LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
21 sep 2020 08:42
Gefeliciteerd met de 2% wel of niet korting volgend jaar, de huizenprijs bestaande koopwoningen is inmiddels al weer ruim 8% gestegen tov vorig jaar.
Tijdens de crisis in 2011 is deze belasting "tijdelijk" verlaagd naar 2%. Het lijkt me het best oude tarief van 6% juist weer in te voeren, dat zet een rem op de huizenprijs. De restschulden zijn immers allang weggewerkt.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door jonis »

hebra98 schreef:
21 sep 2020 09:04
jonis schreef:
21 sep 2020 08:42
Gefeliciteerd met de 2% wel of niet korting volgend jaar, de huizenprijs bestaande koopwoningen is inmiddels al weer ruim 8% gestegen tov vorig jaar.
>>
Dus dan komt de 2% bovenop die prijs die ook 8% hoger is?
Wat je eigenlijk stelt is dat de winst met 2% hoger is door de 8% verhoging van de huizenprijzen?
Winst? Het is een rekening; wel of niet....wel voor de 35+
Wat ik stel is niet wat jij denkt; ga je je aankoop uitstellen tot volgend jaar? Welke kosten in tussentijd? Wat doet de prijs volgend jaar?
Als 50+ druk maakt om die 2% wel of niet betalen.....waarom dan niet veel eerder gekocht?
Dan heb je toch veel kansen laten liggen in het verleden.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Wij hebben eindelijk een woning gevonden. Alles is rond en de overdracht (stond) voor 7 december aanstaande. Momenteel hebben we deze kunnen wijzigen naar 5 januari 2021. Dit scheelt ons mooi een paar duizend euro. Ik ben blij dat het kabinet dit heeft besloten.

Dat de huizenprijzen stijgen is duidelijk. Dit heeft voornamelijk met de lage rente te maken = meer potentieel lenen. De regels van het maximale bedrag zijn al streng geworden, het is voor jongeren erg moeilijk om iets te vinden. Als je 23 bent bijvoorbeeld, en je hebt een baan en verdiend minimum en je bent alleen? De kans dat je op jezelf een huis kunt kopen is vrij klein gezien het maximale dat je kunt lenen. Inbreng van de overdrachtsbelasting is dan wel lager.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door 16again »

Mark1992 schreef:
21 sep 2020 09:46
Als je 23 bent bijvoorbeeld, en je hebt een baan en verdiend minimum en je bent alleen? De kans dat je op jezelf een huis kunt kopen is vrij klein gezien het maximale dat je kunt lenen. Inbreng van de overdrachtsbelasting is dan wel lager.
Starters kunnen nu 2% hoger tegen elkaar opbieden. Wat resulteert in hogere prijs, het belastingvoordeel verdwijnt in de zakken van de verkoper.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
21 sep 2020 10:23
Mark1992 schreef:
21 sep 2020 09:46
Als je 23 bent bijvoorbeeld, en je hebt een baan en verdiend minimum en je bent alleen? De kans dat je op jezelf een huis kunt kopen is vrij klein gezien het maximale dat je kunt lenen. Inbreng van de overdrachtsbelasting is dan wel lager.
Starters kunnen nu 2% hoger tegen elkaar opbieden. Wat resulteert in hogere prijs, het belastingvoordeel verdwijnt in de zakken van de verkoper.
De kans dat dat gebeurt is klein. Ja, ze houden iets meer geld in eigen zak doordat de overdrachtsbelasting wegvalt. Maar het percentage voor overbieden daarvan is klein. Wij hebben óók €5.000 moeten overbieden voor onze woning. In eerste instantie was dit te weinig, wij hadden gewoon het geluk dat de nummer 1 zijn werkgeversverklaring niet kreeg i.v.m. Corona. Wij hebben genoeg spaargeld op dit moment, die 2% komt als een leuke meevaller.

