LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Leonie!
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 09:54

Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Leonie! »

hoi

Ik loop ieder jaar tegen dezelfde problemen aan bij het aanvragen van kwijtschelding. Tot dit jaar kreeg ik wel altijd kwijtschelding voor waterschapsbelasting en gemeentelijke heffingen. Het ging lastig, maar het lukte. Mensen die bijvoorbeeld een uitkering hebben krijgen het al vanzelf, omdat al hun inkomsten al bekend zijn bij gemeente etc. Ik moet ieder jaar minimaal 40 kopieën van alles wat met mij te maken heeft inleveren.

Dit jaar ging het anders. Ik probeer het zo kort mogelijk uit te leggen.

Kwijtschelding is meestal mogelijk als je bijvoorbeeld een uitkering hebt, of een inkomen wat niet hoger is dan 110 %(geloof ik) van die ondergrens.
Ik heb geen uitkering, maar werk met een contract van 12 uur in de week. Daar kan ik, zeer zuinig, met mijn 2 kinderen van rondkomen. Maar dan kan ik niets dan alleen eten, alle lasten betalen en een beetje sparen voor mijn kinderen. Het is zo'n 10.000 euro per jaar. Ik krijg ook kinderalimentatie, 90 euro per kind per maand. Natuurlijk krijg ik ook huurtoeslag, kindgebonden budget en zorgtoeslag.
Sinds vorig jaar heb ik er gelukkig een baantje bij kunnen vinden wat ik kan combineren met mijn vaste baan(ik werk geen vaste dagen of tijden). Dit is seizoenswerk, dus niet hele jaar door, maar het geeft mij een extra buffertje.
Op het moment van aanvragen kwijtschelding waterschapsbelasting heb ik maar 1 baan. Nu is mijn verzoek tot kwijtschelding daar afgewezen, omdat ik "te weinig" verdien.... Ze vinden dat ik een aanvullende uitkering moet aanvragen. Maar dat is niet mogelijk omdat ik over een jaar gezien wel op bijstandsniveau zit. Waterschap kijkt alleen naar die bepaalde periode en niet het hele jaar. Hoe krom!
En nu de Gemeentelijke heffingen... ook een verhaal apart. Daar krijg ik halve kwijtschelding, omdat ik te veel spaargeld heb. Dus... omdat ik zuinig leef, niet rook bijvoorbeeld en geen kleding koop voor mezelf en dat geld apart zet, krijg ik geen kwijtschelding. Ik moet het dus iedere maand allemaal over de balk smijten, dan krijg ik volledige kwijtschelding!
Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Bedankt voor het lezen, ik hoor graag hoe anderen dit probleem tackelen. Ik word namelijk gestraft voor zuinig omgaan met mijn geld.
Gr Leonie
Laatst gewijzigd door Leonie! op 28 jun 2017 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

ManchesterU15
Berichten: 330
Lid geworden op: 20 jan 2017 15:50

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door ManchesterU15 »

De bedoeling is, als je genoeg spaargeld hebt, dat je net als iedere burger, gewoon je lasten betaald.

sacredfour
Berichten: 1867
Lid geworden op: 08 jul 2011 18:15

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door sacredfour »

Je moet in bezwaar gaan tegen de afwijzing kwijtschelding. Gebruik al je argumenten die je hier hebt gegeven. Doe dit schriftelijk en gebruik als referentie: bezwaarschrift afwijzing kwijtschelding.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door jonis »

Voor het waterschap moet je gewoon in bezwaar gaan met de door jouw genoemde argumenten.
Voor de kwijtschelding van de gemeente doet de gemeente inderdaad een vermogenstoets en heb je maar bijv slechts recht op kwijtschelding van de helft van de belastingen.
Om voor de volledige kwijtschelding in aanmerking te komen ga ik je niet adviseren om gewoon het teveel vermogen thuis te sparen omdat het op de bank niets oplevert ( :wink: ) maar je kunt bijv wel rekeningen vooruit gaan betalen zoals bijv de ziektekostenverzekering....dat beperkt het vermogen enerzijds in het begin van het jaar en je betaalt dan ook iets minder aan het ziekenfonds anderzijds.
Resultaat gaat dan wel zijn dat het jaar erna je weer wat meer vermogen hebt en je probleem weer wat groter is.

