LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Jablan »

hebra98 schreef:
18 sep 2020 10:50
Waarom is de leeftijd op maximaal 35 jaar gesteld?
Naast alle andere verklaringen nog een suggestie: zonder leeftijdsgrens kost het verlagen van de overdrachtsbelasting te veel. Geval van 'we laten zien, dat we iets doen voor de huizenmarkt, maar het mag niet teveel kosten'. Etalage- of beeldvormingsmaatregel. Het effect hebben anderen al goed door: de huizenprijzen zullen stijgen. Uit mijn hoofd met 106/102*100=3,92%

Makelaars anticiperen er al op. Gisteren en vandaag van in totaal 4 makelaars een kaart in de post, want ons huis is in principe een ideale starterswoning en deze verlaging wordt aangeprezen als ideale kans om het huis snel te verkopen. Een makelaar had zelfs al een vraagprijs op de kaart gezet, 64% meer dan wij in 2008 hebben betaald. Zonder taxatie. Alleen gaan we niet verkopen, eerst de volgende verbetering. :wink:

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door tttlocke »

Bob Schurkjens schreef:
18 sep 2020 22:25
Ook door deze "sympathieke maatregel" worden woningen nóg duurder.
Instanties hebben dan ook tegen de maatregel geadviseerd.

‘Niet doelmatig, fraudegevoelig en de kosten kunnen uit de hand lopen.’ De Raad van State het hoogste rechtsorgaan van Nederland en belangrijk adviseur van de regering, oordeelt vernietigend over het voorstel van het kabinet om starters vrij te stellen van overdrachtsbelasting bij de aankoop van een huis.' (Bron: vastgoedmarkt. nl).

https://www.raadvanstate.nl/@122368/w06-20-0322-iii/

Het kabinet slaat deze adviezen in de wind.
Zou het iets met verkiezingen te maken kunnen hebben?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Verrek, staat in de agenda voor 17 maart 2021.

Je zou het bijna gaan denken. Opportunisme? Nee toch!

Arizonakid
Berichten: 1120
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Wel grappig, als werkgever mag je niet selecteren op leeftijd van de wetgever, maar de wetgever zelf mag dat dus wel.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus als ik solliciteer naar de functie van woningeigenaar wordt ik onrechtmatig op basis van mijn leeftijd gediscrimineerd? Niet omdat ik die woning niet kan krijgen, maar vanwege de arbeidsvoorwaarden?

Jammer!
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 jan 2020 14:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Jammer! »

4 jaar naar groep 1
16 jaar brombewijs
18 jaar volwassen
17-18 jaar rijbewijs
25 jaar (veelal) begin pensioenopbouw
65-67+ WAO

Klaagt u uit liefde of realiteitszin?

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Een starter op de woningmarkt wordt hier in het dorp toch echt geclassificeerd als iemand die voor het eerst op zichzelf gaat wonen. Niet iemand die voor het eerst een huis gaat kopen, maar iemand die het ouderlijk huis gaat verlaten. Waar ik mijn appartement heb gekocht was dat de harde eis en zo zijn er ook huurappartementen in de buurt gebouwd, waar men exact dezelfde regel hanteerde.

ZeerPrivé
Berichten: 5406
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Iemand van 60 kan ook voor het eerst op zichzelf gaan wonen. :wink:

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
20 sep 2020 13:53
Iemand van 60 kan ook voor het eerst op zichzelf gaan wonen. :wink:
Dat klopt uiteraard.

keesje39
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 jan 2018 12:16

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door keesje39 »

hebra98 schreef:
18 sep 2020 11:02
berndv schreef:
18 sep 2020 10:55
hebra98 schreef:
18 sep 2020 10:50
Ook een 35+ jarige kan voor het eerst een woning kopen, maar waarom valt deze buiten genoemde regeling?

Als hier een begrijpelijke reden voor is, zal TS dit mogelijk kunnen accepteren?
Een 50 jarige kan ook zijn eerste woning kopen. Waarom die grens op 35 gesteld is? Waarschijnlijk omdat er een grens gesteld moest worden en gekeken is naar welke leeftijdsgroep hier het meest logisch gezien bij hoort. Het had ook 33 kunnen zijn of 28 of 40. Maar dat is het niet geworden, het is 35 geworden. Net zoals het bij meer regelingen die op leeftijd gebaseerd zijn, is er een keuze gemaakt voor een bepaalde leeftijd.
>>
Dan zou je kunnen stellen dat je de maximale leeftijdsgrens vrij kunt laten, want de kans dat iemand van 50+ gebruik maakt (of kan maken) is redelijk klein. Want vele in die leeftijdsgroep zal niet snel beginnen aan de aankoop van hun eerste woning.
Ik vind het daarom ook vreemd dat er een leeftijd bovengrens wordt gesteld.
>>
Ik kocht mijn eerste woning toen ik 45 was. Dus het pleidooi om de leeftijdsgrens vrij te laten, is zo gek nog niet.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Nijogeth »

