LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Ellen1953
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2019 09:25

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Ellen1953 »

Jaap, volgens uw redenering:
Ik heb mijn hele leven alleen gewoond, full time gewerkt, verblijfsland Nederland.
Voor mijn huidige partner geldt dit ook.
Nu gaan we samenwonen en gaan we binnenkort AOW ontvangen van ieder bruto iets van ruim €800 pp.
Kan ik ook wel niet eerlijk vinden.
Maar op het moment van de AOW datum heb ik, en mijn partner ook niet, geen rechten meer als alleenstaande.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

De laatste vraag "Zijn jullie robots"?
Het gebrek aan empathie ervaar ik als stuitend. Ik hoop inderdaad de politiek te overtuigen dat er situaties zijn, die om een andere calculatie c.q. regelgeving vragen!!

Ik had een langer antwoord, maar dat ging de mist in, omdat het drukken op "verstuur" niet altijd schijnt te werken! :(

Let-it-be OK, ik beloof dat ik mijn vrouw niet zal vermoorden om mijn minimale rechten terug te krijgen! Laat DAT dan een positieve afsluiting zijn!!

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 17:23
De laatste vraag "Zijn jullie robots"? Het gebrek aan empathie ervaar ik als stuitend.
Gezien de mate waarin je NIET in staat blijkt te zijn om gegeven tegenargumenten op waarde te schatten, lijkt het me een blik in de spiegel op dit punt zéér aan te raden.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Moneyman schreef:
01 okt 2019 17:27
Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 17:23
De laatste vraag "Zijn jullie robots"? Het gebrek aan empathie ervaar ik als stuitend.
Gezien de mate waarin je NIET in staat blijkt te zijn om gegeven tegenargumenten op waarde te schatten, lijkt het me een blik in de spiegel op dit punt zéér aan te raden.
Triest en star. Gelukkig heb ik nu al een drietal politieke reacties binnen, die aangeven dat er speelruimte in de regelgeving moet zitten! Of dat tot iets leidt mag nog een lange weg zijn, maar in ieder geval een stap verder dat de robot-antwoorden, die ik inderdaad nu ook klakkeloos zou kunnen herhalen.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door gosewijn »

:? Lijkt de echte Don wel, 🙄

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door scontra »

Ellen1953 schreef:
01 okt 2019 16:48

Nu gaan we samenwonen en gaan we binnenkort AOW ontvangen van ieder bruto iets van ruim €800 pp.
@ellen1953,

Meevallertje misschien, want op een paar euro na krijgen u en uw partner beide dat bedrag van € 800,00 netto uitbetaald

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door kweenie »

Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 17:23
De laatste vraag "Zijn jullie robots"?
Het gebrek aan empathie ervaar ik als stuitend.
Misschien een idee om een spiegel aan te schaffen? De regels MOETEN van jou worden aangepast en wie het daar niet mee eens is of om een goede onderbouwing vraagt die kan de pot op.

Fijne en goed beargumenteerde reactie in een discussie. Succes met je verdere leven.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is zelfs nog beter. Als u morgen scheidt, krijgt u over deze maand al de alleenstaanden AOW. Vooropgesteld dat mevrouw ook officieel uit huis is.

En als mevrouw morgen komt te overlijden, krijgt u ook al over deze hele maand alleenstaanden AOW.

En in het geval van overlijden krijgt u ook nog als extra een hele maand uitkering gratis en compleet onbelast toe.

En als dat allemaal plaatsvindt, al is dat pas op 31 december, dan krijgt u ook nog voor het hele jaar de heffingskorting voor alleenstaande AOW-ers.

En gunstige reacties van politieke partijen zeggen natuurlijk helemaal niets. Zo goed kunnen ze daar niet rekenen in het algemeen.

Ik begrijp niet waarom u hier om empathie zit te bedelen. Het zou wat anders zijn als uw huishouden het met die twee bedragen zou moeten doen. En dan zou u de weg gewezen worden hoe u (meer) aanvulling zou kunnen krijgen. Maar dat is bij u helemaal niet het geval.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Jaap , we zijn géén robots natuurlijk en men heeft het nu klip en klaar uitgelegd.
Het is " nú " zoals het is.
Kennelijk zit er niemand in dezelfde situatie , daarom is het goed dat je dit topic aangemaakt hebt.
Een les/ waarschuwing voor eenieder die daar dan ook mee te maken heeft en eerlijk gezegd als dit mij zou overkomen zou ik ook balen....maar het ook vooralsnog moeten accepteren of " dezelfde strijd" aan moeten gaan 🤔

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Dank, ik zal me inhouden van verdere commentaren, maar jouw reactie heb ik nu van 3 politieke partijen in vergelijkbare verwoordingen. Dus ik hoop ......... kleine stapjes vooruit!!
Misschien .... to-be-continued! 😀👍🙆

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U maakt zich zo druk om het probleem, straks moet u dat bekopen met uw leven. En dan? Staat uw vrouw er alleen voor met haar opgebouwde rechten. Een voordeel, kan ze wel aanvulling aanvragen.

