LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik neem aan dat uw vrouw nog wel het restant algemene heffingskorting van ca. € 700 opgevraagd heeft bij de belastingdienst.

Scheelt toch weer een slok op een borrel.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 09:28
Nogmaals @Lady1234, ............... WIJ krijgen SAMEN minder dandat ik alleen aan AOW-rechten heb opgebouwd. Dus IK wil helemaal geen extra AOW, maar minimaal MIJN AOW. M.i. behoor ik niet gekort te worden door mijn huwelijk met een Thaise. En........ het scheelt 2600 Euro per jaar!!! DAT vind ik onrechtvaardig!!
Dus even kort samengevat is je probleem dat iemand die met een ander samenwoont 'gekort wordt' en een lagere AOW ontvangt dan iemand die alleenstaande is. En dat vind je niet rechtvaardig.

Dat heeft dus helemaal niets te maken met dat je vrouw toevallig uit Thailand komt, dus dat hele verhaal had je ook kunnen weglaten. Dat leidt alleen maar af van je punt. Je zou immers ook een lagere AOW ontvangen als je met een willekeurig ander persoon zou samenwonen en dat zou je ook een paar duizend euro schelen. (Sterker nog, als je samen zou wonen met iemand die al sinds de geboorte in Nederland had gewoond, dan had het jullie beiden een paar duizend euro gescheeld.)

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

sjohie schreef:
27 sep 2019 15:43
Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 13:05
Onbegrijpelijk zijn sommige reacties.
Blijkbaar heb ik niet de juiste argumenten weten te formuleren. Bizar, dat ik de komende jaren voor meer dan 2500 euro per jaar gekort zal worden op MIJN opgebouwde AOW-rechten!! Sorry, :( :(
En die rechten zijn opgebouwd binnen een bepaald kader, behangen met diverse bepalingen, waaronder deze waar u nu tegenaan loopt.

Verder is deze bepaling niet uniek voor de AOW, het is zelfs een vrij fundamentele peiler onder het hele overheidsbeleid als het gaat om toelages/uitkeringen etc. Zo krijgen 2 samenwonenden in de bijstand, ook niet 2x de eenpersoonsuitkering opgeteld.
En het is zelfs zo erg dat als de een een baan heeft met een minimumloon, de ander helemaal niets krijgt, ook niet een halve.

Groot ‘onrecht’. :mrgreen:

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door gosewijn »

aow ers krijgen toch allemaal te weinig, dus wat is het punt. :?

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

tttlocke schreef:
27 sep 2019 15:42
Ik wacht nog steeds op argumenten waarom iets onrechtvaardig is, waarom er sprake is van een misstand/uitwas/ongewenste bijwerking. Geen argument gezien. Alleen emotie, frustratie, woede.
Die argumenten zijn al lang voorbijgekomen.
Daar hoef je het niet mee eens te zijn natuurlijk.
Maar neem elkaars argumenten wel serieus en respecteer die.
Als je het standpunt van de vraagsteller afdoet als 'alleen emotie, frustratie en woede' dan doe je diegene te kort.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, dan wellicht onwetendheid en onbekendheid met de regels. En daardoor woede, emotie en frustratie.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 10:01

Jij, Jaap, bent niet alleenstaand. Dus krijg je geen alleenstaanden AOW. Daar is niks onrechtvaardigs aan. En dat jullie totale gezamenlijke AOW lager is dan de alleenstaanden AOW is totaal niet relevant. Dat komt omdat er door je partner geen rechten zijn opgebouwd (voor meer dan 28%). Dus ook dat is niet onrechtvaardig."
.......... dus JIJ vind het rechtvaardig dat IK gekort wordt op mijn minimaal opgebouwde AOW-rechten???? Gekort voor 2600 Euro per jaar zou rechtvaardig zijn???? ....................... De wereld op z'n kop!!!
U wordt nergens op gekort. U krijgt 100% van de AOW, zoals dat geldt voor iedereen die voorafgaand aan zijn AOW 50 jaar of langer aaneengesloten in Nederland heeft gewoond. U ontvangt alleen geen toeslag voor alleenstaanden, omdat u simpelweg niet alleenstaand bent. Dat is toch niet zo gek?

