LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

Goede middag,

In vervolg op uw uitzending van 08-02-2021, betreffende de verandering van de Levensloopregeling, heb ik een soortgelijk probleem met de overheid / belastingdienst.

In 1996 heb ik een lijfrentepolis afgesloten via de destijds bestaande "saldomethode". Het totaal bedrag is in één keer betaald.
Deze lijfrentepolis belooft een levenslange maandelijkse uitkering. Dit gebeurt dus ook.
Het gaf mij een geruststellend gevoel en ik hoefde mij verder geen zorgen te maken voor de toekomst.

Echter in 2001 is deze "saldomethode" afgeschaft en zou er in 2021 een fiscale wijziging plaatshebben??
Aan het bericht destijds heb ik weinig aandacht geschonken; "ik heb immers een contract met de bank!" Zo dacht ik, "dat kan toch nooit zonder meer worden veranderd?" Dacht ik.

Op 20-07-2020 kreeg ik van de bank een brief met daarin het bericht, dat per 01-01-2021 betaald dient te worden. Hierin werd aangegeven: "zorg, dat u voldoende middelen heeft".

Voor mij betekent dat, dat er ± €100.000,00 betaald zal moeten worden. Het juiste bedrag weet ik tot op dit moment nog steeds niet.

Ook hier heeft de overheid dus "de spelregels tijdens het spel veranderd". Kennelijk kan dit zomaar. Ik zie het als "contractbreuk".

Naar mijn idee zullen er toch wel meer mensen met deze kwestie te maken hebben.

Ik zie graag een reactie van u tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Mary Kleijwegt

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jablan »

Heb je dit al via het contactformulier gevraagd of hoop je op meer reacties van mensen in dezelfde situatie?

Voor mijn begrip:
@Lady: Is dit een gevolg van dezelfde wetswijziging, waardoor ook de levensloopregeling nu verplicht en belast beëindigd wordt?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je toelichten waarom je nu ineens een ton moet betalen aan de bank/verzekeraar?

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou ca. een ton moeten betalen aan de bank? Volgens mij bent u abuis.

En volgens mij is de saldoregeling nog steeds van toepassing.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik begrijp ook niet wat je bedoelt met afschaffen van de saldoregeling, omdat mij niets bijstaat van dat die regeling afgeschaft zou zijn. Heb je misschien een verwijzing naar een nieuwsbericht daarover? Enige wat volgens mij veranderd is, is dat voor storingen van na 2010 er een maximum zit aan de saldomethode. Voor storingen vanaf dat jaar is er een maximum van 2269 per jaar. Maar als het gaat om een storting uit 1996, dan heb je daar dus niet mee te maken.

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jablan schreef:
09 feb 2021 19:47
Heb je dit al via het contactformulier gevraagd of hoop je op meer reacties van mensen in dezelfde situatie?

Voor mijn begrip:
@Lady: Is dit een gevolg van dezelfde wetswijziging, waardoor ook de levensloopregeling nu verplicht en belast beëindigd wordt?
Er is helemaal geen wetswijziging, de regeling is in 2012 beëindigd, en een opname uit de levensloopregeling was altijd al belast.

Men heeft jaren en jaren de tijd gehad om of op te nemen, of om met korting op de belastingheffing te stoppen.

Je legde tenslotte in van je bruto salaris en dat bedrag bleef buiten alle heffingen van premies en belastingen. Waardoor je bij uitbetalen moet afrekenen. Net zoals bijvoorbeeld pensioen.

Maar mensen gaan overeenkomsten aan zonder te weten van de hoed en de rand en zonder zich er verder in te verdiepen, of zich te laten voorlichten.

Dan had men kunnen weten dat dat inleggen bijvoorbeeld effect kan hebben op een ww uitkering. En dat als men alles in één jaar laat uitkeren, dat invloed kan hebben op de toeslagen.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234,

Goed verhaal, maar dan zou ik een rekening van de belastingdienst verwachten.
Terwijl het hier lijkt dat verzekeraar/bank die rekening stuurt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:
10 feb 2021 07:54
Lady1234,

