LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
wilwelmaarkannie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 nov 2008 19:32

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door wilwelmaarkannie »

dat gaat inderdaad ook niet
als je niks heb kan je ook niet sparen

maar vragen al die mensen erom in zo'n situetie terecht te komen?
hebben die mensen ook niet eens recht op een nieuwe jas?
en mensen die misschien dat laatste strohalmpje vastpakken
is dat niet de schuld van de postordebedrijven zelf?
Ze halen de mensen maar wat graag binnen
want ze zijn niet groot geworden van die jas die ze jouw en mij verkopen nee van de belachelijke hoge rente en de mensen die het op een gegeven moment niet meer kunnen betalen en kosten op kosten op kosten komen

maar leg maar eens uit dan hoe jij het zou doen
als je alleen bent met 2 of 3 kinderen schoolgaand
en een uitkering heb

zonder te lenen, zonder iets op afbetaling te kopen
maar wel die gejatte fiets te vervangen zodat je kind weer naar school kan
oja vergeet die nieuwe winterjassen niet he het word al vrij koud

ik ben benieuwd

mattie
Berichten: 535
Lid geworden op: 17 mar 2008 21:09

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door mattie »

Wilwelmaarkannie.
Het is moeilijk praten tegen mensen die dingen zelf niet hebben ervaren ,is ook iedere keer mijn ervaring.
Overal is wel een antwoord op om bepaalde zaken te weerleggen.
Mij is zelfs gezegd dat je voor € 40 per week je prima kunt redden met 2 personen(voor eten drinken kleding etc) dat je dan een ziekelijke man hebt met diabetes etc die net niet ziek genoeg is om recht te hebben op speciale potjes,doet effe niet terzake.
Maar kost wel een hoop extra.
Ook kun je volgens die personen een volle kar boodschappen halen voor € 40(vol aardappelen zeker)
Ik heb het maar opgegeven,maar hoop voor die mensen dat ze het niet zelf hoeven te ervaren.
Voor alle mensen die in die situatie zitten heb ik alle respect!
Groeten Mattie

.coño
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 nov 2008 01:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door .coño »

................
Laatst gewijzigd door .coño op 17 nov 2008 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door puma73 »

@.coño

wsnp staat voor wet schuldsanering natuurlijke personen en is bedoeld voor mensen met schulden die via het minnelijke traject(betalingsvoorstellen aan schuldeisers) er niet in slagen hubn schulden in te lossen.

Het is een zwaar traject waarin je terechtkomt door een gerechtelijke uitspraak en je een bewindvoerder krijgt toegewezen die je geld en post binnenkrijgt, daarnaast kom je (meestal) in budgetbeheer bij de gkb of andere budgeteerinstantie die je vaste lasten betaalt en je weekgeld verstrekt.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Ik denk toch echt dat de WSNP geen pretje is en dat de meeste mensen er niet voor hun plezier inzitten. Zoals eerder opgemerkt: je krijgt niet zomaar toegang tot de regeling, je post wordt gecontroleerd, en zelf moet je op 90 of 95% bijstandsniveau leven, terwijl vrijwel al je bezittingen in beginsel verkocht worden. Bovendien verwacht men van je dat je ook je inspant zoveel mogelijk te verdienen voor de schuldeisers, dus bijvoorbeeld meer of langer of ergens anders gaan werken. En natuurlijk zal je allerlei onnodige uitgaven moeten staken, en ook een aantal verzekeringen wellicht moeten opzeggen. Dat vereist een redelijke hoeveelheid discipline, en als je je er niet aan houdt word je alsnog de WSNP uitgegooid en failliet verklaard, of je krijgt aan het eind geen schone lei. Uiteraard blijf je de 5 daaropvolgende jaren nog met een BKR codering achter.