Uw partner wordt om hele duidelijke en logische redenen wél gekort op de AOW.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
27 sep 2019 10:23
Ik denk dat heel veel bejaarde stellen wel zouden willen dat ze de man/vrouw 20% extra op hun AOW zouden krijgen omdat ze die ‘rechten minimaal opgebouwd zouden hebben’ .

Dat gaat hem niet worden.
Feitelijk is de toeslag voor alleenstaanden zelfs 40% ;)

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Wel bizar dat je met een gezin, twee personen, van 1018 euro rond moet komen na een leven gewerkt te hebben. In dat opzicht neem ik mijn petje voor hem af.
Het is voor hem niet te verhappen, zou ik ook niet doen, dat zijn buurman als vrijgezel meer krijgt terwijl hij als gezin minder.

Daarom zit ik ook niet meer Nederland maar in het buitenland, niet omdat alles hier perfect op rolletjes loopt..nee verre vandaar. Nederland is duur vanwege alle dure vaste lasten, en dat met 1018 eurries met twee man en twee magen....je moet moet maar chronisch ziek zijn met al die dure recepten en pilletjes.

Mijn advies, want de oplossing om meer te krijgen weet ik niet, inknikken en rap profiteren van je leven in dat mooie Thailand, dan ontmoet je ook de kennissen en vrienden van je lieve vrouw.
Het zal een omslagpunt in je leven zijn, een uitdaging dus. :wink:

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de Ts hoeft daar niet van rond te komen. Hij heeft (veel) meer.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het gaat hier om geld dat de ouderen cadeau krijgen van de jongeren. Hierbij wordt gekeken naar hoeveel personen in het huishouden zitten. Een alleenstaande heeft geen partner waarmee hij de huur en andere kosten kan delen.

Daarnaast speelt mee dat de partner geruime tijd in het buitenland heeft geleefd en gewerkt en daarom een percentage krijgt van de AOW die ze anders had gehad. Voor het resterende deel moet naar het buitenland worden gekeken.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 27 sep 2019 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Ivo.w »

kweenie schreef:
27 sep 2019 15:56
Dus even kort samengevat is je probleem dat iemand die met een ander samenwoont 'gekort wordt' en een lagere AOW ontvangt dan iemand die alleenstaande is. En dat vind je niet rechtvaardig.
Zoals ik gisteren al schreef is de oplossing dan ook heel simpel. TS en zijn vrouw kunnen gaan scheiden en vervolgens beiden in een eigen woning gaan wonen.

TS krijgt dan volledige AOW + alleenstaanden toeslag + een flink deel van zijn opgebouwde pensioen en evt nog een stukje van het door de partner opgebouwde pensioen. Mogelijk moet er wel alimentatie betaald worden. En zijn partner krijgt dan 28% van de AOW, 28% van de alleenstaanden toeslag en een deel van het door TS opgebouwde pensioen, evt een flink deel van het door haarzelf opgebouwde pensioen, mogelijk nog alimentatie én als ze daarmee nog niet op bijstandsniveau zit krijgt ze ook nog een aanvulling.

TS en partner hebben samen dan echter wél de kosten voor twee woningen, 2x gas water licht, 2x TV en internet, 2x gemeentebelastingen etc.

Ik betwijfel dan ook sterk dat het gebruik maken van het recht op alleenstaanden-toeslag onderaan de streep financieel voordeel oplevert voor de TS.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ivo.w schreef:
27 sep 2019 19:54
Lady1234 schreef:
27 sep 2019 10:23
Ik denk dat heel veel bejaarde stellen wel zouden willen dat ze de man/vrouw 20% extra op hun AOW zouden krijgen omdat ze die ‘rechten minimaal opgebouwd zouden hebben’ .

Dat gaat hem niet worden.
Feitelijk is de toeslag voor alleenstaanden zelfs 40% ;)
Inderdaad. :lol: Zelfs in mijn achterhoofd zit nog het feit dat vroeger een alleenstaande 70% kreeg van de gehuwden AOW.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 27 sep 2019 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2075
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

Obelix1 schreef:
27 sep 2019 20:03
Wel bizar dat je met een gezin, twee personen, van 1018 euro rond moet komen na een leven gewerkt te hebben. In dat opzicht neem ik mijn petje voor hem af.
Het is voor hem niet te verhappen, zou ik ook niet doen, dat zijn buurman als vrijgezel meer krijgt terwijl hij als gezin minder.