Geniet van uw tijd samen, dat is meer waard dan een beetje geld.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

NeoDutchio schreef:
01 okt 2019 18:50
U maakt zich zo druk om het probleem, straks moet u dat bekopen met uw leven. En dan? Staat uw vrouw er alleen voor met haar opgebouwde rechten. Een voordeel, kan ze wel aanvulling aanvragen.

Geniet van uw tijd samen, dat is meer waard dan een beetje geld.
Beetje??? 2600 euro per jaar, voor de rest van mijn leven!!

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U schijnt zich niet te realiseren dat uw geval helemaal niet zo uitzonderlijk is. Het geldt voor iedereen met een partner die niet de volledig opbouw van 50 jaar heeft.

En het is toch niet zo moeilijk te bedenken dan dat twee kanten opgaat. Iemand met 40 jaar opbouw gaat samenwonen met iemand van 20 jaar opbouw. Poeh, dat wordt AIO.

En dan nog het ergste, twee personen met allebei 50 jaar opbouw. Die hebben het het slechts.

Waarom moet eigenlijk de overheid uw vrouw onderhouden?

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jaap Olthof schreef:
01 okt 2019 18:54
Geniet van uw tijd samen, dat is meer waard dan een beetje geld.
Beetje??? 2600 euro per jaar, voor de rest van mijn leven!!
[/quote]

Geen idee wat uw vrouw waard is, maar de mijne wil ik niet missen voor €2600 per jaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door moederslink »

Omgerekend is dat zo.n € 200 per maand , Jaap , dus zo.n 5 tientjes per week oftewel € 7 per dag :D ( ongeveer )
Relativeer het maar wat i.p.v hoge bloeddruk kweken.😏
U bent ' al ' 69 , dus wie weet hoe lang u nog leeft.
Misschien wordt u 75 jaar maar misschien ook wel 95 jaar en uw vrouw niet en dan wordt de situatie voor u wéér anders .
Maak er het beste van en om eerlijk te zijn : worden we niet allemaal ' genaaid ' ?
Mijn pensioen wordt niet geïndexeerd, ik krijg niet waar ik mij op verheugd had en wat mij was toegezegd nb!
Page toiletpapier ___ er zitten 38 doekjes in i.p.v 42 ( item van Radar gisteren) of zoiets, ik heb het niet goed gevolgd. :oops: :lol:

Nu weer wél megastallen dankzij het protest vandaag en ga zo maar door...
De Groningers die in de steek gelaten worden vooralsnog.
En zo kan ik nog véél meer opnoemen.

Wil ik écht iets kunnen veranderen , mogelijk, dan moet ik de politiek in gaan , maar dat is niet bepaald mijn vak...

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, en die € 200,00 zou dan ook nog bij het inkomen gekomen zijn. Er moet belasting over betaald worden en premie ZVW. Bij een hoger inkomen hoort een lagere zorgtoeslag. En wellicht minder huurtoeslag.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Lady1234 schreef:
01 okt 2019 19:01
U schijnt zich niet te realiseren dat uw geval helemaal niet zo uitzonderlijk is. Het geldt voor iedereen met een partner die niet de volledig opbouw van 50 jaar heeft.

En het is toch niet zo moeilijk te bedenken dan dat twee kanten opgaat. Iemand met 40 jaar opbouw gaat samenwonen met iemand van 20 jaar opbouw. Poeh, dat wordt AIO.

En dan nog het ergste, twee personen met allebei 50 jaar opbouw. Die hebben het het slechts.

Waarom moet eigenlijk de overheid uw vrouw onderhouden?
:) Met enige regelmaat gaat er wat mis met mijn reacties. Blijkbaar doe ik iets verkeerd. Dus houd ik hele pleidooien, die om de een of andere reden niet ge-saved worden en moet ik telkens weer opnieuw de motivatie en argumentatie zien op te brengen om te reageren! :(