Maar voor kopers die afhankelijk zijn van hun eigen spaargeld, omdat ze de k.k. niet kunnen opbrengen werkt dit. Dat geld hebben ze nu al niet, en zullen ze door dit af te schaffen óók niet hebben. Het scheelt alleen dat ze nu minder nodig hebben om toch een huis te kunnen kopen.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door 16again »

Mark1992 schreef:
21 sep 2020 10:46
16again schreef:
21 sep 2020 10:23
Mark1992 schreef:
21 sep 2020 09:46
Als je 23 bent bijvoorbeeld, en je hebt een baan en verdiend minimum en je bent alleen? De kans dat je op jezelf een huis kunt kopen is vrij klein gezien het maximale dat je kunt lenen. Inbreng van de overdrachtsbelasting is dan wel lager.
Starters kunnen nu 2% hoger tegen elkaar opbieden. Wat resulteert in hogere prijs, het belastingvoordeel verdwijnt in de zakken van de verkoper.
De kans dat dat gebeurt is klein.
Waar baseer je dat op? De huizenprijs wordt voornamelijk bepaald door de hoogte van hypotheken, die banken willen verstrekken. Dat is de ammunitie voor het tegen elkaar opbieden en prijsopdrijving. Door schaarste heeft de huizenprijs niets meer van doen met de reële waarde grond, stenen en manuren voor bouw.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door berndv »

16again schreef:
21 sep 2020 11:01
De huizenprijs wordt voornamelijk bepaald door de hoogte van hypotheken, die banken willen verstrekken.
Juist, en daarom is de kans dat de huizenprijzen daarom gaan stijgen klein, aangezien je die 2% niet mag financieren uit de hypotheek, maar moet financieren uit eigen spaargelden. En de reden dat die belasting er nu af gaat, is omdat men er van uit gaat dat veel starters tot 35 dat geld niet als spaargeld hebben staan.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
21 sep 2020 11:46
16again schreef:
21 sep 2020 11:01
De huizenprijs wordt voornamelijk bepaald door de hoogte van hypotheken, die banken willen verstrekken.
Juist, en daarom is de kans dat de huizenprijzen daarom gaan stijgen klein, aangezien je die 2% niet mag financieren uit de hypotheek, maar moet financieren uit eigen spaargelden. En de reden dat die belasting er nu af gaat, is omdat men er van uit gaat dat veel starters tot 35 dat geld niet als spaargeld hebben staan.
Oftewel, starters komen nu wel in aanmerking voor hypotheek, en melden zich aan vraagzijde op de markt.
Voor zover men wel over 2% eigen geld beschikte, kan dat nu elders voor worden gebruikt. (inrichting, keuken etc)
Dus bank kan meer/hogere hypotheek verstrekken, wat huizenprijs dus juist wel opdrijft.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
21 sep 2020 11:51
berndv schreef:
21 sep 2020 11:46
16again schreef:
21 sep 2020 11:01
De huizenprijs wordt voornamelijk bepaald door de hoogte van hypotheken, die banken willen verstrekken.
Juist, en daarom is de kans dat de huizenprijzen daarom gaan stijgen klein, aangezien je die 2% niet mag financieren uit de hypotheek, maar moet financieren uit eigen spaargelden. En de reden dat die belasting er nu af gaat, is omdat men er van uit gaat dat veel starters tot 35 dat geld niet als spaargeld hebben staan.
Oftewel, starters komen nu wel in aanmerking voor hypotheek, en melden zich aan vraagzijde op de markt.
Voor zover men wel over 2% eigen geld beschikte, kan dat nu elders voor worden gebruikt. (inrichting, keuken etc)
Dus bank kan meer/hogere hypotheek verstrekken, wat huizenprijs dus juist wel opdrijft.
De kopers die dat doen hadden het geld al wel gehad. Het richt zich echt op de kopers die weinig spaargeld hebben, mede door bijvoorbeeld hoge huren in de particulier sector. Nu hebben ze minder geld nodig voor de hypotheek. 2% ''extra'' bieden op een woning is bijna nooit voldoende. Wij boven 6% meer en nog waren wij niet de #1. Die 2% zal niet genoeg zijn voor de mensen die nu geen huis kunnen kopen vanwege de financiële middelen. Het gaat er gewoon om dat zij dit spaargeld niet nodig hebben tijdens de overdracht, dus de k.k. laag genoeg is om überhaupt een huis te kunnen kopen.