Goed verhaal, maar dan zou ik een rekening van de belastingdienst verwachten.
Terwijl het hier lijkt dat verzekeraar/bank die rekening stuurt
De bank heeft de brief met de waarschuwing gestuurd, dat betekent niet dat het geld ook aan de bank betaald moet worden. Het kan goed zijn dat de bank vanaf die datum belasting in moet gaan houden. Bijvoorbeeld omdat de som van de bedragen die inmiddels uitgekeerd zijn op dat moment groter wordt dan het 'saldo' van de saldomethode. En de rest van de uitkeringen dus niet meer belastingvrij is.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door 16again »

kweenie schreef:
10 feb 2021 08:18
.....En de rest van de uitkeringen dus niet meer belastingvrij is.
Dan krijg je alleen minder. Wat nog steeds een erg grote (en voor mij onbegrijpbare) stap is, naar een ton bijbetalen

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

Jablan schreef:
09 feb 2021 19:47
Heb je dit al via het contactformulier gevraagd of hoop je op meer reacties van mensen in dezelfde situatie?

Voor mijn begrip:
@Lady: Is dit een gevolg van dezelfde wetswijziging, waardoor ook de levensloopregeling nu verplicht en belast beëindigd wordt?
Ik ben nieuw op dit forum en dacht, dat het in het contactformulier was geplaatst. Maar meer reacties zijn zeker interessant.

Of dit een gevolg is van dezelfde wetswijziging: geen idee

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

kweenie schreef:
10 feb 2021 08:18
16again schreef:
10 feb 2021 07:54
Lady1234,

Goed verhaal, maar dan zou ik een rekening van de belastingdienst verwachten.
Terwijl het hier lijkt dat verzekeraar/bank die rekening stuurt
De bank heeft de brief met de waarschuwing gestuurd, dat betekent niet dat het geld ook aan de bank betaald moet worden. Het kan goed zijn dat de bank vanaf die datum belasting in moet gaan houden. Bijvoorbeeld omdat de som van de bedragen die inmiddels uitgekeerd zijn op dat moment groter wordt dan het 'saldo' van de saldomethode. En de rest van de uitkeringen dus niet meer belastingvrij is.
Er is slechts een waarschuwing door de bank gestuurd, van de belastingdienst geen rekening ontvangen.
Er moet over de afgelopen 20 jaar belasting worden betaald, terwijl er in die jaren normaal premies over het uit te keren bedrag zijn ingehouden. Dát gebeurt nu juist niet meer.

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

16again schreef:
10 feb 2021 08:46
kweenie schreef:
10 feb 2021 08:18
.....En de rest van de uitkeringen dus niet meer belastingvrij is.
Dan krijg je alleen minder. Wat nog steeds een erg grote (en voor mij onbegrijpbare) stap is, naar een ton bijbetalen
Ja, het is een vreemde constructie. Nú is het belastingvrij geworden. Dat het een groot bedrag lijkt te worden volgt uit het fictieve voorbeeld wat de bank heeft gestuurd. En ja het betreft een flinke lijfrentepolis, waardoor het te betalen bedrag ook groot is geworden.

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

16again schreef:
09 feb 2021 19:51
Kun je toelichten waarom je nu ineens een ton moet betalen aan de bank/verzekeraar?
De lijfrentepolis is een flinke, met als gevolg nu een flink bedrag aan de belasting te moeten betalen. Betreft dus de afgelopen 20 jaar

Jokl
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2021 14:09

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Jokl »

Dank voor deze reacties. Het te betalen bedrag moet aan de belastingdienst worden overgemaakt. Het betreft belasting over de afgelopen 20 jaar. In die tijd zijn er gewoon premies op ingehouden, iets wat nú (sinds 01-01-2021) niet meer het geval is. Het gaat om een groot bedrag aangezien er een flinke lijfrentepolis destijds is afgesloten. Het geheel is in één keer betaald, dus niet een maandelijkse betaling.
Het is een vreemde constructie: de som is inderdaad inmiddels groter dan het saldo en nu wordt er geen belasting meer ingehouden (behalve natuurlijk bij een belastingaangifte in 2022). Je zou het tegenovergestelde verwachten.
En ja, ook ik dacht, dat ik niets te maken zou hebben met de veranderde regeling. Het bedrag is immers in 1996 gestort! Het contract was voor mij voldoende duidelijk. Dan verwacht je dus niet, dat "de spelregels tussentijds worden veranderd".