Leonie!
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 09:54

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Leonie! »

ManchesterU15 schreef:De bedoeling is, als je genoeg spaargeld hebt, dat je net als iedere burger, gewoon je lasten betaald.
dat ben ik helemaal met u eens. maar die regels moeten ook voor anderen gelden. iemand met hogere jaarinkomsten(lees: bijstandsuitkering) dan ik krijgt wel kwijtschelding.
ik heb gewoon betaald hoor, maar het is niet terecht vind ik

Leonie!
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 09:54

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Leonie! »

mijn punt is niet dat ik moet betalen, dat heb ik ook gedaan, het is alleen krom, dat als ik onverantwoord omga met mijn geld, ik wel kwijtschelding krijg. ik zou dus kunnen gaan roken, veel meer kunnen gaan eten(lekker dik en vadsig worden), dure televisie en mobiel, een auto kopen en de daarbij behorende benzine...
maar ik heb gekozen dat niet te doen
Laatst gewijzigd door Radar op 29 jun 2017 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht aangepast door Moderator. Reden: verwijderde quote, offtopic bijdrage

MaaikeM
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2011 17:07

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door MaaikeM »

Ik ben dit jaar ook in een situatie gekomen dat zuinigheid niets meer opleverde. Heb een aanvullende bijstandsuitkering, maar ook dan kom je dus niet in aanmerking voor automatische kwijtschelding. Dus ook ik heb de afgelopen 3 jaar steeds die hele papierhandel opgestuurd. Dit jaar was helaas mijn bankrekening toch te goed gevuld. Ik heb aan het begin van het jaar een schadevergoeding van een paar honderd euro gehad, ik kreeg een paar honderd euro terug van stroom/gas en ik leef zuinig. Zo met alles bij elkaar op kwam ik boven de grens uit. De grens van wat je mag hebben ligt hier ongeveer op 1500 tot 1700 euro (afhankelijk van oa je huur en je zorgpremie). Dat is dus in totaal! Bij mijn gemeente is er ook geen sprake meer van gedeeltelijke kwijtschelding. Dus ik leef op bijstandsniveau maar moet wel ruim 500 euro aan gemeentelijke belastingen etc aftikken. Qua basiskosten betaal ik (alleenstaand) aan afvalstoffen en rioolheffing evenveel als mijn ouders, waar 3 mensen in huis wonen. Maar goed, ze staan uiteindelijk in hun recht, want ik heb teveel geld en moet dus gewoon betalen. Het voelt wel zuur, het geld wat ik terug kreeg van zuinig doen met stroom en gas kon direct door om de belastingen van te betalen.

Om hier nog aan toe te voegen, ik zet in de winter amper de verwarming aan. Dan trek ik dikkere kleding aan, want ik vind dat ik wel wat leukers kan doen met mijn geld dan stoken. Dus daarom steekt eea me nu toch wel, en heb ik me dan maar voor genomen om komende winter lekker de verwarming aan te gooien ;). Heel toevallig komen die belastingaanslagen ook altijd zeer kort nadat het geld vd stroom etc teruggestort is :roll:

Volgens mij controleren ze ook je uitgaven, hier moet je bankafschriften van de afgelopen maanden inleveren. Kunnen ze zien wat er binnenkomt en wat je saldo is, maar je uitgaven zien ze natuurlijk ook. En een auto mogen ze mee nemen bij het berekenen van je vermogen, ligt er wel aan wat die waard is.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Als je hier in de Gemeente kwiitschelding krijgt ,wordt dit autm. doorgegeven voor alle instanties , zelfs op water krijg je korting. wat mij opvalt is dat elke gemeente eigen regels handteerd . Tevens kun je aanspraak maken op diverse kosten ,hobby / bril/ etc. Wat aardig kan oplopen.
Spaargeld max 200,00 auto max 2000,00 , daarboven krijg je niets.

