LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

moederslink schreef:
29 sep 2019 11:49
Precies! Dan wordt die situatie ook individueel herberekend en krijgt de achterblijvende AOWer weer zijn volledige AOW.
Waarom zou dat zo zijn? De achtergebleven partner heeft toch AOW opgebouwd als 'samenwonende'?

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zou een complete ramp worden.

Men bouwt 50 jaar op, zeg even voor het gemak van 20 tot 70. Persoon trouwt op zijn 35ste en is 10 jaar gehuwd. Is dan weer 10 jaar vrijgezel, trouwt weer, wordt na 5 jaar weduwnaar.

En dan op die manier zijn, dus lagere dan nu, alleenstaande AOW berekenen?

Iemand trouwt op zijn 20ste, is 50 jaar getrouwd, op AOW datum wordt hij weduwnaar. Jammer dan, u hebt pech gehad.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Hoewel ik zeg dat de regelgeving mij duidelijk is blijkt dat dus niet helemáál zo te zijn, ik blijf sommige dingen ook niet logisch en niet eerlijk te vinden.

Ik zie dat bij meer dingen : dan wordt er gekeken naar een in mijn ogen verouderde wet die n.m.m niét meer past in 2019 -2020 ....

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar deze wettelijke regels zijn dus in verhouding juist heel recent.

Het logische en eerlijke zit in het feit dat de overheid een stel niet onder een minimum laat leven. Maar logisch en eerlijk is dus dat de overige inkomsten daarvoor meetellen, dus pensioen en zo. En bij de AIO ook nog vermogen.

Naast de woning waarin men woont nog een vakantiehuis, flinke bankrekening, Maserati, en ga maar door? Geen aanvullende bijstand.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb het ook niet over déze specifieke wet.

En ik heb geen flauw idee of TS vermogen, een eigen ( vakantie) huis heeft of laat staan een Maserati. :lol:
Voor u is het logisch en eerlijk , ik heb hier en daar nog wat vraagtekens , maar dat mag, toch?
Pensioen heeft ie idd wél...
Laatst gewijzigd door moederslink op 29 sep 2019 14:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk mag u vraagtekens houden. En zelfs een nieuwe Volkswagen is al teveel vermogen.

Maar pensioen heeft de Ts, en mevrouw waarschijnlijk nog een stuk heffingskorting. Dat telt.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door scontra »

Lady1234 schreef:
29 sep 2019 11:58
Dat zou een complete ramp worden.

Men bouwt 50 jaar op, zeg even voor het gemak van 20 tot 70. Persoon trouwt op zijn 35ste en is 10 jaar gehuwd. Is dan weer 10 jaar vrijgezel, trouwt weer, wordt na 5 jaar weduwnaar.

En dan op die manier zijn, dus lagere dan nu, alleenstaande AOW berekenen?

Iemand trouwt op zijn 20ste, is 50 jaar getrouwd, op AOW datum wordt hij weduwnaar. Jammer dan, u hebt pech gehad.
Iedereen bouwt 2% per jaar AOW-rechten op vanaf het 15e levensjaar tot het 65e levensjaar als men tenminste in Nederland woont.
De persoonlijke situatie is tijdens de opbouw van geen enkel belang.
De uiteindelijke uitkering die men krijgt vanaf de AOW-datum is wel afhankelijk van de persoonlijke situatie op dat moment, zoals gehuwd en/of samenwonend of alleenstaand zijn.
Als in de AOW-gerechtigde periode iets in de persoonlijke situatie mocht veranderen, dan wordt ook de AOW-uitkering hiernaar aangepast.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

......... weten jullie een truc op alle berichten - in de 11 'hoofdstukken' /'folders' - in in keer te saven in een PDF, zodat ik ze makkelijk achterelkaar kan lezen?
Duidelijk hetgeen ik bedoel??

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scontra schreef:
29 sep 2019 15:27
Lady1234 schreef:
29 sep 2019 11:58
Dat zou een complete ramp worden.

Men bouwt 50 jaar op, zeg even voor het gemak van 20 tot 70. Persoon trouwt op zijn 35ste en is 10 jaar gehuwd. Is dan weer 10 jaar vrijgezel, trouwt weer, wordt na 5 jaar weduwnaar.