Ja, ze zullen het alsnog verliezen van de partijen die meer spaargeld hebben en kunnen overbieden.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door 16again »

Mark1992 schreef:
21 sep 2020 12:08
De kopers die dat doen hadden het geld al wel gehad. Het richt zich echt op de kopers die weinig spaargeld hebben, mede door bijvoorbeeld hoge huren in de particulier sector. Nu hebben ze minder geld nodig voor de hypotheek. 2% ''extra'' bieden op een woning is bijna nooit voldoende. Wij boven 6% meer en nog waren wij niet de #1. Die 2% zal niet genoeg zijn voor de mensen die nu geen huis kunnen kopen vanwege de financiële middelen.
Die 2% hogere prijs betekent niet 2% overbieden ! Maar had in jouw geval 8% overbieden kunnen betekenen. (tot vraagprijzen ook weer stijgen...)

De belastingmaatregel creeert extra vraag, maar geen extra aanbod. Logisch dat prijs hierdoor stijgt

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Justmeagain schreef:
21 sep 2020 00:41
Dochter van 16 kreeg geen fles wodka mee bij de AH, ook leeftijdsdiscriminatie.
Zo flauw is dat. Toen ik 16 was liep ik gewoon de supermarkt uit met een krat bier, mijn moeder blij dat ze dat zelf niet hoefde te gaan halen en ik dat kon halen als mijn vrienden een biertje kwamen drinken.

Mijn zusje is 9 jaar jonger dan mij en viel dus in de categorie die pas vanaf 18 jaar alcohol kon kopen. Mijn moeder vond dat vervelend, want dan moest ze daar allemaal zelf voor zorgen. De oplossing was simpel voor haar, want ik moest ook maar voor mijn zusje en haar vriendinnen de drank gaan halen.

Ik heb gewoon 2x pech gehad met die regelgeving ;)

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Mark1992 »

16again schreef:
21 sep 2020 16:08
Die 2% hogere prijs betekent niet 2% overbieden ! Maar had in jouw geval 8% overbieden kunnen betekenen. (tot vraagprijzen ook weer stijgen...)

De belastingmaatregel creeert extra vraag, maar geen extra aanbod. Logisch dat prijs hierdoor stijgt
Die 8% had ik ook wel kunnen bieden zonder deze maatregel. Het gaat er gewoon om dat mensen die dit geld nu al niet hebben, daar óók niets of nauwelijks iets aan hebben bij het overbieden. Dat je de 2% niet hoeft te betalen betekent niet dat iedereen ineens duizenden euro's overhoud:

Iemand wil een huis kopen van €200.000
Spaargeld: €6.000

k.k. voor een woning van €200.000 is nu €4.000. Hierbij komen alle kosten nog bij op laten we zeggen €4.000-€5.000. Nu komt deze persoon te kort. Vanaf 2021 heeft hij in ieder geval de mogelijkheid om iets te kopen, mits hij een huis kan kopen voor de vraagprijs. Dit kan een opknappertje betekenen met een bouwdepot, maar het kan tenminste.

Er zijn mensen die particuliere huur hebben €1000,00+ per maand. Een hypotheek voor €200.000 is bijna €300,00 lager. Het nadeel is dat ze nu geen mogelijkheid hebben tot koop, in 2021 hopelijk wel.

Olav Rudzik
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 sep 2020 09:15

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Olav Rudzik »

Mensen. Het zijn nog plannen. Het moet eerst nog goed gekeurd worden door de 2e en 1e kamer. Overigens kunnen ouder hun kinderen ook maar tot hun 40e een belastingvrije schenking doen voor de hypotheek op een huis. Dus leeftijdsgrenzen worden vaker gesteld. Je kan het toch nooit goed doen voor IEDEREEN.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Olav Rudzik schreef:
22 sep 2020 09:28
Mensen. Het zijn nog plannen. Het moet eerst nog goed gekeurd worden door de 2e en 1e kamer. Overigens kunnen ouder hun kinderen ook maar tot hun 40e een belastingvrije schenking doen voor de hypotheek op een huis. Dus leeftijdsgrenzen worden vaker gesteld. Je kan het toch nooit goed doen voor IEDEREEN.
De overdrachtsbelasting tot 35 jaar voor het eerste huis geldt vanaf 1 januari 2021.

Delft41
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2021 10:41

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Delft41 »

Gisteren heb ik op de NOS gehoord dat overheid Starterleeftijd voor de woningmarkt en daardoor gebruik maken van ( afschaffing) overdragbelasting op 35 jaar gezet. Ik ben 41 jaar oud en 4 jaar opzoek naar een passend woning met mijn budget, echt belachelijke regels.

