LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

Hi,

Mijn onderburen en ik wonen op hetzelfde adres, maar we hebben volledig gescheiden woningen. Nu is het bizarre dat op de website van de Belastingdienst, onder het kopje 'Mijn beschikkingen', naast hun zorgtoeslag informatie ook mijn verzamelinkomen staat vermeld!?
Die pagina is bij mij 'leeg' omdat ik geen zorgtoeslag ontvang. Ik zie hun gegevens dus niet. Maar hoe vreemd dat mijn verzamelinkomen daar zo maar staat vermeld voor hen? Sinds wanneer betekent hetzelfde adres dat gegevens bij de Belastingdienst gedeeld worden?? Ik heb notabene onder het kopje Mijn gegevens en dan direct onder mijn adres de melding staan: 'Het kan zijn dat er nog andere mensen op uw adres wonen. Als zij niet betrokken zijn bij uw toeslagen, mogen wij hun gegevens om privacyredenen niet tonen.' Maar andersom wel?

Ik vind dit echt een kwalijke zaak. Hebben jullie misschien tips of ervaringen die mij kunnen helpen?
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door deedee26 op 27 jun 2016 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door lichtstad »

Wat zegt de BD , of nog niet gemeld, dat er een foutje in het systeem is?
Wat ik niet kan begrijpen, het wordt toch niet via het adres, maar wel via het BSN verwerkt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door moederslink »

Precies! Plus inloggen met je Digid.....heel vreemd dit!
Mischien zelfde achternaam...familie....een ex.....??
Ik heb hier zelf geen ervaring mee . Tip : het enige dat ik kan bedenken is de BD bellen , dit kan niet zomaar..

deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

De BD geeft aan dat wanneer je huurtoeslag aanvraagt/ontvangt, de gegevens van alle bewoners op hetzelfde adres worden gebruikt en het op die manier helemaal juist is dat mijn verzamelinkomen wordt getoond bij hen.
0_o

he??

Ik lees op de website van Belastingdienst dat zij het begrip medebewoner hanteren voor het bepalen van huurtoeslag. Maar een medebewoner is volgens hun eigen definitie iemand die ook mee telt in het huishouden en geen onderburen/bovenburen etc. Maar dan nog steeds! Meetellen in het bepalen van huurtoeslag is iets heel anders dan ook het tonen van mijn gegevens.

Ik vind dit nog steeds een hele rare zaak en kwam er met de dame aan de BD telefoon niet uit. Iemand tips voor wat ik nu het beste kan doen?

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door lichtstad »

Ik vind dit nog steeds een hele rare zaak en kwam er met de dame aan de BD telefoon niet uit. Iemand tips voor wat ik nu het beste kan doen?
Niet alle medewerkers bij de BD weten alles, vooral bij be belastingtelefoon, want ze zijn gaan soms ook in de fout.Ervaring.


Via het BD telefoon een afspraak maken bij het BD kantoor en dit persoonlijk met een medewerker bespreken, bespaart een hoop ellende.
suc6

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door GJvdZ »

deedee26 schreef:Hi,

Mijn onderburen en ik wonen op hetzelfde adres, maar we hebben volledig gescheiden woningen.
Zijn de woningen formeel gesplitst?

deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

Moet niet uitmaken toch? Ik heb eerder met huisgenoten in hetzelfde huis gewoond, maar ik heb nooit hun verzamelinkomen gezien achter mijn inlog op de Belastingdienst website. Ik zou denken dat het tonen van gegevens gelinkt aan iemands BSN niet zo maar gedeeld worden op basis van hetzelfde adres, tenzij deze is aangemerkt als medebewoner/toeslagpartner?