En dan op die manier zijn, dus lagere dan nu, alleenstaande AOW berekenen?

Iemand trouwt op zijn 20ste, is 50 jaar getrouwd, op AOW datum wordt hij weduwnaar. Jammer dan, u hebt pech gehad.
Iedereen bouwt 2% per jaar AOW-rechten op vanaf het 15e levensjaar tot het 65e levensjaar als men tenminste in Nederland woont.
De persoonlijke situatie is tijdens de opbouw van geen enkel belang.
De uiteindelijke uitkering die men krijgt vanaf de AOW-datum is wel afhankelijk van de persoonlijke situatie op dat moment, zoals gehuwd en/of samenwonend of alleenstaand zijn.
Als in de AOW-gerechtigde periode iets in de persoonlijke situatie mocht veranderen, dan wordt ook de AOW-uitkering hiernaar aangepast.
Uiteraard en dat is mij wel bekend. Ik schetste slechts de ramp als naar de situatie van vrijgezel/gehuwd vóór de AOW leeftijd wordt gekeken, om daar de uitkering van te laten afhangen zodra men AOW krijgt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Jaap Olthof schreef:
29 sep 2019 15:37
......... weten jullie een truc op alle berichten - in de 11 'hoofdstukken' /'folders' - in in keer te saven in een PDF, zodat ik ze makkelijk achterelkaar kan lezen?
Duidelijk hetgeen ik bedoel??
Je kunt wel de 11 pagina's afzonderlijk via 'afdrukweergave' opslaan. Dan zijn er dus 11 bestanden. Dat gaat met het 'gereedschap' tekentje boven in het scherm.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Dank-onslachtig, maar het is blijkbaar niet anders!
👍🙆😕

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

moederslink schreef:
29 sep 2019 11:19
TS heeft nu , als gehuwde man , recht op €795 = 100% .
Zijn vrouw heeft slechts recht op € 222 = 28% = (14 jaren).

TS heeft een opbouw van 100 % ' als vrijgezel' tot zijn 55e .

Waarom dan niet zo meewegen :
zijn opgebouwde AOW tot zijn 55e als vrijgezel berekenen en pas vanaf zijn 55e als gehuwde man berekenen?
Dan kom je op andere bedragen.
Zijn AOW wordt nu berekend alsof hij langer gehuwd is .

Maar er zit toch helemaal geen verschil in opbouw tussen een "vrijgezel" of een "gehuwde".
Voor zover mij bekend zit er geen verschil in de AOW premie die je betaald tijdens de opbouw fase tussen een vrijgezel of een gehuwde veroorzaak enkel door het feit dat iemand vrijgezel is of gehuwd en bouw je dus evenveel op aan rechten of je nu vrijgezel bent of gehuwd.

Voor zover ik mij bekend is het pas van belang of je alleenstaand bent of gehuwd dan wel samenwonend vanaf het moment dat je AOW gerechtigd bent.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is overigens in essentie ook zo bij veel andere uitkeringen, zoals WW of WIA. Daarbij betaal je jaarlijks premie afhankelijk van je inkomen, maar is de uitkering die je eventueel krijgt (grotendeels) afhankelijk van je laatste inkomen. En heb je dus, het als bij de AOW, geen recht op een bepaald bedrag opgebouwd, maar alleen een aantal jaar dat meetelt.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Ik zit niet zo goed in de regels als veel van de andere forumleden. Ik reageer met common-sense en bottomline!!
69 in Nederland (waarvan 1 tropenjaar in Suriname), nooit eerder getrouwd, mijn Thaise heeft geen pensioenrechten in Thailand. AOW staat m.i. los van overige pensioenen of spaargelden.
Bottomline, als ik morgen scheid of mijn vrouw overlijd, dan heb ik een maand later het alleenstaande AOW van 1158 Euro!!
M.i. is dat bizar.
Mogelijk klopt de huidige situatie volgens de huidige regels, maar dan zijn de regels 'krom'. Dan is dit een onvoorziene optie, die dient te worden aangepast. 50PLUS heeft al positief gereageerd, maar ziet geen meerderheid in de Tweede Kamer. Andere partijen ga ik nu verder aanschrijven, omdat IK het triest vind dat IK voor 2500 Euro gekort wordt op MIJN opgebouwde rechten als ALLEENSTAANDE.
DE regelgeving, die die RECHTEN ontkracht moeten gewoon worden aangepast!!
En forumleden die vinden dat ik dan oneigenlijk profiteur (?), die moeten terug naar het CITO-toets niveau. Mijn generatie heeft nog leren rekenen, maar blijkbaar is dat voor latere generaties een probleem geworden!!
Ik strijd door,,,,,,,, en hoop dat Nederland nog steeds een sociale Rechtsstaat is!
Nogmaals dank voor jullie energie, argumenten en 'andere' meningen. Gelukkig is dit Nederland! :) :) ....met hoofdletter, uitroeptekens en emoticons