Voor mensen als Venantius inderdaad vervelend om zelf als schuldeiser met een oninbare vordering achter te blijven, maar ik geloof dat er toch werkelijk meerdere kanten aan een dergelijk verhaal zitten. Al is deze jongedame fout bezig, al weigert ze te werken, al ben je het niet eens met de manier waarop ze in de WSNP kwam, toch zijn er behalve jij ook andere schuldeisers die eveneens naast de pot piesen, en zal de bewindvoerder ook betaald moeten worden (de goede man kan immers ook niet van de wind leven).

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SJZ »

het beste is maar, te berusten in deze uitwassen van onze rechtsstaat.
Van een kale kip kun je geen veren plukken, daar moet je in berusten ongeachte welke staat er ook heerst.

jessiehvmark
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2008 21:55

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door jessiehvmark »

ik had even een vraagje ik ben een moeder van een dochtertje van 1 jaar woon samen met de papa van mijn kind. wij hebben nu een schuld opgebouwd van ong 5500 euro is het verstandig om de schuldsanering in te gaan. wij hadden een soorlopend krediet op onze rekening maar omdat wij negatief saldo hadden hauden ze nu 4 weken lang het weekgeld van mijn vriend in (1500 euro in totaal. zzo dat we nu niks hebben om van te leven ik heb nu 60 euro voor 4 weken.want mijnloon komt pas 7 dec en dat is 275 euro. voor alle mensen die zeggen dat we het zelf doen nou nee ik kop nooit iets op afbetaling ik doe alleen mijn rekeningen en boodschappen maar ik kan gwn niet meer werk vinden ik wordt er hopeloos van en weet niet meer wat te doen maar terug op mijn vraag is het echt zo dat je bewindvoerder je dieper de sh#t in helpt of niet alvast bedankt

Mechwarrior94
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 nov 2008 01:54

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Mechwarrior94 »

Ik zit nu bijna 3 jaar in het schuld sanerings process bij het GKB te Leeuwarden, ik heb vele fouten gehad die ik, als client, mocht hier maar weer achteraan om verdere problemen te voorkomen. Hier een lijstje van de problemen die ik zoverre heb opgemerkt

- Vaste lasten werden niet betaald
- Internet werd niet betaald
- Week geld werd niet of te laat uitgekeerd
- personeel dat onbeschoft is
- telefonisch niet berijkbaar zijn
- te vaak naar hun kantoor moeten gaan (wat mij alleen al 12 euro voor de trein kost)
- geld achterhouden ookal waren er afspraken wat er mee zou gebeuren ruim 1 jaar VOOR het daadwerkelijk binnen kwam
- Afspraken niet nakomen
- Maatschappelijk hulp uitbetalen BUITEN mijn weten om
- met Maatschappelijk hulp afspraken maken buiten mijn weten om
- vakantie geld inhouden buiten afspraak om en vervolgens schulden ermee betalen.
- geen enkel contact over wat er gaande is ookal was het een duidelijke afspraak (maandelijks)

zo, een lijstje dat al te groot is. Maar ja... ze denken natuurlijk dat niemand ze iets kan maken! Dat zijn nou eenmaal ambtenaren, in de ochtend kan je ze spreken maar in de middag zijn ze niet thuis!

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door roro25 »

@jessiehvmark
GA niet de schuldsanering. Kost je meer gelod dan het oplevert en ik denk dat het schuldbedrag te laag er voor is. Probeer met je schuldeisers in contact te treden en zelf een regeling af te spreken. Want je komt namelijk dieper in de ****** zitten. Kom je er neit uit ga dan langs bij de gemeentelijke kredietbank van je woon plaats. Zij kunnen je ook advies geven hoe met schulden om te gaan.