Leonie!
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 09:54

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Leonie! »

gosewijn schreef:Als je hier in de Gemeente kwiitschelding krijgt ,wordt dit autm. doorgegeven voor alle instanties , zelfs op water krijg je korting. wat mij opvalt is dat elke gemeente eigen regels handteerd . Tevens kun je aanspraak maken op diverse kosten ,hobby / bril/ etc. Wat aardig kan oplopen.
Spaargeld max 200,00 auto max 2000,00 , daarboven krijg je niets.
zohee.. welke gemeente is dat :shock:
ik heb hier 1 x een verzoek ingediend bij de bijzondere bijstand voor mijn dochter, die moest een laptop, verplicht, voor school. de mevrouw moest serieus lachen. daar doen ze hier niet aan hoor. ik vroeg niet eens om het hele bedrag, maar een tegemoetkoming :roll:
maar dat spaargeld is wel een dingetje. "de overheid" adviseert iedereen een buffertje van minimaal 500 euro te hebben.. voor onverwachte dingen. zoals een kapotte wasmachine ofzo. dan is 200 euro echt niet veel...

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic berichten door Moderator verwijderd.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door harkja »

Radar schreef:Offtopic berichten door Moderator verwijderd.
oh :shock:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik vraag me af hoeveel tijd en energie je wel niet kwijt bent met het invullen van paperassen en het ophoesten van je privegegevens om die bij je gemeente in te leveren. Veertig kopieen aan privegegevens!

Zelfs als je kwijtschelding krijgt betaal je toch. Met je privacy en je energie. Krijg je geen kwijtschelding dan betaal je dus dubbel.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Bob Schurkjens schreef:Ik vraag me af hoeveel tijd en energie je wel niet kwijt bent met het invullen van paperassen en het ophoesten van je privegegevens om die bij je gemeente in te leveren. Veertig kopieen aan privegegevens!

Zelfs als je kwijtschelding krijgt betaal je toch. Met je privacy en je energie. Krijg je geen kwijtschelding dan betaal je dus dubbel.
Plus het feit dat het HH standaard alle verzoeken tot kwijtscheldingen afwijst met als reden dat iedereen dit moet betalen en bezwaren om die reden ook worden afgewezen.
Mensen met een laag inkomen niet uitgezonderd.

Leontien57
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2016 12:21

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Leontien57 »

Sinds de gemeentelijke heffingen over zijn gegaan in de handen van Sabewa, drie jaar geleden, krijg ik
ook geen automatische kwijtschelding meer, terwijl ik die jaren wel heb gekregen.
Iedere keer wordt het afgewezen.
Vorig jaar was het omdat ik een lening van 500 euro had terug betaald aan iemand en dit jaar waren ze het er níet mee eens dat ik een autootje van 750 euro had gekocht.
Ik zit niet zo maar in de bijstand, al heel wat jaar, maar door lichamelijke gebreken, zodat werken voor mij onmogelijk is.
Dit jaar ben ik met de afwijzing naar mijn contactpersoon gegaan van de Sociale Dienst, die voor mij een bezwaarschrift schreef.
Ik ben nog steeds afwachtend op t antwoord...

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

gemeente houd \zich gewoon aan de regels, als je bijvoorbeeld wel bijstand aan zou vragen krijg je dit ook niet als je zelf genoeg geld hebt op de spaarrekening, kun je een heel verhaal ophangen hier maar regels zijn regels zoals men dat zo mooi zegt en een ieder valt daaronder...

krom? soms wel...

Leonie!
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 jun 2017 09:54

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Leonie! »

Hawk-Eye schreef:gemeente houd \zich gewoon aan de regels, als je bijvoorbeeld wel bijstand aan zou vragen krijg je dit ook niet als je zelf genoeg geld hebt op de spaarrekening, kun je een heel verhaal ophangen hier maar regels zijn regels zoals men dat zo mooi zegt en een ieder valt daaronder...

krom? soms wel...
je bent het niet eens met mijn verhaal, maar ik denk dat je niet goed gelezen hebt... ik krijg geen kwijtschelding omdat ik te weinig inkomen binnenkrijg.... ik heb niet te veel spaargeld...

er zijn namelijk helemaal geen echte regels voor dit soort zaken. als ik om uitleg vraag krijg ik geen duidelijk antwoord van hoe hoog of laag mijn inkomen mag(moet) zijn.
jij zegt regels zijn regels, dus vertel mij ze maar. ben je werkzaam bij hoogheemraadschap?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Zoals al meer mensen gemeld hebben houdt het HH er een eigen mening op na op gebied van ontheffing toekennen. Beter gezegd niet meer toekennen van ontheffing. Ze gebruiken daarbij zo ongeveer alle smoezen/redenen om de aanvraag af te wijzen.
De uwe vormt geen uitzondering. Hoop dat Gemeentes dit gaan oppakken en meenemen in hun minima beleid en op een andere manier mensen met een inkomen op of onder het Bijstandsniveau hiervoor financieel tegemoet komen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Alle informatie staat op de site van de gemeente waar u woont. Er zijn Gem die meer geven dan de regeltjes voorschrijven.
Als een Gem moeilijk doet , mail naar de plaatselijke Sp wil wel helpen.