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 15:06
omdat IK het triest vind dat IK voor 2500 Euro gekort wordt op MIJN opgebouwde rechten als ALLEENSTAANDE.
U wordt elke ochtend naast uw vrouw wakker, dus bent u geen alleenstaande. Je bouwt ook geen AOW op als alleenstaande of samenwonende, je ontvangt AOW op basis van alleenstaand of samenwonend.

U wordt nergens op gekort.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door gosewijn »

DE regelgeving, die die RECHTEN ontkracht moeten gewoon worden aangepast!!


Blijft er maar 1 ding over , op naar den Haag malieveld . Vandaag niet is er erg druk, hoewel ……. .

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 15:06
DE regelgeving, die die RECHTEN ontkracht moeten gewoon worden aangepast!!
Je hebt slechts rechten als de regelgeving je die geeft. Ergo: je hebt geen rechten.
Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 15:06
Mijn generatie heeft nog leren rekenen, maar blijkbaar is dat voor latere generaties een probleem geworden!!
Rekenen of naar je toe rekenen?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Jaap: het staat je vrij om z.s.m. te vertrekken naar groenere weiden. Doei!!!!!!!!!!!!

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Cro »

Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 15:06
Ik zit niet zo goed in de regels als veel van de andere forumleden. Ik reageer met common-sense en bottomline!!
69 in Nederland (waarvan 1 tropenjaar in Suriname), nooit eerder getrouwd, mijn Thaise heeft geen pensioenrechten in Thailand. AOW staat m.i. los van overige pensioenen of spaargelden.
Dit klopt niet, er wordt in de basis vanuit gegaan dat de jaren dat er geen opbouw is deze gecompenseerd worden door opbouw elders.
Voorbeeld: Uw vrouw heeft hier 14 jaren, dus 28% opbouw, dit betekent dat er vanuit gegaan zal worden dat uw vrouw elders opbouw heeft om het gemis van de overige 72% die waar zij hier geen recht op heeft te compenseren.
Bottomline, als ik morgen scheid of mijn vrouw overlijd, dan heb ik een maand later het alleenstaande AOW van 1158 Euro!!
Dat klopt verwacht ik.
omdat IK het triest vind dat IK voor 2500 Euro gekort wordt op MIJN opgebouwde rechten als ALLEENSTAANDE.
DE regelgeving, die die RECHTEN ontkracht moeten gewoon worden aangepast!!
U wordt helemaal niet gekort, er zit ook geen verschil in opbouw tussen een alleenstaande of een gehuwde. Of u nu 50 jaar gehuwd zou zijn geweest, 50 jaar alleenstaand of zoals u 14 jaar gehuwd en 36 jaar alleenstaand. Ieder jaar in Nederland bouw je 2% AOW recht op.

Pas op het moment dat er recht is op AOW zal er gekeken worden naar de huiselijke situatie en daarop het AOW bedrag gebaseerd worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Jaap, u heeft gewoon 100 % AOW rechten opgebouwd , u vrouw slechts 28 % n.l pas sinds 14 jaar.
Samen is dat uw € 795 en zij slechts haar € 222 .

Zo is het....klinkt misschien krom en te weinig en noem maar op .
Niemand op dit Radarforum kan daar op dít moment ook maar íets aan veranderen ten uwen gunste.
Dus een verdere discussie hierover hiér , is zinloos. 🙃

Gesloten