@Mechwarrior94

Moeilijk doen is ook een vak. Als je in de WSNP zit (aanname dat je in de WSNP zit) dan gaan dingen wat lastiger. Je zoekt wel spijkers op laag water.
Als je in de Wsnp zit verlies je voor minimaal 3 jaar het beheer over je vermogen. De bewindvoerder bepaalt dan en je hebt niets te zeggen

Angela1982
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 nov 2008 09:51

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Angela1982 »

Je kan ook in de schulden terecht komen zonder dat je er zelf de meeste schuld aan hebt, wij zijn bezeken door een hypotheek adviseur en zijn zo in de problemen gekomen, dus tja schulden ben je zelf schuld gaat bij mij niet op.....
Wij moeten nog 7 maanden en dan hebben wij een schone lei

Wij zijn heel tevreden over de bewindvoerder en de budgetbeheerder.

Maar aan de meneer die dit onderwerp geopend heeft:

De bewindvoerder moet iedere 3 maanden gecontroleerd worden door de rechter commissaris. Dit is verplicht.

Als u klachten hebt over uw bewindvoerder dan moet u uw klacht neerleggen bij u rechter commissaris en hij/zij gaat dit na kijken voor u, klopt er iets niet dan kan de bewindvoerder zijn licence/vergunning kwijt raken,

dus dat een bewindvoerder fouten maakt kan wel eens gebeuren maar de rechter commissaris behoort dit te controleren.

Ik vind ook dat een bewindvoerder niet een persoon moet zijn die poepvriendelijk is en met alles genoegen neemt, nee, dit moet een persoon zijn waarvan je zoiets hebt...pff wat een vent/vrouw....

Je zit eenmaal in de wsnp en moet op een houtje bijten en wordt van voor tot achter gecontroleerd door je bewindvoerder, maar mijn ervaring is, zolang je je aan de regels houd is er niks aan de hand.

Het is moeilijk en zwaar in de wsnp maar iedereen heeft het zelf zover laten komen, ja ook wij, ondanks dat wij er weinig schuld aan hadden, maar wij hadden moeten uitkijken en moeten opletten met het aangaan van de hypotheek.
Dus ten alle tijden ben je er zelf bij, wat de reden ook is.

Wij zijn blij dat er een traject bestaat zoals de wsnp.
Des al niet te min ben ik ook van mening dat er genoeg mensen misbruik van maken.

Om sommige reacties hier kan ik me ook boos maken, ik begrijp ze wel, maar zijn vaak kort door de bocht, niet iedereen is hetzelfde en niet iedere situatie is hetzelfde.
Ook ik had liever alles zelf betaald en zodat iedereen netjes zijn geld had terug gekregen, helaas bleek dat niet te lukken hoe hard we het ook geprobeerd hebben.

Zo dat is mijn mening

schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

Beste allemaal,


ik wil nog even voor alle duidelijkheid wat doorgeven:

het e-mailadres [email protected] is en blijft actief: er komen wekelijks enkele mailtjes binnen met klachten en zorgelijke situaties. Blijf dit alstublieft doen. U krijgt niet altijd meteen antwoord, maar in principe probeer ik iedereen te antwoorden of te bellen (als U Uw telefoonnummer achterlaat).

Verder ben ik gewoon een particulier: dus geen bedrijf en er zijn ook geen kosten aan verbonden. Mijn weten is ook niet almachtig en soms zal ik geen antwoord kunnen geven, gewoon omdat ik die niet weet, maar zal proberen die te achterhalen.

Ik probeer om de politiek te activeren iets aan de situatie te doen, zodat mensen die in de schuldsanering zitten, als gewone mensen worden behandeld en niet als honden soms afgebekt worden of soms niet eens contact kunnen krijgen met hun bewindvoerder. Ook is het absurd dat sommige mensen als criminelen behandeld worde, omdat ze in de schuldsanering zitten. 99% van de mensen doet het niet express en meestal zit er een (diep) tragisch verhaal achter. Iedereen heeft recht op een normale behandeling: U ook.


Laat het mij weten als U iets dwars zit of als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. Misschien kan ik U met raad en daad terzijde staan.

