LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Neem kontakt op met uw bank en vraag of er een medewerker met verstand van deze zaken bij u langs komt of, misschien nog beter, ga erheen met iemand die u vertrouwd en laat dit alles door uw bank aan u uitleggen....

vraag ze hoe het nu precies zit en vooral ook wat de gevolgen voor u zijn en hoe nu verder, ik verwacht dat dit gesprek niet gratis zal zijn maar u krijgt wel antwoorden op uw vragen....

u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om naar een vertrouwde financieel onderlegde tussenpersoon gaan....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door kweenie »

Koetje9413 schreef:
15 feb 2021 20:20
Ik moet het gespaarde geld nu opnemen, omdat levensloop dit jaar ineens wordt afgeschaft,
Wat heeft levensloop te maken met deze lijfrente uitkering?

Bruinvis
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 feb 2021 19:17

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Bruinvis »

Ik heb eerst via uitzendbureau's gewerkt, toen een lange reis gemaakt en toen 5 jaar in Duitsland gewerkt. Al die jaren geen pensioen opgebouwd. Toen ik weer in Nederland woonde dacht ik de levensloop is iets voor mij, en kan die 10 jaar verloren pensioen premie terug sparen. Ben toen lekker in gaan leggen, en nu staat er een behoorlijk bedrag. Nu dit jaar wordt het uitgekeerd. Ik heb het nu niet nodig en was eigenlijk voor pensioen. Het is jammer dat de overheid zoiets afneemt. Zo is er voor mij geen mogelijk heid vanuit de overheid om die 10 jaar terug te sparen. Dan had ik beter de laatste 15 jaar gelijk dat geld uit kunnen geven, ipv het te sparen voor pensioen.

peter17111962
Berichten: 566
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Er zijn meer zaken waar de "spelregels veranderen tijdens het spel"
Ook bij de AOW zijn de "spelregels" veranderd. Iedereen is indertijd
beloofd dat de AOW in zou gaan als iemand 65 werd. Dit is nu ook
veranderd. Het schijnt dat iedereen er maar aan moet wennen dat
het normaal is dat overal de spelregels veranderen tijdens het spel.

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

Hawk-Eye schreef:
16 feb 2021 09:43
Neem kontakt op met uw bank en vraag of er een medewerker met verstand van deze zaken bij u langs komt of, misschien nog beter, ga erheen met iemand die u vertrouwd en laat dit alles door uw bank aan u uitleggen....

vraag ze hoe het nu precies zit en vooral ook wat de gevolgen voor u zijn en hoe nu verder, ik verwacht dat dit gesprek niet gratis zal zijn maar u krijgt wel antwoorden op uw vragen....

u kunt er natuurlijk ook voor kiezen om naar een vertrouwde financieel onderlegde tussenpersoon gaan....
Inmiddels al een half jaar geleden contact opgenomen met de bank en hier kwam niets uit. Een eventuele afkoopregeling zou extreem veel kosten, dus dat was geen optie. Ook een belastingadviseur benaderd, hier is nog contact mee. Maar hoe dan ook: het is een heel rare situatie waarin je dus verzeild kunt raken, als je in eerste instantie denkt een en ander goed te regelen en uiteindelijk de belastingdienst er profijt van wil trekken.

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

kweenie schreef:
16 feb 2021 12:28
Koetje9413 schreef:
15 feb 2021 20:20
Ik moet het gespaarde geld nu opnemen, omdat levensloop dit jaar ineens wordt afgeschaft,
Wat heeft levensloop te maken met deze lijfrente uitkering?
Het zijn twee zaken, waarbij de belastingdienst "zomaar" de regels "tijdens het spel verandert"!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door kweenie »

Bruinvis schreef:
16 feb 2021 19:37
Toen ik weer in Nederland woonde dacht ik de levensloop is iets voor mij, en kan die 10 jaar verloren pensioen premie terug sparen.
Dat was bij voorbaat dus al een verkeerde aanname. Het was namelijk al sinds de invoering zo dat het levensloopsaldo vóór de AOW datum gebruikt moest worden.

Voor het vullen van het pensioengat had je dus beter een product kunnen nemen dat daar voor bedoeld was. Of gewoon zelf sparen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door kweenie »

Jokl schreef:
17 feb 2021 13:25
kweenie schreef:
16 feb 2021 12:28
Koetje9413 schreef:
15 feb 2021 20:20
Ik moet het gespaarde geld nu opnemen, omdat levensloop dit jaar ineens wordt afgeschaft,
Wat heeft levensloop te maken met deze lijfrente uitkering?
Het zijn twee zaken, waarbij de belastingdienst "zomaar" de regels "tijdens het spel verandert"!
Het is blijkbaar normaal om een topic te vervullen met een totaal ander onderwerp omdat het ook 'iets met belastingen' te maken heeft? Ok, ook goed.

Michel22219701
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 feb 2021 12:50

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Michel22219701 »

Even voor de goede orde. De Belastingdienst heeft de regels niet veranderd. De overheid heeft de regels voor de saldolijfrente en de levensloopregeling veranderd.

Bij een oude zuivere saldolijfrente (afgesloten voor 14 september 1999) is belast de rentecomponent in de waarde van de zuivere lijfrente. Die rentecomponent is het verschil tussen de waarde in het economische verkeer van de lijfrente verminderd met de niet in aftrek gebrachte lijfrentepremies. Hiervoor kan eventueel gekozen worden voor een bijzonder tarief van 45%. Mensen die recht hebben op toeslagen, moeten er rekening mee houden dat zij de toeslagen moeten terugbetalen vanwege de belastingheffing op de saldolijfrente.

Er zijn onlangs Kamervragen beantwoord door de Staatssecretaris van Financiën, maar daaruit blijkt voor mij dat de Staatssecretaris bij zijn standpunt blijft. Zijn mening is dat iedereen tijd genoeg heeft gehad om actie te ondernemen, bijvoorbeeld afkoop voor 1 januari 2021 (maar dat is nu natuurlijk niet meer mogelijk) . Misschien dat de Nationale Ombudsman in deze nog iets kan betekenen.
Voor de Kamervragen, zie: https://www.rijksoverheid.nl/documenten ... lijfrenten.

Mogelijk dat voor de Levensloopregeling een fiscaal gunstige oplossing wordt ingevoerd in de vorm van een geruisloze overgang naar een lijfrente of een verlofspaarregeling zoals voorgesteld door Gerard Staats in de uitzending van Radar van 8 februari 2021. Misschien kan ook hier de Nationale Ombudsman nog een rol in spelen.

Gesloten