Ecolypta
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jul 2017 16:15

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door Ecolypta »

Wat ik hier in Groningen zo gemeen vind, is dat het HEF (dat de waterschapsbelasting int) de datum waarvoor je een kwijtscheldingsverzoek moet indienen, vlak na de uitkering van het vakantiegeld heeft gesteld. Zodat je met een uitkering van de sociale dienst of het UWV haast altijd te veel geld op je rekening hebt staan om kwijtschelding te krijgen. Je kunt het verzoek wel eerder invullen, maar ik kreeg altijd ná die datum nog een extra verzoek om nog meer formulieren in te vullen.

Voor mij pakte dat dubbel nadelig uit, want vanwege gezondheidsproblemen moet ik elk jaar 385 euro eigen risico betalen, en ik zit bij een ziektekostenverzekering waar ik dat bedrag niet over het hele jaar verspreid in twaalf termijnen kan betalen. Dus heb ik iemand in mijn naaste omgeving gezocht op wiens rekening ik dat kan wegzetten. En ook mijn vakantiegeld sluis ik op deze manier door - ik ga haast nooit op vakantie, maar betaal met dat geld de medische kosten die niet door mijn verzekering worden betaald.

Tot vorig jaar kreeg ik, ondanks al het papierwerk, nooit kwijtschelding. Vorig jaar was ik, na de afwijzing van de verkorte kwijtscheldingsaanvraag (met het verzoek om alsnog een 'normale' kwijtscheldingsaanvraag in te vullen), het zó zat, dat ik het HEF heb opgebeld met de mededeling dat ik geen aanvraag voor kwijtschelding meer zou indienen omdat het mij te veel energie kostte, dat ik die energie liever aan positievere zaken besteedde, maar dat ik het bijzonder oneerlijk vond. "Maar hoe moeten wij dan weten dat u zoveel extra medische kosten hebt?" vroeg de HEF-medewerkster aan de telefoon. "U zíet dat ik een (lage) arbeidsongeschiktheidsuitkering hebt" zei ik boos, "en ik schrijf het ook altijd op mijn aanvraag, dus u zóu het kunnen weten". Toen kreeg ik ineens wel kwijtschelding. En dit jaar automatisch. Een paar jaar geleden, toen ik voor een (gebits)implantaat aan het sparen was, kreeg ik geen kwijtschelding, zodat ik in december, toen de rekeningen van het ziekenhuis en de tandarts kwamen, een aantal weken op havermoutpap en zuurkool heb geleefd.

Het is natuurlijk heel erg fijn dat ik nu kwijtschelding krijg. Maar eigenlijk ook oneerlijk ten opzichte van de andere aanvragers, en best wel schokkend: dat de HEF-medewerkers kennelijk geen idee hebben wat ze aanrichten met hun Kafkaïaanse papierwinkel.

Het gaat mij er trouwens niet om om zo weinig mogelijk te betalen: van de waterschapsbelasting worden gemeenschappelijke dingen betaald. Maar waarom wordt de waterschapsbelasting niet eerlijk verdeeld? Ik wil hem best wel betalen, maar dan graag net zo'n percentage van mijn inkomen als iemand met een normaal inkomen!

sharita66
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jan 2015 17:10

Re: Kwijtschelding Waterschapsbelasting /Gemeentelijke heffingen

Ongelezen bericht door sharita66 »

Mijn zoon is 18 jaar oud en heeft zijn eigen auto , ik heb zelf ook een auto maar normaal gesproken kreeg ik elke jaar kwijtschelding
maar nu mijn zoon een eigen voertuig heeft krijg ik deze niet meer. kan het nog gekker dacht ik met andere woorden mijn zoon moet apart gaan wonen . En dan kan ik weer in aanmerkingen komen voor een kwijtscheldingen tot deze tijd moet ik gewoon betalen € 332 euro

kan dit wel wie heeft ervaringen er mee , of kent zo situatie

Gesloten