Ik weet wat het is en kan uit eigen ervaring spreken.


Schrijf mij en schaam U niet.


Jan Dhaenens.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door roro25 »

99% van de mensen doet het niet express
Graag onderbouwng met onderzoeksresultaten. Ik heb andere minder gunstuge cijfers.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door SJZ »

als je 12 jaar kosten maakt om wanbetalers op te sporen en je krijgt dan 1% vanwege schuldsanering, dan twijfel ik toch echt aan de rechtstaat.
Je hebt nog 1% gekregen,da's best veel. Vaak kun je van een kale kip helemaal niks plukken!

Beter had je meteen je verlies kunnen accepteren in plaats van 12 jaar moeite doen om een kale kip te vangen. Kost je zelf alleen maar idioot veel tijd.

Angela1982
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 nov 2008 09:51

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Angela1982 »

Ik snap je stand punt maar snap niet waarom je dat aan mij richt dat stukje tekst,
Wij werken keihard om zoveel als mogelijk in het potje te krijgen voor de schuldeisers, mijn man werkt gemiddeld 80 uur per week en ik ben bezig met een opleiding en werk ernaast met stage uren 20 uur per week EN ik solliciteer me mottig naar een 2e baan partime,
Ik heb een zoon van 5 waar ik ook de zorg voor draag, DUS ik voelde me een klein beetje aangevallen door jou zwart witte reactie,
niet iedereen zit in de schuldsanering met zijn luie gat op de bank, wij werken hard en hebben al veeeeel meer in de boedel rekening zitten als dat ze in het begin berekend hadden, wij doen er alles aan om toch zoveel mogelijk bij te dragen, en als er mensen zijn die met hun luie reet op de bank hangen die 3 jaar die moeten dat zelf weten maar hebben dan een verrekte slechte bewindvoerder, onze bewindvoerder, een super man, nooit geen last en problemen en waarom niet omdat we er alles echt alles aan doen om zoveel als mogelijk bij te dragen en dan ziet deze meneer ook.

Onze situatie ligt wat ingewikkelder als van Goh schuldsanerinkje pakken en na 3 jaar klaar is kees, nee, wij zijn bezeken met onze toenmalige hypotheek, meneer is niet meer te vinden met onze provissie centjes de hort op, de ezel, maar goed daardoor is bij ons alle ellende begonnen, had ik het maar allemaal zelf kunnen betalen had ik graag gedaan, maar helaas is het niet anders, ik ben blij dat er een wsnp bestaat dat geeft ons gezin een tweede kans!!

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Jan,

Jouw verhaal deugt niet!!

De WSNP is in essentie een zeer sociale en goede wet. Natuurlijk worden er ook fouten gemaakt met de uitvoering en zal er ook wel een bewindvoerder zijn, die regels overtreedt.

Waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders.

Jij pretendeert en insinueert echter dat er een struktureel probleem met de WSNP is en dat de politiek dient te worden geactiveerd.

Er is echter geen struktureel probleem, hoogstens indiviudele fouten en onvolkomenheden die gewoon via de normale kanalen kunnen worden opgelost.

En ja natuurlijk het blijft een moeilijke periode die drie jaar (en ik denk dat dat jouw echte probleem is ) maar het is de minst slechte oplossing voor de wanbetalers

schuldsanering
Berichten: 19
Lid geworden op: 18 dec 2007 02:28

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door schuldsanering »

IK heb inmiddels al zoveel mensen met problemen, dat IK kan stellen, dat er zeker iets mis is. Ik heb ook contact met de politiek, die zeer geinteresseerd zijn in deze misstanden, want dat zijn het. Als mensen niet meer als mensen maar als beesten behandeld worden, omdat ze een beroep doen op de WSNP, dan is dat zeker kwalijk te nemen. Praat me alsjeblieft niet over problemen die IK zou hebben, want het komt zeer vaak voor. Als je niet weet waar je over spreekt, dan moet je voorzichtig zijn met een oordeel. Ik krijg momenteel wekelijks enkele mailtjes binnen die gaan over de wijze waarop men behandeld wordt door de bewindvoerder, en daar zijn geen prachtige verhalen tussen, alleen maar verhalen van mensen die nog verder in de problemen komen door hun bewindvoerder. Aangezien mensen niet als "vol" worden aangezien, wordt het tijd dat men wakker geschud wordt.