Daarom zit ik ook niet meer Nederland maar in het buitenland, niet omdat alles hier perfect op rolletjes loopt..nee verre vandaar. Nederland is duur vanwege alle dure vaste lasten, en dat met 1018 eurries met twee man en twee magen....je moet moet maar chronisch ziek zijn met al die dure recepten en pilletjes.

Mijn advies, want de oplossing om meer te krijgen weet ik niet, inknikken en rap profiteren van je leven in dat mooie Thailand, dan ontmoet je ook de kennissen en vrienden van je lieve vrouw.
Het zal een omslagpunt in je leven zijn, een uitdaging dus. :wink:
Waar komt deze onzin vandaan? TS hoeft helemaal niet van dat bedrag rond te komen....

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

alfatrion schreef:
27 sep 2019 20:10
Het gaat hier om geld dat de ouderen cadeau krijgen van de jongeren. Hierbij wordt gekeken naar hoeveel personen in het huishouden zitten. Een alleenstaande heeft geen partner waarmee hij de huur en andere kosten kan delen.

Daarnaast speelt mee dat de partner geruime tijd in het buitenland heeft geleefd en gewerkt en daarom een percentage krijgt van de AOW die ze anders had gehad. Voor het resterende deel moet naar het buitenland worden gekeken.
Nou, ‘cadeau krijgen van jongeren’. Een deel van de AOW wordt gefinancierd uit inkomstenbelasting. En bejaarden met meer dan alleen AOW betalen ook belasting.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Nijogeth »

TS moet eens stoppen met zeggen dat ie gekort is. Hij vangt zijn volledige AOW. Dat alleenstaanden er nog een bonus bij krijgen, dat heeft daar verder niets mee van doen. Hij is niet alleenstaand en heeft geen recht op de bonus. Hij moet eens kijken wat de buurman aan de andere kant krijgt, die wel samenwoont. Die zal waarschijnlijk exact hetzelfde bedrag krijgen als TS, maar die heeft dus wel een vrouw die hier 50 jaar heeft bijgedragen en dus ook een 100% AOW krijgt.

Misschien moet TS maar eens achter de Thaise AOW van zijn vrouw aan. Daar valt mogelijk wel wat te halen.

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zou ik, als ik die mevrouw was, maar zelf doen.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

M.i. zou het het totaal van de AOW-uitkeringen aan een echtpaar c.q. twee samenwonenden niet onder de uitkering van een alleenstaande mogen komen. Ik wil helemaal geen extra geld. Ik heb 69 jaar in Nederland geleefd. Thailand kent geen pensioenregeling, dus ik eet niet van twee walletjes. Aparte spaarpotjes of werkgeverspensioen mogen geen enkele invloed op de AOW-uitkering hebben. Triest dat sommigen mij menen te moeten veroordelen, omdat ik onrechtmatig zou willen profiteren van onze sociale wetgeving. Belachelijke verwijten, terwijl ik (minimaal) niet meer verwacht dandat wat ik als vrijgezel heb opgebouwd. Mijn vrouw profiteert van mij, mijn salaris en spaargelden, in Nederland en heeft geen enkele sociale staatsbijdrage ontvangen en ook NU vraag ik daar helemaal niet om. Slechts mijn AOW.!! Het ontgaat mij waarom ik daarop gekort c.q. gestraft zou moeten worden, omdat ik op mijn 55e getrouwd ben ben met een buitenlandse!!

.......... maar ik verwacht geen verdere reacties, want ik begrijp dat de meningsverschillen structureel zijn.
Ik vecht door met politici, want dit zal ok nog vele duizenden betreffen waarschijnlijk, want huwelijken met andere nationaliteiten komen meer en meer voor, lijkt mij!

NeoDutchio
Berichten: 12300
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jaap Olthof schreef:
27 sep 2019 22:39
Ik vecht door met politici, want dit zal ok nog vele duizenden betreffen waarschijnlijk, want huwelijken met andere nationaliteiten komen meer en meer voor, lijkt mij!
Of anderen daar ook voor willen vechten zal u zelf moeten uitzoeken dan. Het kan ook zijn dat anderen berustten in de situatie dat een AOW uitbetaald wordt op basis van wat er is opgebouwd.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Een beetje "DOM", zou Maxima zeggen, want IK heb 100% AOW opgebouwd, en dat is die 1158 Euro!! Dus dat moet de Staat ook gewoon uitbetalen.

Gesloten