Lady1234
Berichten: 26913
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hier kan helemaal niets van kloppen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door kweenie »

Jokl schreef:
10 feb 2021 09:05
kweenie schreef:
10 feb 2021 08:18
16again schreef:
10 feb 2021 07:54
Lady1234,

Goed verhaal, maar dan zou ik een rekening van de belastingdienst verwachten.
Terwijl het hier lijkt dat verzekeraar/bank die rekening stuurt
De bank heeft de brief met de waarschuwing gestuurd, dat betekent niet dat het geld ook aan de bank betaald moet worden. Het kan goed zijn dat de bank vanaf die datum belasting in moet gaan houden. Bijvoorbeeld omdat de som van de bedragen die inmiddels uitgekeerd zijn op dat moment groter wordt dan het 'saldo' van de saldomethode. En de rest van de uitkeringen dus niet meer belastingvrij is.
Er is slechts een waarschuwing door de bank gestuurd, van de belastingdienst geen rekening ontvangen.
Er moet over de afgelopen 20 jaar belasting worden betaald, terwijl er in die jaren normaal premies over het uit te keren bedrag zijn ingehouden. Dát gebeurt nu juist niet meer.
Maar heb je wel bewijs van dat niet afgetrokken saldo? Volgens mij zitten de meeste problemen met zulke lijfrentes er in dat mensen geen (juist) bewijs hebben voor het toepassen van de saldomethode. Misschien dat de verzekeraar daarvoor wil waarschuwen, dat ze geen belasting hebben ingehouden en dat als je geen goede bewijzen voor de saldomethode hebt, de fiscus alsnog bij je aan kan kloppen?

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door 16again »

Het betreft dus belasting achteraf, voor onterechte aftrekpost over al die voorgaande jaren?
Dat kan flink oplopen. Maar verjaart dat niet?

Of gaat het om een constructie waar je met netto vermogen spaarde, dat nu niet meer kan aantonen, en uitkering bruto (en dus belast) gaat plaatsvinden?

Normaal staan er in topics hier vragen, de vraag hier blijft: wat is er nu eigenlijk aan de hand

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door rienenik »

Kijk bij de belastingdienst of stel daar Uw vraag

mariamet
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 feb 2021 18:35

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door mariamet »

In 1995 heb ik een lijfrente met saldomethode afgesloten. Het bedrag is als koopsompolis in 1 keer betaald.
De eerste 10 jaar kreeg ik mijn uitkering belastingvrij uitgekeerd. Daarna zou ik levenslang hetzelfde bedrag 1 maal per 3 maanden uitbetaald krijgen, maar met vermindering van de belasting. Het bedrag was dus 2935 per kwartaal. Na 10 jaar was het minder want dan ging er belasting vanaf, In 2001 kwam er een nieuwe wet. Ik moest een 53000 gulden betalen en dan kwam de lijfrente in het vermogen en was de uitkering voortaan belastingvrij. Ik had dat geld niet en ging in de overgangsregeling. In 2020 zou er dan progressief afgerekend worden. In november 2020 kreeg ik een brief dat er nog geschat wordt dat er nog een 70000 Euro in de ''verzekeringspot'' zit. Dit wordt progressief verrekend op 31 december 2020 via de inkomsten belasting. Verder weet ik niets. Ik weet wel dat ik waarschijnlijk toeslagen terug moet betalen. En omdat de ''pot'' een fictief vermogen wordt in 2021 zal ik nooit meer toeslagen krijgen. In maart bij de belastingaangifte zal ik pas weten hoeveel schuld ik krijg. Dit is niet zo fijn. Ik begrijp nog niet hoe een nieuwe wet zo maar kan. Ik ben bijna 84. Heb veel zorgkosten en durf niet meer aan mijn toekomst te denken

Koetje9413
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 feb 2021 19:48

Re: Lijfrentepolis: 'De spelregels veranderen tijdens het spel'

Ongelezen bericht door Koetje9413 »

Het is toch belachelijk dat ze de spelregels zomaar kunnen veranderen. Ik moet het gespaarde geld nu opnemen, omdat levensloop dit jaar ineens wordt afgeschaft, daar wordt dan meteen 38 procent belasting van ingehouden vervolgens komt het brutobedrag (dus het originele bedrag waar de belasting nog niet af is) bij je inkomen erbij zodat je weer problemen krijgt met bijvoorbeeld huursubsidie en als je pech hebt ook nog in een hogere belastingschijf. Met een beetje pech ben je al je gespaarde geld kwijt. Fijn zo'n overheid heel fijn!!!!

Gesloten