Dit verhaal is nog lang niet voorbij (helaas).


Jan Dhaenens.

Mamavan4
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:36

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Mamavan4 »

Hoi wij zijn bezig met de aanvaag voor wsnp
Eerst even uitleggen...
wij zijn in de problemen gekomen door de dsb bank! we sloten
een 2e hypotheek af mooie acte notaris enzv. binnen 3mnd loonbeslag ! (en niet weinig) wij mar proberen ons hoofd boven water te houden ging dus niet onze bank waar de hoofd hypotheek loopt wilde kijken of ze ons konden helpen ... bkr papieren aangevraagd wat blijkt de ooo zo mooie 2e hypotheek is een doorlopend krediet (hfters)
alle wat wij betaalen via loonbeslag helpt niet de lening wordt dus alleen maar hoger en hoger zodat wij met 4 kinderen maar 40euro p.w hebben om van te eten ! niet onze schuld dus!

wij moeten nu ons koophuis verkopen van de wsnp krijg je dan een woning via hun aangeboden?
en is dit dan in de buurt waa je nu woont ? wie kan ons hier meer over vertellen alvast bedankt Mamavan4

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste mama,

De bewindvoerder regelt geen huurhuis voor je. Dit is ook niet zijn wettelijke taak.

Je zult zelf op pad moeten voor een ander huis.

Sorry dat geen beter bericht voor je heb

Mamavan4
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:36

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door Mamavan4 »

Bedankt voor de reactie!

Heb nog een vraag !
Binne welke termijn moet je huis verkocht zijn om in de wsnp te komen ?
gezien deze tijd niet zo'n makkelijke tijd is om een huis te verkopen,
zou ook graag meer tips horen over mensen die ook een huis moesten verkopen ondanks dat ze dus geen hypotheekschuld hadden/Hebben.
of weet iemand een goed forum voor deze vragen
alvast heel erg bedankt mamavan4

MoeBenIkErVan
Berichten: 196
Lid geworden op: 04 feb 2009 09:48

Re: Mensen die in de schuldsanering (WSNP) zitten.

Ongelezen bericht door MoeBenIkErVan »

Ik heb eigenlijk liever dat Den-Haag helpt voorkomen liever dan al dat genezen.

Neem nou zoiets als het Nuon. Als jij 1 betaling vergeet komt er gelijk € 50,- bovenop de rekening. als jij dus 2 of 3 maanden even heel erg krap zit is je lot eigenlijk al bepaald.
Bij mij is het zo dat wát ik heb openstaan aan nota's bij het Nuon vooral bestaat uit incassokosten van € 50 en € 5,-. Het incassoburo weet dat ze dit niet als heefdbedrag mogen vorderen, dus doen ze het maar onder de noemer "overige kosten".

als je eenmaal een rekening hebt staan en er komt een incassoburo of deurwaarder aan te pas is het heel erg lastig er nog vanaf te komen met een minimaal inkomen. Dan moet je wel erg sterk in je schoenen staat om door die mallemolen heen te komen, en er is werkelijk niemand die ons tegen incassoburo's en deurwaarders in bescherming neemt. Kamer voor gerechtsdeurwaarders laat niks van zich horen als je een klacht indiend...en zo kan ik nog wel ff doorgaan.

Kortom, het zou al een heel stuk helpen als Den-Haag een stop zet op die idiote incassokosten e.d die bedrijven zoals nuon en incassoburo's rekenen.

Gesloten