mevrouw schreef:Wat me in dit kader eveneens opvalt, is dat ouders vaak heel erg graag hun kinderen maar naar het hoogste niveau willen pushen, omdat ze anders geen goede toekomst tegemoet gaan. ('t VMBO zou te min zijn) Ik zie dit in mijn omgeving regelmatig gebeuren & pubers ontzettend worstelen. De lat wordt vaak hoog gelegd & het kind/de puber enorm onder druk gezet. En dan krijg je inderdaad regelmatig het wijzende vingertje van ouders die het onderwijs de schuld geven.
Ja, dit valt mij ook op, die overspannen verwachtingen. Werkt enkel averechts, volgens mij. Krijg je weer jongeren van die vroegtijdig afhaken, terwijl ze best goede resultaten hadden behaald wanneer ze op een lager, goed haalbaar, nivo gestart waren en zo waren doorgestroomd naar een hoger nivo.
En VMBO, valt daar ook niet de vroegere MAVO onder? Waar toch de meeste leerlingen naartoe gingen? Dus die negativiteit is m.i ook misplaatst.
[stupid] Oeps :oops: even een dom foutje verbeterd. [/stupid]
Laatst gewijzigd door S. op 20 okt 2005 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

hoffie
Berichten: 662
Lid geworden op: 09 jun 2004 23:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door hoffie »

Zou de gedachte dat het onderwijs achteruit is gegaan misschien kunnen voortkomen uit het feit dat de ouders niet meer weten wat de kinderen doen en leren op school?????

Aardige Mevrouw
Berichten: 103
Lid geworden op: 17 jun 2005 09:19

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door Aardige Mevrouw »

Hoffie, dat zou inderdaad wel eens de opening kunnen zijn om wat verder tot deze problematiek door te kunnen dringen. Met een beetje doorfilosoferen moeten we er wel kunnen komen.
Dus: ouders gevraagd om te reageren! (voor zover deze bekend zijn met het reilen & zeilen van hun kind...Langzamerhand begin ik het idee te krijgen dat ik mijn mening betreffende het huidige onderwijs best wat bij mag stellen omdat het ècht niet alleen aan het onderwijs ligt)

LaMi
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2005 13:59

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door LaMi »

We zaten destijds met plm 40 leerlingen in een klas.
Een herinvoering daarvan zou mogelijk gelijk het tekort aan leerkrachten oplossen.......
[quote]

Zo lust ik er nog wel een paar.....
Waarom niet herinvoering van de 45-urige of 50 -urige werkweek van toen voor iedereen. Dat zou het algemene arbeidstekort meteen opheffen en de conjunctuur in ons land in een jaar weer gezond maken.
Beste meneer Rozenwater, fijn dat u nadenkt, maar blijf wel reëel.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Een oud Hollands gezegde: Vooruitgang hoeft niet per definitie een verbetering te zijn.........

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door tienepien »

Geef nu eens een paar concrete dingen aan die je anders zou willen zien. Je hebt het in je openingspost over: terug naar het niveau van de MULO e.d. Wat wil je daar precies mee zeggen?

LaMi
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 okt 2005 13:59

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door LaMi »

Meneer Rozenwater,
U wilt toch niet beweren, dat de huidige werktijden en -omstandigheden geen verbetering zijn t.o.v. vroeger?
Een oud Brabants gezegde luidt: Het lult niet, maar het praot toch....
Oftewel: ik moet toch iets zeggen, ook al slaat het nergens op!!!!

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

Werktijden en/of werkomstandigheden: Omdat we het hier over het onderwijs hebben zal ik me daar ook toe beperken.
In de zestiger jaren hadden leerkrachten niet veel meer uren dan tegenwoordig. Laten we voor NU voor het gemak per week 36 uur instellen.
Komen we bij het tweede punt: Wat ik persoonlijk anders zou willen zien:
1. Uitsluitend de termen "meester", "juf", "meneer" en "mevrouw" als aanspreektitel terug zonder achtervoegsel.
2. De leervakken zoals destijds gegeven terug (uiteraard wel naar de huidige stand van de wetenschap)
3. Zeer beperkt gebruik van electronische hulpmiddelen door leerlingen om opdrachten uit te voeren anders dan direct gericht op de keuze van het toekomstige beroep.
4 Omgang met electronische hulpmiddelen wel doceren (zie punt 3), maar dan gericht op gebruik voor het gekozen toekomstige beroep, waarbij dat electronisch hulpmiddel niet per definitie een computer en/of rekenmachine is.
5 Geen huiswerk maken op of met een electronisch hulpmiddel, tenzij vereist voor gebruik genoemd in punt 4.
Hierbij als extra aangegeven: Geen schrijfwerk via typemachine danwel tekstverwerker als dit niet strikt noodzakelijk is, maar gewoon met een pen.

Uiteraard vereist bovenstaande toezicht van ouders of voogd op de naleving van de zaken genoemd in punt 5.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Kwaliteit lager/voortgez. onderwijs Nederland ronduit slecht

Ongelezen bericht door S. »

L. Rozenwater, zou het niet zinvol zijn als je eens op een school ging rondkijken? Dan kun je zien wat tegenwoordig de lesmethoden zijn en uitleg krijgen van de leraren waarom hiervoor gekozen is.

Gesloten