Overigens heb ik nu bevestigd gekregen van mijn buren dat zij geen huurtoeslag ontvangen, alleen zorgtoeslag. Op basis van het antwoord van de dame aan de telefoon is er dan sowieso een fout gemaakt. Daarbij vind ik het nog steeds een raar verhaal dat het in geval van huurtoeslag wèl juist zou zijn.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door langste adem »

Wat GjvdZ vraagt of de woningen formeel gesplitst zijn , daar moet je het denk ik in zoeken.
Als dat niet het geval is , dan zijn er dus (althans op papier) meerdere mensen die op hetzelfde adres wonen en dan kan het lijken dat ze allemaal onder 1 huishouden vallen. Dat je in werkelijkheid geen huisgenoten bent maar buren dat kan de belastingdienst dan zo niet 1-2-3 raden.
Misschien zien ze je ook wel als 1 huishouden en tellen ze jullie inkomens bij elkaar op. Jij krijgt geen zorgtoeslag zeg je, en je buren wel. Het zou me niets verbazen als later blijkt dat de zorgtoeslag van de buurman dan ten onrechte was,en hij uiteindelijk moet terugbetalen.

Maar zelfs als hier de fout ligt : dan vindt ik het ook niet kunnen dat er zo slecht met je privacy wordt omgegaan.. Of je nou in een gesplitste woning zit, of voordeurdeler bent, of in een studentenhuis woont, of desnoods als je met je broers en zussen in 1 huis woont , anderen zouden niet zomaar je salaris moeten kunnen inzien.

deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

Ik kan me zeker voorstellen dat dit voortkomt uit het feit dat de woningen wellicht niet formeel gesplitst zijn. Maar ook al is dat de uitleg van het tonen van mijn gegevens, vind ik het inderdaad een kwalijke zaak wat betreft privacy. Ik wilde dat even toetsen met de mensen hier.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door lichtstad »

deedee26 schreef:Ik kan me zeker voorstellen dat dit voortkomt uit het feit dat de woningen wellicht niet formeel gesplitst zijn. Maar ook al is dat de uitleg van het tonen van mijn gegevens, vind ik het inderdaad een kwalijke zaak wat betreft privacy. Ik wilde dat even toetsen met de mensen hier.
Gegevens worden via BSN verwerkt en niet via een gesplitst adres.

Dit is gewoon een fout in de .comunicatie.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door langste adem »

De BD geeft aan dat wanneer je huurtoeslag aanvraagt/ontvangt, de gegevens van alle bewoners op hetzelfde adres worden gebruikt en het op die manier helemaal juist is dat mijn verzamelinkomen wordt getoond bij hen.
Dat eerste kan ik me wel voorstellen, als dat nodig is om te bepalen of. en zoja hoeveel, recht op huurtoeslag de aanvrager krijgt. Maar het is ethisch onjuist als ook iedere aanvrager zomaar inzicht krijgt op wat de ander verdient. Vooral als die ander helemaal geen partij was in de aanvraag van toeslagen.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door lichtstad »

langste adem schreef:
De BD geeft aan dat wanneer je huurtoeslag aanvraagt/ontvangt, de gegevens van alle bewoners op hetzelfde adres worden gebruikt en het op die manier helemaal juist is dat mijn verzamelinkomen wordt getoond bij hen.
Dat eerste kan ik me wel voorstellen, als dat nodig is om te bepalen of. en zoja hoeveel, recht op huurtoeslag de aanvrager krijgt. Maar het is ethisch onjuist als ook iedere aanvrager zomaar inzicht krijgt op wat de ander verdient. Vooral als die ander helemaal geen partij was in de aanvraag van toeslagen.

TS wil gewoon niet,dat andere zijn/haar verzamelinkomen in het publiek openbaar gemaakt wordt.

Het gaat toch helemaal niet over een huurtoeslag.

Lees je wel wat TS schrijft?

deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

Het probleem zit hem voor mij in het tonen van mijn gegevens. Ik snap dat ze gegevens zoals verzamelinkomen van alle bewoners op hetzelfde adres gebruiken wanneer er een huurtoeslag wordt aangevraagd, maar gebruiken in hun berekening staat heel ver van het tonen van gegevens van personen aan iemand anders.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door lichtstad »

deedee26 schreef:Het probleem zit hem voor mij in het tonen van mijn gegevens. Ik snap dat ze gegevens zoals verzamelinkomen van alle bewoners op hetzelfde adres gebruiken wanneer er een huurtoeslag wordt aangevraagd, maar gebruiken in hun berekening staat heel ver van het tonen van gegevens van personen aan iemand anders.