keesje39 schreef:
20 sep 2020 14:47
hebra98 schreef:
18 sep 2020 11:02
berndv schreef:
18 sep 2020 10:55
Een 50 jarige kan ook zijn eerste woning kopen. Waarom die grens op 35 gesteld is? Waarschijnlijk omdat er een grens gesteld moest worden en gekeken is naar welke leeftijdsgroep hier het meest logisch gezien bij hoort. Het had ook 33 kunnen zijn of 28 of 40. Maar dat is het niet geworden, het is 35 geworden. Net zoals het bij meer regelingen die op leeftijd gebaseerd zijn, is er een keuze gemaakt voor een bepaalde leeftijd.
>>
Dan zou je kunnen stellen dat je de maximale leeftijdsgrens vrij kunt laten, want de kans dat iemand van 50+ gebruik maakt (of kan maken) is redelijk klein. Want vele in die leeftijdsgroep zal niet snel beginnen aan de aankoop van hun eerste woning.
Ik vind het daarom ook vreemd dat er een leeftijd bovengrens wordt gesteld.
>>
Ik kocht mijn eerste woning toen ik 45 was. Dus het pleidooi om de leeftijdsgrens vrij te laten, is zo gek nog niet.
Maar was u toen starter of was u al weg uit het ouderlijk huis?

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
18 sep 2020 09:35
Dit is geen discriminatie, dit is onderscheid.
Discriminatie is onterecht onderscheid. De vraag is: waarom doet de leeftijd er toe?

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom doet leeftijd er toe? Omdat de overheid de kosten beperkt wil houden. Niet zo moeilijk toch.

En dat jongelui in die leeftijd het over het algemeen nog moeilijker hebben een huis te financieren, dan ouderen.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
20 sep 2020 21:44
berndv schreef:
18 sep 2020 09:35
Dit is geen discriminatie, dit is onderscheid.
Discriminatie is onterecht onderscheid. De vraag is: waarom doet de leeftijd er toe?
Op die vraag zijn in dit topic al diverse plausibele antwoorden gegeven. Ergens in de kamerstukken is het antwoord vast terug te vinden.

a.mereto
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2019 01:11

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door a.mereto »

YBS1702 schreef:
16 sep 2020 11:52
De bekendmaking op Prinsjesdag 15 september 2020:
Overdrachtsbelasting 2021 is geschrapt voor "starters op de woningmarkt

Nu is mijn vriendin van 58 jaar een "starter" wat betreft het kopen van een huis.
Zij wil heel graag dicht bij haar dochter en kleinkind in Friesland gaan wonen en is momenteel zoekende naar een geschikte, kleine woning.
Zij heeft wat spaargeld en ook haar mogelijke hypotheek is beperkt, dus was het een hoerastemming dat de overdrachtsbelasting in 2021 wordt afgeschaft. De 2% scheelt natuurlijk een slok-op-een-borrel als je over € 200K vraagprijs praat.
Het blijkt nu dat je als 'starter' alléén wordt gezien in de leeftijd van 18 tot 35 jaar!

Dit is pure leeftijdsdiscriminatie.

Is hier al meer over gezegd of geklaagd?
En kan hier in de media aandacht aan worden besteed?
Mijn buurman aan de overkant beweert dat hij nog bij zijn ouders woont, hij is pas 83 ! Ik denk dat hij bedoelt dat hij nog in het huis van zijn ouders woont.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Mijn moeder van 86 ging naar de bank en ze wilden haar geen hypotheek geven ondanks voldoende inkomen. Ook leeftijdsdiscriminatie zeker? Ik word echt moedeloos hiervan. Dochter van 16 kreeg geen fles wodka mee bij de AH, ook leeftijdsdiscriminatie. En zo kunnen we geen doorgaan.
Het is de vrije keuze van uw moeder om te verhuizen.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
20 sep 2020 21:44
berndv schreef:
18 sep 2020 09:35
Dit is geen discriminatie, dit is onderscheid.
Discriminatie is onterecht onderscheid. De vraag is: waarom doet de leeftijd er toe?
De regeling beoogt jonge starters op de koop-woning markt een zetje in de rug te geven. En daar hoort een leeftijdgrens bij. Want als je lang huurt of inwoont, ben je geen jonge starter meer.

De regeling an sich is nutteloos, de jonge starter zou beter af zijn met groter aanbod. Bij echte marktwerking zorgen hogere prijzen voor meer aanbod, op de huizen"markt" is dat niet het geval.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik vermoed zomaar dat deze grens gegeven is omdat er ook ouderen zijn die 5 jaar geen huis in bezit gehad hebben en daarna toch weer gaan kopen, deze worden dan weliswaar weer als starter gezien voor de hypotheekaftrek maar niet voor de overdrachtsbelasting dus....

jonis
Berichten: 2738
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door jonis »

Gefeliciteerd met de 2% wel of niet korting volgend jaar, de huizenprijs bestaande koopwoningen is inmiddels al weer ruim 8% gestegen tov vorig jaar.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Leeftijdsdiscriminatie overdrachtsbelasting 2021

Ongelezen bericht door hebra98 »

jonis schreef:
21 sep 2020 08:42
Gefeliciteerd met de 2% wel of niet korting volgend jaar, de huizenprijs bestaande koopwoningen is inmiddels al weer ruim 8% gestegen tov vorig jaar.
>>
Dus dan komt de 2% bovenop die prijs die ook 8% hoger is?
Wat je eigenlijk stelt is dat de winst met 2% hoger is door de 8% verhoging van de huizenprijzen?

Gesloten