Jij schijnt me inderdaad beter te gaan begrijpen, bijna empathisch :) . Maak je geen zorgen over mijn vrouw, die verkoopt dan gewoon mijn huis en gaat terug naar Thailand met mijn werkgeverspensioen en een spaarpotje. Thailand kent totaal geen sociale pensioenpotjes voor niet-ambtenaren, maar ik zal dan goed voor haar oude dag zorgen! :)
Het onbegrip op dit forum ervaar ik als stuitend, temeer daar ik dus bij overlijden of scheiden WEL die rechten krijg op Alleenstaande-niveau, dus .......... die rechten zou ik dan opeens wel hebben. De rationaliteit blijft mij ontgaan m.a.w. de regelgeving vind ik 'krom'!! DAT moet herzien worden en m.i. moet die ondergrens gesteld worden voor een echtpaar (zoals wij) op die 1158 euro, en niet lager.
Ik ervaar het is als bijzonder negatief en dus kwalijk als mensen durven te suggereren dat ik ten onrechte AOW-rechten claim.
Op geen enkele manier zoek ik misbruik van sociale gelden of onterechte verkrijging van sociale gelden.
Daarom blijf ik de bottomline - die velen op dit forum verdedigen - ook zo bizar vinden, dat ik alleenstaand rechten op meer geld zou hebben dan wij samen NU ontvangen. Ofwel ik krijg meer bij overlijden of scheiden, dan bij samenleven.
............. de regels mogen ZO zijn, maar dan zijn ze NIET terecht!! En moeten ze worden aangepast!!

Pffffffff ........ sorry, ik was niet van plan om nog meer te reageren, omdat ik weet dat de starre, regelvaste meerderheid hierin niet zal meegaan, maar gelukkig heb ik vandaag politieke 'openinggetjes' ontvangen en hoop ik de bureaucratie toch verder te laten 'bewegen'! :)
Fijne avond Lady1234, stop met je ergernis over mijn houding! :)

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ergernis over uw houding? Hoe komt u op het idee. Ik heb meelij met u dat u zich zo bezig houdt met waandenkbeelden.

Het enige wat terecht is aan uw topic is de titel.

“Deze hoofdpersoon, Don Quichot, is het stereotype van de idealist, een dwaze held die zich met zijn goede bedoelingen maar onpraktische daden min of meer belachelijk maakt”.

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

moederslink schreef:
01 okt 2019 19:52
Omgerekend is dat zo.n € 200 per maand , Jaap , dus zo.n 5 tientjes per week oftewel € 7 per dag :D ( ongeveer )
Relativeer het maar wat i.p.v hoge bloeddruk kweken.😏
U bent ' al ' 69 , dus wie weet hoe lang u nog leeft.
Misschien wordt u 75 jaar maar misschien ook wel 95 jaar en uw vrouw niet en dan wordt de situatie voor u wéér anders .
Maak er het beste van en om eerlijk te zijn : worden we niet allemaal ' genaaid ' ?
Mijn pensioen wordt niet geïndexeerd, ik krijg niet waar ik mij op verheugd had en wat mij was toegezegd nb!
Page toiletpapier ___ er zitten 38 doekjes in i.p.v 42 ( item van Radar gisteren) of zoiets, ik heb het niet goed gevolgd. :oops: :lol:

Nu weer wél megastallen dankzij het protest vandaag en ga zo maar door...
De Groningers die in de steek gelaten worden vooralsnog.
En zo kan ik nog véél meer opnoemen.

Wil ik écht iets kunnen veranderen , mogelijk, dan moet ik de politiek in gaan , maar dat is niet bepaald mijn vak...
Ik heb al gezondheidsproblemen genoeg bijgekregen in mijn 5 jaar pensioen+AOW.
Gelukkig ben ik bijzonder spaarzaam geweest sinds 1990, dus ik heb spaarpotjes. Maar 2600 Euro per jaar is veel voor mij. En ik blijf erbij dat het voor mijn situatie puur oneerlijk is. Nu krijgt een echtpaar ca. 2x800=1600 euro Wij krijgen dus 1000 euro, terwijl ik alleen 1160 zou ontvangen. Dus nogmaals m.i. behoort die 1160 euro ook de ondergrens te zijn voor echtparen!!
Waarom dat oneerlijk zou zijn heeft niemand mij overtuigend duidelijk kunnen maken!!

Jaap Olthof
Berichten: 55
Lid geworden op: 26 sep 2019 16:16

Re: Mijn Don Quichot-strijd voor een hogere AOW-uitkering

Ongelezen bericht door Jaap Olthof »

Lady1234 schreef:
01 okt 2019 20:18
Ergernis over uw houding? Hoe komt u op het idee. Ik heb meelij met u dat u zich zo bezig houdt met waandenkbeelden.

Het enige wat terecht is aan uw topic is de titel.

“Deze hoofdpersoon, Don Quichot, is het stereotype van de idealist, een dwaze held die zich met zijn goede bedoelingen maar onpraktische daden min of meer belachelijk maakt”.
:) :) ................ eigenlijk heb ik nooit jou persoonlijke mening gehoord!! Slechts een verdediging van de huidige sociale regelgeving. IK blijf erbij dat regelgeving dynamisch zou moeten zijn en meningen dus zouden moeten kunnen veranderen of voortschrijdende kennis door maatschappelijke ontwikkeling tot andere inzichten kan leiden. En dus aanpassing van regelgeving/wetgeving.!!
Inderdaad Don Quichot had waandenkbeelden, m.i. zouden die van mij realiteit moeten en kunnen worden!!

Gesloten