Juist, dat zo heel ver gaan, als ik denk aan een studentenhuis, waar 12 personen wonen en alle weten het verzamelinkomen van iedereen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door langste adem »

lichtstad schreef:
Het gaat toch helemaal niet over een huurtoeslag.

Lees je wel wat TS schrijft?
Nee, de buurman ontvangt misschien helemaal geen huurtoeslag, en TS ook niet. Maar als jij ook goed gelezen hebt, dan zie je in het 2e bericht van TS dat de BD dit als de verklaring heeft gegeven aan TS . Daarom vermoed ik dat er door de buren ook huurtoeslag is aangevraagd, en dat op die manier het inkomen van TS naar voren is gekomen.
Kwalijke zaak vind ik ook.

deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

Nee de buren hebben geen huurtoeslag aangevraagd of ontvangen.
Het klopt dat de BD heeft aangegeven dat het juist is dat mijn verzamelinkomen getoond word, in het geval dat zij huurtoeslag aanvragen/ontvangen. Vind ik overigens nog steeds niet oké, want dan kom je op het punt wat ik aandraag dat er een fundamenteel verschil zit tussen het gebruiken van de gegevens voor de berekening en het inzichtelijk maken voor vreemden.

Maar duidelijk is dat er sowieso een fout is gemaakt, omdat huurtoeslag niet van toepassing is dus zou het volgens de BD niet getoond moeten worden. Daarbij wil ik nogmaals benadrukken richting de BD dat ik het zeker niet oké vindt dat de situatie wel juist zou zijn in geval van huurtoeslag.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door GJvdZ »

langste adem schreef:
De BD geeft aan dat wanneer je huurtoeslag aanvraagt/ontvangt, de gegevens van alle bewoners op hetzelfde adres worden gebruikt en het op die manier helemaal juist is dat mijn verzamelinkomen wordt getoond bij hen.
Dat eerste kan ik me wel voorstellen, als dat nodig is om te bepalen of. en zoja hoeveel, recht op huurtoeslag de aanvrager krijgt. Maar het is ethisch onjuist als ook iedere aanvrager zomaar inzicht krijgt op wat de ander verdient. Vooral als die ander helemaal geen partij was in de aanvraag van toeslagen.
Als je met meerderen op 1 adres woont is die ander in principe wel een partij in de aanvraag van de toeslagen (volgens de regelgeving dan).

Engelengeduld
Berichten: 33
Lid geworden op: 17 nov 2014 11:48

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door Engelengeduld »

Als u weer eens de Belastingdienst belt met een moeilijke kwestie, vraag dan om te spreken met een expert. De eerste en tweede lijn die de telefoon beantwoorden zijn vaak tijdelijk ingehuurde krachten en ook niet altijd op de hoogte hoe zij een probleem kunnen oplossen en ook niet altijd willende om zelf de experts hulp in te roepen. .

deedee26
Berichten: 7
Lid geworden op: 26 jun 2016 21:14

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door deedee26 »

Dank allen voor de reacties! Ik kom vandaag uberhaupt niet verder met de BDtelefoon, er is een technische storing in hun telefoonsysteem ;-)

Ik heb dit ook nog als advies gekregen van een bevriende bedrijfsjurist: "Dit kan sowieso niet. Er zijn regels voor bescherming van persoonlijke gegevens. Je zou een klacht moeten indienen en anders naar de Ombudsman stappen. Dit is een laagdrempelige procudure."

Edit:
Uiteindelijk toch de BD gesproken, en zij leggen uit dat de procedure is dat ik (of mijn buren) een ander huisnummer aan moet gaan vragen. Vind ik erg verregaand om de BD zo ver te krijgen dat ze ons niet als medebewoners zien maar als huisgenoten. Dit heeft namelijk ook gevolgen voor mijn correspondentie etc.

walsum107
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mei 2016 23:36

Re: Mijn verzamelinkomen inzichtelijk bij buren op zelfde adres

Ongelezen bericht door walsum107 »

Bij de BD loopt men dikwijls tegen de wet van Murphy aan. Maar dat lost uw probleem niet op. Dat moet toch bij de BD geregeld worden. Sterkte.

Gesloten