Omdat ik oud ben valt ik nu buiten de boot! echt een eerlijke regels zeg!.

jonis
Berichten: 2715
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door jonis »

Delft41 schreef:
10 jan 2021 10:44
Gisteren heb ik op de NOS gehoord dat overheid Starterleeftijd voor de woningmarkt en daardoor gebruik maken van ( afschaffing) overdragbelasting op 35 jaar gezet. Ik ben 41 jaar oud en 4 jaar opzoek naar een passend woning met mijn budget, echt belachelijke regels.

Omdat ik oud ben valt ik nu buiten de boot! echt een eerlijke regels zeg!.
Je bent 41 jaar en gedraagt je als een kind van 4.....
2% wel of niet betalen; ik betaalde 20 jaar terug gewoon 6% als starter.
Je bent geen starter op de woningmarkt die het lastig heeft, je zit op een leeftijd dat men normaal gesproken al wat inkomen/vermogen opgebouwd heeft ( of alweer bezig is met afbraak vanwege scheiding)
Daarbij is de vrijstelling niet alleen gelimiteerd naar leeftijd, daar komt nog een grens van 400.000 bij in april...dus als je als starter jonger dan 35 jaar zou zijn en je hebt ieder jaar je verjaardagsgeld netjes in je spaarvarken geduwd....dan krijg je het ook niet bij aankoop boven 4 ton.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

jonis schreef:
10 jan 2021 11:40

Daarbij is de vrijstelling niet alleen gelimiteerd naar leeftijd, daar komt nog een grens van 400.000 bij in april...dus als je als starter jonger dan 35 jaar zou zijn en je hebt ieder jaar je verjaardagsgeld netjes in je spaarvarken geduwd....dan krijg je het ook niet bij aankoop boven 4 ton.
En omdat even concreet te maken: een tweeverdienersstel die allebei anderhalf keer modaal verdienen (niet heel uitzonderlijk voor HBO/Universitair opgeleiden) kunnen woningen van 400k+ kopen. Er zullen dus behoorlijk wat starters zijn die niet in aanmerking komen voor de vrijtelling van overdrachtsbelasting.

Ivo.w
Berichten: 1742
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Delft41 schreef:
10 jan 2021 10:44
Gisteren heb ik op de NOS gehoord dat overheid Starterleeftijd voor de woningmarkt en daardoor gebruik maken van ( afschaffing) overdragbelasting op 35 jaar gezet. Ik ben 41 jaar oud en 4 jaar opzoek naar een passend woning met mijn budget, echt belachelijke regels.

Omdat ik oud ben valt ik nu buiten de boot! echt een eerlijke regels zeg!.
En ik val nog zo'n 35 jaar buiten de boot voor de AOW. Omdat ik te jong ben! Echt belachelijk!

Het is nu een eenmaal zo dat er bij elke regeling grensgevallen zijn. De ene helft van die grensgevallen heeft nog net geluk, de andere helft van die grensgevallen heeft pech. Dat dit voor komt maakt de regeling an sich niet belachelijk.
Sterker nog: ik vind de leeftijdsgrens van 35 jaar best goed te beargumenteren en verdedigen. Jonge mensen hebben nog niet zo veel kans gehad om een aanzienlijk bedrag te sparen om de kosten koper (waaronder overdrachtsbelasting valt) op te hoesten en daarbij zit de groep tot 35 jaar doorgaans ook nog niet aan de top van hun loopbaan/inkomen waardoor een fatsoenlijke hypotheek lastig te verkrijgen is.

En ja, ik val daardoor ook buiten de boot. Binnen 2 jaar willen wij verhuizen, en ik ben nét 35 geworden. Jammer maar helaas. Er zullen in ieders leven ongetwijfeld ook momenten zijn en zijn geweest dat men juist het geluk had om nog net wél te kunnen profiteren van een regeling. Zo heb ik het geluk dat ik begin 2015 de huidige woning kocht. De overwaarde is, mede dankzij zeer veel klussen ongeveer net zo veel als wat ik de afgelopen 5 jaar netto heb verdiend met werken. Mijn partner zal op moment van verhuizen waarschijnlijk nog wel jonger dan 35 jaar zijn en voor het eerst een huis kopen. Dus we profiteren dan nog wel half van de regeling. De huidige woning is namelijk door mij gekocht voordat we een relatie hadden.

Gesloten